Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako työttömänä esimerkiksi kirjoittaa kirjaa?

Vierailija
28.02.2025 |

Eihän minua kukaan ole valvomassa, mutta entä jos kirja julkaistaan myöhemmin ja te-toimisto saa tietää tästä? Onkohan lie ongelma..

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä koskaan kerro työkkärin tädeille mitään ylimääräistä. Kaikkea mitä kerrot voidaan käyttää sinua vastaan. Ja käytetäänkin. On hyvä oppia sellainen kiertelevä ja kaarteleva puhetapa. Johdattele aiheet turvallisille vesille.

Vierailija
82/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa oltuani jonkin aikaa työttömänä ja haettuani oikeasti tosi montaa paikkaa (minulla oli excel-lista joissa työpaikka, haettu tehtävä, koska haettu, koska soitettu, yhteyshenkilöt ja puh-numerot....

Ehdotin sitten että voisin opiskella kahdista maisteriksi. Tästä tulikin myönteinne päätös mutta loppukesästä. minulle jäi itse asiassa kaksi päivää aikaa ilmoittautua yliopistoon. En ollut ehtinyt yhtään kerrata, ja maisteriopinnoissa tavallaan edellytettiin että kandin oppimäärä olisi tuoreessa muistissa ja ehkä vielä keskiverto kandia paremmin, no, luentoja oli paljon ja tenttejä sateli, en päässyt yhdestäkään läpi. Lopulta työkkärin täti oli aika pahana kun olin nostanut työttömystukea ja opintopistekertymä oli pyöreä nolla. Töitä olin toki hakenut koko ajan: oli kiva voida sanoa että opiskelen parhaillaan maisteriksi. Sain pitää tukeni vain luopumalla pysyvästi opinto-oikeudestani ko oppilaitoksessa. 

Kirjaa kyllä aloittelin, mutta ei siitäkään mitään tullut. Nyt viisi vuotta myöhtemmin tekstiä tulee kivasti, silloin mietitty aihe on jo hylätty. Sanoisin että kirjoita vaan hankin taustatietoa niin paljon kuin haluat mutta hae silti koko ajan aktiivisesti töitä (1 pv työnhakua, 4pv kirjoittamista/viikko). Älä kerro mitään, äläkä julkaise ennenkuin vuosi työttömyyden päätymisestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omavirkailija on sanonut, että nämä kysymykset on kysyttävä. Kuntakokeilussa siis jo ennen tätä vuotta.

Ota aloite itsellesi. Harvoin mutta vakioon teet yhteydenottopyynnön TE-toimistoon ja pyydät "Oman tilanteen tarkistus" ja vapaaseen kenttään positioit itsesi jotenkin.

Koska olet aktiivinen ja kontaktisi saa käsityksen mitä haluat ja etsit, saattaa jäädä "vakiokysymyslistat" käymättä läpi.

Ei käytä minun suhteeeni ja mä olen nyt seuraavat 10 viikkoa scott free, muhun luotetaan ja mua ei häiritä. Tosin, olen myös vakuuttava ammattilainen.

Oletko näyttelijä?

Vierailija
84/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa kirjoittaa, jos et kirjoita kirjaasi "onkohan lie ongelma", vaan "lieneeköhän ongelma".

Totta puhuen nuo kyttää kyllä todella käsittämättömiä asioita KELAssa, mitä työtön saisi tehdä ja mitä ei. Talkootkin oli ainakin jossain vaiheessa kielletty, ja myös esim. "yritystoiminnan suunnittelu", jos meinasi työttömyysrahaa saada...

En kyllä silti kyselisi esim. kirjan kirjoittamisesta etukäteen, sillä ajattelisin, että jos ihan itse kertoo jotain "arveluttavaa", niin noin juuri se riski kasvaa, että ongelmia voisi tulla. Jos jälkeenpäin KELAsta jostain syystä kysellään, niin voi vaikka kertoa, että on töissä tai opikellessa ollessaan, vuosikausia sitten, kirjoittanut koko roskan tms.  

ps. te-toimistoja ei enää ole.

