Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eläkeläiset on usein paljon varakkaampia kun nuoremmat. Miksi saavat vieläkin alennusta kaikesta?

Vierailija
01.03.2025 |

Me kärvistellään eläkemaksujen kanssa kun toiset ovat jo 60v lähtien saaneet isot eläkkeet.

Millä logiikalla enää pitäisi olla alennukset eläkeläisillä, joilla varallisuus paljon suurempi? Toisinpäin sen pitäisi mennä, nuorille solidaarisuusalennukset.

Kommentit (1598)

Vierailija
821/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeellä ollaan "fixed income" tilanteessa eli tulot eivät kasva. Työikäisella tulot kasvavat sen mukaan mitä työtä tekee ja kuinka paljon.

Toki tästäkin voi iiiigor ja vladimir yrittää tehdä vastakkainasettelua kuten työttömistä jne.

Juuri näin. Nuori voi aina jossakin vaiheessa uraa tehdä vaikka kahta eri työtä, jos haluaa ansaita lisää. Moni eläkeläinen ei enää pysty työelämään. Esim. oma isäni oli fyysisesti hyvässä kunnossa ja terävä kuin partaveitsi. Kaatui ja sai pienen aivovamman joka muutti kaiken. Näkyy sekä liikkumisessa että ajattelutyössä. 

Työvuorot on etukäteen t

Tutulla oli lapsi päiväkodissa ja päiväkoti meni kiinni klo 17.00. Hänellä oli työvuoro klo 21.00 asti eikä työnantaja suostunut vaihtamaan työvuoroa, kun hänen puoliso oli työmatkalla ulkomailla. Hänen ystävänsä suostui hakemaan lapsen päiväkodista.

Ennen kaupat oli sunnuntaina kiinni ja lauantaisin auki vain klo 14.00 asti ja arkena klo 18.00 asti eikä ollut näitä lastenhoito ongelmia.

Vierailija
822/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin? Työikäisenä ei mitään alennuksia saanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritysten alennukset.  Kampaamo antaa jonkun euron eläkeläisalennusta.  Minusta se on noloa ottaa vastaan, jos maksu olisi 26 euroa maksan 23 euroa.  Lyhyt "miestn ohut tukka."  En nyt kuitenkaan sano mitäään kun "sinähän saat tän eläkeläisalennuksen."

Ymmärrän että he tahtovat pitää minut asiakkaana, syrjäisen katuosuuden peruskampaamo.  Houkuttimena on myös leimakortti, 10 leimaa , ilmainen leikkaus.  En ole kerännyt leimoja, välillä käyn toisessakin kampaamossa.

Onhan myös kampaamoja jotka antavat alennuksen esim jonkun yrityksen henkilökunnalle.  Tytär käyttää vielä samaa kampaamoa joka aikoinaan antoi opiskelijakortilla jonkun oliko 10 vai 20 %.  Se oli kampaamolle kannattavaa kun nyt  työssäkäyvän sai asiakkaaksi jolta voi veloittaa 600 euroa leikkaus, värjäys, pehmennys tms

Minä työttömänä en käy kampaajalla. Puoliso leikkaa mun hiusten latvat ja välillä leikkaan itse.

Vierailija
824/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon lisäksi säästöjä tai muita vakuuksia tulee olla vähintään 15 prosentin edestä, jotta saa asuntolainaa."

https://yle.fi/a/3-10505712

Niin tuli 80- luvullakin kun vanhempani ostivat talon. Viisi vuotta tinkivät kaikesta, vieläkään ei pysty maksalaatikko syömään kun sitä oli edullisena usein. Ei käyty elokuvissa tai sisustettu. Asuntolainan korot pyöri 10% ja silloin tehtiin kovasti töitä jotta saatiin mahdollisimman nopeasti maksettua pois. Ja ihan puotipuksuja olivat molemmat. Eiköhän suurin syy omaisuuden karttumiselle ollut se, että oltiin valmis tinkimään kaikesta muusta, jotta saatiin ne suurimmat, eli asunto ja auto. 

Minulla ja miehelläni oli asuntolainan korko 90-luvulla 15,6%. Kadehtikaa vapaasti.  Näillä nykypäivä

Unohtuiko jotain ?.Jos vuokra 800 ja tulot saman verran niin saat as.tukea tai sulla on puoliso.

Vierailija
825/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkin? Työikäisenä ei mitään alennuksia saanut.

Työssäkäyvät saa yleensä e-passin.

Työtön ei saa.

Vierailija
826/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Asunnon lisäksi säästöjä tai muita vakuuksia tulee olla vähintään 15 prosentin edestä, jotta saa asuntolainaa."

https://yle.fi/a/3-10505712

Niin tuli 80- luvullakin kun vanhempani ostivat talon. Viisi vuotta tinkivät kaikesta, vieläkään ei pysty maksalaatikko syömään kun sitä oli edullisena usein. Ei käyty elokuvissa tai sisustettu. Asuntolainan korot pyöri 10% ja silloin tehtiin kovasti töitä jotta saatiin mahdollisimman nopeasti maksettua pois. Ja ihan puotipuksuja olivat molemmat. Eiköhän suurin syy omaisuuden karttumiselle ollut se, että oltiin valmis tinkimään kaikesta muusta, jotta saatiin ne suurimmat, eli asunto ja auto. 

Minulla ja miehelläni oli asuntolainan korko 90-luvulla 15

Unohtuiko jotain.

Myös kaikilla eläkeläisillä on oikeus toimeentulotukeen esim. lääkkeet.

Ihan yhtä lailla kuin työttömillä.

Tosin monella eläkeläisellä yhtiövastike 300 ja työttömällä vuokra 800.

Vierailija
827/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei euro kelpaa, ap?

Vierailija
828/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en työttömänä harrasta mitään liikuntaa, ei ole rahaa.

Mutta älkää kertoko päättäjille, kohta ne pakottaa meidät kuntoilemaan johonkin uimahalliin.

Täällä kotona on kivempaa. Nykyään puhutaan komerosukupolvesta joka käy korkeintaan ruokakaupassa, ei poistu kotoa mihinkään.

Ei kannata tosiaan kehuskella kuinka vain loikoilee, koska nyt puuhastellaan pisteytystä hoidetaanko vai ei taudin iskiessä. Toki aina on priorisoitu, ketä hoidetaan ja kenet laitetaan sivuun.
Pian kysellään, kuinka olet hoitanut itseäsi, kuntoasi ja päätäsi. Voi sitä onnetonta joka on ryypännyt, vetänyt röökiä ja aineita, lihaa syöden?
Siis pisteytetään jonoja siistien, kuka ansaitsee hoidon.

Vierailija
829/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.

Mikä ihmeen hätä sinulla noista on jos ne ei itseäsi kosketa?

Satutko tietämään, että on olemassa ihmisiä, jotka ajattelvat muitakin ihmisä kuin itseään? Kaikki eivat onneksi ole minä, minä ja minä-tyyppejä.😏

Sä et nyt oikein ymmärrä kun kannustat tuota kateellista ilkkujaa.Sehän nauttii nimenomaan siitä kun toiset eivät saa etuja.Eli puolustat minä-minä-ihmistä.

Vierailija
830/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista leikattiin.

En käy parturissa, leikkaan hiukset itse eikä ole saunavuoroa.

Siinä säästövinkkejä myös eläkeläisille.

Hiukset voi laittaa nutturalle, kun menee kauppaan, ei näy hiusten latvat.

Vierailija
831/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1000 euron eläkkeestä ei mene veroa eikä voi saada verovähennystä kodin siivouksen ostosta eikä remonteista.

Satutko tietämään, että on olemassa ihmisiä, jotka ajattelvat muitakin ihmisä kuin itseään? Kaikki eivat onneksi ole minä, minä ja minä-tyyppejä.😏

Sä et nyt oikein ymmärrä kun kannustat tuota kateellista ilkkujaa.Sehän nauttii nimenomaan siitä kun toiset eivät saa etuja.Eli puolustat minä-minä-ihmistä.

Se, että kertoo että joku palvelu maksaa ei ole ilkkumista tai sitten niitä ilkkujia on kaikki yrittäjät.

Vierailija
832/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saunavuoro olisi perheeltä 40 euroa kuukaudessa, sillä rahalla saa jo ruokaa.

Vierailija
833/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en työttömänä harrasta mitään liikuntaa, ei ole rahaa.

Mutta älkää kertoko päättäjille, kohta ne pakottaa meidät kuntoilemaan johonkin uimahalliin.

Täällä kotona on kivempaa. Nykyään puhutaan komerosukupolvesta joka käy korkeintaan ruokakaupassa, ei poistu kotoa mihinkään.

Ei kannata tosiaan kehuskella kuinka vain loikoilee, koska nyt puuhastellaan pisteytystä hoidetaanko vai ei taudin iskiessä. Toki aina on priorisoitu, ketä hoidetaan ja kenet laitetaan sivuun. Pian kysellään, kuinka olet hoitanut itseäsi, kuntoasi ja päätäsi. Voi sitä onnetonta joka on ryypännyt, vetänyt röökiä ja aineita, lihaa syöden? Siis pisteytetään jonoja siistien, kuka ansaitsee hoidon.

Juu, tossa yhdessä kehitysvamma jutussa on linkki missä pohditaan, että ehkä ei eläkeläisille enää jatkossa makseta syöpähoitoja.

Vierailija
834/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa on kallis saunavuoro. Meillä on 10 euroa kuussa, sen eläkkeestäni maksan. Käyn jos jaksan, onhan siellä väljempää peseytyä kuin suihkukopissa.

Monissa taloyhtiöissä on maksuton ns lenkkisauna.

Vierailija
835/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on pyörittää näitä vanhuksia solvaavia Venäjän trolleja?

Tämäkin lähtee liikkeelle omituisesta yleistyksestä "eläkeläiset ovat usein varakkaampia kuin nuoremmat". Yhtä totta on lause "eläkeläiset ovat usein köyhempiä kuin nuoremmat".

Kyllä se nyt pankeissa nähdään kuka omistaa Suomessa eniten kiinteistöjä ja on tilillä rahaa.

Asiaa on tutkittu.

Turha vetää joka keskusteluun mitään venäjän trollia.

Tosin jos tulee sota niin monella työikäisellä ei ole omaa kotia vaan vuokrakämppä mikä voi ihan yhtä hyvin sijaita vaikka Tanskassa.

Eniten omistaa tietysti ne jotka ovat pitkään töitä tehneet.Tarkoittaako se sitä että kaikilla on paljon omaisuutta?.Köyhää tuskin halutaan sodan aikana minnekään toisten riesaksi joten tuskin kannatta miettiä mitään vuokrakämppiä ulkomailta.

Vierailija
836/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lähitulevaisuudessa työikäisten odotetaan huolehtivan ikääntyvistä vanhemmistaan töiden ohella."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010727273.html

Vierailija
837/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jopa on kallis saunavuoro. Meillä on 10 euroa kuussa, sen eläkkeestäni maksan. Käyn jos jaksan, onhan siellä väljempää peseytyä kuin suihkukopissa.

Niin 4 10 euroa, kun on perhe.

Vierailija
838/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että kertoo että joku palvelu maksaa ei ole ilkkumista tai sitten niitä

Koska kaikki kirjoitukset ovat lällättelytyyliin.Et maksa veroa niin et saa vähennystä,me ei teitä hoideta,siivotkaa itse tai maksakaa .,saatte maksaa toisten asuntovelkoja ym...

Vierailija
839/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilkutaan nyt sitten oikein kunnolla 😂

Tässä on juttu, kuinka julkisen palveluja eläkeläiset saa ostaa kotiin ilman arvonlisäveroa.

https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/alviton-kotipalvelu/

Vierailija
840/1598 |
03.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin 4 10 euroa, kun on perhe.

Oikeenko tosissaan väität että talossanne on saunavuoron hinta henkilömäärän mukaan?

En ole ikinä kuullut, olen 60 vuotta asunut monessa taloyhtiössä ja saunavuoron hinta aina  sama riippumatta perheen koosta.