4-vuotiaita joilla päiväkotiin tuotaessa vaipat? Pottaa eivät ole nähneetkään.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Mitä ihmettä? Miksi?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsilla on pidätysongelma, fyysinen vaiva. Olen nähnyt vielä ekaluokkalaisen joutuvan käyttämään.
Kukas koulussa hänelle vaipat vaihtaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sellainen juttu että ne kaverit muistaa tuon vielä kouluiässäkin miten "Eetu käytti vaippaa vielä 4-vuotiaanakin". Kenties vielä imetettiinkin.
Imetys ei ole edes niin paha kuin se että on vaipat.
Tässä maassa imetys ei ole kovin suosittua, en ole ikinä omassa tuttava piirissä kuullut siitä mitään positiivista että imettää isompaa lasta. No itse olen imettänyt 3kk kun ei maito riittänyt pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, että tuleeko lapsille aikuisena seksuaalisia vaikeuksia kun ei potalle opeteta. Tutuilla 4-vuotiaat kaksoset olivat vielä vaipoissa, on kuulemma käytännöllisempää lapsille, ei tarvitse mennä vessaan toisen avustuksella.
Nyt ovat jo 6-vuotiaita ja osaavat käydä itse vessassa, kai he oppivat asian vasta yli 4-vuotiaina. Tuntui kamalalta. Kun jo alle vuoden ikäinen oppii potalle. Vanhemmat moderneja vanhempia.
Ehkä heillä on selkä säästynyt rasitukselta kun ei ole tarvinnut istua potalla, mutta leikit kuitenkin jatkuivat lattialla istuen.
Eiköhän lapsi opi istumaan potalle , kun osa aistia. Mutta is lapsista pissaa usein. Vaikka 1/2 h välein. Silloin vaippa on monessa parempi. Varsinkin ulkona ja kauppareissulla yms. Missä ei pääse vessan kun tarve tulee.
Se on fyysistä eikä mitää opettamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsilla on pidätysongelma, fyysinen vaiva. Olen nähnyt vielä ekaluokkalaisen joutuvan käyttämään.
Kouluavustaja saa kaikki paskaduunit...
Parta kasvaa lapsilla. Ei tiedä mikä on lusikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen varmaan osaa jo itse. Tai jos on kehitysvammainen tai muuten erityistukea tarvitseva niin ehkä hänellä on oma avustaja sitten.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan jokin vamma jos 4 v tulee päiväkotiin vaipoissa.
Juu, vanhempien korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sellainen juttu että ne kaverit muistaa tuon vielä kouluiässäkin miten "Eetu käytti vaippaa vielä 4-vuotiaanakin". Kenties vielä imetettiinkin.
Imetys ei ole edes niin paha kuin se että on vaipat.
Niinpä, imetyksestä ei ole lapselle haittaa eikä kavereille tai kenellekään tarvitse siitä edes kertoa jos ei halua. Vaippa vaikuttaa ihan konkreettisesti päivittäiseen arkeen.
Ei kuulemma pidä imettää siihen asti että lapsi muistaa vielä teininäkin sen rinnan imemisen. Voi vaikuttaa häiritsevästi seksuaalisuuden kehitykseen.
No meillä oli tytöllä 4-vuotiaaksi asti vaipat, eikä johtunut siitä, ettei olis treenattu tai ettei olisi käynyt ihan normaalisti pöntöllä jo, vaan siitä, ettei oppinut pissan pidättämistä aiemmin, tuntui että pissa tuli samantien kun lapsi tunsi hädän. Kyllä, monia kertoja kokeiltiin jättää vaipat pois, ei onnistunut.
Olisko se ollut päiväkotihenkilökunnan etu vaihtaa jatkuvasti housuja? Tai lapsen etu?
Samalla lapsella oli myös yökastelua n. 12 v asti, mutta ei ole kummankaan asian suhteen vaivaa enää. Ei kannata tehdä asioista suurempia kuin ne ovat.
Vierailija kirjoitti:
Ei muista . Eikä ihmettele. Jos muistaa tai ihmettelee, se tarkoittaa että lasten vanhemmat muistuttaa ja ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelin, että tuleeko lapsille aikuisena seksuaalisia vaikeuksia kun ei potalle opeteta. Tutuilla 4-vuotiaat kaksoset olivat vielä vaipoissa, on kuulemma käytännöllisempää lapsille, ei tarvitse mennä vessaan toisen avustuksella.
