4-vuotiaita joilla päiväkotiin tuotaessa vaipat? Pottaa eivät ole nähneetkään.
Siis mikä juttu tämä nyt on? Mitä ihmettä? Miksi?
Kommentit (196)
Tuttava oli juuri raivona, kun päiväkoti ilmoitti, että hänen 3v kuopuksensa on osattava käydä potalla, jos päiväkotipaikan kuukauden päästä haluaa. Vihaisena puhisi, miten esikoinen kyllä huolittiin päiväkotiin vähän yli 4v ja kyllä siellä opettivat kuivaksi... Ja kyseessä täysin normaalit lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lähipiirissä on tällainen vain vaippaa käyttävä kohta 4v. Osaa ilmoittaa vessahädästä ja osaa pidätellä, vaan ei ole koskaan edes kokeillut pitää alushousuja, vaippa on aina. Hän osaa puhua ja kertoa asioista selkeämmin kuin moni aikuinen ja on tosi fiksu lapsi, mutta hänelle vessassa käyminen on kuin linnun lailla lentäminen, täysin mahdoton ja vieras asia. Kun vietän lapsen kanssa aikaa hän saattaa sanoa vaipan ollessa kuiva, että hän kohta pissaa vaippaan (esimerkiksi aamulla saattaa olla vaippa 12h unien jälkeen aivan kuiva mutta vessaan ei suostu, pottaa hänellä ei edes esillä ole) ja sitten voidaan vaihtaa se kuiva vaippa ja ryhtyä päivän puuhiin. Olen tukiverkon asemassa joten en puutu tuohon. Vanhemmat korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia, perheessä ei muita ongelmia kuin se että lapsi saa valita kaikessa. Minun kanssani ei saa mutta noihin suuriin linjoihin en voi puuttua.
Vaikea sanoa, kuten sanoin lapsi on tosi hyvä puhumaan, osaa numeroita ja kirjaimia ja muistaa kaiken mitä hänelle on kirjoista luettu ja osaa käydä pitkiä keskusteluja. Eihän minulla ole hänen elämässään muuta valtaa kuin asema hänen läheisenään ja hoitajanaan, oma roolini on minulle ihan selkeä ja ok. Tietenkään en toivo lapselle mitään ongelmia tai muuta, ei niitä nyt ainakaan ole näkyvissä, arvelen että hän lopettaa vaipan käytön itse sosiaalisista syistä kun huomaa ettei päiväkodissa muilla enää isojen ryhmässä ole vaippoja. Hän siis osaa pidätellä mutta tuntee olonsa turvattomaksi ilman sitä vaippaa. Tottakai kun on siihen oppinut.
Googlettakaa kuivaksi oppimisesta. Siellä MLL ja jopa lääkärit toteavat ettei vaipoista ole lapselle haittaa edes silloin 4v. Joten ei kiirettä...
Siinäs kuulitte.
Onhan nyt aikuisiakin vaipoissa. Nuorna vitsa väännettävä.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunnan poika olisi ihan itse halunnut käydä potalla parivuotiaana, mutta äitinsä kielsi koska jostain hänelle oli sanottu, että myöhemmin vasta.
Minulle yksi isä selitti, että housuvaipat ovat niin helpot, ettei pottailu kiinnosta heitä ollenkaan. Päiväkotiin menivät 3 ja 4 vuotiaina samaan aikaan, kumpikin niissä housuvaipoissaan. Ja kotona käyttivät niitä vielä pitkään sen jälkeenkin. Jotenkin säälitti ne lapset.
No mites nuo therianit, käyttääkö nekin vaippoja? En kahlannut ketjua läpi, sori, jos jo tästä on ollut puhetta.
Kysykää nyt ensin niiltä omilta vanhemmiltanne, minkä ikäisinä olette pissa- ja kakkakuivaksi oppineet ennen kuin muita haukutte. Meillä on jokaista lasta opetettu potalle. Pissaamisen ovat oppineet 2-vuotiaana, mutta kakkaaminen on ollut vaikeampaa kaikille. Se on opittu vasta 3-4-vuotiaana. Ja mitä olen päiväkodissa lapsia katsonut, niin kyllä siellä on ihan tavallista, että 3-vuotiailla on vielä vaippa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei halua mennä potalle niin ei lasta voi siihen pakottaakaan koska se on väkivaltaa ja vapaudenriisto.
