4-vuotiaita joilla päiväkotiin tuotaessa vaipat? Pottaa eivät ole nähneetkään.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Mitä ihmettä? Miksi?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
No varmaan jokin vamma jos 4 v tulee päiväkotiin vaipoissa.
Ei lapsi itseään uusia taitoja opi.
Vierailija kirjoitti:
Isokokoisille muksuille varmaan hoitajien kiva vaihtaa vaippoja, kun kakka-kasatkin on toista koko luokkaa kuin pikkuisten.. ja potalle ei saa ohjata.
Nykyään on aika paljon isokokoisia ja isopäisiä lapsia.
No ei näitä kyllä kovin montaa ole. Lapset kehittyvät eri tahtiin, ja jos 4v vielä vaippailee, niin kyllä se sen joku päivä vaan yks kaks haluaa itse pois. Varsinkin jos käy päiväkodissa, tiedostaa hyvin pian, ettei muillakaan ole.
-No eikö jo kaverit ihmettele? Toiset samanikäiset käy ihan itsenäisesti jo pöntöllä.
Saattavat hyvinkin ihmetellä. Sitten huoltaja saakin hyvän syyn syyttää hoitajia että täällä meidän lasta kiusataan ja sille nauretaan tehkää jotain. Annatte nauraa lapselle.
Vierailija kirjoitti:
No, siitähän sitten sukkela aikuinen kasvaa. Äitykkä ja isukki sitten hmeessä, kun 18-v lapselle pitää vielä vaippa vaihtaa puhumattakaan luokanvalvojista. Mahtaako osata solmia kengännauhojakaan itse saati käyttää haarukkaa ja veistä?
Ei käytetä, kun oikealla kädellä syödään, eikä sandaaleissa tai crocseissa ole nauhoja. Omat kulttuuriset tavat.
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika. Mun lapsi oppi jo lukemaan 4-vuotiaana ja toiset on tutti suussa vaippavauvoina?
Onhan lasten kehityksessä oikeasti huomattavia eroja, mutta ehkä tämä alkaa jo olla sellainen enemmän vanhemmista kuin lapsesta kertova juttu. Lapsiparka, nelivuotiaat ymmärtää jo paljon ja pitää vauvamaisia juttuja nolona.
Vierailija kirjoitti:
No ei näitä kyllä kovin montaa ole. Lapset kehittyvät eri tahtiin, ja jos 4v vielä vaippailee, niin kyllä se sen joku päivä vaan yks kaks haluaa itse pois. Varsinkin jos käy päiväkodissa, tiedostaa hyvin pian, ettei muillakaan ole.
Vanhemmuus kyllä aika hukassa jos ei edes ole yritetty opettaa.
Heh, veljenpoikani meni 4-vuotiaana päiväkotiin vaipoissa. Ihan ns. normaali lapsi kyseessä, ei nepsy eikä vammainen muutenkaan. Äitinsä oli sitä mieltä että lapsi sitten itse hoksaa joskus pyytää pottaa, veljeni mielipidettä asiaan en tiedä.
Äiti oli sitten kiukkuinen kun olivat päikyssä opettaneet lapsen potalle. :D
En tiedä mistä tuollaisessa sekoilussa on kyse.
Ihmettelin, että tuleeko lapsille aikuisena seksuaalisia vaikeuksia kun ei potalle opeteta. Tutuilla 4-vuotiaat kaksoset olivat vielä vaipoissa, on kuulemma käytännöllisempää lapsille, ei tarvitse mennä vessaan toisen avustuksella.
Nyt ovat jo 6-vuotiaita ja osaavat käydä itse vessassa, kai he oppivat asian vasta yli 4-vuotiaina. Tuntui kamalalta. Kun jo alle vuoden ikäinen oppii potalle. Vanhemmat moderneja vanhempia.
Ehkä heillä on selkä säästynyt rasitukselta kun ei ole tarvinnut istua potalla, mutta leikit kuitenkin jatkuivat lattialla istuen.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällainen lapsi on ihan terve, paapovilla vanhemmilla se vamma on.
Vierailija kirjoitti:
No hyvänen aika. Mun lapsi oppi jo lukemaan 4-vuotiaana ja toiset on tutti suussa vaippavauvoina?
No juuri tää kun ei välttämättä osaa edes puhua nykyään nää tän ikäiset. Miten oppia kun kommunikaatio kotona on puhelin kiinni nenässä kaikilla... Kyllä tän näkee vähän kaikilla, vastaantulevat taaperot puhelin kädessä, ennen heidän kanssaan keskusteltiin, neuvottu mitä tehdään ja miten ja kyllä lapset oppivat viihtymään eri tilanteissa ja toimimaan niissä itsenäisesti.
