Mies ei tee kotona mitään, EN JAKSA
Mies ei tee oma-aloitteisesti MITÄÄN kotitöitä.
Olen äitiyslomalla ja ilmeisesti minun kuuluisi tehdä kaikki kotityöt, tehdä ruoka, ulkoiluttaa lapsi, lenkittää koira, siivota, puunata, passata.
Mies tekee pitkää päivää töissä ja on se niin mahtavaa, kun hän tuo leivän pöytään... Paitsi että hän ei edes saa ylityötunteja rahana. Vastuu painaa, ymmärrän sen, mutta en vaan jaksa tällaista arkea, vaikka tärkeää työtä tekeekin perheemme eteen.
Mies viettää kyllä lapsen kanssa aikaa kun tulee kotiin (huom. jos sanon; "anna lapselle ruoka", "vaihda lapselle vaippa", "kylvetä lapsi"). Sitäkään ei oma-aloitteisesti tee ja jäljet jää minun siivottaviksi. Antaa ruuan, lautaset, ruuat, kaikki jää pöytään, pöydät pyyhkimättä jne. Kylvettää lapsen, pyyhkeet jää sohvalle, vesi ammeeseen jne. Vaihtaa vaipan, lapsi heittää kaikki lattialle, mies jättää ne siihen. Kuvittelee kaiketi minun olevan kodinhoitaja.
Nyt alan ymmärtää ihmisiä, jotka leikittelevät ajatuksella erosta; ainakin saisin joskus OMAA AIKAA ja siivoaisin vain omia ja lapsen jälkiä.
Olen sanonut hyvällä ja pahalla, yrittänyt keskustella, sanonut etten jaksa. Niin ei.
Ihan kuin hän olisi taloudessa yksi lapsi lisää.
MUA NIIN VITUTTAA, OLEN NIIN VÄSYNYT. Olen neljän seinän sisällä ja SIIVOANsiivoansiivoan. Saisimpa joskus edes omaa aikaa, mutta ei, herra on töissä aina kun jonnekin voisin mennä.
Kiitos, oli pakko purkautua.
Kommentit (430)
Miehen laiskuus on ongelma, joka koskettaa useimpia parisuhteessa olevia naisia. Siihen on vaikea saada aikaan mitään pysyvää muutosta, sillä mies on luonnostaan laiska, kömpelö ja heikolla ymmärryksellä varustettu olento. Tilapäistä edistymistä tuottaa jatkuva tarkkailu ja rankaiseminen, mutta kovin raskaaksihan sen ylläpitäminen taitaa käydä.
Onneksi positiivisiakin esimerkkejä löytyy. Ensimmäisenä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä voinut saadakaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Vierailija kirjoitti:
Niin, MIES TEKEE PITKÄÄ PÄIVÄÄ TÖISSÄ ! TÖISSÄ ! ja kotona pitäs vielä tehdä pitkää päivää???! hä ?
Jos molemmat tekee pitkää päivää töissä, niin kotonako kukaan ei sitten siivoa, laita ruokaa tms?
Minulle ex siis joskus yritti napakasti iskeä sanomalla (kotitöiden epätasaisesta jakautumisesta puhuessa), että hän käy töissä. No, niin kävin itsekin ja samaa työaikaakin tehtiin.
Vierailija kirjoitti:
Millainen mies oli ennen lapsen syntymää?
Ja luuletko sinä ap että miehen työssäoloaika on hänen omaa aikaansa?
Mene sinäkin töihin, niin saat omaa aikaa.
Mikä on lapsen omaa aikaa? Teidän perhehelvettinne on hänen ainoa lapsuutensa.
Monesti sama meno jatkuu, vaikka nainenkin kävisi töissä ja vielä isommilla tunneilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän säälittävä on mies, jolle ei perhe tule ensin ja joka ei tee mitään vaimonsa ja lastensa eteen. Miten sellainen on mies, oikein millään mittarilla?
Ap:n mies mahdollistaa töissä käynnillään sen että ap saa olla kotona vauvan kanssa. Mies kantaa suurimman taloudellisen taakan. Mies tekee lapsen ja kodin hyväksi asioita töidensä jälkeenkin.
Mies on mahdollistanut vauvan hankkimisen ja tarjoaa suojan ja elannon. Millä helvetin myrkkyfeministitrollilogiikalla mies ei tee mitään vaimonsa ja lapsensa eteen?
Juu, tiedän kyllä että nämä aloitukset ja monet kommentit ovat provoja.
Millä hitolla te miehet ihan oikeasti perustelette tämän väitteenne, että pienten vauvojen isät kantavat suuremman taloudellisen taakan? Vanhempainvapaalle jäävä vanhempi saa vanhempainpäivärahaa. Nainen joutuu usein jäämään pois työstä ja ottaa takkiin palkassa. Mies pitää edelleen omat rahansa ja äiti hoitaa edelleen omat menonsa plus vauvan menot. Etsi yksikin lähde, jossa kerrottan nimenomaan isän ottavan enemmän taloudellisesti takkiin. Kunnollisia argumentteja pöytään tai muuten olette lähinnä noloja.