Vierailija
85/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten ollut jo tapauksia että työttömänä kirjoitetusta kirjasta on joutunut vaikeuksiin. Varsinkin jos ammattisi on kirjailija. 

Vierailija
86/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.

Kyllä, jos kirjoittaa kirjaa, niin kielioppi pitää olla hallussa.

Vierailija
87/108 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse matkustelun paljon työttömänä. Myöhemmin olin kotiäiti työttömänä 8 vuotta. Menin töihin kun nuorin lapsi oli 3v. Eipä tarvinnut laittaa liian pienenä päiväkotiin, kun yhteiskunta maksoi kotiäitiydestä.

88/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama sanottiin mulle. Jos on kustannussopimus katsotaan kokopäivätyöksi. 

Kaikki johon käytät aikaa (vapaaehtoistyö, naapurin auttaminen vaikka talon maalauksessa yms) aivan kaikki johon käytät aikaa voidaan tulkita että työllistyt omassa yrityksessä (vaikkei sinulla edes ole yritystä) ja se estää sinua vastaanottamasta kokopäivätyötä. 

Eli älä tee mitään. Äläkä opiskele yli 3 op kuussa, sitten olet opiskelija. 

Soitin viime viikolla työkkäriin ja mulle sanottiin, että 5 op saa opiskella avoimessa. Kumpikohan on oikein?

Vierailija
89/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan voi aina työtönkin kirjoittaa, koska ei kukaan enää lue kirjoja, joten myyntituloja ei tule lainkaan. Nykykirjat ovat usein niin huonoja, ettei niitä kannata edes lukua. Siksi kirjat eivät myy entiseen tapaan. Ennen oli hyviä tarinan kertojia Suomessa, kuten Waltari ja Linna; nykyään ei osata edes kirjoittaa, saatika kertoa tarinaa. Ollaan toki virallisesti aina huolestuneita, että nuoret eivät osaa kirjoitta, muttei saa kertoa ihmisille sitä, että vanhempi väkikään ei osaa enää kirjoittaa.

Kirjan saa nykyään helposti kirjoitettua tekoälyn avulla. Ei kannata itse sitä edes kirjoittaa, vaan antaa tekoälyn tehdä se, että ottaa kunnia toki itselleen, ja sanoa kovalla äänellä, kuinka hieno kirjoittaja onkaan , vaikka tekoäly kirjan kirjoittikin.

Vierailija
90/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saat  ja voit myös hakea valtion apurahaa koska voit nimetä itsesi kirjailijaksi.

Vierailija
91/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.

Pääsitpähän pätemään. Verbi + lie -yhdistelmä on murretta.

Ei ole.

Eri

Kyllä muuten on. Terkkuja täältä rajan pinnasta!

Vierailija
92/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saat  ja voit myös hakea valtion apurahaa koska voit nimetä itsesi kirjailijaksi.

Tuo on totta. Tai sitten maalaat vaikka menkkaverellä autonrenkaita. Olet taiteilija ja voit hakea siihenkin apurahaa. Joku sai suurinpiirtein vastaavalla 80 000 muistaakseni, joten kannattaa yrittää.

Vierailija
93/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeahan voi kuka vaan. Apurahan saaminen onkin sitten jo ihan toinen juttu.

