Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välttämättömiin päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin menee hirveästi rahaa - ruoan lisäksi

Vierailija
02.03.2025 |

Paljonko arvelet sinulla menevän kuukaudessa rahaa keskimäärin ihan päivittäistavaroihin ja perushygieniatuotteisiin? 

- shampoo ja hoitoaine

- suihkugeeli

- pesusieni

- esim. Lactoline pesuneste intiimihygieniaan

- nestemäinen käsisaippua / palasaippua (ei ole yhtä hygieeninen, hygieniapassiluennollakin)

- deodorantti

- sheivausterät

- sheivausvaahto

- hammasharja

- hammastahna 3 e

- hammaslanka 2 e

- haavan puhdistusaine

- laastarit

- sideharso

- särkylääke

- perusvoide tms. 

- huulirasva

- siivoussienet/hankaussienet

- wettex-liinat

- siivousliinat

- tiskiharja

- lattiankaivosuodatin

- wc:n putkilamppu

- konetiskitabletit

- astianpesuaine

- yleispuhdistusaine

- putkimies

- peilien puhdistussuihke

- uunin ja uuniritilöiden yms. puhdistusaine

- lieden puhdistusaine

- astianpesukoneen puhdistusaine

- pyykinpesukoneen puhdistusaine

- tuorekelmu

- alumiinifolio

- leivinarkki

- pakastepussit

- suodatinpussit

- wc-paperi

- talouspaperi

- siteet/tamponit/pikkuhousunsuojat

- pumpuli/vanulaput

- paristot

Lisätkää listaan mitä mieleen juolahtaa. 

Kommentit (554)

Vierailija
321/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus jos olen tehnyt ruokaa ja kattilat joutaneet pesuun, niin laitan niistä ruoan lautaselle jääkappiin odottamaan ateriointia, siihen foliota tai tuorekelmua suojaamaan.

Itse laitan päälle toisen lautasen tai laitan jämät kannelliseen astiaan. Näin ei tarvitse tuhlata rahaa kelmuun tai folioon. 

eri

Vierailija
322/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä iso säästö, kun ei tarvitse minipillerien käyttäjänä ostella siteitä/tamponeita, kun menkat ovat poissa. Toki sitten investoin niihin pillereihin, mutta se on panostus elämänlaatuun :) Kuukuppia varmaan kokeilisin, jos menkat vielä olisi.

Mulla on ihan normaalisti kuukautiset, mutta en ole vuosiin ostanut siteitä tai tamponeita. Enkä edes kuukuppia. Käytän kuukautispikkuhousuja. Ovat paitsi pitkäikäisiä, myös huomattavasti mukavamman tuntisia kuin vaipat housuissa tai vanutuppu pllussa. 

En uskaltaisi, jos päästävät läpi

Eivät päästä. Voin luvata vuosien kokemuksella. Ovat jopa turvallisemmat tuossa asiassa kuin siteet. Pitkälti siksi vaihdoinkin kuukautispikkuhousuihin, kun kyllästyin siteiden petollisuuteen. P

Ainoa että sitten noita verisiä alushousuja pitää heti käytön jälkeen liotella hyvä tovi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivinpaperia kuluu kyllä paljon, kun leipoo ja tekee uuniruokia. Uusiokäytän kyllä leivontaan käytettyjä leivinpapereita, mikäli eivät ole kovin sotkuisia.

Minä teen uuniruoat vuokaan.

On paljon myös leivinpaperin päällä pellillä tehtäviä ruokia.

Vierailija
324/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan alun perinhän hän kirjoitti ettei lähtenyt kävelemään eteiseen, jossa hänellä oli laastarit yms. tarpeet jotta ei sotkisi lattioita verellä ja siksi ensihätään otti keittiöpyyhkeen. Siitä oli kyse

Ja jatkoi ihan selkosuomella, että meni se pyyhe kädessä taksilla päivystykseen. Mikä tuossa nyt sinusta on niin kamalaa, että siitä pitkää jankuttaa viestikaupalla? 

En minä ole se jankkaaja. Olen se joka kysyi siitä verenmyrkytysriskistä, eri henkilö kuin tuo jankkaaja.

Verenmyrkytysriski on aikalailla olematon mikäli et ole uittanut keittiöpyyhettäsi ulosteessa tai jotain muuta vastavaa. Normaalilla keittiöhygienialla et saa pyyhettä niin likaiseksi, että se aiheuttaisi verenmyrkytyksen vaaraa. Haavahan puhdistetaan huolella sairaalassa. 

t. sairaanhoitaja 

Vierailija
325/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä iso säästö, kun ei tarvitse minipillerien käyttäjänä ostella siteitä/tamponeita, kun menkat ovat poissa. Toki sitten investoin niihin pillereihin, mutta se on panostus elämänlaatuun :) Kuukuppia varmaan kokeilisin, jos menkat vielä olisi.

