Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Narsisti äidin suusta kuultua - jaetaan tarinoita

Vierailija
01.03.2025 |

Narsisti äiti on kertonut minulle suoraan, että olen hänen lempilapsensa. Verrattuna siskooni. Asia painaa minua, koska olen läheinen siskoni kanssa ja haluaisin kertoa hänelle asioita. Tätä en voi kuitenkaan kertoa koskaan.

Olen myös kuullut äitini toisaalta kertovan puolisolleen, että hämmästyttävää kyllä, rakastaa jopa enemmän hänen lastaan, kuin omia lapsiaan.

Mitä itse narsisti äiti päästänyt suustaan?

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillistä, ettei hyvät tai neutraalit uutiset narsistivanhempaa kiinnostaa. Haluaa puhua vain itsestään ja omista asioistaan. Tai juoruta ja arvostella muiden asioita.

Mutta annas olla jos lapsellaan on ongelmia, pettymyksiä, terveyshuolia ja murheita, niistä narsisti suorastaan innostuu. Oma surkea elämä tuntuu ilmeisesti heti paremmalta kun jollakin muulla menee huonommin kuin hänellä itsellään? Ja siitähän riittää sitten juoruiluaihetta tuleville viikoille.

Vierailija
62/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään näistä täällä kuvatuista esimerkeistä ei liity narsismiin.  On vaan muuten omanlaisensa ihminen, nää äidit ja sisaret.  Maailmassa on monenlaista möläyttelijää.

Olisittepa olleet tekemisissä oikean, pesunkestävän narsistin kanssa. 

Tämäkin suurvaltajohtaja.  Häpeisin jos olisin sen sukulainen ja vaimona en kestäisi yhtään.  Mutta isolla rahalla voi tietysti lievittää oloaan, ei ole pakko olla tekemisissäkään, voi asua omassa huvilassa.

On muutakin kuin narsisteja, esim. sosiopaatteja, psykopaatteja jne. Kyllä nämä tässä kerrotut tapaukset vanhemman alentuneesta empatiakyvystä kertoo.

Yksi lempijuttu mitä oma äitini hokee on että "kun olet niin herkkä". Ensin hän nälvii, nauraa ivallisesti ja haukkuu jonkun minuun liittyvän asian, ja jos ärähdän siitä hänelle, olen niin herkkä.

Tuttua. Oma äitini sanoi aina että "minusta kyllä nyt ylireagoit", kun oli itse provosoinut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1985. Äidilläni oli siis diagnoosi narsismista vaikka epäilen mahdollista sosiopatiaa, koska väkivaltaa ja kidutusta, insestiä oli niin paljon. Itselläni on aika paha did, ptsd ja nuorena aikuisena alkanut työkyvyttömyys juuri lapsuuden takia. 

Jostain syystä äiti tykkäsi hoitaa aivan pieniä lapsia, mutta ehkä viimeistään siitä saakka kun oli 4 hän alkoi kiduttaa ja muuttui täysin välinpitämättömäksi. 

Vierailija
64/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yo- tulos  - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono

Siis lukion ka. Vai? Ei yo-papereissa ole tuollaisia. 

Kyllä lukion päästötodistuksessa oli ennen ka. Mutta oliko sun mielestä tämä asia se tärkein? Outoa.

Vierailija
65/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1985. Äidilläni oli siis diagnoosi narsismista vaikka epäilen mahdollista sosiopatiaa, koska väkivaltaa ja kidutusta, insestiä oli niin paljon. Itselläni on aika paha did, ptsd ja nuorena aikuisena alkanut työkyvyttömyys juuri lapsuuden takia. 

Jostain syystä äiti tykkäsi hoitaa aivan pieniä lapsia, mutta ehkä viimeistään siitä saakka kun oli 4 hän alkoi kiduttaa ja muuttui täysin välinpitämättömäksi. 

Omakin äitini tykkäsi hoitaa lapsia, koska heitä on helppo manipuloida.

Vierailija
66/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palsta tarvitsisi halaus-napin, koska kumpikaan ei nyt käy, ei ylä- eikä alanuoli.

Vierailija
67/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää sinua kun olet kuin isäsi.

Sitten kun isänne kuolee (tähän ei tullut koskaan jatkoa. En tiedä mitä äitini olisi tehnyt)

Yo- tulos  - sait sitten pazkapaperit ka 8.1. Pikkusisko sanoi että olis tappanut itsensä jos yo-tulos olis ollut huono

Yleisesti sinä nyt oot tommonen

Teen sinut perinnöttömäksi 

Ja en ole tekemisissä äitini kanssa.

Noista ei ole mikään erityisesti narsismin ilmentymä. Perinnöttömäksi jättäminen esimerkiksi on ollut aivan yleinen sanonta vanhemmalla kansalla. Olisitko vähän yliherkkä?

Totta. Minäkin sanon jatkuvasti lapsilleni että jätän heidät ilman perintöä jos eivät tottele! Tänään viimeksi. 

Vierailija
68/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis lukion ka. Vai? Ei yo-papereissa ole tuollaisia. 

Kyllä lukion päästötodistuksessa oli ennen ka. Mutta oliko sun mielestä tämä asia se tärkein? Outoa.

Niin, ennen vanhaan se oli päästötodistus. Nykyään se on päättötodistus, eikä siitä edelleenkään ole puhe. Opettele lukemaan. Kyse on ylioppilastodistuksesta, kaiken aikaa on ollut. Sinä olet ainoa, joka on asiassa sekoillut.

Vierailija
69/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun isänne kuolee (tähän ei tullut koskaan jatkoa. En tiedä mitä äitini olisi tehnyt)

No olihan ne huonot paperit, mitä narsistista tuossa on?

Ihan hyvät lukiopapereiksi. 

No eivät kyllä ole. Olisin itsekin ollut pettynyt. Ei yhtään narsistista, jos vanhempi mainitsee asiasta.

Ajatella. Meillä on presidentti, jolla on lukion matematiikassa 7 ja reaalissa I. Miten on narsisti, muuttuuko ääni kellossa, kun kyseessä onnkuitenkin vähän ansioituneempi huonosti lukionsa ja kirjoituksena hoitanut, vai onko se narsistiseen tapaan tässä tilanteessa ihan eri asia 🤣, että te nassut  olette sitten niin helppoja , hassuja ja täysin tietyllä kaavalla toimivia, aina. Kun yhdenkin tuntee, k6kaa ei enää pääse yllättämään.

Vierailija
70/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai ehkä vain muistat asioita 4-vuotiaasta alkaen. Itse muistan asioita 4-v alkaen, kirjoitin omista kokemuksistani aiemmin tässä ketjussa jotka samanlaisia kuin sinun. Minun vanhempani tosin eivät pitäneet minkään ikäisten lasten hoidosta, olen monesti kuullut miten rasittava ja hankala olin vauvana. Olin toivottu lapsi, mutta sitten en ollutkaan sellainen kuin olisi pitänyt olla.

Vierailija
71/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noista ei ole mikään erityisesti narsismin ilmentymä. Perinnöttömäksi jättäminen esimerkiksi on ollut aivan yleinen sanonta vanhemmalla kansalla. Olisitko vähän yliherkkä?

Totta. Minäkin sanon jatkuvasti lapsilleni että jätän heidät ilman perintöä jos eivät tottele! Tänään viimeksi. 

Mahtaa tehota huonosti, kun eivät keksi käyttöä tuulenhuuhtomalle perseellesi siinä vaiheessa kun aika sinusta on jättänyt.

Vierailija
72/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kannattaa muistaa, että narsistisesti käyttäytyvä vanhempi sanoo aina kullekin sellaisia asioita, joista hänelle itselleen on sillä hetkellä hyötyä. On siis ihan mahdollista, että myös sisko on saanut jossain vaiheessa kuulla olevansa äidin lempilapsi.

Meillä oli näin. Jompikumpi meistä siskoksista oli aina se parempi, ja se vaihteli, kumpi. En lainkaan usko, että äiti olisi varsinainen narsisti, mutta hänellä oli kyllä joitakin vahvoja narsistisia piirteitä käytöksessään. 

Tämä on myös hajota ja hallitse -peliä, jonka tavoitteena on saada perheenjäsenet riitoihin ja toisiaan vastaan. Jos ei nyt ihan heti, niin vaikka sitten joulupöydässä jollain lähes huomaamattomalla sivalluksenpoikasella. Täytyyhän sitä draamaa saada tulille, hyvänenaika!

