Olen saanut lukuisista kustantamoista kehuja ja kannustusta, silti kukaan ei halua kustantaa
Miksi he kehuvat ja kannustavat, jos kukaan ei ole kuitenkaan valmis viemään maaliin hankettani? Onko tässä kyse jostain muusta? Miksi he edes antavat minulle palautetta? Suurin osa kässäreitä lähettävistä ei saa edes vastausta, tai ainoastaan automaattisen hylkäyskirjeen.
Alan tulla vainoharhaiseksi ja olen käynyt kaikki mahdolliset skenaariot läpi.
Mitä ihmettä he haluavat minun tekevän??
Kommentit (111)
kustannussopimus oli lähellä erään kustantamon kanssa, sitten he kuitenkin vetäytyivät.
Mitä jos tekee omakustanteena pienen erän. Ja tubessa joku haastattelee tai messuilla. Sitten myy messuilla, verkon kautta tai somen kautta tilaus. Entä pienkustantamo tai vaihtoehtokustantamo. On myös digipainoja, joissa saa pienen erän helpommin. Kansijutut on eri jos haluaa paksumman kannen.
Vai onko minussa jotain niin säälittävää, että he antavat siksi palautetta? MITÄ IHMETTÄ?
Mielin kielin ja lässytystä ettet ainakaan alkaisi puhumaan pahaa heistä.
Älkää nyt uskoko ihan kaikkia kehuja mitä saatte tässä yhteiskunnassa.
Muistakaa sekin että vaikka saisitte kehuja, ei se ole merkki vielä välttämättä yhtään mistään. Kaikki eivät ole vuorovaikutustaitoisia joten saattavat vain antaa kehun ja jättää siihen kun eivät osaa toimia sen paremmin.
Tilannetajua.
Vierailija kirjoitti:
Vai onko minussa jotain niin säälittävää, että he antavat siksi palautetta? MITÄ IHMETTÄ?
Miksi sinä ihmettelet täällä? Etkö osaa kysyä ja olla vuorovaikutuksessa itse?
Joskus vähän pelaillaan ja katsellaan asioita.
Ja ehkä eniten hämmentää se, että en ole edes saanut mitään kehitysideoita. Oikeastaan minua on vain kehuttu. Mutta ei ole juuri kustantamollemme sopiva... ei mihinkään kustantamoon...
Joskus antavat palautetta. Kannattaa vaan jatkaa kirjoittamista ja kokeilla uuden käsiksen kanssa myöhemmin. Toki tätä nykyistä voi parannella saadun palautteen perusteella ja katsoa, olisiko vielä jäljellä jotain pienempiä kustantamoita, joille voisi sitä tarjota.
Millä tavalla olet palautteen saanut? Kyselitkö kässärisi perään ja siinä yhteydessä? Jos noin, niin he halusivat olla kohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
kustannussopimus oli lähellä erään kustantamon kanssa, sitten he kuitenkin vetäytyivät.
Millä tavalla se lähellä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä ihmettelet täällä? Etkö osaa kysyä ja olla vuorovaikutuksessa itse?
Joskus vähän pelaillaan ja katsellaan asioita.
Luuletko, etten ole yrittänyt rakentaa keskustelua? ja kysellä?
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla olet palautteen saanut? Kyselitkö kässärisi perään ja siinä yhteydessä? Jos noin, niin he halusivat olla kohteliaita.
Voihan se olla näinkin. Mutta kun tuhannet jäävät ilman minkäänlaista vastuasta. Miksi he haluavat olla juuri minulle khoteliaita?
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloksi asia muuttuu siinä vaiheessa, kun hän ei enää pohdi, voisiko ajatus olla epätotta toisin sanoen harhaluulossa katoaa kriittinen todellisuuden pohdinta eli niin sanottu realiteettitestaus on häiriintynyt
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä eniten hämmentää se, että en ole edes saanut mitään kehitysideoita. Oikeastaan minua on vain kehuttu. Mutta ei ole juuri kustantamollemme sopiva... ei mihinkään kustantamoon...
Silloin kustannussopimus ei ole ollut lähelläkään. Haluavat vain olla kohteliaita.
Oikea palaute on kässärin pitkä analyysi, jossa on myös puutteet lueteltu ja korjauspyynnöt. Siitä sitten lähdetään miettimään tuleeko tästä kustantamon teos vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla näinkin. Mutta kun tuhannet jäävät ilman minkäänlaista vastuasta. Miksi he haluavat olla juuri minulle khoteliaita?
Ovat kaikille, jotka kässäristään kysyvät erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole mitään erikseen kysellyt.
Vierailija kirjoitti:
Monilla kustantamoilla on aika tarkka profiili siinä, millaista kirjallisuutta julkaisevat. Ammattitaitoinen kustannustoimittaja näkee kyllä potentiaalin tekstissäsi mutta jos se on liian erityylinen kuin kustantamon muut julkaisut, ei kustannussopimusta synny. Viihderomaanin käsikirjoitusta ei siis kannata lähettää pääasiassa tietokirjallisuutta julkaisevaan kustantamoon tai urbaania roadman-dekkaria lastenkirjallisuudesta tunnettuun sellaiseen. Kustantamoiden täytyy pitää myös taloudellinen puoli mielessä, kun valitsevat käsikirjoituksia julkaistavaksi. Tarinasi voi olla kaikin puolin valmis ja ehyt kokonaisuus mutta jos sen kaupallinen potentiaali arvioidaan epävarmaksi, ei kustantaja välttämättä tahdo ottaa riskiä.
Moneenko kustantamoon olet käsikirjoituksesi lähettänyt? Isoihin, pieniin vai kaikenlaisiin?
Sinulla ei ole nimeä (mainetta), eikä sinulla ole nimekästä sukulaista (myyvä letijuttu). Se on ainoa syy. Tee omakustanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole mitään erikseen kysellyt.
Mitä siinä palautteessa sitten luki? Kiitos mielenkiintoisesta käsikirjoituksesta tms. ja ei sovi kustannusohjelmaan on juuri se normaali hylkykirje.
Kustantamot haluavat aina saman draamankaaren. Sen vuoksi en lue enää kirjoja. Kaikissa toistuu sama.
Ja joo, olen niinkin epätoivoinen, että kirjoitan tänne...