Onneksi on olemassa myös miehiä, jotka priorisoivat perheensä ykköseksi ja haluavat lastensa parasta.
Lapset kurittavat etenkin naisten pankkitilejä
https://www.talouselama.fi/uutiset/taloudellinen-epatasa-arvo-jyllaa-la…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, MIES TEKEE PITKÄÄ PÄIVÄÄ TÖISSÄ ! TÖISSÄ ! ja kotona pitäs vielä tehdä pitkää päivää???! hä ?
Jos molemmat tekee pitkää päivää töissä, niin kotonako kukaan ei sitten siivoa, laita ruokaa tms?
Minulle ex siis joskus yritti napakasti iskeä sanomalla (kotitöiden epätasaisesta jakautumisesta puhuessa), että hän käy töissä. No, niin kävin itsekin ja samaa työaikaakin tehtiin.
Tämäpä. No, onneksi meillä kyllä menee aika 50/50 kaikki tai no, ehkä mies tekee kotona hieman enemmän, koska minä teen 3-vuorotyötä ja hän ihan päivätyötä joustavalla työajalla (on vielä etätyö pääasiassa).
Vierailija kirjoitti:
Miehen laiskuus on ongelma, joka koskettaa useimpia parisuhteessa olevia naisia. Siihen on vaikea saada aikaan mitään pysyvää muutosta, sillä mies on luonnostaan laiska, kömpelö ja heikolla ymmärryksellä varustettu olento. Tilapäistä edistymistä tuottaa jatkuva tarkkailu ja rankaiseminen, mutta kovin raskaaksihan sen ylläpitäminen taitaa käydä.
Onneksi positiivisiakin esimerkkejä löytyy. Ensimmäisenä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkuk
Kyllä laiskankin miehen kanssa pärjää, kun on mummon hyvät neuvot käytössä. Ihana mummo 👵🏻💕
Vierailija kirjoitti:
Joissakin kulttuureissa mies ei tee mitään kotona.et kertonut mistäpäin miehesi olikaan kotoisin
On kyllä ihan yleinen käytäntö suomalaisessakin kulttuurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies voisi palkata siivoojan niin pääsisit vähän vähemmällä
Ap voi ihan itse palkata siivoojan. Mies on jo nyt ainoa työssäkäyvä ja talouden kannattelija.
Ap on kotona päivät pitkät. KOTONA. Tuijottaa varmaan jotain realityä ja somea päivät pitkät. Ei se niin voi mennä että yksi käy töissä, kantaa taloudellisen vastuun ja ottaa sen lisäksi lapsen, siivouksen ja kotityöt vastuulleen heti kotiin tultuaan jotta toinen voi jatkaa sluibailua.
Ap on kotona vauvan kanssa. Vauvassa on ihan hirveän paljon käsityötä.
😂 Yksi vauva. Yksi. Ei kuutta taaperoa tai ylivilkasta leikki-ikäistä, vaan yksi vauva. Ja veikkaanpa ettei ap:lla ole vauvan lisäksi myös isoa kartanoa, lypsykarjaa ja kanalaa hoidettavana vaan tavall
Hmm... Miksi ne miehet ei jaksa sitäkään vähää?
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies ei ole yhtään kertaa kylvettänyt, syöttänyt tai vaihtanut vaippaa. Joten sullahan menee jokseenkin hyvin. Teidän kannattaa kokeilla sopia asiat etukäteen kalenteriin. Eli kuka tekee mitäkin ja kuka menee minnekin.
Ennen kuin jaat muille ohjeitasi, niin kokeilepa niitä itse. Itse en katselisi miestä (tai jos olisin mies, niin naista), joka ei vauvalleen edes vaippaa vaihda. Hyi helkkari.
Älä kysy mitä miehesi voi tehdä puolestasi vaan mieti mitä voi tehdä miehesi puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂😂😂 Mies ei vaan jaksa. 🙂
Mahtaa ne sinkkumiesten kodit olla saastaisia lääviä, kun siellä ei kukaan siivoa ikinä. Hyi hitto, mahtaa siellä haistakin.
Vierailija kirjoitti:
Helpottaisiko tilannetta, jos valmistaisitte sitä keittoa kerralla suuremman määrän ja pakastaisitte sen kerta-annoksina. Mies voisi ottaa kontolleen koko keittoprojektin. Ja jos kotona on stressiä, ei sitä keittoa tarvitse koko naapurustolle tarjota, oma perhe riittää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap voi ihan itse palkata siivoojan. Mies on jo nyt ainoa työssäkäyvä ja talouden kannattelija.
Ap on kotona päivät pitkät. KOTONA. Tuijottaa varmaan jotain realityä ja somea päivät pitkät. Ei se niin voi mennä että yksi käy töissä, kantaa taloudellisen vastuun ja ottaa sen lisäksi lapsen, siivouksen ja kotityöt vastuulleen heti kotiin tultuaan jotta toinen voi jatkaa sluibailua.