Sen takia jokaisella lapsella pitäisikin olla ihan oikea aikuinen, joka osaa olla vanhempi, kasvattajana. Pitää olla vähän vajaa, jos lasta ei saa hyvällä potalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei halua mennä potalle niin ei lasta voi siihen pakottaakaan koska se on väkivaltaa ja vapaudenriisto.
Sen takia jokaisella lapsella pitäisikin olla ihan oikea aikuinen, joka osaa olla vanhempi, kasvattajana. Pitää olla vähän vajaa, jos lasta ei saa hyvällä potalle.
Taidat olla itse vähän vajaa.
Vierailija kirjoitti:
No mites nuo therianit, käyttääkö nekin vaippoja? En kahlannut ketjua läpi, sori, jos jo tästä on ollut puhetta.
Ei, ne joko kaivaa pihalle kuopan, rykii tavarat sinne tai sitten kyykkäävät vaan sopivalle nurmialueelle. Niiden kanssa onkin helpompaa. Naksutin käteen ja maksapala kituseen.
Vierailija kirjoitti:
Kysykää nyt ensin niiltä omilta vanhemmiltanne, minkä ikäisinä olette pissa- ja kakkakuivaksi oppineet ennen kuin muita haukutte. Meillä on jokaista lasta opetettu potalle. Pissaamisen ovat oppineet 2-vuotiaana, mutta kakkaaminen on ollut vaikeampaa kaikille. Se on opittu vasta 3-4-vuotiaana. Ja mitä olen päiväkodissa lapsia katsonut, niin kyllä siellä on ihan tavallista, että 3-vuotiailla on vielä vaippa.
Meillä kakkaaminen oli helpompaa. Pissaaminen tapahtui niin usein, että piri aina ajatella, missä on seuraava vessa. Esim kotoa kaupunkiin vain junalla, koska junassa on vessa.ä, bussissa ei. Usein oli helpompi lähteä vaipan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 1v täysin kuiva ja kakat myös pottaan. Omat olleet 1v - 1v 2kk.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin on, mutta ei pitäisi olla. Se just on se ongelma. Katsotaan että niin muillakin, ajatellaan että se on tavallista. Vaikka tosiasiassa siinä on porukalla vaan munattu lapsen herkkyysikä kuivaksi oppimiselle, jonka takia sen oppiminen venähtää sinne neljävuotiaaksi
Miettikää ihan mikä määrä vaippoja tuosta syntyy, ihan turhaan. 2 vuoden extra jätevuori
Onko kyse ihan terveistä lapsista? En oikein tykkää näitä vihakommenteista, lapsia ei saisi rankaista siitä millaisia huoltajat ovat. Aina se rakkaudellinen asenne kuitenkin.-
---> Onko asiasta keskuteleminen vihapuhetta ja lapsen rankaisua? Rakkaudellinen asenne on minun mielestäni välittämistä ja sitä että näkee vaivaa lapsen eteen. Kasvattaa ja ohjaa häntä. Myös vaipoista pois ja potalle. Hällä väliä kyllä se itse oppii kun haluaa - asenne on välinpitämättömyyttä ja laiskuutta lasta kohtaan, ei viitsitä. Se ei ole rakkaudellista.
Lapsien kannalta ihan oikein että tästä asiasta puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
No varmaan jokin vamma jos 4 v tulee päiväkotiin vaipoissa.
Se vamma on vanhempien korvien välissä
. Itse opetin jo nuorena, heti kun istumaan pystyivät, potalle. Nuorin oli 9 kk kun itse halusi mennä
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunnan poika olisi ihan itse halunnut käydä potalla parivuotiaana, mutta äitinsä kielsi koska jostain hänelle oli sanottu, että myöhemmin vasta.
Hulluja vanhempia
Yleensä melko äkkiä oppivat päiväkodissa potalle. Ihan vaan nätisti ohjaamalla. Kaverien esimerkistä. Voihan olla et kotona edelleen jaksetaan vaihdella vaippoja mut täällä kyllä saavat oppia kun on myös noita pieniä jotka ei oikeasti vielä pysty potalle.
Kaverin lapsi söi vielä 4vuotiaana tuttia kun kaveri ei halunnut pakottaa luopumaan,hammaslääkäri sanoi sitten ettå hampaat alkaneet muotoutua tutin mukaan ja tulevaisuudessa hampaita pitää korjata.
Sen jälkeen tutti lähti.
Tulee mieleen "Poikani Kevin"-kirja ja äiti nostamassa 6veetä vaipanvaihtopöydälle kakkavaipan vaihtoon..