Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei tee kotona mitään, EN JAKSA

Vierailija
02.03.2025 |

Mies ei tee oma-aloitteisesti MITÄÄN kotitöitä.

Olen äitiyslomalla ja ilmeisesti minun kuuluisi tehdä kaikki kotityöt, tehdä ruoka, ulkoiluttaa lapsi, lenkittää koira, siivota, puunata, passata.

Mies tekee pitkää päivää töissä ja on se niin mahtavaa, kun hän tuo leivän pöytään... Paitsi että hän ei edes saa ylityötunteja rahana. Vastuu painaa, ymmärrän sen, mutta en vaan jaksa tällaista arkea, vaikka tärkeää työtä tekeekin perheemme eteen.

Mies viettää kyllä lapsen kanssa aikaa kun tulee kotiin (huom. jos sanon; "anna lapselle ruoka", "vaihda lapselle vaippa", "kylvetä lapsi"). Sitäkään ei oma-aloitteisesti tee ja jäljet jää minun siivottaviksi. Antaa ruuan, lautaset, ruuat, kaikki jää pöytään, pöydät pyyhkimättä jne. Kylvettää lapsen, pyyhkeet jää sohvalle, vesi ammeeseen jne. Vaihtaa vaipan, lapsi heittää kaikki lattialle, mies jättää ne siihen. Kuvittelee kaiketi minun olevan kodinhoitaja.

Nyt alan ymmärtää ihmisiä, jotka leikittelevät ajatuksella erosta; ainakin saisin joskus OMAA AIKAA ja siivoaisin vain omia ja lapsen jälkiä.

Olen sanonut hyvällä ja pahalla, yrittänyt keskustella, sanonut etten jaksa. Niin ei.

Ihan kuin hän olisi taloudessa yksi lapsi lisää.

MUA NIIN VITUTTAA, OLEN NIIN VÄSYNYT. Olen neljän seinän sisällä ja SIIVOANsiivoansiivoan. Saisimpa joskus edes omaa aikaa, mutta ei, herra on töissä aina kun jonnekin voisin mennä.

Kiitos, oli pakko purkautua.

Kommentit (430)

Vierailija
61/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet äitiyslomalla, niin minusta silloin sinä hoidat kotihommat,

Ei, vaan silloin hoidetaan lapsi miehen työpäivä ajan. Muuten asiat tehdään yhdessä ja kotityöt jaetaan. En minä ainakaan halua veroillani rahoittaa sitä, että tuore äiti joutuu passaamaan aikuista miestä, joka ei tee työpäivän jälkeen osuuttaan kotitöistä kuten kaikki muut aikuiset Suomessa tekevät.

Vauva nukkuu myös aika paljon, jopa isompi vauva nukkuu kaksi kertaa päivässä ( alle vuoden ikäinen). Silloin on aikaa tehdä kotiaskareita ja jopa levätä.

N. 50+

Vierailija
62/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nykymiehissä vika?

Ajatteletko, että nykymiehiä ennen lapsensa saaneet isämme ja isoisämme (synt. 20-60-luvuilla) luutusivat pöydät ja keräsivät lelut lattioilta lähtiessään pesemään jälkikasvunsa kakkapyykkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samassa elämäntilanteessa,kuin sinä ap. Otan kaikki irti tästä äitiyslomasta,koska kenties tämä on ensimäinen ja viimeinen elämässäni. Ensi vuoden alussa menen töihin.

Nautin suuremmoisesti tästä ajasta. Teen ruokia kerralla paljon ja pakastelen, pääsen vähällä. Ainut ikävä puoli on tässä se ,että tyttö herää aamuisin seitsemän aikaan ( itse olen aamutorkku). Nooh , syömme aamupalan , pesut jne. Sitten lähdemme ulkoilemaan, käydään puistossa, kaupassa, jos pakko . Minä saan liikuntaa ja lapsikin väsyy ulkona. Eiku kotiin syömään , astiat koneeseen . 

todellakin organisoin noi ruokajutut , ei ole paljon vaivaa. Koneet pesee  pyykit ja astiat.