Vierailija
73/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli sarkasmia kun joku väitti että herkkänahkaiset suuttuvat tästä *hänelle* normaalista käytöksestä.

Vierailija
74/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minun narsku äitini tykkää hoitaa lapsia! Niin helposti manipuloitavia kun ei pysty enää aikuisia hallitsemaan. Yksi naapurini kertoi olevansa raskaana ja tästä tulin jotenkin puhuneeksi äitini kanssa niin hän oli ihan että no hyvä, siitä saat itsellesi hoitolapsen - siis täh, miksi minä haluaisin kenenkään lapsia hoitaa yleensäkään saati jonkun naapurin että rupeaisin sitä itselleni haalimaan?

Kertoo kaiken _hänen_ ajattelutavastaan.

Vierailija
75/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on narsisti osa 245778

Vierailija
76/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Upea ketju. Vähän kuin hallituksen toimet. Päähänpotkittua potkitaan lisää. Olkaa  te onnellisia joilla edes normaalit vanhemmat. Mitta näemmä ette pysty kuin haukkumaan muita.

T. lukion todistuksen ka. 9.8 v. 1985 

Tuohon aikaan tuo on ollut todella hyvä keskiarvo. Taisit olla ensimmäistä vuosiluokkaa, joka kävi uuden kurssimuotoisen lukion. Arvaan myös, että olet nainen.

Vierailija
77/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti, isä, veljeni ja tämä lapset olivat yhdessä viikon Espanjassa.

Joitakin vuosia sen jälkeen matkoista puhuttaessa sanoin äidilleni, ettemme ole koskaan olleet koko porukalla matkalla.

Tähän äiti: Höh, oltiinhan me Espanjassa.

Minun äitini kinuaa minua aina matkaseuraksi ja kun olen joskus suostunut pitkin hampain ja aletaan suunnitella ajankohtaa ja kohdetta, hän yhtäkkiä onkin lähtenyt tai varannut matkan ystävän tai sukulaisen kanssa, viimeksi jopa sisareni kanssa tekivät minulle törkeät oharit. Matkan jälkeen soitti vielä lyödäkseen kerran kunnolla: olipa mukava reissu, kiva lomailla sellaisen kanssa jolla on rahaa eikä kitsastele. Minä siis yleensä käyn kohteessa kaikilla mahdollisilla retkillä ja shoppailen. Mihinkään viiden tähden ravintolaan en suostu. Mutta en millään muotoa kitsastele. Tuo oli viimeinen niitti meidän suhteelle, yhteisille tekemisille. Onneksi ei enää pysty kulkemaan missään. Kinuaa silti edelleen.

Vierailija
78/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistinen vanhempi nimenomaan pitää ihan pienistä lapsista, joita voi ohjailla, joille voi sanella ja jotka tarvitsevat apua. Mutta heti kun lapselle muodostuu persoonaa ja omaa tahtoa, kun lapsi vähänkin osoittaa itsenäistymistä, kiinnostus vaihtuu inhoon.

Vierailija
79/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja motiivisi aloituksen tekoon oli mikä? Narsismi. Huomiohakuisuus, yksinäisyys, kaipuu saada todisteita olemassaolostasi, koska ne sinun pitää saada itsesi ulkopuolelta kun sisuksesi on tyhjä. Ap:lta puuttuu persoona, ego. Olet tyhjä kuori

Vierailija
80/179 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriutuja rypee itsesäälissä

Uhriutuja kaihtaa vastuun ottamista omasta elämästään. Kun hänellä on vaikeaa, syy siihen löytyy jostain muualta kuin itsestä.

Uhriutuja nauttii syyllistämisestä ja rakastaa itsesäälissä rypemistä. Hän elää menneessä ja muistelee vuosien takaisia epäkohtia ja epäonnistumisia, joiden syyt on ulkoistettu muiden harteille.

Toisaalta uhriutuja rakastaa itsestään kertovia sankaritarinoita. Sellaisia, joiden mukaan hän on riutumalla, raatamalla ja muista huolehtimalla saanut urotöitä aikaiseksi. Tällöin uhriutujan ympärille voi muodostua häntä ihaileva ja myötäilevä hovi.