Omat lapset nukkuu jo siksi itse nyt voi olla tän luurin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset lapset ovat aivan eri asia. Heillä saattaa olla pidätyskyvyssä haasteita .
Kyse on siitä, että päiväkotiin roudataan nyt näitä ihan yli 4 vee normimuksuja joita pidetään vauvoina mahdollsimman pitkään, vaipat edelleen ja lässytellään kuin vauvalle...joillakin jopa tutti vielä.
Eikä lasu puutu tuollaiseen? Jos kyse ei ole mistään kehitysvammasta, niin pahoinpitelyähän tuollainen touhu on. Ei nelivuotias ole mikään vauva jonka kuuluu olla vaipoissa ja tutti suussa ja jolle ei edes puhuta normaalisti vaan lässytetään.
Vierailija kirjoitti:
Siis ei saa"pakottaa" pottatreeneihin lasta ennen kuin itse pyytää pottaa...
Ei siinä mitään treenejä ole, kun alkaa lasta potalle opettamaan. Siinä yksivuotiaana aloitellaan ja siitä se etenee. Joku oppii hyvin nopeasti ja joku vähän myöhemmin. Kyllä yleensä ennen kahden vuoden ikää ainakin päivävaipoista voi luopua. Vaatihaan se vanhemmilta viitseliäisyyttä, mutta se on vanhemman tehtävä. Treeni sana on minusta kummallinen kuitenkin.
En tiedä mistä puhutte, mutta on paljon erilaisia asioita, jotka vaikuttavat siihen että jopa teini-ikäisellä on vaipat. Kyse ei ole oppimisesta. Isoja vaippoja on myytävänä. Suurin ongelma tässä on Toisten ihmisten asenteet. Sen näkee tässäkin ketjussa.
Tämä on varmaan se syy miksi ajetaan eskaria ja varhaiskasvatusta yhä nuoremmille, kaikilla vanhemmilla ei ole homma hanskassa ollenkaan ja päiväkodissa voidaan edes yrittää paikata näitä puutteita ja opettaa ihmisten tavoille.
Tuo on vähän sellainen juttu että ne kaverit muistaa tuon vielä kouluiässäkin miten "Eetu käytti vaippaa vielä 4-vuotiaanakin". Kenties vielä imetettiinkin.
- En oikein tykkää näitä vihakommenteista, lapsia ei saisi rankaista siitä millaisia huoltajat ovat. Aina se rakkaudellinen asenne kuitenkin.
Mistä Sinä siellä et nyt tykkää? Ja miksi? Miten ihmeessä on muka aiheita mistä ei saa keskustella tai ihmetellä ilman että joku kaltaisesi näkee niissä vihaa?Sehän on juurikin välittämistä. Onko Sinulle Rakkaudellisuus sitä että pysytään kaikesta vaiti?
Kuka on lasta kehoittanut rankaisemaan? Oletko itse vanhempi joka kannattaa sitä että terve lapsi on vaipoissa pitkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset lapset ovat aivan eri asia. Heillä saattaa olla pidätyskyvyssä haasteita .
Kyse on siitä, että päiväkotiin roudataan nyt näitä ihan yli 4 vee normimuksuja joita pidetään vauvoina mahdollsimman pitkään, vaipat edelleen ja lässytellään kuin vauvalle...joillakin jopa tutti vielä.
Varmaan nämä on niitä jotka on olleet pitkään kotihoidossa, päiväkodissa olisivat varmaan hyvinkin oppineet katsomalla muista mallia.
Tuntemani nelivuotias vaippakansalainen meni päivähoitoon yksivuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Heh, veljenpoikani meni 4-vuotiaana päiväkotiin vaipoissa. Ihan ns. normaali lapsi kyseessä, ei nepsy eikä vammainen muutenkaan. Äitinsä oli sitä mieltä että lapsi sitten itse hoksaa joskus pyytää pottaa, veljeni mielipidettä asiaan en tiedä.
Äiti oli sitten kiukkuinen kun olivat päikyssä opettaneet lapsen potalle. :D
En tiedä mistä tuollaisessa sekoilussa on kyse.
Mahtaa nelivuotiasta nolottaa kun alkaa käydä jossain harrastuksessa ja joutuu pyytämään vaihtamaan vaippa kesken kaiken.
:D