Huutavaa työvoimapulaa ihan oikeasti on keskisessä Suomessa, muuttakaa pk-seudulta tänne
Itselläni on usrampiakin läheisiä, joilla vakaat ja pyörivät yritykset, työllistäen 5-40 henkilöä. Tuskailevat, kun ei tahdo löytää työntekijöitä.
Työtä siis löytyisi, palkka ihan tessin mukainen ja sellainen jolla täällä pärjäisi hyvin, asuminen kun on todella edullista, vuokrat ja asuntojen hinnat puoli-ilmaisia ja asuntoja tyhjillään vaikka kuinka. Kaikki tarvittavat palvelut löytyy, on ruokakauppaa, kirjastoa, terveyskeskus, uimahallia jne.
Mutta ei. Kukaan ei halua tulla, koska pitää päästä Helsinkiin tai isoihin kaupunkeihin.
Kommentit (210)
Autottomalle pitää olla hyvä julkinen liikenne. Olen syntynyt täällä ja asunut koko ikäni täällä. Olen osatyökyvytön. Perhe on täällä.
Luulen, että moni on näitä työpaikkoja Helsingistä ja muistakin kaupungeista hakenut ympäri suomea ja ovat valmiita muuttamaan, mutta tietenkin sehän tapahtuu vasta, jos sen työpaikan todella saa.
Juuri haki 9 TUHATTA ihmistä tiskaajan paikkaa ja sitä ennnen ruokakauppaa 3400, että aika pieni se mahdollisuus saada paikka on.
ps luulen, että keskisuomessakin on jo netti ja se automatti laittaa sen "ei tällä kertaa" vastauksen, jos olet a. työtön b. liian vanha c. jotain muuta jota ei nyt haeta...eikä sielläkään pääse siivooja lääkäriksi, että samat säännöt kuin täällä sivistyksenkin parissa, sori siitä
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä junttila koko Keski-Suomi. Ja se murre. Ei vaan pää kestäisi.
Jyväskylähän on Suomen Ateena, yliopistokaupunki.
Kaikki mahdolliset kaupatkin löytyy Pandan tehtaanmyymälää ja köyhille sopivaa Minimania myöten. Vuokrataso on halvempi kuin monessa muussa kaupungissa, alle 500 eurolla voi löytää kaksionkin. Hyvät liikenneyhteydet joka ilmansuuntaan. Kissojen omistajille löytyy oma kissasairaala AlmaVet mikä on hyvin harvinaista ja kissoille ja koirille aivan loistava uudehko eläinklinikka Metso missä laitteetkin ovat yhtä hienot kuin moderneissa ihmisten lääkäriasemilla. Ihmisten terveydenhuolto on paremmalla tasolla kuin naapurimaakunnassa.
Joku Kinnula nyt voikin olla ahdasmielinen umpio mutta eipä siellä töitäkään ole kenellekään. Itsessä on vika jos ei keskiseen Suomeen pysty kotoutumaan, paljon huonompiakin asuinseutuja löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Autottomalle pitää olla hyvä julkinen liikenne. Olen syntynyt täällä ja asunut koko ikäni täällä. Olen osatyökyvytön. Perhe on täällä.
Aika jäätävän junttia asua samassa paikassa koko elämänsä ja olla läheisriippuvainen perheestään.
Onko tää niitä kaupunkeja, joissa tytöt ei soita kitaraa? Missä ajatukset täytyy liittää jonkun agendaan? Lähdetään saunan taakse käymään...
Mä kasvoin tuollaisessa, kitukasvuiseksi jäin. En halua lapsilleni samaa.
Serkku muutti pikkupaikkaan varman työn perässä, puolisonsa irtisanoi itsensä ja muutti mukana. Ostivat edullisen OKT:n.
5 vuotta asuivat, puoliso ei työllistynyt kuin satunnaisesti, sitten serkkunikin irtisanottiin. Myivät OKT:n rajulla tappiolla. Muuttivat lähelle isoa kaupunkia vuokralle.
Mutta joo, nyt minä menen täältä palstalta muihin puuhiin.
Provoksi voi vapaasti haukkua, mutta aloituksen tarkoitus oli tuoda esiin tällainenkin vaihtoehto niille, jotka toisessa ketjussa itkivät kun haluaisivat töitä ja pääkaupunkiseudulta niitä ei löydy edes matalapalkka-alojen hanttihommista, omien sanojensa mukaan.
Moni isoissa kaupungeissa asuva ei tosiaan näytä tietävän, eikä saamieni vastausten perusteella edes uskovan, (eivät halua uskoa?) että vaihtoehtoja on ja hyvää elämää on täysin mahdollista elää pienilläkin paikkakunnilla. Taloudellisesti jopa kannattavampaa elämää, kun laskee kaikki kulut ja menot. Itse olen tästä kaikesta elävä esimerkki, ja ihan oikea ihminen, ja kaikki mitä kerroin, on totta.
Mutta niin, pakko ei ole uskoa ja omassa kuplassaan voi elää. En estele. Mitä se minua liikuttaa mitä muut ajattelevat ja elämänsä elävät, jatketaan kukin valitsemallamme tiellä. Tarkoitus oli vaan valottaa, että vaihtoehtoja on.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Ap
Vaimoni työpaikka(ruokakauppa) hakee osa-aikaista työntekijää. Saivat satoja hakemuksia.
Paikkakunnallamme on 6000 asukasta.
Työttömiä oli marraskuussa 36 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.
Suomessa työttömyyden kasvu on jatkunut loppusyksyn aikana, ilmenee Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksesta.
Työttömyysasteen kausi- ja satunnaisvaihtelusta puhdistettu trendiluku kohosi marraskuussa jo 9,0 prosenttiin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomen-tyottomyysaste-nousi-yhdeksa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika jäätävän junttia asua samassa paikassa koko elämänsä ja olla läheisriippuvainen perheestään.
En ole asunut aina samassa paikassa. 😄
Mikä läheisriippuvuus?
Vierailija kirjoitti:
Mutta joo, nyt minä menen täältä palstalta muihin puuhiin.
Provoksi voi vapaasti haukkua, mutta aloituksen tarkoitus oli tuoda esiin tällainenkin vaihtoehto niille, jotka toisessa ketjussa itkivät kun haluaisivat töitä ja pääkaupunkiseudulta niitä ei löydy edes matalapalkka-alojen hanttihommista, omien sanojensa mukaan.
Moni isoissa kaupungeissa asuva ei tosiaan näytä tietävän, eikä saamieni vastausten perusteella edes uskovan, (eivät halua uskoa?) että vaihtoehtoja on ja hyvää elämää on täysin mahdollista elää pienilläkin paikkakunnilla. Taloudellisesti jopa kannattavampaa elämää, kun laskee kaikki kulut ja menot. Itse olen tästä kaikesta elävä esimerkki, ja ihan oikea ihminen, ja kaikki mitä kerroin, on totta.
Mutta niin, pakko ei ole uskoa ja omassa kuplassaan voi elää. En estele. Mitä se minua liikuttaa mitä muut ajattelevat ja elämänsä elävät, jatketaan kukin valitsemallamme tiellä. Tarkoitus oli
Hyvää elämää toki voi elää monessa paikassa.
Asutuksen keskittyminen on kuitenkin trendi, jonka kelkan kääntäminen voi olla mission impossible.
t: nimim. Assburger, maalla asuva mies
Kas, korven keskellä kivien alla
On duunit piilossa hakijoilta
Ja pomot ne nyrkkiä pöytään lyö
Kun köyhät työttömät kynsiä syö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole asunut aina samassa paikassa. 😄
Mikä läheisriippuvuus?
Olet syntynyt ja kasvanut täällä koko ikäsi. Eli olet asunut samassa paikassa - tai no - paikkakunnalla. Ja puhut että et voisi lähteä kun perhe on täällä. Eikö se ole läheisriippuvuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kaikkien kannalta parempi, että persun ja kepun punaniskat pysyvät ladoissaan nussimassa koiria.
Ja mitä puoluetta edustaa kyseisen lauseen aikaansaanu idiootti???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kela maksaa riittävästi, ei ole tarvetta muuttaa kehäkolmosen ulkopuolelle. Siirtäkää ne yritykset tänne, mitä niitä kuolevissa kylissä ja kaupungeissa pyörittää.
Siirtäkää yritykset... No sehän onkin helppo homma :D kyse ei ole mistään verkkokaupoista eikä parturi-kampaamoista, että riittäisi pieni tila, tuoli ja pesupaikka :P
Ap
Jos kyseessä ei ole mikään lattiatason suorittavan portaan duuni niin pk-seudulta löytyy kymmeniä tuhansia työttömiä jotka tekisivät oitis mitä tahansa hommaa etänä.
Jos työ on OK ja sille näkyy selvää jatkoa niin kyllä siinä tapauksessa yksi jos toinenkin alkaisi suunnitella vakavasti muuttoa työpaikan lähelle kun kaikille on selvää että asuminen ja eläminen on merkittävästi halvempaa ja elämänlaatu nousisi selvästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on kaikkien kannalta parempi, että persun ja kepun punaniskat pysyvät ladoissaan nussimassa koiria.
Ja mitä puoluetta edustaa kyseisen lauseen aikaansaanu idiootti???
Kyllä tuo idiotismi on ihan normaalia kaupunkilaista tyhmyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä junttila koko Keski-Suomi. Ja se murre. Ei vaan pää kestäisi.
Keski-Suomen "murre"han ehkä eniten muistuttaa suomen kirjakieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kela maksaa riittävästi, ei ole tarvetta muuttaa kehäkolmosen ulkopuolelle. Siirtäkää ne yritykset tänne, mitä niitä kuolevissa kylissä ja kaupungeissa pyörittää.
Siirtäkää yritykset... No sehän onkin helppo homma :D kyse ei ole mistään verkkokaupoista eikä parturi-kampaamoista, että riittäisi pieni tila, tuoli ja pesupaikka :P
Ap
Jos kyseessä ei ole mikään lattiatason suorittavan portaan duuni niin pk-seudulta löytyy kymmeniä tuhansia työttömiä jotka tekisivät oitis mitä tahansa hommaa etänä.
Jos työ on OK ja sille näkyy selvää jatkoa niin kyllä siinä tapauksessa yksi jos toinenkin alkaisi suunnitella vakavasti muuttoa työpaikan lähelle kun kaikille on selvää että asuminen ja eläminen on merkittävästi halvempaa ja elämänlaatu nousisi selvästi.
Mitä vikaa on suorittavan portaan duuneissa? Jonkunhan nekin on tehtävä, siitähän ei mihinkään pääse.
Vierailija kirjoitti:
Meri liian kaukana eikä kansainvälistä lentokenttää.
Jyväskylästä pääsee parissa tunnissa junalla sinne lentokentälle.
Niin ei millään pahalla mutta ajattelin vain jos siellä maalla vaikka asuntojen hinnat pysyisivät ennallaan jottei ainakaan laskisi. Jos pidemmäksi aikaa jäisi ja sitten vanhempana lähtisi takaisin kaupunkiin. Juu ei ole varaa ostaa käteisellä puolen miljoonan asuntoa kaupungista sen paremmin kuin maalta mutta kaupungissa sen hinta ei laske pitkällä aikavälillä. Sitä vain mietin.