Entä se  siivous , kuka sotkee, jollen minä. Olen järjestelmällinen ja siisti. Lapsen leikit ei ole sotkua. Koiraa meille  ei oteta. 

On päikkärien  aika,,, menen useimmiten itsekin peiton alla ja uinahdan samalla .kun lapsi nukkuu.

Mies tulee viiden jälkeen . Syödään tavallista kotiruokaa, ennen tehtyä tai aikaisemmin. 

Joskus lähden itse ukoilemaan ja kerran viikossa pelaan padelia. Mies käy usein lenkillä ja kerran viikossa padelissa.

Tämä on normi lapsiperhearkea. Mies hoitaa luonnollisesti lasta ,kun olen poissa ja ei ole kuulemma rakettitiedettä laittaa ne pesukoneet päälle ja nostaa astiat ja vaatteet pois 

Perjantai-iltaan panostetaan ,,,vinkkua tms.

Vierailija
64/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt kuuluvat naiselle. Nainen hoitaa kodin- ja lapset. Näin se on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan.

Kuka eron jälkeen tekee kotityöt isän luona?

Isän äiti?

Uusi nainen tietenkin! 😁

Vierailija
65/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina miettinyt näitä juttuja lukiessani, millainen parisuhde on mahtanut olla ennen lapsia tai millainen se on ylipäätänsä. Millaista arki ja lomat on ylipäätänsä tuollaisen mieslapsen kanssa? Mulla ainakin menisi arvostus ja maku moisesta täysin. Meillä molemmat tekee kotitöitä oma-alotteisesti sillä ajatuksella, että koska toista rakastaa, haluaa tehdä toisen elämän mukavaksi. Ja siinä samalla oman. Ja jos ei jaksa, voi sanoa että olen väsynyt, teen huomenna. Joskus molemmat ollaan, joten kukaan ei tee juuri sillä hetkellä. En minä ainakaan kehtaisi istua persiilläni ja katsoa kun oma rakas puuhaa yhteisen kodin hommia. Ja täytyy sanoa, että arvostus omaa miestä kohtaan nousee aina kun kuulee tällaisista miehistä mitä aloittajalla. Minusta se on aikuismaisen miehekästä ja tulee olo, että on huomioitu, välitetty, rakastettu ja minusta pidetään huolta myös tällä tavalla. Laittaa se ruokaa ja käy kaupassakin. Eikä käyttäydy kuin joku teini tai uusavuton lapanen. En syttyisi tuollaiselle.

N44

Vierailija
66/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuot noin. Olet loman tarpeessa.

Järkkäilkää hoitaja lapselle kotiin. Tee lomareissu. Niin tein minä siinä vaiheessa, kun olin lopen uupunut.

Ja paskat, yksi kersa hoidettavana ja loman tarpeessa 😅

Olen itsekin ollut äiti 3 lapselle, kuunaan tullut loma mieleen perheestä 

Oletko myös hoitanut joka ikisen yön yösyötöt yli 2 vuotta putkeen?

Saamatta nukkua edes yhtä yötä ilman herätyksiä pariin vuoteen?

Minä olen kokenut tuon, koska synnytin kaksi lasta vuoden ikäerolla. Mies ei edes lomillaan kyennyt/halunnut hoitaa asiaa niin, että olisin saanut nukkua kokonaisen yön heräämättä tai nukkua aamulla pitkään paikatakseni armotonta univelkaa.

Vierailija
67/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palaa töihin. Hankit lapselle hoitajan ja 9 kk lapsen saa kunnalliseen päivähoitoon. Elämä helpottuu, kun et enää ole jatkuvasti kyttäämässä miehen tekemisiä.

