Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1598)

Vierailija
1181/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää maksaa eläkemaksua palkasta, kun toisen eläke on yhtä iso kuin mun palkka? 

Vierailija
1182/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit ihan lopettaa jo tuo eläkeläisten sorsiminen. Tee työs ja maksa ne eläkkeet eläkeläisille, jotka ovat jo työnsä tehneet. Perskeele että on sairaan kateellisia pahvipäitä aina haukkumassa jotain tiettyä ryhmää, jotka ovat tilanteeseen TÄYSIN SYYTTÖMIÄ. Ei tämän hetken eläkeläiset ole voineet itse vaatia teitä maksajiksi, kyllä hekin ovat palkasta eläkemaksut aikanaan maksaneet. Miten ne on käytetty, ei ole eläkkeellä varsinkaan työeläkkeellä olevien vika. Enää 37 v töitä, sitten pääsen ehkä minäkin eläkkeellä, mutta en ole pätkääkään kade niillä jotka nyt eläkkeistä nauttivat. Vithun vithu, hanki oma elämä.

Te maksoitte edellisille sukupolville pienet eläkkeet ja eläkeläisiä oli vähemmän 

Lasketaan eläkemaksu takaisin 5 % palkast

En lähde hakemaan tietoja mutta ihan maalaisjärkeni sanoo vanhat ajat muistaen että 60-luvulla useampi jäi ( maaseudun väki, kotirouva) kansaneläkkeelle kuin tel-eläkkeelle.

Suuret ikäluokat tulivat työelämään, tehtailla nousukausi, rakenne muuttui palkkatyöntekijöiksi ja pikkutilat jäivät tyhjiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisen palkat on 22 miljardia ja eläkkeitä maksetaan 37,8 miljardia vuodessa. 

Ihan käsittämättöntä. 

Vierailija
1184/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisit ihan lopettaa jo tuo eläkeläisten sorsiminen. Tee työs ja maksa ne eläkkeet eläkeläisille, jotka ovat jo työnsä tehneet. Perskeele että on sairaan kateellisia pahvipäitä aina haukkumassa jotain tiettyä ryhmää, jotka ovat tilanteeseen TÄYSIN SYYTTÖMIÄ. Ei tämän hetken eläkeläiset ole voineet itse vaatia teitä maksajiksi, kyllä hekin ovat palkasta eläkemaksut aikanaan maksaneet. Miten ne on käytetty, ei ole eläkkeellä varsinkaan työeläkkeellä olevien vika. Enää 37 v töitä, sitten pääsen ehkä minäkin eläkkeellä, mutta en ole pätkääkään kade niillä jotka nyt eläkkeistä nauttivat. Vithun vithu, hanki oma elämä.

Te maksoitte edellisille sukupolville pienet eläkkeet ja eläkeläisiä oli vähemmän 

Lasketaan eläkemaksu takaisin 5 % palkasta eikä 25 % ja saatte itse repiä eläkkeenne josta

Nostetaan samalla veroprosentit sille tasolle, mitä ne olivat ennen kuin eläkemaksuja alettiin periä myös työntekijältä.

Vierailija
1185/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan eläkemaksu takaisin 5 % palkast

Nostetaan vaan niin voi saada ajan jopa lääkäriin. 

Eläkemaksut on isot, veroja ei voi nostaa. 

Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa ja eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta eli ei ole välttämättä hoitajaa yöllä. 

Vierailija
1186/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sielläpä huutelet hoitajaa yöllä, kun sitä ei enää ole. Yhteisöllistä asumista. 

Vierailija
1187/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättöntä. 

Vaan eikö olekin ihanaa, että eläkevakuutusyhtiöt maksavat työeläkkeet ja että työnantajat maksavat 2/3 eläkemaksuista.

Vierailija
1188/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.

Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse. 

Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005861397.html

Vierailija
1189/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
1190/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättöntä. 

Vaan eikö olekin ihanaa, että eläkevakuutusyhtiöt maksavat työeläkkeet ja että työnantajat maksavat 2/3 eläkemaksuista.

