4-vuotiaita joilla päiväkotiin tuotaessa vaipat? Pottaa eivät ole nähneetkään.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Mitä ihmettä? Miksi?
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli tytöllä 4-vuotiaaksi asti vaipat, eikä johtunut siitä, ettei olis treenattu tai ettei olisi käynyt ihan normaalisti pöntöllä jo, vaan siitä, ettei oppinut pissan pidättämistä aiemmin, tuntui että pissa tuli samantien kun lapsi tunsi hädän. Kyllä, monia kertoja kokeiltiin jättää vaipat pois, ei onnistunut.
Olisko se ollut päiväkotihenkilökunnan etu vaihtaa jatkuvasti housuja? Tai lapsen etu?
Samalla lapsella oli myös yökastelua n. 12 v asti, mutta ei ole kummankaan asian suhteen vaivaa enää. Ei kannata tehdä asioista suurempia kuin ne ovat.
Kaikki kehittyy hormonaalisesti eri aikaan. Mutta näistä.ei puhuta, niin kuulostaa, että kaikkien lapset ovat kypsiä kaksivuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Sanattomaksi vetää kyllä tämä "ei saa pakottaa ennen kuin itse haluaa"-muoti.
Niin ja minkälainen maailma ja yhteiskunta tuosta sukupolvesta kasvaa...
Jos lapsi ei halua mennä potalle niin ei lasta voi siihen pakottaakaan koska se on väkivaltaa ja vapaudenriisto.
Ihmiset ovat todella ilkeitä. Kyllä lapsillakin voi olla ihan fyysisiä vaivoja, mikä vaikuttaa pidätyskykyyn. Eikä kyse ole siitä, ettei osaisi käydä potalla, vaan ei vaan välttämättä ehdi vessaan ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsilla on pidätysongelma, fyysinen vaiva. Olen nähnyt vielä ekaluokkalaisen joutuvan käyttämään.
Kukas koulussa hänelle vaipat vaihtaa?
Eiköhän hän itse vaihda. On olemassa hyvin huomaamattomia housuvaippoja.
Entä jos on köntsät vaipassa? Uusi vaippa vaan päälle vai pitäisköhän pestäkin?
Miksi lapsi tekisi köntsät vaippaan? Et taida aolla perehtynyt näihin asioihin ollenkaan. Osa lapsista käyttää lääkkeitä siihen, että ei tarvitse juosta vessassa kaksi kertaa tunnissa. Tai joillekin lääkkeet ei auta ja he käyttävät lähinnä yöllä vaippaa. Ja niiden pitää antaa olla rauhassa. Se ei kuulu muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on vähän sellainen juttu että ne kaverit muistaa tuon vielä kouluiässäkin miten "Eetu käytti vaippaa vielä 4-vuotiaanakin". Kenties vielä imetettiinkin.
Ei muista . Eikä ihmettele. Jos muistaa tai ihmettelee, se tarkoittaa että lasten vanhemmat muistuttaa ja ihmettelee.
No kyllä nelivuotiaat jo hyvinkin ihmettelee. He on usein just sellaisessa kyselyiässä eivätkä halua olla mitään vauvoja vaan isoja ja osaavia. Kaverin vaipat herättää varmasti kysymyksiä. Toki asian voi lapsille selittää eikä siitä tarvitse tehdä sen suurempaa numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillakin lapsilla on pidätysongelma, fyysinen vaiva. Olen nähnyt vielä ekaluokkalaisen joutuvan käyttämään.
Miksi lapsi tekisi köntsät vaippaan? Et taida aolla perehtynyt näihin asioihin ollenkaan. Osa lapsista käyttää lääkkeitä siihen, että ei tarvitse juosta vessassa kaksi kertaa tunnissa. Tai joillekin lääkkeet ei auta ja he käyttävät lähinn
Miksikö??? Just on paaruttu, että lapsella voi olla fyysisiä vaivoja, jolloin vaippa voi olla tarpeen. Yhtä hyvin kai sinne voi tulla sitten köntsät kuin pissatkin, vai mitä? Vaivojahan on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekaluokkalainen varmaan osaa jo itse. Tai jos on kehitysvammainen tai muuten erityistukea tarvitseva niin ehkä hänellä on oma avustaja sitten.
