Saako työttömänä esimerkiksi kirjoittaa kirjaa?
Eihän minua kukaan ole valvomassa, mutta entä jos kirja julkaistaan myöhemmin ja te-toimisto saa tietää tästä? Onkohan lie ongelma..
Kommentit (108)
EI ! Pitää olla viestimen läheisyydessä työvaatteet päällä valmiina lähtöön kun ilmoitus työpaikasta tulee.
Vierailija kirjoitti:
EI ! Pitää olla viestimen läheisyydessä työvaatteet päällä valmiina lähtöön kun ilmoitus työpaikasta tulee.
Kirjoittamisenkin voi keskeyttää saman tien, tallentaa ja sulkea koneen.
Vierailija kirjoitti:
Saat harrastaa ihan mitä haluat. Ainoa edellytys on, että sinun pitää pystyä vastaanottamaan kokoaikatyötä, jos sitä tarjotaan.
Mutta jos käy ilmi, että olet tehnyt jotain, mitä et olisi voinut tehdä, jos olisit ollut töissä, ja saat siitä vielä tulojakin, työvoimaviranomainen voi katsoa, että olet ollut täysipäiväinen yrittäjä. Silloin et olisi ollut oikeutettu työttömyysturvaan, ja maksetut tuet peritään sinulta pois.
En tiedä, onko mediassa kirjoitetut jutut tarkoitettu vain pelottelemaan työttömiä, jotta eivät harrastaisi taidetta ja kulttuuria, vai onko ne ihan tosijuttuja.
Eli näitä, että ihminen on ikänsä harrastanut jotain taidetta tai kulttuuria työn ohessa, ja sattuu olemaan työtön juuri silloin, kun julkaisee jotain. Työvoimaviranomainen katsoo, että hän on ollut täysipäiväinen yrittäjä koko sen ajan, kun on ollut työttömänä.
Olin työkkärissä töissä jokunen vuosi sitten, joten kerron tämän kokemuksesta. Kaupungissamme on yliopisto ja niitä yliopiston drop-outeja ja muita haahuilijoita riittää. Työttömyturvalla opiskelu ei kuitenkaan ole lain mukaan lähtökohtaisesti mahdollista.
No sitten meillä on pitkään työttömänä ollut tämmöinen ikuinen-opiskelija-professori tyyppinen kaveri. Tutkimusalana joku tasanko-intiaanien täyden kuun riitit maalis-huhtikuussa.
Hänelle tehdään kysely, että mitä teet työttömyysaikansi, tarkoitus selvittää että onko oikeutta olla työttömyyskorvauksella vaiko ei.
Hän vastaa sivukaupalla, yksityiskohtaisesti, miten hän ajaa lähiöstä pyörällä yliopiston kirjastoon hakemaan tilaamaansa kirjallisuutta niistä tasanko-intiaaneista. Ja sitten hän käy pääkirjastossa keräämässä myös aineistoa tutkimukseensa. Valmistelee siis kirjaa aiheesta.
Tulos: ei oikeutta työttömyysturvaan. Tieteellisen kirjan taikka minkä muunkin kirjan kirjoittaminen pitää rahoittaa jollain muulla tavalla. Millähän tavalla? Sitä ei kyllä kukaan tiedä.
Jos se olisi vastannut eri tavalla siihen kyselyyn, eikä selittänyt joka päivänsä tapahtumia tutkimuksensa kanssa, niin olisi voinut jatkaa elämistään sillä kelan tyött. tuella.
Nyt tippui sitten jonnekin toimeentulotuelle. Muutenki näytti asuvan jossain huonon lähiön halvassa luukussa. Ei ole semmosia menestymisnäkymiä kyllä. Ja tuskin työllistyy mihinkään. Ei osaa peeusduunarin hommia mitään, ja yliopistollekin liian erikoinen. Sääli.
Miksi olla työtön kun voi tehdä Persut ja MENNÄ töihin ?
Tietenkin saat kirjoittaa ja vaikka säveltää musiikkia harrastuksena olit sitten töissä tai työttömänä. Mutta älä hyvä ihminen mene sanomaan siitä työkkärille sanaakaan. Jos sellainen ihme tapahtuisi että tuotoksesi julkaistaisiin niin olet kirjoittanut kirjaa ennen työttömyyttä. Viimeistellyt pikkuhiljaa jne,
Kannattaa muuten tutustua myös Amazonin KDP palveluun. Siellä voi julkaista omakustanteeena kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoa ei ole enää, joten tuotakaan ongelmaa ei ole.
Avaa sivu mol.fi ja hämmästy.
Arvolisäsi keskusteluun oli kyllä mieletön. Tai no, anteeksi pitää antaa juristeille, ihmisiä hekin ovat.