Ei ole, koska eläkemaksu on iso niin työntekijöitä ei palkata. Palkan sivukulut liian suuret. 

Vierailija
1191/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.

Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse. 

Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005861397.html

Hallitus leikkasi sotesta 500 miljoonaa ja leikkaa vielä lisää. 

Eläkeläisten hoitokoteja lopetetaan ja tilalle tulee kotihoitoa ja yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta. 

Vierailija
1192/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuuksiin kohdistettava erillinen etuusvero olisi hyvä juttu. Etuuksilla ei pidäkään voida porskuttaa. Yli 2 500 euron etuuksiin kova leikkurivero. Mielestäni 2 500 euroa on ihan soppeli, kun elää muiden kustantamana. Ylimenevää pitää verottaa rajusti.

Palkkatuloa etuusvero ei tietenkään koskisi.

Vierailija
1193/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää maksaa eläkemaksua palkasta, kun toisen eläke on yhtä iso kuin mun palkka? 

Miksi pitää maksaa eläkemaksua, kun jonkun eläke on kuukaudessa isompi kuin mun palkka?

Vierailija
1194/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättöntä. 

Älä nyt höpötä tuosta työnantajasta! Tiedät varsin hyvin, että sekin raha otetaan LOPPUPELEISSÄ työntekijän selkänahasta!

"Eräs eläkejärjestelmään liittyvä ongelma on myös maksun jakaantuminen työntekijän ja työnantajan osaan. Tarpeettoman monimutkainen järjestelmä hämärtää aiheesta käytävää keskustelua. Kun maksu on joka tapauksessa pakko maksaa jokaisesta palkkaeurosta, on lopulta yhdentekevää, onko se työnantajan vai työntekijän tilittämä. Suomen kaltaisessa maassa, jossa palkat eivät jousta heti vaan vasta työehtoneuvotteluiden jälkeen, pelaamalla tällä työntekijän ja työnantajan osuudella voidaan kuitenkin saavuttaa väliaikaisia vaikutuksia työmarkkinoilla."

Vierailija
1195/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaikesta eläkeläiset muka saavat alennuksia? Alennuksia ei anneta joka päivä tarvittavista asioista kuten ruuasta tai lääkkeistä. Alennuksia saa esim teatterilipuista, kuka teatterissa käy. Uimahallilipuista jos paikkakunnalla sattuu olemaan uimahalli jne.

Vierailija
1196/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei sitä kokonaan veroissa vähennetä kuten ei kotitalousvähennystäkään pöllö. "

Kotitalousvähennys vähennetään suoraan veroista, eläkemaksut taas ansiotuloista.

Vierailija
1197/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Valtion rahat on loppu. 

Jos ei ole omia lapsia se on voi voi. 

Vierailija
1198/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitaja käynnit leikattiin puoleen, kaupungilla ei ole rahaa. 

Vierailija
1199/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasketaan eläkemaksu takaisin 5 % palkasta eikä 25 % ja saatte itse repiä eläkkeenne josta

Minä olen aivan tavallinen eläkeläinen, jolle kirjeessä ilmoitettiin eläkkeeni määrä ja sen verotus. Prkl, en takuulla ole osallistunut mihinkään minkään ajan eläkepäätöksiin, olen ikäni tehnyt työtä nurisematta, maksanut kulloinkin määrätyt maksut. Mitä pirua minä olisin voinut päätöksille? Ei myöskään ole syytäni eläkeläisten määrä, ei nyt eikä milloinkaan. Jotta älä puhuttele minua syyllisenä asioiden tämänkään hetkiseen tilaan.

Vierailija
1200/1598 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorempien ei ole pakko hoitaa eikä auttaa teitä eläkeläisiä. 

Meiltä leikattiin. 

Jos saatte aivoinfarktin hoitakaa itse itsenne ja kotinne. 

Ei ole meidän nuorempien ongelma.