Kun alusta asti olet tehnyt miehelle selväksi, että sinä ole äiti, sinä olet ainoa, joka tietää, niin miten ihmeessä mies muka tekisi oma-aloitteisesti mitään, kun siitä jatkuvasti moitit.

Ei auta. Toinen työmaa odottaa sitten kotona, ja varmaankin ap joutuisi sekä viemään lapsen hoitoon että hakemaan sieltä, käymään ruokakaupassa, laittamaan ruoan, pesemään pyykin, ulkoiluttamaan koiran ja siivoamaan illalla työpäivän jälkeen, kun taas mies tulisi kotiin lepäämään niin kuin tähänkin asti.

Ja heillä on sentään vain YKSI lapsi.

Kertokaapa te palstailevat perheenisät, miten teillä on työnjako hoidettu.

Vierailija
68/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies hoiti työpäivän jälkeen kaiken mitä vielä oli tehtävänä. Hoiti lapsen ja kodin ja antoi mun levätä kaikki illat. Kylvetti, siivosi, teki lumityöt, kävi kaupassa. Heräsi joka toinen yö hoitamaan lasta öisin. Viikonloput antoi mun nukkua pidempään. Nyt lapset ovat 11- ja 13-vuotiaita. Edelleen herää mua ennen, keittää kahvit ja tekee aamupalat. Meissä on varmaan se ero, että meidän esikoinen syntyi vaikeavammaisena ja isä otti heti oman roolinsa. En olisi jaksanut muuten.

Nyt laitat sen miehen ruotuun ja HETI! Lähdet kylmästi vähintään 2-3 kertaa vkossa jonnekin useammaksi tunniksi ja annat miehen hoitaa lapsen ja kodin. Pidä itsestäsi huolta ja käy vaikka salilla/jumpissa. Mies lintsaa koko ajan kotitöistä olemalla "ylitöissä". Sun pitää oikeesti kouluttaa mies siihen, että tekee niitä hommia. Muista, että mies lepää siellä töissä. Sulla on kotona paljon raskaampaa! 

Vierailija
69/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies hoiti työpäivän jälkeen kaiken mitä vielä oli tehtävänä. Hoiti lapsen ja kodin ja antoi mun levätä kaikki illat. Kylvetti, siivosi, teki lumityöt, kävi kaupassa. Heräsi joka toinen yö hoitamaan lasta öisin. Viikonloput antoi mun nukkua pidempään. Nyt lapset ovat 11- ja 13-vuotiaita. Edelleen herää mua ennen, keittää kahvit ja tekee aamupalat. Meissä on varmaan se ero, että meidän esikoinen syntyi vaikeavammaisena ja isä otti heti oman roolinsa. En olisi jaksanut muuten.

Nyt laitat sen miehen ruotuun ja HETI! Lähdet kylmästi vähintään 2-3 kertaa vkossa jonnekin useammaksi tunniksi ja annat miehen hoitaa lapsen ja kodin. Pidä itsestäsi huolta ja käy vaikka salilla/jumpissa. Mies lintsaa koko ajan kotitöistä olemalla "ylitöissä". Sun pitää oikeesti kouluttaa mies siihen, että tekee niitä hommia. Muista, että mies lepää siellä töissä. Sulla on kotona paljon raskaampaa! 

Huhhuh mikä teksti. Feministi taas äänessä! 👎🏻

T.N 50+

Vierailija
70/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan silloin hoidetaan lapsi miehen työpäivä ajan. Muuten asiat tehdään yhdessä ja kotityöt jaetaan. En minä ainakaan halua veroillani rahoittaa sitä, että tuore äiti joutuu passaamaan aikuista miestä, joka ei tee työpäivän jälkeen osuuttaan kotitöistä kuten kaikki muut aikuiset Suomessa tekevät.

Vauva nukkuu myös aika paljon, jopa isompi vauva nukkuu kaksi kertaa päivässä ( alle vuoden ikäinen). Silloin on aikaa tehdä kotiaskareita ja jopa levätä.