😂 Yksi vauva. Yksi. Ei kuutta taaperoa tai ylivilkasta leikki-ikäistä, vaan yksi vauva. Ja veikkaanpa ettei ap:lla ole vauvan lisäksi myös isoa karta
Sano sitä. Naista arvostellaanm, kun ei yhtä vauvaa jaksa. Samalla mies ei jaksa puolikastakaan vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä kysy mitä miehesi voi tehdä puolestasi vaan mieti mitä voi tehdä miehesi puolesta.
No hän esimerkiksi hoitaa miehen jälkikasvua, jotta miehen ei tartte.
En jaksaisi hetkeäkään tuota menoa. Jospa kuitenkin kokeilisit vaikka viikon ajan laiskana oloa itsekin, vaikka miten sielussa vääntäisi se sekasotku. Tietysti lapsi ja koira on hoidettava, mutta mitään muuta ei. Siinä selviäisi jo aika paljon jatkokin teidän perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kellään tuota keittoreseptiä?
Minulla on. Äitini löysi sen aikanaan sisarensa jäämistöstä. Mutta kyllä se taitaa aika lailla katoavaa kansanperinnettä olla. Ei niitä kulkukissoja enää pahemmin liikuskele ja mihin sitä kaupunkiympäristössä loukkujakaan pystyy laittamaan.
Annostus on kahdelle hengelle.
Kissanlihakeitto
400 g kissan lihaa (lapaa, etuselkää tai kylkeä)
1 l vettä
1 tl suolaa
1 tl kokonaisia maustepippureita
1 laakerinlehti
1 sipuli
3 porkkanaa
100 lanttua
50 g palsternakkaa
50 g juuriselleriä
6 perunaa
10 cm purjoa
2 rkl tuoretta persiljaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Yksi vauva. Yksi. Ei kuutta taaperoa tai ylivilkasta leikki-ikäistä, vaan yksi vauva. Ja veikkaan
Naista arvostellaan AINA, teki niin tai näin. Jos nainen käy töissä on pska äiti, jos nainen on kotona lapsen kanssa on pska äiti, jos nainen hoitaa kodin ja lapset uupumukseen asti on pska äiti, jos nainen ei hoida kotia/lapsia on pska äiti, jos nainen päästää miehen helpolla on paka äiti, jos nainen vaatii mieheltä tasavertaista osallistumista on pska äiti... Koska tämä loppuu? Ja tätä arvostelua tekee lähes aina toiset VANHAT akat, jotka ilmeisesti katkeruuttaan kiusaavat nuoria äitejä!
Vierailija kirjoitti:
"Etkö tiennyt mihin ryhdyt kun vauvaa olet tekemässä? Pitää aika helvetin palikka olla. Sama kuin minä potkaisen seinään ja valitan kun varpaaseen koskee."
Itseasiassa elämää huonostinukkuvan ja itkuisen vauvan kanssa ei ymmärrä, ennenkuin sen on itse kokenut.
Kyllä, tiedossa oli, että vauvan hoitaminen on sitovaa ja häntä pitää syöttää pari kertaa yössä.
Se, mihin en ollut varautunut, oli se, että vauva ei nukukkaan ollenkaan ja huutaa ympäri kellon. Eli lopulta ei ollutkaan niin päin, että pari kertaa yössä herätään syömään, vaan pari kertaa yössä ehti torkahtaa lyhyesti.
Sitä univelkaa alkoi nopeasti kertyä niin massiivisesti, että nyt ymmärrän, miksi valvottamista on aikanaan pidetty kidutuskeinona.
Mulla on vauvavuodesta aikaa jo kymmenen vuotta eikä vieläkään ole aika kullannut muistoja.
Mun on muuten pakko lisätä tähän, että meillä molemmat osallistui vauvan hoitoon. Kumpikaan ei olis selvinnyt järjissään, jos olis joutunut hoitamaan vauvaa täysin yksin. Selvittyämme tosta esikoislapsen vauvavuodesta niin todettiin MOLEMMAT, että ei ikinä enää uudestaan.
Myös mies on siis sitä mieltä, että ei enempää lapsia. Ei haluta uudelleen tota vauvavuotta valvomisineen käydä läpi.
Mies sanoo toisinaan leikillään, että jos lapsen sais valmiiksi vaikka 6-vuotiaan, niin ehkä sitten, mutta ei vauvaa.
Näille jotka puolustaa miehen väsymystä töistä kysymys.
Jos se on niin helppoa olla kotona lapsen/lasten kanssa teidän mielestä niin miksi te ette sitten iltaisin hoida lapsia ja kotia esim tunnin ajan kun se on niin helppoa. Silloin se joka on muun ajan lasten kanssa saisi nukkua/harrastaa vapaasti 1/24 osuuden vuorokaudesta. Te vaan perustelette että töiden päälle 8/24 pitää saada levätä. Ja lasten hoito on silloin liian raskasta. Kuitenkin oletatte että kotona olijan pitäisi jaksaa hoitaa lapsia 24/24. Teille jo tuntikin lasten hoitoa vuorokaudessa on liian raskasta.