Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?
Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.
Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.
Kommentit (1598)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 37,8 miljardia on kaikki eläkkeet sinä vuonna, oliko 2023.
Vikaisese eläketurvakeskuksen sivua niin näet sen.
Vanhuus tulee jokaiselle, jos elää. Sikäli eläkkeet ovat "luonnollinen" menoerä.
Työttömissä on myös paljon tapauksia joiden pitäisikin olla eläkkeellä. Sekin olisi yhteiskunnalle edullisempaa kuin maksaa työnantajille heidän palkkansa jotta joku muutaman tukikuukauden pitää työhalutonta ja vajaakuntoista nurkissaan pyörimässä.
Silloin erottuisivat työhalukkaat ja -kykyiset paremmin. Olen pahoillani kaikkien , esim täällä kirjoitraneen insinöörin puolesta, jos koulutus ei tuonutkaan työpaikkaa.
Nykyään eläkkeet on saman suuruisia ja suurempia kuin palkat joten ei ole mitään luonnollista tai sitten palkkoja pitää nostaa reilusti.
Mistä pirusta revit "tiedon", että eläkkeet ovat jopa suurempia kuin palkat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisit ihan lopettaa jo tuo eläkeläisten sorsiminen. Tee työs ja maksa ne eläkkeet eläkeläisille, jotka ovat jo työnsä tehneet. Perskeele että on sairaan kateellisia pahvipäitä aina haukkumassa jotain tiettyä ryhmää, jotka ovat tilanteeseen TÄYSIN SYYTTÖMIÄ. Ei tämän hetken eläkeläiset ole voineet itse vaatia teitä maksajiksi, kyllä hekin ovat palkasta eläkemaksut aikanaan maksaneet. Miten ne on käytetty, ei ole eläkkeellä varsinkaan työeläkkeellä olevien vika. Enää 37 v töitä, sitten pääsen ehkä minäkin eläkkeellä, mutta en ole pätkääkään kade niillä jotka nyt eläkkeistä nauttivat. Vithun vithu, hanki oma elämä.
Te maksoitte edellisille sukupolville pienet eläkkeet ja eläkeläisiä oli vähemmän
Lasketaan eläkemaksu takaisin 5 % palkast
Miksi nämä ihmiset jotka syyttävät matti ja maija meikäläisiä kunkin ajan päätöksistä tee itse nyt hyviä päätöksiä? Jos niitä kerran ihan kuka tahansa pystyy tekemään?
Jos Venäjä hybridi vaikuttaa niin meidän nuorempien ei tarvitse auttaa eläkkeellä olevia.
Jos kerrostalossa menee sähköt eikä hissit toimi niin eläkeläiset saa itse kantaa ruokansa ja vetensä 9 kerrokseen.
Meiltä nuoremmilta leikataan ja haukutaan.
En auta ketään.
Voisiko johtua siitä että eläkeläiset ovat tehneet töitä yli 40 vuotta ja säästäneet palkastaan kun taas nuorien työpanos on hieman vielä vähäisempi ?
Vierailija kirjoitti:
"Edellisen sukupolven pienet eläkkeet."
Itselleni maksettiin eläke koko työuran tuloista koska tietoni alusta asti Eläketurvalla.
Edelliselle sukupolvelle laskettiin eläke neljän (4) viimeisen työvuoden tulojen mukaan koska heidän tietojaan koko uralta ei Eläketurvakeskuksella.
Eli edelliset ikäpolvet saivat eläkkeen huipputulojensa mukaan kun kaikki kokemusvuodet yms nostaneet palkan huippuunsa.
Siitä huolimatta eläkkeen määrä palkkaan verrattuna on pysynyt suurinpiirtein samana, eläke 60% palkasta. Toki tähän vaaditaan noin 40 vuoden työura.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselleni maksettiin eläke koko työuran tuloista koska tietoni alusta asti Eläketurvalla.
Edelliselle sukupolvelle laskettiin eläke neljän (4) viimeisen työvuoden tulojen mukaan koska heidän tietojaan koko uralta ei Eläketurvakeskuksella.
Eli edelliset ikäpolvet saivat eläkkeen huipputulojensa mukaan kun kaikki kokemusvuodet yms nostaneet palkan huippuunsa.
Siitä huolimatta eläkkeen määrä palkkaan verrattuna on pysynyt suurinpiirtein samana, eläke 60% palkasta. Toki tähän vaaditaan noin 40 vuoden työura.
Nuoremmilla elinaika kerroin leikkaa eli 40 % palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua siitä että eläkeläiset ovat tehneet töitä yli 40 vuotta ja säästäneet palkastaan kun taas nuorien työpanos on hieman vielä vähäisempi ?
Ei kaikki eläkeläiset ole tehneet töitä 40 vuotta.
Ja osa on ollut pitkillä sairaslomilla ja kahvitauoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen palkat on 22 miljardia ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa.
Ihan käsittämättöntä.
Vaan eikö olekin ihanaa, että eläkevakuutusyhtiöt maksavat työeläkkeet ja että työnantajat maksavat 2/3 eläkemaksuista.
Älä nyt höpötä tuosta työnantajasta! Tiedät varsin hyvin, että sekin raha otetaan LOPPUPELEISSÄ työntekijän selkänahasta!
"Eräs eläkejärjestelmään liittyvä ongelma on myös maksun jakaantuminen työntekijän ja työnantajan osaan. Tarpeettoman monimutkainen järjestelmä hämärtää aiheesta käytävää keskustelua. Kun maksu on joka tapauksessa pakko maksaa jokaisesta palkkaeurosta, on lopulta yhdentekevää, onko se työnantajan vai työntekijän tilittämä. Suomen kaltaisessa maassa, jossa palkat eivät jousta heti vaan vasta työehtoneuvottel
Uhriutumisen maailmanennätys, nyt märistään, kun työntantajilla on niin isot eläkemaksut.
PS. Ruotsissa on samanlainen järjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän nuorempien ei ole pakko hoitaa eikä auttaa teitä eläkeläisiä.
Meiltä leikattiin.
Jos saatte aivoinfarktin hoitakaa itse itsenne ja kotinne.
Ei ole meidän nuorempien ongelma.
En ihmettele yhtään, ettet ole saanut vakituista työtä, jos vuorovaikutustaitosi ovat olleet lyhyissä työsuhteissasi samaa luokkaa kuin tässä ja lukuisissa muissa keskusteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä leikattiin.
Huomauttaisin, että myös nuori voi saada aivokasvaimen tai muuta vakavampaa! Vakavaa, jotka vaativat leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 37,8 miljardia on kaikki eläkkeet sinä vuonna, oliko 2023.
Vikaisese eläketurvakeskuksen sivua niin näet sen.
Vanhuus tulee jokaiselle, jos elää. Sikäli eläkkeet ovat "luonnollinen" menoerä.
Työttömissä on myös paljon tapauksia joiden pitäisikin olla eläkkeellä. Sekin olisi yhteiskunnalle edullisempaa kuin maksaa työnantajille heidän palkkansa jotta joku muutaman tukikuukauden pitää työhalutonta ja vajaakuntoista nurkissaan pyörimässä.
Silloin erottuisivat työhalukkaat ja -kykyiset paremmin. Olen pahoillani kaikkien , esim täällä kirjoitraneen insinöörin puolesta, jos koulutus ei tuonutkaan työpaikkaa.
Sihteeri-tehtävänimikeellä mediaanipalkka on 2600e/kk.
Nyky
Vierailija kirjoitti:
Siis että voisivatko eläkeläisalennukset johtua siitä?
Eivät.
Voi kun uhriudutaan
Jos Venäjä hybridi vaikuttaa niin eläkeläinen joutuu 90-vuotiaana kantamaan vedet ja ruoat ihan itse 9 kerrokseen, jos ei ole sähköjä ja hissit ei toimi.
Minä en kanna kenellekään mitään, kun ansiosidonnaista leikattiin.
En ota selkäsärkyä muiden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä leikattiin.
Huomauttaisin, että myös nuori voi saada aivokasvaimen tai muuta vakavampaa! Vakavaa, jotka vaativat leikkauksia.
Epätodennäköistä.
Lehdessä on Supon juttu Venäjästä.
Lue
Tässä maailmantilanteessa on tosi fiksua leikata nuoremmilta ja haukkua nuorempia.
Eipä tarvitse auttaa ketään, jos tulee joku konflikti.
Fyysisesti terveet pärjäävät hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Jos Venäjä hybridi vaikuttaa niin meidän nuorempien ei tarvitse auttaa eläkkeellä olevia.
Jos kerrostalossa menee sähköt eikä hissit toimi niin eläkeläiset saa itse kantaa ruokansa ja vetensä 9 kerrokseen.
En auta ketään.
Niin, et auta ketään. Toivottavasti et koskaan tarvitse apua muilta, koska vaikutat ihmiseltä, jota kukaan ei vapaaehtoisesti tule auttamaan. Mutta minusta on hienoa, kun nuoremmat eivät koskaan tule vanhoiksi, ovat kai keksineet jonkun nuoennusseerumin.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun uhriudutaan
Jos Venäjä hybridi vaikuttaa niin eläkeläinen joutuu 90-vuotiaana kantamaan vedet ja ruoat ihan itse 9 kerrokseen, jos ei ole sähköjä ja hissit ei toimi.
Sinun apua tuskin kukaan haluaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En auta ketään.
Niin, et auta ketään. Toivottavasti et koskaan tarvitse apua muilta, koska vaikutat ihmiseltä, jota kukaan ei vapaaehtoisesti tule auttamaan. Mutta minusta on hienoa, kun nuoremmat eivät koskaan tule vanhoiksi, ovat kai keksineet jonkun nuoennusseerumin.
Minusta on hienoa, että sinä narsiatina kannat ne vetesi ja ruokasi itse sinne 9 kerrokseen, jos Venäjä tekee jotain hybridi vaikuttamista eikä sähköt toimi.
Et edes tajua olla hiljaa eläkeläisenä vaan jatkat motkottamistasi, vaikka suurin osa Suomen rahoista menee teihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun uhriudutaan
Sinun apua tuskin kukaan haluaakaan.
Eikä sinua. Tyhmänä et tehnyt edes lapsia.
Sua ei auta kukaan koskaan.