Avasin ja hämmästyin: tuollaista sivua ei ole! Hakukone vie työmarkkinatorille, jos mol.fi -palveluun yritti. Sama tekoälyn kanssa, ei tunnista osoitetta.
TE-toimistoa ei enää ole, se on fakta, joten TE-toimistojen tekemiset ei vaikuta työttömään.
Minä kirjoitan runoja. Työkkäri ei tiedä asiasta mitään.
Kirjan julkaiseminen on niin epätodennäköistä, että kirjoita ihan rauhassa. Enemmän sinulle siitä kuluja tulee kuin tuottoa, sähkö ei ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saat kirjoittaa ja vaikka säveltää musiikkia harrastuksena olit sitten töissä tai työttömänä. Mutta älä hyvä ihminen mene sanomaan siitä työkkärille sanaakaan. Jos sellainen ihme tapahtuisi että tuotoksesi julkaistaisiin niin olet kirjoittanut kirjaa ennen työttömyyttä. Viimeistellyt pikkuhiljaa jne,
Kannattaa muuten tutustua myös Amazonin KDP palveluun. Siellä voi julkaista omakustanteeena kaikenlaista.
Omakustanne kannattaa julkaista salanimellä.
Tulevas Perus Suames on töitä kaikille ja viaraslajit ja muutki elätit kitketää ku rikkaruho.
Vierailija kirjoitti:
Olin työkkärissä töissä jokunen vuosi sitten, joten kerron tämän kokemuksesta. Kaupungissamme on yliopisto ja niitä yliopiston drop-outeja ja muita haahuilijoita riittää. Työttömyturvalla opiskelu ei kuitenkaan ole lain mukaan lähtökohtaisesti mahdollista.
No sitten meillä on pitkään työttömänä ollut tämmöinen ikuinen-opiskelija-professori tyyppinen kaveri. Tutkimusalana joku tasanko-intiaanien täyden kuun riitit maalis-huhtikuussa.
Hänelle tehdään kysely, että mitä teet työttömyysaikansi, tarkoitus selvittää että onko oikeutta olla työttömyyskorvauksella vaiko ei.
Hän vastaa sivukaupalla, yksityiskohtaisesti, miten hän ajaa lähiöstä pyörällä yliopiston kirjastoon hakemaan tilaamaansa kirjallisuutta niistä tasanko-intiaaneista. Ja sitten hän käy pääkirjastossa keräämässä myös aineistoa tutkimukseensa. Valmistelee siis kirjaa aiheesta.
Tulos: ei oikeutta työttömyysturvaan. Tieteellisen kir
Mitä tuollaiseen kyselyyn oikein olisi tarkoitus vastata? Itse vastaisin vain, että "haen kokopäiväistä työtä", mutta en todellakaan kertoisi MITÄÄN siitä, mitä päivittäin elämässäni teen. Ei kuulu te-toimistolle. On mahdollista, että tuo professori halusikin saada karenssin, koska toimeentulotuella hän pystyi tekemään tuota työtään ilman pelkoa takaisinperinnästä ja taloudellisesta ahdingosta. Sinänsä typerää, että työttömänä ei saisi tehdä tuollaista - joillain aloilla se tekeminen on ainoa edellytys työllistymiselle (esim. juuri tieteet, taiteen - mahdollista saada apurahaa, jos oikeasti tekee jotain) ja sitten toisaalta jos ei työllisty, niin fiksumpaa kuitenkin, että ihmiset tekevät jotain, mikä pitää heidät virkeinä. Huonoin vaihtoehto on apatisoituminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulo
Miksi työttömille ei annettaisi lupaa opiskella? Saisivat opintorahaa vastaavan korvauksen ja mahdollisuuden hakea opintolainaa. Kaikki olisivat tyytyväisiä!
Saa kirjoittaa, mutta ei kannata julkaista työttömyysaikana. Julkaisee sitten kun pääsee töihin ja sanoo että on kirjoittanut sen työn ohessa.
Kirjoita vaikka 15 kirjaa, kunhan et julkaise niitä työttömyysaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.
Aika moni tuon ymmärtää ilman sinun "suomennustakin"
*suomennostakin
Kirjoita salanimellä ja muutenkin salaa. Älä hiisku projektista mitään, ettei kukaan vuoda sitä edes vahingossa. Pidä matalaa profiilia. Katso, ettei kukaan seiso selkäsi takana vakoilemassa mitä näpyttelet, muista VPN. Tallenna teos muistikortille tai tikulle, ja tuhoa tiedosto koneeltasi siltä varalta, että TE toimisto takavarikoi ja tutkii sen. Varo TE:n kätyreitä (niitä on tälläkin palstalla) ne voivat kuulustella sinua ristiin, kiristää ja painostaa, laittaa selän seinää vasten, jolloin paljastut kirjailijaksi, ja toimintasi katsotaan ammatinharjoittamiseksi, ts. olet itseasiassa yrittäjä! ja saat rangaistuksen vielä ilman y numeroa toimimisesta, veronkierrosta, kavalluksesta, rahan pesusta ja etuuksien väärinkäytöstä. Tämä kaikki johtaa ulosottoon ja äänioikeuden menetykseen, lopulta maasta kartoitukseen. Että kirjoita vaan, mutta ole hyvin varovainen.
Omakohtainen kokemus, hyvin yksinkertainen asia:
Asioin normaalisti työkkärin kanssa työnhakuun liittyvissä asioissa.
Kerroin tälle uudelle virkailijalle saman asian jonka olin kertonut aikaisemminkin eli sen että olen näkijä. Kerroin mitä se käytännössä tarkoittaa ja kerroin myös että kerron asian siksikin ettei tule väärinkäsityksiä tai ongelmia koska monet tekevät kiusaa.
Kerroin että tämä on kyky, ominaisuus minussa joka ei liity työntekoon mitenkään eikä myöskään tietenkään estä mitään työntekoa.
Kerroin kaiken rehellisesti myös siitä syystä että olisin halunnut kirjoittaa asioitani edelleenkin sosiaalisessa mediassa josta myös te-virkailijat voivat nähdä mitä asioita julkaisen sinne. Eli kyseessä on vain nk. harrastus tai oikeammin kiinnostuksen kohde. Olen tavallinen ihminen mutta olen näkijä nykyisin.
Edelliset virkailijat olivat ymmärtäneet asian hyvin ja oikein mutta tämä uusi virkailija halusi tehdä kiusaa ja lähetti minulle selvityspyynnön jossa hän väitti että olen puhelimitse tehnyt ilmoituksen siitä että olen selvänäkijä ja tilanteeni tulee selvittää. Ajattekin että no ok, tätyyhän se pyyntö sitten täyttää.
Se mikä tuli yllätyksenä oli se että työttömyystuki katkaistiin selvityksen ajaksi. Tätä tietysti järkytyin koska työttömyyskorvaushan oli ainoa tulonlähteeni.
Täytin selvityksen heti mutta käsittelyssä meni n. 2kk enkä saanut yhteyttä tähän virkailijaan enää, yritin tiedustella että voisiko käsittelyä nopeuttaa koska selvitys oli kattava ja asia on selkeä mutta ei voitu nopeuttaa.
Kela kyllä pisti takautuvasti nopeasti rahat minulle kun myöntävä päätös tuli heille. Kiitos Kelalle tästä!
Selvityksen lopputulema oli siis se että hakija kertoo olevansa näkijä omassa arjessaan eikä tätä voida pitää työhön verrattavana asiana. Jotenkin näin, en ihan sanatarkasti nyt muista mutta kuitenkin. No, onpahan asia selvitetty!
Tiedän itsekin että jotkut huijaavat mutta en ole sellainen henkilö, olen aina ollut vastuullinen ja hoidan aina asiani rehellisesti. Se on turvani.
Tässä oli minun ikävä kokemukseni. Ongelmahan tässä oli tukien katkaisu selvitystyön ajaksi mutta selvisin siitäkin koettelemuksesta.
Olkaa rehellisiä, kyllä se asiat selviävät.
Olen toimittaja. Melkein eläkkeellä. Jättäydyin työttömäksi, koska en jaksanut enää. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Minulle kirjattiin TE:ssä, että pidän yllä kirjoitus- ja valokuvaustaitojani. Sitten minua alettiin painostaa paikalliselle pajalle imuroimaan sohvia. Kyseltiin, olenko ollenkaan työkykyinen ja muuta mielestäni epäkorrektia. Jossain sivulauseessa sanoin, että kirjoittelen ja pidän todellakin yllä jo olemassa olevia taitojani, ehkä jopa edistän niitä.
Minulle lähetettiin lausunto, jossa ilmoitettiin, että työllistyn mahdollisesti kirjailijana ja asiaa pitää tutkia.
En tiedä missä ja miten asiaa tutkittiin, se kesti noin kaksi kuukautta. Tiedustellessani asiaa, pahoiteltiin minulle aiheutuvia hankaluuksia. Eivät tajunneet, että tähän ikään vakituisesti työskennelleenä, säästöni olivat jo aivan hyvät, enkä saanut taloudellisesti takkiini, mitä kaiketi yrittivät.
Maksoivat sitten takautuvasti, koska pystyin todentamaan, etten toimi kirjailijana.
En valehtelisi koska ei se ole edes tarpeellista. Jos kerrot prosessistasi niin tulee ongelmia siitä valehtelusta helposti. En ainakaan itse syty valehtelevien ihmisten asioista, menee heti kiinnostus.