Saako työttömänä esimerkiksi kirjoittaa kirjaa?
Eihän minua kukaan ole valvomassa, mutta entä jos kirja julkaistaan myöhemmin ja te-toimisto saa tietää tästä? Onkohan lie ongelma..
Kommentit (108)
Saa, mutta jos onnistut solmimaan kustannussopimuksen ja sinulle maksetaan ennakkoa, se vähennetään työttömyyskorvauksesta. Samoin jos haet ja saat apurahaa.
Jos kirjasi julkaistaan, Sanaston maksamat lainauskorvaukset ovat (verotettavaa) tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Saa, mutta jos onnistut solmimaan kustannussopimuksen ja sinulle maksetaan ennakkoa, se vähennetään työttömyyskorvauksesta. Samoin jos haet ja saat apurahaa.
Jos kirjasi julkaistaan, Sanaston maksamat lainauskorvaukset ovat (verotettavaa) tuloa.
Tämä oli selkeä ohje. Kannattaa ilmoittaa aina sinne työvoimatoimistoon kaikista tehdyistä töistä sekä kaikista raha-asioista. Uskoisin että sillä tavalla pääsee eteenpäin. Monet saattavat vältellä kertomista joka aiheuttaa lisää ongelmia myöhemmin. Jos nyt on päässyt käymään niin että on unohtunut tai on hieman vältellyt vastuuta niin eipä se mitään, niitä voidaan kyllä selvittää. Mokiahan sattuu monenlaisia mutta elämähän tämä nyt kuitenkin on, joskus jälkikäteen näillekin voi nauraa vapautuneesti. Kuten ennenkin on tiedetty, sattuuhan sitä joskus paremmissakin piireissä, ei se ole niin justiinsa. Sitten eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.
Pääsitpähän pätemään. Verbi + lie -yhdistelmä on murretta.
Ehkä näillä suomen kielen taidoilla ei tarvitse vielä olla niin huolissaan kirjan mahdollisesta julkaisusta. Eli kirjoita vain.
Nillitätkö runoissakin kieliopista?
Sama sanottiin mulle. Jos on kustannussopimus katsotaan kokopäivätyöksi.
Kaikki johon käytät aikaa (vapaaehtoistyö, naapurin auttaminen vaikka talon maalauksessa yms) aivan kaikki johon käytät aikaa voidaan tulkita että työllistyt omassa yrityksessä (vaikkei sinulla edes ole yritystä) ja se estää sinua vastaanottamasta kokopäivätyötä.
Eli älä tee mitään. Äläkä opiskele yli 3 op kuussa, sitten olet opiskelija.
TE-toimisto ei saa tietää mitään, koska sitä ei enää ole. Voithan kirjoittaa työttömän muistelmat.
Opiskellakaan ei saa kun anomalla erikseen lupa, mutta onneksi saa katsoa MM-kisoja.
Jos on noin lammas niin tuskinpa mitään tekstiä syntyy.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettelisi, jos julkaisun jälkeen kirjan kirjoittanutta pidetään yrittäjän. Sen jälkeen on turha haaveilla mistään tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija kysyy aina soittaessaan "onko tieteellisiä tai taiteellisia projekteja". Jos vastaa kyllä, joutuu laatimaan selvityksiä
Eikä kysy.
Kyllä kysyy. Vakiolistan muita kysymyksiä esim kysymys apurahoista, omaishoitajuudesta, mahdollisesta maa- tai metsäyhtymän osakkuudesta ja mitä niitä nyt olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virkailija kysyy aina soittaessaan "onko tieteellisiä tai taiteellisia projekteja". Jos vastaa kyllä, joutuu laatimaan selvityksiä
Eikä kysy.
Kyllä kysyy. Vakiolistan muita kysymyksiä esim kysymys apurahoista, omaishoitajuudesta, mahdollisesta maa- tai metsäyhtymän osakkuudesta ja mitä niitä nyt olikaan.
Omavirkailija on sanonut, että nämä kysymykset on kysyttävä. Kuntakokeilussa siis jo ennen tätä vuotta.
Pitää olla ihan yhtä rehellunen ja nieleltään vilpitön kuin TE virkailijakin on 😁, samaan maaliinhan tässä pelataan, vai mitä 😁? Ei epäilyksen sanaa, virkamies on aina rehti ja rehellinen 😁.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuosta menneiltä vuosilta esimerkkejä kuinka työkkärin Into Pinkee on katkaissut työnhaun/tuet "tuotteliaalta" kirjailijalta joka ei teoksellaan ole tienannut yhtään mitään, mutta käsittääkseni nuo on olleet ylilyöntejä. Kyllä sen kirjoittamisen pitäisi olla ok, kunhan hakee myös työpaikkaa ja sen saadessaan vastaanottaa.