N. 50+

Miksi miehen piisi vapautua tekemästä kotitöitä, kun hänestä tulee isä? Miehen arkihan pysyy ihan ennallaan, samalla kun kotitöiden määrä perheessä kasvaa. Miten joku voi ajatella, että juuri tuossa kohtaa mies saisi lopettaa oman osuutensa tekemisen?

Vierailija
71/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap n mies on kunnollinen, tekee töitä ja tuo leivän pöydälle. 

Olisi eri asia jos mies istuisi baarissa tai makaisi sohvalla päivät pitkät. 

Vierailija
72/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain missään tapauksessa toista lasta tuohon kuvioon hanki. 

Vierailija
73/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun tämän sanoo,täällä saa alapeukkuja,vaikka puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä.Ovatko alapeukutteliat näitä mieslapsia,jotka eivät voi sietää sitä,että nainen on ihminen,ei kodinkone tai piika? Tietenkään tuo koulutus tai oma aika ei toimi jos miehellä on päässä peruuttamatonta vikaa ja nainen on lapanen,mutta normaali mies tajuaa,että viimeistään silloin kun lapsi tulee,hänen on aika lopettaa omat leikkinsä.

Vierailija
74/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N. 50+

Miksi miehen piisi vapautua tekemästä kotitöitä, kun hänestä tulee isä? Miehen arkihan pysyy ihan ennallaan, samalla kun kotitöiden määrä perheessä

Periaatteessa kotityöt kuuluu sille joka on kotona, olkoon sitten se henkilö mies vai nainen.

Vierailija
75/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on miesten vanha kikka, jolla ulkoistaa itsensä kotitöistä 😎. Samalla kuin mies siivoaa niin hän sotkee vielä enemmän😂. Olen itse kokeillut tätä ja voin sanoa että toimii 👍.

Eukot oikeesti luulee et ukot ovat tyhmii, koska he eivät osaa mukamas siivota omii jälkii. Kyl ukot osaavat. He jättävät siivoamat tahallaa omii jälkii, jotta eukko tekis ite kaikki kotityöt ja jättäis heidät rauhaa.

Vierailija
76/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan sille LAISKALLE äijälle tiedoksi, että hänellä on työpäivän jälkeen ihan samalla tavalla hommia kuin sullakin. Te olette molemmat jo tehneet työpäivän ja molemmille kuuluu ne kotityöt ja lapsen hoidot iltaisin! Voit sanoa, että sä meet töihin ja äijä jää kotiin. Voi hieman ajatusmaailma muuttua, kun tajuaa ettei voi pitää sua kotiorjana.

Vierailija
77/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurikin. Nyt äkkiä kierukka paikallaan ja jätät seuraavat lapset hankkimatta. On nähty jo liian monta kertaa läheltä että mihin tuollainen touhu johtaa. Avioerolapsiin.

Vierailija
78/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh mikä teksti. Feministi taas äänessä! 👎🏻

T.N 50+

Kiva että sulle riitti nyrkin ja hellan välissä olo ja annoit saman mallin lapsillesi. Sieltähän nuo miesvauvat,jotka tuhoavat naisten mielenterveyden ja lasten kodit, sitten sikiävätkin-äidin mallista. Onneksi teitä ei enää kauaa tarvitse katsella. -eri

Vierailija
79/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lakkaa nyt ainakin passaamasta sitä miestä. Älä pese sen pyykkejä tai tiskejä. Ruuan jätät välillä tekemättä. Syöt itse vaikka jotain valmista. Ja jos vaikka lapsen kylvetyksen jälkeen jää se pyyhe lattialle, käsket viemään pois. 

Vierailija
80/430 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te palstanaiset löydätte kumppaniksenne empatiataidottomat miehet? 

Ette kai päätä heinää samantein menneet naimisiin ja hankkineet lapsen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan