Te-toimisto 2025, mitä kuuluu?
Miltä näyttää te-toimistojen alkuvuosi?
Oletteko saaneet kutsuja työnhakuhaastatteluihin?
Oletteko keskustelleet opiskelumahdollisuuksistanne?
Onko teitä suositeltu hyvin työpaikkoihin?
Onko tullut uusia hyviä asioita vastaan?
Mitä kuuluu kaikin puolin te-toimistoihin ja työnhakijoille?
Kommentit (196)
Mukava täti oli kerrassaan! Pakkohaut 4 kpl. laskettiin pyytämättä nollaan ja keskusteltiin vähän kesäloma suunnitelmista. Lähinnä hän. Minullahan ei ole rahaa kuin taloni takametsään marjaan tai reippaaseen ulkoilma kävelyyn. Toivotti hyvää kesää ja soittavansa taas 3kk. Päästä.
Oletteko päässeet tänä vuonna työpaikoille haastatteluihin? Minkälaisia kokemuksia näistä? Mitä huomioita olette tehneet liittyen työpaikkahakemuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Mukava täti oli kerrassaan! Pakkohaut 4 kpl. laskettiin pyytämättä nollaan ja keskusteltiin vähän kesäloma suunnitelmista. Lähinnä hän. Minullahan ei ole rahaa kuin taloni takametsään marjaan tai reippaaseen ulkoilma kävelyyn. Toivotti hyvää kesää ja soittavansa taas 3kk. Päästä.
Muista että nollahaut kertoo siitä että olet työkyvytön ja myöhemmin voi poikia sen ettet ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko päässeet tänä vuonna työpaikoille haastatteluihin? Minkälaisia kokemuksia näistä? Mitä huomioita olette tehneet liittyen työpaikkahakemuksiin?
Olen päässyt yhteen työpaikan haastatteluun ja kahteen rekryportaan. Kolme haastattelua kuitenkin!
Työpaikkahakemukset luetutan chatGTP:n kautta. Niissä olen huomannut, että ilmoitukset ovat englanniksi vaikka HR:n yhteystiedot on joku Henna Laakso ja toimitusjohtajana Johannes Virtanen.
Lisäksi olen ilahtunut siitä, että muutama työpaikkailmoitus on pelillistänyt hakemista, eli oikeasti testataan osaamista alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen päässyt yhteen työpaikan haastatteluun ja kahteen rekryportaan. Kolme haastattelua kuitenkin!
Työpaikkahakemukset luetutan chatGTP:n kautta. Niissä olen huomannut, että ilmoitukset ovat englanniksi vaikka HR:n yhteystiedot on joku Henna Laakso ja toimitusjohtajana Johannes Virtanen.
Lisäksi olen ilahtunut siitä, että muutama työpaikkailmoitus on pelillistänyt hakemista, eli oikeasti testataan osaamista alalle.
Ihan hyvä kuulla että sinäkin olet kokenut saavasi työnhausta itsellesi lisää eväitä. Hakemalla oppii monesta asiasta joita sitten kannattaa hyödyntää itsellensä jatkoakin ajatellen.
Yksi minkä olen huomannut on sekin että siihen omaan hakemuksen asiamuotoiluun kannattaa kiinnittää huomiota. Suosin itse sellaista muotoilua että asia tulisi ymmärretyksi mahdollisimman oikein, suosin myös positiivista asioiden muotoilua ja vältän suoraa kehumista sekä kerskumista paitsi jos se on suoraan hyödyllistä muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muista että nollahaut kertoo siitä että olet työkyvytön ja myöhemmin voi poikia sen ettet ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen.
Ei sitä oikeutta voi menettää kun yhdessä on suunniteltu asiat virkailijan kanssa kuntoon taas hetkeksi.
Pääsin pitkästä aikaa haastatteluun, hakemuksia tuli useita kymmeniä mutta valitettavasti... alkuinen viesti tuli eilen meiliin. Olen harkinnut koulutusta, ainakin jotain työvoimakoulutusta sitten. ALkaa olla jo mahikset aivan nollarajaa, jos ei pitkäaikaistyötön ala itse kouluttautua näin vanhoilla päivillään. Ja ei mitään yhteydenottoa entisestä te:stä puoleen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin pitkästä aikaa haastatteluun, hakemuksia tuli useita kymmeniä mutta valitettavasti... alkuinen viesti tuli eilen meiliin. Olen harkinnut koulutusta, ainakin jotain työvoimakoulutusta sitten. ALkaa olla jo mahikset aivan nollarajaa, jos ei pitkäaikaistyötön ala itse kouluttautua näin vanhoilla päivillään. Ja ei mitään yhteydenottoa entisestä te:stä puoleen vuoteen.
Mietin samaa, täytyy ehkä syksymmällä kysyä mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä oikeutta voi menettää kun yhdessä on suunniteltu asiat virkailijan kanssa kuntoon taas hetkeksi.
Voi. Se virkailija voi olla silti kirjannut järjestelmiin jotain ihan muuta. Niiden korjaamiseen ei auta edes tallennettu puhelu, kokemusta on. Työtön on itse vastuussa myös virkailijoiden virheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Se virkailija voi olla silti kirjannut järjestelmiin jotain ihan muuta. Niiden korjaamiseen ei auta edes tallennettu puhelu, kokemusta on. Työtön on itse vastuussa myös virkailijoiden virheis
Tuo on muuten totta, mulle neuvottiin puhelimessa väärin. Mun syyksi se meni. Toivottavasti Kelan virkailijoiden palkka on sama kuin harjoittelijoilla, yhtä paljon vastuuta niillä on.
Tuo on muuten totta, mulle neuvottiin puhelimessa väärin. Mun syyksi se meni. Toivottavasti Kelan virkailijoiden palkka on sama kuin harjoittelijoilla, yhtä paljon vastuuta niillä on.
Sama juttu muuten mullakin kävi. Puhelimessa saattavat myös luvata mitä sattuu. Kannattaa niitä sivujakin yrittää katsoa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Se virkailija voi olla silti kirjannut järjestelmiin jotain ihan muuta. Niiden korjaamiseen ei auta edes tallennettu puhelu, kokemusta on. Työtön on itse vastuussa myös virkailijoiden virheis
Tää on ikävää ja niin tuttua monille muillekin.
Oletteko saaneet kesän aikana töitä?
Vieläkö tuollainen instanssi on olemassa?
Vuoden verran olen hakenut uutta työtä (nykyisessä paikassa olen ollut 10v) mutta jostain syystä nettiselailussa kertaakaan ei ole te toimisto tullut vastaan. Joskus 2000 luvun alussa kävin työkkärissä viimeksi lukemassa työpaikka ilmoituksia ihan korttitaululta paperinuodossa. Luulin että se laitos on lopetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monessa kansainvälisillä markkinoilla toimivassa suomalaisessa yrityksessä on työkielenä englanti. Henna Laakso ja Johannes Virtanen todennäköisesti osaavat englantia sen verran, että pärjäävät työssään.
Minä olen ihan perus raksaukko, joka rakentaa datakeskuksia, ei tännekään työmaalle pääse edes lapiomieheksi jos ei Lontoo taivu. Nimeä ei sentään Matti Meikäläisen tarvitse vaihtaa Matthewiksi..
Mulla on ollut 0 hakua jotain viimeiset kolme vuotta. Elokuussa seuraava tapaaminen ja välissä oli noin vuosi ettei kuulunut mitään.
Kiinnostaisi vaihtaa ammattia. Sopiva työvoimakoulutus olisi alkamassa loppusyksyllä.
Kokemuksia, ootteko vuoden sisällä aloittaneet ammattiin (ja työpaikkaan) tähtäävän työvoimakoulutuksen?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsin, ja olen saanut työpaikan. Joku aika sitten kävin haastattelussa, koska tehtävä vaikutti kiinnostavalta. En tullut valituksi, mutta tiedän syytkin. Itseltäni ei löydy tarpeeksi kokemusta virtualisoinnista ja eri verkkotekniikoista. Kyseinen tehtävä olisi ollut ilmeisen moniulotteinen, sisältäen käyttäjätukea, lähitukea, mutta myös syvällisempää ongelman selvitystä. Lähi- ja käyttäjätuki itselläni on hallussa.
Nykyään vaaditaan aina sopiva koulutus ja erittäin mielellään myös työkokemusta. Vielä 20 vuotta sitten oli yleistä, että tarvittaessa uusi työntekijä koulutettiin työhön. Nykyään se on jo harvinaista. Iso osa yli 40-vuotiaista, minä mukaan lukien, on päässyt työelämään mukaan ilman sen kummempaa koulutusta tai työkokemusta.