Mulla on ihan normaalisti kuukautiset, mutta en ole vuosiin ostanut siteitä tai tamponeita. Enkä edes kuukuppia. Käytän kuukautispikkuhousuja. Ovat paitsi pitkäikäisiä, myös huomattavasti mukavamman tuntisia kuin vaipat housuissa tai vanutuppu pllussa. 

Eivät päästä. Voin luvata vuosien kokemuksella. Ovat jopa turvallisemmat tuossa asiassa kuin siteet. Pitkälti siksi vaihdoinkin kuukautispikkuhousuihin, kun kyllästyin siteiden petollisuuteen. P

Ennemmin tamponit päästävät läpi kuin siteet. Kerran käytin minitamponia ja alkoi päästää läpi, oli minulla kyllä pikkuhousunsuoja mutta ei se riitä jos olisi pidempään mennyt. Siksi jatkossa normitamponeja ainakin öisin ja runsaimpina vuotopäivinä. 

Vierailija
326/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät päästä. Voin luvata vuosien kokemuksella. Ovat jopa turvallisemmat tuossa asiassa kuin siteet. Pitkälti siksi vaihdoinkin kuukautispikkuh

Huuhtelu kylmällä vedellä heti käytön jälkeen ja normaali konepesu. Muuta ei tarvita. 

Vierailija
327/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos haava on pieni viiltohaava, sulje sen reunat vastakkain haavateipillä."

Mitä tuo tarkoittaa? Miten vastakkain? Haavateippi pituussuunnassa vai? Vai poikittain useampi teipinpätkä?

Tarkoittaa sitä, mitä siinä lukee. Eli haavan reunat vastakkain ja teipillä kiinni, että pysyvät. Se, kuinka paljon tarvitse teippiä, riippuu luonnollisesti haavan pituudesta. 

Kyllä kyllä mutta laitetaanko se pituussuunnassa? Aika leveä teippi saa olla silloin

Miten pituussuunnassa? Ihan vain laitetaan haavan yli. Vaikea näin kirjallisesti selittää, mutta kuvittele pysty joki, jonka yli teet sillan. Se joki on haava ja sillan päät ovat teipin päät. 

Juuri tuota tarkoitinkin. Kirjoitin ei-pituussunnassa. Eli leveyssuunnassa kuten asian ilmaisit

Vierailija
328/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten? Itse teen uunijuurekset ja paistan jopa ranskalaiset uunivuoassa. 

Vierailija
329/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraan saldoani, laadin budjetteja, vertailen hintoja ja olen laatinut listan hintoineen kaikista hygieniatuotteista yms., joita on välttämätön ostaa. Ja ostelen niitä sitten silloin, kun on sitä rahaa enempi kuukauden aikana. Koska joka kuukausi ei ole ihan samanlainen tulotaso. Jos on rahakkaampi kuukausi, saatan ostaa ennalta myös varastoon jotain tuotetta. Listan avulla tiedän, kauanko kulutan jotain tuotetta (osan tietysti muistan ulkoakin, mutta en kaikkia). Tietysti olen myös arvioinut jokaisen tuotteen kohdalla, saisiko vastaavan tuotteen halvemmalla ja onko joku tuote täysin välttämätöntä saada. Vaatimustasoaan voi varmasti tiputtaa joistakin tuotteista.

Tuote, jota tarvitsee päivittäin tai usein, kannattaa hankkia mahdollisimman isossa koossa, varsinkin, jos se säilyy avattunakin kauan. Harvoin tarvittavaa tuotetta ei tietenkään kannata hankkia isossa purkissa. Omaa tarvettaan ym. kannattaa siis vähän seurata ja hahmottaa, mitä oikeas

Täytynee suorastaan ihailla, jos joku ehtii/jaksaa/viitsii laatia budjetteja, listoja tuotteiden hinnoista ja kulutuksesta, seurata listojen avulla kulutustaan etc. Mä pidän sellaista yleisbudjettia vaan, että rahat riittää pakollisiin, joskus ylimääräisiin, ja aina vähän säästöön. Mutta kun meitä on perheessä kaksi aikuista työssäkäyvää ja kolme pientä, eri-ikäistä lasta, niin tarkat budjetit heittää toisinaan häränpeppua.

Vierailija
330/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

No joo, jos laitan vuokaruoan jääkaappiin odottamaan seuraavaa syöntikertaa, niin tottakai laitan siihen folion suojaksi, tai sitten tuorekelmua.

En ikinä laita vuokaa, kattilaa tai pannua jääkaappiin, vaan siirrän ruoat aina säilytysrasioihin.