Nyt ovat jo 6-vuotiaita ja osaavat käydä itse vessassa, kai he oppivat asian vasta yli 4-vuotiaina. Tuntui kamalalta. Kun jo alle vuoden ikäinen oppii potalle. Vanhemmat moderneja vanhempia.
Ehkä heillä on selkä säästynyt rasitukselta kun ei ole tarvinnut istua potalla, mutta leikit kuitenkin jatkuivat lattialla istuen.
Eiköhän lapsi opi istumaan potalle , kun osa aistia. Mutta is lapsista pissaa usein. Vaikka 1/2 h välein. Silloin vaippa on monessa parempi. Varsinkin ulkona ja kauppareissulla yms. Missä ei pääse vessan kun tarve tulee.
Se on fyysistä eikä mitää opettamista.
Täytyyhän lapsen oppia edes pidättämään, ettei valu pitkin sääriä tai vaippaan. Pidätyskykyyn tarvitaan lihaksia muuten se ei onnistu. Pinen lapsen on syytä oppia potalle, että lihakset vahvistuvat, ja tuo jatkuva 1/2 tunnin välein ei ole ihan tavallista.
Pyyhkiminen on sitten jo eri asia. Missä iässä oppii pyyhkimään?
Vierailija kirjoitti:
Perus. Ei se halua käydä potalla 🥱
Kuitenkin näiden samojen perheiden lapset haluaa viettää lähes koko valveillaoloaikansa hoidossa, oli vanhemmilla vapaa tai ei, lomillakin kuulemma ikävä päivähoitoon, jopa 1-vuotiaalla kavereitaan!
Vanhemmat eivät mieti kuin omaa mukavuuttaan. KAIKESSA! Lapsen kehitys ja hyvinvointi on täysin toissijainen asia, valitettavasti tämä on kyllä nähty.
Tää oli niin osuvasti sanottu, että tuli ihan työt mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hän itse vaihda. On olemassa hyvin huomaamattomia housuvaippoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kouluavustaja saa kaikki paskaduunit...
Ei ole mitään avustajia enää, me ollaan ohjaajia ja meidän työhön ei kyllä kuulu vaippojen vaihto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ne vaipat ole varmuuden vuoksi. Eli koululainen käy vessassa, mutta jos pudätyskyky puuttuu, niin parempi vaipat kuin vahingot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen varmaan osaa jo itse. Tai jos on kehitysvammainen tai muuten erityistukea tarvitseva niin ehkä hänellä on oma avustaja sitten.
Osaa itse joo, entä jos on kakat? Osaa itse pestä pyllynsä käsisuihkulla vai?
Vierailija kirjoitti:
Googlettakaa kuivaksi oppimisesta. Siellä MLL ja jopa lääkärit toteavat ettei vaipoista ole lapselle haittaa edes silloin 4v. Joten ei kiirettä...
Ei kiirettä? Tuolla periaatteella kouluikäiselläkin on vielä sonnat housuissa.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ei tarvitse lapsen mennä kouluunkaan ennen kuin pyytää 😄
Sellainen sirkus se koulu nykyään on, että juuri näin siellä moni ajattelee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S
Täytyyhän lapsen oppia edes pidättämään, ettei valu pitkin sääriä tai vaippaan. Pidätyskykyyn tarvitaan lihaksia muuten se ei onnistu. Pinen lapsen on syytä oppia potalle, että lihakset vahvistuvat, ja tuo jatkuva 1/2 tunnin välein ei ole ihan tavallista.
Pyyhkiminen on sitten jo eri asia. Missä iässä oppii pyyhkimään?
Se pidätyskyky on itseasiassa hormonaalinen juttu. Tai siis että sitä ei välttämättä vaan voi oppia ennen kuin keho on valmis siihen. Ei se liity mitenkään lihaksiin tai niitten harjoittamiseen. Varsinkin yövaippa on sellainen jonka kanssa joillain menee pitkäänkin eikä sille oikein mitään voi (tai no lääkitystä voidaan kokeilla jossain vaiheessa).
Niin eihän tässä mistään yleisestä ilmiöstä ole kyse, mutta aina on kiva päästä vähän haukkumaan "nykyvanhempia".