Osaa itse joo, entä jos on kakat? Osaa itse pestä pyllynsä käsisuihkulla vai?
Voihan se osata kakalla käydä ihan itse vaikka pissat tulisikin joskus vaippaan. Eihän se vaippa tarkoita että olisi täysin pidätyskyvytön eikä osaisi käyttää vessanpönttöä.
Joo, no siis nykypäivän laaja ongelma on se, että lapset oppii päiväkuivaksi yhä myöhemmin. Herkkyysikä potalle oppimisille on siinä n. 1-2 vuoden iässä ja kuivaksi oppiminen kestää keskimäärin 3-6 kk. Yksilöllistä vaihtelua toki on. Mutta kun meille päiväkotiin tulee uusi 2-vuotias, niin on todennäköisempää että hänellä on vaipat eikä hän tee pottaan mitään, kuin se että olisi jo päiväkuiva. Vaikka 2-vuotiaan on täysin mahdollista olla jo päiväkuiva (toki satunnaisia vahinkoja voi tulla).
Syyksi tähän on epäilty nykyajan vaippoja, jotka on jo liiankin mukavia (lapsi ei tunne epämiellyttävää, märkää oloa kun vaipat on superrrrimukykyisiä ja ne vaihdetaan tiuhaan). Ja toinen on vanhempien tietämättömyys tai laiskuus; ei ymmärretä laittaa sitä lasta ajoissa potalle, tai ei jakseta käydä läpi pottaharjoittelun kautta, joka vaatii sitkeää vessassa istumista lapsen kanssa, vaipattomuuden harjoittelua, vahinkoja jne. Monet haluaa että päiväkodissa opetetaan tämä, mut sit ei välttämättä sitouduta opetteluun edes kotona.
Sen verran vielä haluan muistuttaa, että yövaippa on eri asia. Moni lapsi oppii yökuivaksi vasta paljon myöhemmin, osa vasta kouluiässä, suurin osa kuitenkin ennen kouluikää. Ilmiön taustaa ei täysin tunneta, mutta siihen liittyy hormonitoiminta sekä esim. lapsen unen syvyys (kaikki ei herää pissahätään öisin yhtä herkästi kuin toiset). Päiväkuiva lapsi saattaa tarvita vielä esim. päiväunivaipan.
t. Lastenhoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsi tekisi köntsät vaippaan? Et taida aolla perehtynyt näihin asioihin ollenkaan. Osa lapsista käyttää lääkkeitä siihen, että ei tarvitse juosta vessassa kaksi kertaa tunnissa. Tai joi
Miksikö??? Just on paaruttu, että lapsella voi olla fyysisiä vaivoja, jolloin vaippa voi olla tarpeen. Yhtä hyvin kai sinne voi tulla sitten köntsät kuin pissatkin, vai mitä? Vaivojahan on erilaisia.
Ulosteenpidätyskyvyttömyys on kyllä ihan hirveän paljon harvinaisempaa kuin virtsan. Useimmiten lapset oppii kakkaamaan pottaan jo paljon paljon ennen kuin pärjää vaipatta kokonaan.
Minulla tyttö oli alle 2v iässä kuiva. Vein vara-hoitoon ilman vaippoja. Ei ollut käynyt vahinkoja kuukausiin. Kun hain hoidosta, hänelle oli kaivettu vaippa jostain. Suutuin ja heitin roskiin, ennen kun lähdettiin kotiin. Nöyryttävää lapselle, kun hän kysyi miksi hänellä on vaippa.