Vierailija
331/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan sanonut, että se välttämättömyys on. Itse tykkään laittaa esim. laatikoruokien päälle foliota, jotta pinta ei tummu liikaa. Käytän foliota myös grillatessa esimerkiksi kasvisnyyttejä

No mikä tämä päätelmä sitten oli, että jos ei käytä foliota niin ei kokkaa ollenkaan? Ja se tumma pinta on parasta herkkua :P Se toki on makuasia. 

Puhutiin foliosta JA LEIVINPAPERISTA. Tarkkuutta!

Ruokaa voi laittaa myös ilman leivinpaperia. Uunivuoka on oikein kätevä tässä kohtaa. Marjapiirakoita, kuivakakkuja ym voi myös tehdä ilman ja se on LEIPOMISTA. Ymmärrän kyllä, että jos tykkää esim. leipoa niitä sämpylöitä, niin leivinpaperi on välttämättömyys, mutta tuo päätelmä, että jos joku sanoo, että ei tarvitse foliota tai leivinpaperia = ei laita ruokaa. 

Vierailija
332/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus jos olen tehnyt ruokaa ja kattilat joutaneet pesuun, niin laitan niistä ruoan lautaselle jääkappiin odottamaan ateriointia, siihen foliota tai tuorekelmua suojaamaan.

Itse laitan päälle toisen lautasen tai laitan jämät kannelliseen astiaan. Näin ei tarvitse tuhlata rahaa kelmuun tai folioon. 

eri

Mutta tiskikone täyttyy sen astian myötä nopeammin, vie enemmän tilaa

Vierailija
333/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, jos laitan vuokaruoan jääkaappiin odottamaan seuraavaa syöntikertaa, niin tottakai laitan siihen folion suojaksi, tai sitten tuorekelmua.

Kannellinen uunivuoka on huomattavasti kätevämpi ratkaisu. Tai ruoan laittaminen kannellisiin astioihin, jos vuoka itsessään ei ole kannellinen. 

Vierailija
334/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei edes vuodessa paljonkaan. Olen ihminen, en sairaala.

Vierailija
335/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laplandia market

Vierailija
336/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä vaan sitten. Itse en viitsisi tehdä turhaa tiskiä tuollaisen vuoksi, kun ne ranskalaiset voi laittaa uunipellille leivinpaperin päälle.

Vierailija
337/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan sanonut, että se välttämättömyys on. Itse tykkään laittaa esim. laatikoruokien päälle foliota, jotta pinta ei tummu liikaa. Käytän foliota myös grillatessa esimerkiksi kasvisnyyttejä

No mikä tämä päätelmä sitten oli, että jos ei käytä foliota niin ei kokkaa ollenkaan? Ja se tumma pinta on parasta herkkua :P Se toki on makuasia. 

Puhutiin foliosta JA LEIVINPAPERISTA. Tarkkuutta!

Ruokaa voi laittaa myös ilman leivinpaperia. Uunivuoka on oikein kätevä tässä kohtaa. Marjapiirakoita, kuivakakkuja ym voi myös tehdä ilman ja se on LEIPOMISTA. Ymmärrän kyllä, että jos tykkää esim. leipoa niitä sämpylöitä, niin leivinpaperi on välttämättömyys, mutta tuo päätelmä, että jos joku sanoo, että ei tarvitse foliota tai l

Ehkä kaikkea ei tarvitse ottaa ihan noin kirjaimellisesi. Nyt takerrut lillukanvarsiin itse asian sijaan. 

Vierailija
338/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, jos laitan vuokaruoan jääkaappiin odottamaan seuraavaa syöntikertaa, niin tottakai laitan siihen folion suojaksi, tai sitten tuorekelmua

Ja minä laita kannen, koska minulla on vain kannellisia vuokia. Tosin tuollaista tilenntta, että jotain jäisi odottamaan seuraavaa kertaa, ei pääse syntymään kahden teinipojan taloudessa. 

Vierailija
339/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eri

Mutta tiskikone täyttyy sen astian myötä nopeammin, vie enemmän tilaa

Ei vie yhtään enempää tilaa. Minulla on lasisia säilytysastioita, jotka voi laittaa uuniin/mikroon. Lämmitän jämät niissä ja syön suoraan astiasta. Toinen vaihoehto on toisaan tuo lautanen lautasen päälle, jolloin sen suojalautasen voi käyttää seuraavalla aterialla ilman, että sitä täytyy välissä tiskata. 

Vierailija
340/554 |
02.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siitä vaan sitten. Itse en viitsisi tehdä turhaa tiskiä tuollaisen vuoksi, kun ne ranskalaiset voi laittaa uunipellille leivinpaperin päälle.

Elämä on valintoja. Itse taasen en viitsi käyttää rahaa leivinpaperiin (joka ei estä uunipeltiä likaantumasta), vaan huuhtaisen ennemmin sen vuoan käytön jälkeen. Tai pistän koneeseen, jos on enemmän likainen kuin ranskisten jäljiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän