Huutavaa työvoimapulaa ihan oikeasti on keskisessä Suomessa, muuttakaa pk-seudulta tänne
Itselläni on usrampiakin läheisiä, joilla vakaat ja pyörivät yritykset, työllistäen 5-40 henkilöä. Tuskailevat, kun ei tahdo löytää työntekijöitä.
Työtä siis löytyisi, palkka ihan tessin mukainen ja sellainen jolla täällä pärjäisi hyvin, asuminen kun on todella edullista, vuokrat ja asuntojen hinnat puoli-ilmaisia ja asuntoja tyhjillään vaikka kuinka. Kaikki tarvittavat palvelut löytyy, on ruokakauppaa, kirjastoa, terveyskeskus, uimahallia jne.
Mutta ei. Kukaan ei halua tulla, koska pitää päästä Helsinkiin tai isoihin kaupunkeihin.
Kommentit (210)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä junttila koko Keski-Suomi. Ja se murre. Ei vaan pää kestäisi.
Keski-Suomen "murre"han ehkä eniten muistuttaa suomen kirjakieltä.
Mää, sää ja mie, sie kansanosille se voikin olla järkyttävän kuuloista.
Sinne pikku kylään voi muuttaa jos olet iloisesti sinkku tai muutat sinne perheesi kanssa. Olen asunut tälläisessä 2000 ihmisen pikku kylässä joka on kesäkaudella mökkiläisten suosiossa.
Ilman autoa ei pärjää, katuvaloja oli yhteensä noin kilometrin alueella "keskustassa". Yksi k-market löytyi. Joka paikkaan kesti ajaa vähintään tunti ja puolet vuodesta on pimeää kuin mörön p#rseessä kun edes niitä katuvaloja ei ole. Kaikki tuntee kaikki ja mihinkään tinderiin et kyllä halua liittyä kun mitään yksityisyyttä ei ole olemassakaan. Mutta joo, vuokra oli halpa, ihmiset ystävällisiä ja 90% heistä oli jotakin sukua toisilleen.
Mä erosin exästä sillo 10 vuotta sitten ja hain töitä myös keski-suomesta, mutta ei sieltä yhtään sen enempää reaktioita saanut kuin silloiselta kotiseudultakaan. Koulutusta mulla on ja töissäkin olin tuolloin mutta ku ei niin ei. Arvelin tuolloin, et kyse niistä surullisen kuuluisista suhteista ja verkostoista, tarkemmin sanottuna niiden puutteesta. Tuollaiset pikkupaikat ja ... Noh, Suomessa ylipäätään, ollaan todella sisäänpäin lämpiäviä ja pienipiiripyörii. Ei siinä joku nevöhööd toiselta puolelta Suomea kiinnostele.
No en ole kyllä tuollaista ilmiötä huomannut. Päinvastoin, töitä on todella vähän tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mut siellä ei oo oikein mitään muuta ja jos asunto täällä ja perhe niin vaikeaa
Tämän takia makaamisesta maksaminen pitää lopettaa kokonaan. Porukalla on varaa valikoida missä asuu ja meneekö töihin vai ei.
Asun juuri tällaisella pikkupaikkakunnalla. Kyllä täälläkin on tekemistä. Löytyy harrastuksena pesäpalloa, hiihtoa, mäkihyppyä, yhdistettyä, voimistelua, jalkapalloa ja paljon muuta.Meiltä on noustu jopa maailmancupiin pohjoismaisissa hiihtolajeissa.
Kaikki arjen palvelut on.
Jyväskylä on Keski-Suomea ja täällä on korkea työttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on täysi-ikäinen poika, joka on neljännen polven helsinkiläinen. Nyt keväällä hakee opiskelemaan ja sanoi, ettei halua häädä pk-seudulle. Täällä kun on liikaa ihmisiä ja liikaa melua.
Hän siis haluaa lähteä. Ihan minne vain, kunhan ei jää tänne. Mutta millä alalla siellä muualla on töitä? Mitä kandee lähteä opiskelemaan?
Täällä tutuillani esim olisi hommia joihin pääsisi ihan jopa ilman koulutusta, kunhan asenne on kohdillaan ja tunnollinen työntekijä. Työt opetetaan. Ajokortti tulisi kyllä olla.
Mutta noin muuten varsinkin miehisille aloille tekijöitä tarvitaan.
Ap
On niin epämääräistä, niin epämääräistä.
Jopa niin epämääristä, ettei kyseessä olekaan yhtään minkäänlainen työ.
Vierailija kirjoitti:
Asun juuri tällaisella pikkupaikkakunnalla. Kyllä täälläkin on tekemistä. Löytyy harrastuksena pesäpalloa, hiihtoa, mäkihyppyä, yhdistettyä, voimistelua, jalkapalloa ja paljon muuta.Meiltä on noustu jopa maailmancupiin pohjoismaisissa hiihtolajeissa.
Näihinkö mukaan kaikki 50+ -ikäiset helsinkiläiset työttömät? Etenkin mäkihyppy varmaan kiinnostaa.
Joo, täällä on kymmeniä tuhansia avoimia työpaikkoja joissa on tosi hyvät palkat, mutta tekijöitä ei vaan löydy eikä saada mistään.