Varmasti niitä vanhempia jotka kulkee nelinkontin, saparo pepussa ja makaa läävässä röhkien🤫
Mun lähipiirissä on tällainen vain vaippaa käyttävä kohta 4v. Osaa ilmoittaa vessahädästä ja osaa pidätellä, vaan ei ole koskaan edes kokeillut pitää alushousuja, vaippa on aina. Hän osaa puhua ja kertoa asioista selkeämmin kuin moni aikuinen ja on tosi fiksu lapsi, mutta hänelle vessassa käyminen on kuin linnun lailla lentäminen, täysin mahdoton ja vieras asia. Kun vietän lapsen kanssa aikaa hän saattaa sanoa vaipan ollessa kuiva, että hän kohta pissaa vaippaan (esimerkiksi aamulla saattaa olla vaippa 12h unien jälkeen aivan kuiva mutta vessaan ei suostu, pottaa hänellä ei edes esillä ole) ja sitten voidaan vaihtaa se kuiva vaippa ja ryhtyä päivän puuhiin. Olen tukiverkon asemassa joten en puutu tuohon. Vanhemmat korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia, perheessä ei muita ongelmia kuin se että lapsi saa valita kaikessa. Minun kanssani ei saa mutta noihin suuriin linjoihin en voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on tällainen vain vaippaa käyttävä kohta 4v. Osaa ilmoittaa vessahädästä ja osaa pidätellä, vaan ei ole koskaan edes kokeillut pitää alushousuja, vaippa on aina. Hän osaa puhua ja kertoa asioista selkeämmin kuin moni aikuinen ja on tosi fiksu lapsi, mutta hänelle vessassa käyminen on kuin linnun lailla lentäminen, täysin mahdoton ja vieras asia. Kun vietän lapsen kanssa aikaa hän saattaa sanoa vaipan ollessa kuiva, että hän kohta pissaa vaippaan (esimerkiksi aamulla saattaa olla vaippa 12h unien jälkeen aivan kuiva mutta vessaan ei suostu, pottaa hänellä ei edes esillä ole) ja sitten voidaan vaihtaa se kuiva vaippa ja ryhtyä päivän puuhiin. Olen tukiverkon asemassa joten en puutu tuohon. Vanhemmat korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia, perheessä ei muita ongelmia kuin se että lapsi saa valita kaikessa. Minun kanssani ei saa mutta noihin suuriin linjoihin en voi puuttua.
Vaippa kerralla kokonaan pois. Et sä oo tukiverkosto jos et tue lasta vaan haluat miellyttää vanhempia! Lapsella on oikeus oppia uusia taitoja!
Minulla tyttö oli alle 2v iässä kuiva. Vein vara-hoitoon ilman vaippoja. Ei ollut käynyt vahinkoja kuukausiin. Kun hain hoidosta, hänelle oli kaivettu vaippa jostain. Suutuin ja heitin roskiin, ennen kun lähdettiin kotiin. Nöyryttävää lapselle, kun hän kysyi miksi hänellä on vaippa. -
Saattanut johtua siitä, että lapsesi oli ainoa alle 2-vuotiaisen ryhmässä joka vaipaton ja opetettu potalle. Laitettu siksi vaippa kuten muillekin?
Minunkin ryhmään tuli sikoinaan lapsi, jolla 4-vuotiaana oli tuttipullo nukahtamista varten ja nokkamuki. Heivattiin ne heti pois ja opetettiin juomaan ensin mukista ja aika pian lasista. Oli tosi kiinnostunut esim. saksilla leikkaamisesta. Vanhemmat oli ihmeissään, mitö kaikkea heidän lapsensa osaa ja halusi tehdä ihan itse. Narina kotonakin kuulemma väheni sitä mukaa, kun sai yehdä ikätasoisia juttuja.
Ei ne vanhemmat tyhmyyttään olleet pitäneet häntä yhä vauvana, vaan eivät tienneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitte haittaa yhtään kaikki ne mielenterveys ongelmat mitä vanhemmat aiheuttaa käytöksellään lapselle. Itsetunto menee, koskaan ei ole hyvä missään, ei osaa mitään mitä muut ikäisensä, kun vanhemmat eivät tuu vastaan edes silloin kuin lapsi osaa ja tarvitsee kannustusta osatakseen enemmän...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, lapsi menee täysin lukkoon jos tuollaista ehdottaa. Jos hoidossa ollessaan ottaisin vaipan pois väkisin, eihän mulla olisi hänelle edes pikkuhousuja laittaa ylle kun sellaisia ei ole. Olen tietysti keskustellut asiasta aikuisten kesken mutta valintoja ja päätöksiä en voi tehdä, vanhemmilla on oikeus määritellä miten lapsen kanssa toimitaan noissa asioissa. Sanoin vain että tällaisia ihmisiä tosiaan on.