Olen saanut lukuisista kustantamoista kehuja ja kannustusta, silti kukaan ei halua kustantaa
Miksi he kehuvat ja kannustavat, jos kukaan ei ole kuitenkaan valmis viemään maaliin hankettani? Onko tässä kyse jostain muusta? Miksi he edes antavat minulle palautetta? Suurin osa kässäreitä lähettävistä ei saa edes vastausta, tai ainoastaan automaattisen hylkäyskirjeen.
Alan tulla vainoharhaiseksi ja olen käynyt kaikki mahdolliset skenaariot läpi.
Mitä ihmettä he haluavat minun tekevän??
Kommentit (111)
Kun kysyt palautetta, pyydä nimenomaan korjausehdotuksia ja rakentavia vinkkejä. Kehut lämmittävät hetken, mutta kriittinen palaute auttaa enemmän pitkässä juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei halua kirjaasi kustantaa, niin todennäköisintä on se, ettei kirjasi ole julkaisukelpoinen. Valitettavasti.
Lähetä teksti arvostelupalveluun niin saat tietää missä asioissa on kehittämisen varaa. Todennäköisesti kehittämistä on paljon, vaikka itse ajatteletkin, että olet jo valmis kirjailija.
Olen lähettänyt aikoja sitten. Ja saanut palautteen. Sieltä juuri kannustettiin, että tarjoan kustantamoille sitten kun olen korjannut ne muutamat jutut. Niin tein.
Hyvä, että olet hakenut ulkopuolista näkökulmaa. Nyt sitten vain pitää hyväksyä, ettei tälle tekstille löytynyt kustantajaa ja laittaa se sivuun. Tee uusia tekstejä ja anna tämän tekstin levätä kuten sinua neuvottiin. Tai sitten voit tehdä omakustanteen.
En kyllä luovuttaisi apnä vielä. Se, että kustantamot antavat palautetta, on yleensäkin harvinaista. Olisiko kyse kaupallisen potentiaalin puutteesta? Jotkut sometähdet saavat nykyään helposti sopparin. Eipä heidän teoksensa ole hääppösiä, mutta näkyvyyttä heillä on. Nyt voisi olla paikallaan someilmiö tai muu vastaava tosi-tv-ohjelmaan osallistuminen.
Älä vielä luovuta, Ap!
Monta todella fiksua
kommenttia; ehkä näistä
jokin resonoi sinulle?
Anna kynän ja näppisten laulaa.
👋
Ap, tässä ketjussa kommentoivat nyt sellaiset, joilla ei ole hölkäsenpöläystä tietoa kirja-alasta. Nämä kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa
Vierailija kirjoitti:
On hyvä muistaa, että käytännössä kaikki huippukirjailijat ovat alkuun saaneet hylkyjä. JK Rowling ratsasi läpi kaikki Britannian kustantamot, kunnes eräs pikkupulju suostui ottamaan kirjan sisään. Jenkeistä löytyy lukemattomia esimerkkejä, jossa on voitu kirjoittaa vuosikausia (Stephen King esim), ja fame on tullut vasta pitkän ajan kuluttua. Itsejulkaistuja kirjoja on myös otettu myöhemmin isojen talojen listoille, eräskin kirjailija tramppasi vuoden verran messuilla kauppaamassa teostaan, kunnes Penguin Random House otti kirjan kustannettavakseen ja se myi yli 50 miljoonaa kopiota. GRRM venkuloi pari vuosikymmentä, ennen kuin kirjansa nousivat maineeseen, ja maailmanmaineeseen vasta yli 10 vuotta sen jälkeen, kun tv-sarja GoT tuli.
Se, että kustantamo hylkää, ei siis korreloi minkään muun kuin sen kanssa, ettei kustantamo koe sen sopivan omaan kustannusohjelmaansa.
Mutta tämä ei myöskään tarkoita, että jokaisesta tulee uusi JKRow
Aivan, ei hylkykirjeessä suotta lue, ettei käsikirjoitus sovi kustannusohjelmaamme. Hylkykirje ei tarkoita sitä, etteikö teos voisi olla hyväkin joiltain osin, mutta todennäköisempää kuitenkin on, että kehittämistä on jokaisella osa-alueella. Suurin osa hylätyistä kässäreitä on huonoja. Kuitenkin, jopa hyvin heikko kirjoittaja voi ajatella kirjoittaneensa mestariteoksen. Näin se vain tuppaa olemaan. Kirjan kirjoittaminen on tietysti iso saavutus, vaikkei sitä julkaistaisikaan. Siksi kirjoittaja siihen kiintyykin.
