Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako työttömänä esimerkiksi kirjoittaa kirjaa?

Vierailija
28.02.2025 |

Eihän minua kukaan ole valvomassa, mutta entä jos kirja julkaistaan myöhemmin ja te-toimisto saa tietää tästä? Onkohan lie ongelma..

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.

Aika moni tuon ymmärtää ilman sinun "suomennustakin"

Ymmärtää, mutta tuo ärsyttäisi kirjasta luettuna. Paitsi jos olisi suora sitaatti jonkun kirjan henkilön puheesta.

Vierailija
102/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.

Pääsitpähän pätemään. Verbi + lie -yhdistelmä on murretta.

Ehkä näillä suomen kielen taidoilla ei tarvitse vielä olla niin huolissaan kirjan mahdollisesta julkaisusta. Eli kirjoita vain.

Tästä on jo useampi vuosi aikaa, kun juttelin erään pitkään ohjelmia toimittaneen, ja selostuksia tehneen sekä suomen kieltä ja kirjallisuutta opiskelleen miehen kanssa. Hän oli pöyristynyt siitä, eikö kustannusalalla enää kukaan puutu oikeinkirjoitukseen.

Ja tuosta tilanne on vaan huonontunut. Jopa mimä ihan vain tavallisena kirjallisuuden kuluttajana huomaan köyhän kielen ja suoranaisia virheitä.

Mitä taas aloittajan kysymykseen tulee, joku kirjan kirjoittanut sai tuomion , kun erehtyi kertomaan kirjan työttömänä tehneensä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että kirjoitit sitä öisin.

Vierailija
104/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuosta menneiltä vuosilta esimerkkejä kuinka työkkärin Into Pinkee on katkaissut työnhaun/tuet "tuotteliaalta" kirjailijalta joka ei teoksellaan ole tienannut yhtään mitään, mutta käsittääkseni nuo on olleet ylilyöntejä. Kyllä sen kirjoittamisen pitäisi olla ok, kunhan hakee myös työpaikkaa ja sen saadessaan vastaanottaa.

Kirjoittelen itsekin. Hetkittäin olen ollut myös työttömänä, ja silloinhan se paras aika on kirjoittaa. Julkaisusta myös haaveilen, mutta vielä ei sen kelpoista materiaalia ole. Sen julkaisun kanssa olen kyllä miettinyt, että mahdollisen työttömyyden sattuessa todennäköisesti siirtäisin niitä suunnitelmia siihen kunnes minulla on työpaikka, byrokratian minimoimiseksi ja varmuuden vuoksi.

Niin siis tässä "kohussa" oli kyse kirjailijasta, joka on ollut aiemmin ammattikirjoittaja, oli työttömänä työnhakijana saaden korvausta siitä ynn

Ei ole koskaan tarvinnut tallentaa mitään dokumentaatiota siitä että on hakenut, mutta ennen ja myös nykyään, ne haetut paikat pitää laittaa omilla sivuilla, eli päivämäärä, mitä työtä hakenut ja mistä firmasta. Niin monta kuin suunnitelmassa on laitettu työnhakuvelvollisuudeksi. Jos tuota ilmoitusta ei tee, lähtee automaattisesti sanktio. Sitä ei voi kukaan virkailija sanoa, että onko karenssiherkkä vai ei, jos hän ei toimi lain mukaan hän tekee virkavirheen ja kyllä sanomista tulee. Että aika tyhmä provo, turhaa levittelet väärää tietoa.

Vierailija
105/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako kirjoittaa kirjaa, saa mutta sitten kun se julkaistaan tulee ongelmia, koska oletus on, että sillä tienaa rahaa. Pöytälaatikkoon saa toki kirjoittaa, kun hakee samalla töitä.

Toisaalta, jos haluaa kirjoittaa ns. ammattimielessä kirjaa, voi siihen saada sivuhomman statuksen, jos on edellisen kokopäivätyön ohessa tehnyt sitä kirjoittamista vähintään puoli vuotta, sama juttu kuin opiskelussa.

On monta mahdollisuutta opiskellakin, mutta siitä pitää ensin puhua työkkärin (työllisyysalueen edustajan) kanssa.

Vierailija
106/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuosta menneiltä vuosilta esimerkkejä kuinka työkkärin Into Pinkee on katkaissut työnhaun/tuet "tuotteliaalta" kirjailijalta joka ei teoksellaan ole tienannut yhtään mitään, mutta käsittääkseni nuo on olleet ylilyöntejä. Kyllä sen kirjoittamisen pitäisi olla ok, kunhan hakee myös työpaikkaa ja sen saadessaan vastaanottaa.

Kirjoittelen itsekin. Hetkittäin olen ollut myös työttömänä, ja silloinhan se paras aika on kirjoittaa. Julkaisusta myös haaveilen, mutta vielä ei sen kelpoista materiaalia ole. Sen julkaisun kanssa olen kyllä miettinyt, että mahdollisen työttömyyden sattuessa todennäköisesti siirtäisin niitä suunnitelmia siihen kunnes minulla on työpaikka, byrokratian minimoimiseksi ja varmuuden vuoksi.

Niin siis tässä "kohussa" oli kyse kirjailijasta, joka on ollut aiemmin ammattikirjoittaja, oli työttömänä työnhakijana saaden korvausta siitä ynn

Mä aloitin avoimen yliopiston äitiyslomalla kun pelkään saavani työttömänä opiskelijastatuksen tuon takia. Nyt en vain oikein jaksa edes muutamaa opintipistettä lukea kun vauva usein möykkää yöllä vähintään sen kerran ja oma nukkuminen on mennyt oudoksi. Sitten taas jos olisin töissä en jaksaisi lukea. Takaraivossa tietysti kolkuttaa se, että kyllä varmasti jaksaa jos motivaatiota on ja kyllä muutkin jaksaa...v**uttaa.

Saako nykyään muuten edes kokeilla avoimessa eri kursseja vai pitääkö ilmasta haistelemalla päätellä mikä kiinnostaa? 

Vierailija
107/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tässä "kohussa" oli kyse kirjailijasta, joka on ollut aiemmin ammattikirjoittaja, oli työ

Onkos se laillista vaatia säilyttämään työnhaun dokumentit 12kk? Jos se on kirjattuna työllistymissuunnitelmaan? Onko tämä joku yleinen käytäntö vai yksittäisen virkailijan keksimä sääntö?

Vierailija
108/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis tässä "kohussa" oli kyse kirjailijasta, joka on ollut aiemmin ammattikirjoittaja, oli työ

Ainakin aiemmin sai opiskella alle 5op avoimessa, mutta jos teet yhtään enemmän joudut kuseen tai vähintäänkin anelemaan lupaa.