Olen saanut lukuisista kustantamoista kehuja ja kannustusta, silti kukaan ei halua kustantaa
Miksi he kehuvat ja kannustavat, jos kukaan ei ole kuitenkaan valmis viemään maaliin hankettani? Onko tässä kyse jostain muusta? Miksi he edes antavat minulle palautetta? Suurin osa kässäreitä lähettävistä ei saa edes vastausta, tai ainoastaan automaattisen hylkäyskirjeen.
Alan tulla vainoharhaiseksi ja olen käynyt kaikki mahdolliset skenaariot läpi.
Mitä ihmettä he haluavat minun tekevän??
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko minussa jotain niin säälittävää, että he antavat siksi palautetta? MITÄ IHMETTÄ?
Miksi sinä ihmettelet täällä? Etkö osaa kysyä ja olla vuorovaikutuksessa itse?
Joskus vähän pelaillaan ja katsellaan asioita.
Luuletko, etten ole yrittänyt rakentaa keskustelua? ja kysellä?
Kyllä, kuten kirjoitin. Osaat siis jotakuinkin kirjoittaa mutta et lukea?
Kirjoita autofiktio jossa nainen uupuu työssä, eroaa miehestään, menee terapiaan, ihastuu naisterapeuttiin ja kokeilee lesboilua, tuntee itsensä kuitenkin hyväksikäytetyksi, menee metsään ja voimaantui ja aloittaa uuden elämän kirjailijana. Takuulla kiinnostaa isoja kustantajina, jos vielä väität olevasi 25-30-v nainen!
Jos vanha teksti/kirja ei kelpaa kellekkään niin sitten jatkat vain kirjoittamista. Uusi projekti. Uusi teema, uusi kirja suunnitteille. Vanha pöytälaatikkoon. Sitten kun saat siihen uuteen tarpeeksi materiaalia kasaan niin uusi kierros. Ei ole pakko olla loppuun kirjoitettu!
Kirjoittaminen on kuten kaikki taitolajit, työtä tekemällä osaat paremmin. Mitä enemmän kirjoitat sen paremmaksi tulet. Hommiin nyt vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ehkä eniten hämmentää se, että en ole edes saanut mitään kehitysideoita. Oikeastaan minua on vain kehuttu. Mutta ei ole juuri kustantamollemme sopiva... ei mihinkään kustantamoon...
Monilla kustantamoilla on aika tarkka profiili siinä, millaista kirjallisuutta julkaisevat. Ammattitaitoinen kustannustoimittaja näkee kyllä potentiaalin tekstissäsi mutta jos se on liian erityylinen kuin kustantamon muut julkaisut, ei kustannussopimusta synny. Viihderomaanin käsikirjoitusta ei siis kannata lähettää pääasiassa tietokirjallisuutta julkaisevaan kustantamoon tai urbaania roadman-dekkaria lastenkirjallisuudesta tunnettuun sellaiseen. Kustantamoiden täytyy pitää myös taloudellinen puoli mielessä, kun valitsevat käsikirjoituksia julkaistavaksi. Tarinasi voi olla kaikin puolin valmis ja ehyt kokonaisuus mutta jos sen kaupallinen potentiaali arvioidaan epävarmaksi, ei kustantaja välttämät
Aika pitkälti kaikenlaisiin...
Jos nyt ajatellaan, että ongelma on kaupallisen potentiaalin puute, niin mitä voisin tise tehdä, jotta tilanteeni parantuisi?
Suomessa julkaistaan erittäin vähän fiktiota, joka ei liity jotenkin suomalaiseen kulttuuriin, ei trendaa tai ei ole muutoin ajankohtaista - taikka sisällä poliittista ideologiaa tukevia näkemyksiä.
Itse olen julkaissut suoraan KDP:n kautta omat teokseni ja laittanut suomenkieliset versiot Storiaan ja kirjastopalveluun tilattavaksi. Olet itse vastuussa editoinnista, taitosta, kansisuunnittelusta ja muista jutuista.
Hybridikustantamoissa on kaikki omajulkaisun ja kustantamon huonot puolet. Joudut yleensä ostamaan tuhansilla euroilla omia teoksiasi, mutta vastaat silti itse 100% markkinoinnista, kirjan toteutuksesta ja kaikesta muustakin. Nämä kannattaa kiertää kaukaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanha teksti/kirja ei kelpaa kellekkään niin sitten jatkat vain kirjoittamista. Uusi projekti. Uusi teema, uusi kirja suunnitteille. Vanha pöytälaatikkoon. Sitten kun saat siihen uuteen tarpeeksi materiaalia kasaan niin uusi kierros. Ei ole pakko olla loppuun kirjoitettu!
Kirjoittaminen on kuten kaikki taitolajit, työtä tekemällä osaat paremmin. Mitä enemmän kirjoitat sen paremmaksi tulet. Hommiin nyt vaan.
Paitsi kun juuri sitä tekstiäni monet kustannustoimittajat ovat kehuneet. Ongelma on, ettei projektini ole juuri heille sopiva...
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä neuvo, mutta keskeneräistä kässäriä ei kannata ikinä lähettää mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi kun juuri sitä tekstiäni monet kustannustoimittajat ovat kehuneet. Ongelma on, ettei projektini ole juuri heille sopiva...
Olen eri, mutta et ole vieläkään kertonut mitä sellaista on sanottu, jota ei sanottaisi kaikille muillekin. Kaikille sanotaan, ettei sovi kustannusoohjelmaamme. Eikä kirjoittajia haluta lytätä, vaikka teksti olisi kuinka heikkoa. Kyse on kustantamon maineesta.
Tämä ala on julmaa, epävarmaa ja suhdanneherkkää. Lisäksi varsinkin tuollainen aloittelija ja wannabe-kirjailija sokaistuu täysin omille tuotoksilleen. Jotkut saavat julkaistua tuotantoaan pelkällä nimellään tai suhteillaan, mutta ei sekään tee kaikesta hyvää. Joidenkin tuotoksia luetaan pelkän kirjailijan nimen perusteella ja näiltä luetaan vaikka minkälaista roskaa kun nimi on se ja se. Tämän palstan ja kirjastojen varausmäärien perusteella mm. Tommi Kinnunen on tällaisia. Keski-ikäiset ja vanhemmat naiset lukisivat vaikka kirjoittaisi muinaiskirkkoslaaviksi teoksen astronauttien suolen toiminnasta avaruudessa olon aikana. Samalla myös muinaiskirkkoslaavin sanakirjojen myynti nousisi oudosti.
Haaveilin joskus itsekin kirjoittamisesta ammattina. Tajusin kuitenkin hyvin pian alan epävarmuuden, kovan kilpailun ja merkityksettömyyden. Kovalla työllä tehdyt jutut, kirjat ja muut tuotokset ovat pian vaan jätepaperia tai ongelmajätettä, jota kukaan ei muista tai halua. Samalla tajusin myös, että en ole tarpeeksi hyvä tällaiseen. Taitoni ovat hyvin vajaavaiset. Kirjastokin hankkiutuu aina ns. turhasta eroon. Kirjoitan tänne palstalle aina kun tuntuu siltä ja se riittää täysin.
Turhaan sinä enempää täällä asiasta vänkäät. Laitat omakustanteena. Silloin saat myös pitää kaikki miljoonasi.
Kun olet tarjonnut riittävän moneen paikkaan ja yhdestäkään ei ole kuulunut myöntävää vastausta riittävän pitkään aikaan, tuolloin voi olla varma ettei sitä julkaista. Jos et halua tehdä omakustannetta, niin laita teos ilmaiseksi jakoon digitaalisena, nii pääsee halukkaat lukemaan teoksesi.
Jos kukaan ei halua kirjaasi kustantaa, niin todennäköisintä on se, ettei kirjasi ole julkaisukelpoinen. Valitettavasti.
Lähetä teksti arvostelupalveluun niin saat tietää missä asioissa on kehittämisen varaa. Todennäköisesti kehittämistä on paljon, vaikka itse ajatteletkin, että olet jo valmis kirjailija.
Vierailija kirjoitti:
Jos kukaan ei halua kirjaasi kustantaa, niin todennäköisintä on se, ettei kirjasi ole julkaisukelpoinen. Valitettavasti.
Lähetä teksti arvostelupalveluun niin saat tietää missä asioissa on kehittämisen varaa. Todennäköisesti kehittämistä on paljon, vaikka itse ajatteletkin, että olet jo valmis kirjailija.
Olen lähettänyt aikoja sitten. Ja saanut palautteen. Sieltä juuri kannustettiin, että tarjoan kustantamoille sitten kun olen korjannut ne muutamat jutut. Niin tein.
Kohteliaisuutta. Ei haluta polttaa siltoja jos tulisikin jotain julkaisukelpoista myöhemmin tulevaisuudessa.
On hyvä muistaa, että käytännössä kaikki huippukirjailijat ovat alkuun saaneet hylkyjä. JK Rowling ratsasi läpi kaikki Britannian kustantamot, kunnes eräs pikkupulju suostui ottamaan kirjan sisään. Jenkeistä löytyy lukemattomia esimerkkejä, jossa on voitu kirjoittaa vuosikausia (Stephen King esim), ja fame on tullut vasta pitkän ajan kuluttua. Itsejulkaistuja kirjoja on myös otettu myöhemmin isojen talojen listoille, eräskin kirjailija tramppasi vuoden verran messuilla kauppaamassa teostaan, kunnes Penguin Random House otti kirjan kustannettavakseen ja se myi yli 50 miljoonaa kopiota. GRRM venkuloi pari vuosikymmentä, ennen kuin kirjansa nousivat maineeseen, ja maailmanmaineeseen vasta yli 10 vuotta sen jälkeen, kun tv-sarja GoT tuli.
Se, että kustantamo hylkää, ei siis korreloi minkään muun kuin sen kanssa, ettei kustantamo koe sen sopivan omaan kustannusohjelmaansa.
Mutta tämä ei myöskään tarkoita, että jokaisesta tulee uusi JKRow. 99% kirjoista ei koskaan tuota takaisin alkuinvestointia, ja niitä myydään keskimäärin 12 kappaletta. Yhden kirjan ihmeitä on ani harvassa.
Kuvaavinta on, että lottoamalla tulee todennäköisemmin miljonääriksi kuin kirjoja kirjoittamalla.
Omia itsejulkaistuja kirjojani on tähän mennessä levitetty kaikki kampanjat mukaan lukien noin 1500 kappaletta kahdella kielellä, josta osa ilmaiskopioita. Itsejulkaisualalla kehityskäyrä on usein päinvastainen tradpubiin verrattuna, eli julkaistun kirjan levikki usein kasvaa vasta ajan mittaan, kun trad markkinoi kirjaa etupainotteisesti ja se yleensä myy suurimman osan ensimmäisten kuukausien aikana, ja kohta se onkin jo vanhaa kamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kehumisesta huolimatta eivät luota, että kirja tuottaisi heille. Eikä suomalaiset osaa enää edes lukea kirjoja, saati että ostaisivat. Vain muutama elää kirjoittamalla. Apurahoja pitäisi saada, niitä saa vain vasemmistolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähettänyt aikoja sitten. Ja saanut palautteen. Sieltä juuri kannustettiin, että tarjoan kustantamoille sitten kun olen korjannut ne muutamat jutut. Niin tein.
Hyvä, että olet hakenut ulkopuolista näkökulmaa. Nyt sitten vain pitää hyväksyä, ettei tälle tekstille löytynyt kustantajaa ja laittaa se sivuun. Tee uusia tekstejä ja anna tämän tekstin levätä kuten sinua neuvottiin. Tai sitten voit tehdä omakustanteen.
Sitä voi sanoa EI niin monella tavalla.
Kysy, eivät kaikki anna. Puhuminen on hyödyllistä kuten itseensä luottaminenkin. Muista todellisuuden luonne elämässä ja varsinkin nyky-yhteiskunnassa.