Vierailija
94/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoita salanimellä ja muutenkin salaa. Älä hiisku projektista mitään, ettei kukaan vuoda sitä edes vahingossa. Pidä matalaa profiilia. Katso, ettei kukaan seiso selkäsi takana vakoilemassa mitä näpyttelet, muista VPN. Tallenna teos muistikortille tai tikulle, ja tuhoa tiedosto koneeltasi siltä varalta, että TE toimisto takavarikoi ja tutkii sen. Varo TE:n kätyreitä (niitä on tälläkin palstalla) ne voivat kuulustella sinua ristiin, kiristää ja painostaa, laittaa selän seinää vasten, jolloin paljastut kirjailijaksi, ja toimintasi katsotaan ammatinharjoittamiseksi, ts. olet itseasiassa yrittäjä! ja saat rangaistuksen vielä ilman y numeroa toimimisesta, veronkierrosta, kavalluksesta, rahan pesusta ja etuuksien väärinkäytöstä. Tämä kaikki johtaa ulosottoon ja äänioikeuden menetykseen, lopulta maasta kartoitukseen. Että kirjoita vaan, mutta ole hyvin varovainen.

Oletko itse ha

En tietenkään. Ei minusta olisi siihen.

Vierailija
95/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki johon käytät aikaa (vapaaehtoistyö, naapurin auttaminen vaikka talon maalauksessa yms) aivan kaikki johon käytät aikaa voidaan tulkita että työllistyt omassa yrityksessä (vaikkei sinulla edes ole yritystä) ja se estää sinua vastaanottamasta kokopäivätyötä. 

Ei, kaikki sellainen toiminta, mistä muut saavat palkkaa (vaikka sinä et) katsotaan työllistymiseksi. MIkä on ihan loogista, koska muuten voisit mennä kaverin kahvilaan töihin ilman palkkaa ja nauttia ansiosidonnaista koko ajan vetoamalla siihen, että teet vapaaehtoistyötä.

Vierailija
96/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siriina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soitin viime viikolla työkkäriin ja mulle sanottiin, että 5 op saa opiskella avoimessa. Kumpikohan on oikein?

Tämän asian voit itse tarkistaa laista.

Miksi ihmiset kirjoittelevat niitänäitä keskustelupalstoilla, vaikka faktat voisi tarkistaa samantien?

Vierailija
97/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömänä et saa missään tapauksessa tehdä yhtään mitään, et edes käydä lenkillä. Sinun on aina oltava kotona kyttäämässä jos ovikello soi, siellähän voi olla kelan tai työkkärin täti. Missään tapauksessa et saa unohtaa puhelinta jos lähdet vaikka roskia viemään ulos, siellähän saattaa olla kelan tai työkkärin täti kyselemässä miks et ole kotona. Ulkomaille lähtöhän olisi synneistä suurin, siitä tulee karenssia vähintäänkin 10 vuotta, mitäs et totellut työkkärin ja kelan tätejä.

Tässä on se hienon hieno ero avovangin ja työttömän välillä. Työttömällä ei ole jalkapantaa (vielä). Puhelinvelvoite, ilmoittautumisvelvoite, hakuvelvoite ja velvoite myöntyä kuulusteltavaksi yhdistävät molempia. Rise on uusi TEse.

Vierailija
98/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU:n alueelle voi mennä työnhakuun kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan eikä se häiritse työttömyyskorvausten maksua. Tämä yhdistettynä siihen tosiasiaan että matkustaminen onnistuu ilman sen kummempia rajamuodollisuuksia avaa mahdollisuuksia saada elää oman näköistä elämää ilman  että byrokraatti roikkuu niskassa.

Vierailija
99/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs ongelma se nyt olisi. Sitten kun sulle alkaa tulla siitä tienestiä tilille, niin siinä vaiheessa kiinnostuu.

Itse saan tuloja vain ulkomailta, ja ohjaan ne ulkomaisille tileille enkä ilmoita tänne yhtikäs mitään. Ulosotto ne muutenkin veisi, jos senttikin niistä lipsahtaisi fivan alaisiin rahalaitoksiin.

Vierailija
100/108 |
01.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan toimeentulotukea työmarkkinatuen päälle ja olen jo valmiiksi ulosotossa, joten ei voisi vähempää kiinnostaa. Joka kerta kun yrittävät venkuloida johonkin tietokoneenkäynnistyskurssille, isken masennuskortin tiskiin.