Omakustanteet ovat nykyisin helppo tie kirjailijaksi, kun kustantajan löytäminen ei onnistu ja mistäs sitä koskaan tietää, jos sitä kautta ura kirjailijana aukenisikin. Hyvä näkökulma sinulla aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tässä ketjussa kommentoivat nyt sellaiset, joilla ei ole hölkäsenpöläystä tietoa kirja-alasta. Nämä kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa
Tiedän kyllä, mutta jos joku oieka ammattilainen sattuisi sunnuntain kunniaksi lukemaan :D
Ekat kässärit menee melkein poikkeuksetta roskiin. Eli uutta vaan kirjoittamaan. Kirjoitustaito kehittyy vain kirjoittaessa, joten ehkä kolmas tai neljäs valmis kässäri on julkaisukelpoinen. Sitten jos tämä nykyinen vielä kaivelee niin kirjoita uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin ketjuun muutaman viestin ja olen kyllä alalla.
Vierailija kirjoitti:
'Tämä ala on julmaa, epävarmaa ja suhdanneherkkää. Lisäksi varsinkin tuollainen aloittelija ja wannabe-kirjailija sokaistuu täysin omille tuotoksilleen. Jotkut saavat julkaistua tuotantoaan pelkällä nimellään tai suhteillaan, mutta ei sekään tee kaikesta hyvää. Joidenkin tuotoksia luetaan pelkän kirjailijan nimen perusteella ja näiltä luetaan vaikka minkälaista roskaa kun nimi on se ja se. Tämän palstan ja kirjastojen varausmäärien perusteella mm. Tommi Kinnunen on tällaisia. Keski-ikäiset ja vanhemmat naiset lukisivat vaikka kirjoittaisi muinaiskirkkoslaaviksi teoksen astronauttien suolen toiminnasta avaruudessa olon aikana. Samalla myös muinaiskirkkoslaavin sanakirjojen myynti nousisi oudosti.
Haaveilin joskus itsekin kirjoittamisesta ammattina. Tajusin kuitenkin hyvin pian alan epävarmuuden, kovan kilpailun ja merkityksettömyyden. Kovalla työllä tehdyt jutut, kirjat ja muut tuotokset ovat pian vaan jätepaperia tai ongelmajätettä ---'
//Osalainaus//
Erityisen hyvä kommentti.
Voisiko kokeilla, että generoisi AI:lla kirjan ja syötteeseen laittaisi, että pitää miellyttää kustantamoa ja olla kaupallisesti hyvä. Menisiköhän läpi pienten korjausten jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko kokeilla, että generoisi AI:lla kirjan ja syötteeseen laittaisi, että pitää miellyttää kustantamoa ja olla kaupallisesti hyvä. Menisiköhän läpi pienten korjausten jälkeen?
ne tekoälyn kyhäelmät ovat kyllä niin hirveitä
Opettajani lukivat jatkuvasti
aineitani ääneen
luokan edessä - minä korvat
punaisena noloudesta pulpetin
alla ähöttäen.. 😶
'Sinun tulevaisuutesi on
kirjailijana tai journalistina.'
Toppuutteli eräskin ya-opettajani.
#memorylane
Vierailija kirjoitti:
aineitani ääneen
alla ähöttäen.. 😶
'Sinun tulevaisuutesi on
#memorylane
painu vit tuun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin ketjuun muutaman viestin ja olen kyllä alalla.
kaikki uskovat.. kustantamo porvoo? oisko?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kirjasi aihe on?
se on ableismi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aineitani ääneen
alla ähöttäen.. 😶
'Sinun tulevaisuutesi on
#memorylane
painu vit tuun
Ota omakivahetki, orkku rentouttaa.
Noin äriänä tylytät. 🥳
He ovat kohteliaita ja kannustavia henkilöitä. Viisasta ettei loukkaa ketään noin herkässä asiassa. Turha jäädä jankuttamaan kuitenkaan asiasta pitempään ellei ole nähty vahvaa potentiaalia kustantaa ja kerrottu se reilusti, kohteliaasti ja suoraan selkeästi.
Kaikki hyvät kirjat on jo kirjoitettu.
Sanoiko kustantajat myös, että olet aikaasi edellä?