Kirjoittelen itsekin. Hetkittäin olen ollut myös työttömänä, ja silloinhan se paras aika on kirjoittaa. Julkaisusta myös haaveilen, mutta vielä ei sen kelpoista materiaalia ole. Sen julkaisun kanssa olen kyllä miettinyt, että mahdollisen työttömyyden sattuessa todennäköisesti siirtäisin niitä suunnitelmia siihen kunnes minulla on työpaikka, byrokratian minimoimiseksi ja varmuuden vuoksi.
Niin siis tässä "kohussa" oli kyse kirjailijasta, joka on ollut aiemmin ammattikirjoittaja, oli työttömänä työnhakijana saaden korvausta siitä ynn
Voivatko ne velvoittaa tuollaiseen dokumentointiin työnhausta?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita salanimellä ja muutenkin salaa. Älä hiisku projektista mitään, ettei kukaan vuoda sitä edes vahingossa. Pidä matalaa profiilia. Katso, ettei kukaan seiso selkäsi takana vakoilemassa mitä näpyttelet, muista VPN. Tallenna teos muistikortille tai tikulle, ja tuhoa tiedosto koneeltasi siltä varalta, että TE toimisto takavarikoi ja tutkii sen. Varo TE:n kätyreitä (niitä on tälläkin palstalla) ne voivat kuulustella sinua ristiin, kiristää ja painostaa, laittaa selän seinää vasten, jolloin paljastut kirjailijaksi, ja toimintasi katsotaan ammatinharjoittamiseksi, ts. olet itseasiassa yrittäjä! ja saat rangaistuksen vielä ilman y numeroa toimimisesta, veronkierrosta, kavalluksesta, rahan pesusta ja etuuksien väärinkäytöstä. Tämä kaikki johtaa ulosottoon ja äänioikeuden menetykseen, lopulta maasta kartoitukseen. Että kirjoita vaan, mutta ole hyvin varovainen.
Oletko itse harkinnut kirjailijan uraa?
-sivusta
Valtiojohdon ohjaamana parasta olisi, kun työtön passivoituu ja vaipuu apaattisena siihen kuuluisalle sohvalle makaamaan, jota muut voivat sitten kiusata kysymyksillä mitä teet nykyään ja some:ssa Purran säestyksellä Mene töihin!- ja loinen- huudahduksilla.
Vierailija kirjoitti:
Eli älä tee mitään. Äläkä opiskele yli 3 op kuussa, sitten olet opiskelija.
Mistä tuo lukuarvo on? Mulle TE sanoi, että selvitä ihan kaikki, niin ei tuu epäselvyyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Omavirkailija on sanonut, että nämä kysymykset on kysyttävä. Kuntakokeilussa siis jo ennen tätä vuotta.
Ota aloite itsellesi. Harvoin mutta vakioon teet yhteydenottopyynnön TE-toimistoon ja pyydät "Oman tilanteen tarkistus" ja vapaaseen kenttään positioit itsesi jotenkin.
Koska olet aktiivinen ja kontaktisi saa käsityksen mitä haluat ja etsit, saattaa jäädä "vakiokysymyslistat" käymättä läpi.
Ei käytä minun suhteeeni ja mä olen nyt seuraavat 10 viikkoa scott free, muhun luotetaan ja mua ei häiritä. Tosin, olen myös vakuuttava ammattilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TE-toimistoa ei ole enää, joten tuotakaan ongelmaa ei ole.
Avaa sivu mol.fi ja hämmästy.
Arvolisäsi keskusteluun oli kyllä mieletön. Tai no, anteeksi pitää antaa juristeille, ihmisiä hekin ovat.
Avasin ja hämmästyin: tuollaista sivua ei ole! Hakukone vie työmarkkinatorille, jos mol.fi -palveluun yritti. Sama tekoälyn kanssa, ei tunnista osoitetta.
TE-toimistoa ei enää ole, se on fakta, joten TE-toimistojen tekemiset ei vaikuta työttömään.
Kyllä on. Ilmeisesti käytössäsi on eri hakukoneen kuin minulla.
Työttömänä et saa missään tapauksessa tehdä yhtään mitään, et edes käydä lenkillä. Sinun on aina oltava kotona kyttäämässä jos ovikello soi, siellähän voi olla kelan tai työkkärin täti. Missään tapauksessa et saa unohtaa puhelinta jos lähdet vaikka roskia viemään ulos, siellähän saattaa olla kelan tai työkkärin täti kyselemässä miks et ole kotona. Ulkomaille lähtöhän olisi synneistä suurin, siitä tulee karenssia vähintäänkin 10 vuotta, mitäs et totellut työkkärin ja kelan tätejä.
Vieläkös sirä työttömyyskorvausta maksetaan 5-6 päivältä? Sillonhan kirjaa voisi kirjoittaa vain sunnuntaisin.
Taas nähdään että viranomaiset ja muut auktoriteettiasemassa olevat ovat kansan vihollisia. Kaikki tehdään jotta saadaan toisille mahdollisimman paha olo ja elämästä vaikeaa. Perusteluina: "Koska se on mun työtä, teen niin kuin käsketään."