Saako työttömänä esimerkiksi kirjoittaa kirjaa?
Eihän minua kukaan ole valvomassa, mutta entä jos kirja julkaistaan myöhemmin ja te-toimisto saa tietää tästä? Onkohan lie ongelma..
Kommentit (108)
Virkailija kysyy aina soittaessaan "onko tieteellisiä tai taiteellisia projekteja". Jos vastaa kyllä, joutuu laatimaan selvityksiä
Vierailija kirjoitti:
Olen toimittaja. Melkein eläkkeellä. Jättäydyin työttömäksi, koska en jaksanut enää. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Minulle kirjattiin TE:ssä, että pidän yllä kirjoitus- ja valokuvaustaitojani. Sitten minua alettiin painostaa paikalliselle pajalle imuroimaan sohvia. Kyseltiin, olenko ollenkaan työkykyinen ja muuta mielestäni epäkorrektia. Jossain sivulauseessa sanoin, että kirjoittelen ja pidän todellakin yllä jo olemassa olevia taitojani, ehkä jopa edistän niitä.
Minulle lähetettiin lausunto, jossa ilmoitettiin, että työllistyn mahdollisesti kirjailijana ja asiaa pitää tutkia.
En tiedä missä ja miten asiaa tutkittiin, se kesti noin kaksi kuukautta. Tiedustellessani asiaa, pahoiteltiin minulle aiheutuvia hankaluuksia. Eivät tajunneet, että tähän ikään vakituisesti työskennelleenä, säästöni olivat jo aivan hyvät, enkä saanut taloudellisesti takkiini, mitä kaiketi yrittivät.
Maksoivat s
Joo, näin ne tekee tosi helposti nykyisin. Olettavat asioita, ei nyt ihan oikein.
Onko sinulla varaa julkaista omakustannetta? Kustantamoissa käsikirjoituksista hyväksytään noin 2% ja jos teksti on laatua "onkohan lie", niin todennäköisyys nähdä oma tuotoksensa painettuna on lähellä nollaa.
Vierailija kirjoitti:
Virkailija kysyy aina soittaessaan "onko tieteellisiä tai taiteellisia projekteja". Jos vastaa kyllä, joutuu laatimaan selvityksiä
Kyllä, juuri näin.
Ei saa, mutta baarissa saa istua aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen toimittaja. Melkein eläkkeellä. Jättäydyin työttömäksi, koska en jaksanut enää. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi. Minulle kirjattiin TE:ssä, että pidän yllä kirjoitus- ja valokuvaustaitojani. Sitten minua alettiin painostaa paikalliselle pajalle imuroimaan sohvia. Kyseltiin, olenko ollenkaan työkykyinen ja muuta mielestäni epäkorrektia. Jossain sivulauseessa sanoin, että kirjoittelen ja pidän todellakin yllä jo olemassa olevia taitojani, ehkä jopa edistän niitä.
Minulle lähetettiin lausunto, jossa ilmoitettiin, että työllistyn mahdollisesti kirjailijana ja asiaa pitää tutkia.
En tiedä missä ja miten asiaa tutkittiin, se kesti noin kaksi kuukautta. Tiedustellessani asiaa, pahoiteltiin minulle aiheutuvia hankaluuksia. Eivät tajunneet, että tähän ikään vakituisesti työskennelleenä, säästöni olivat jo aivan hyvät, enkä saanut taloudellisesti takki
Tekevät töitä virkavastuulla ja se vaatii, että kulttuurialan väeltä tarkistetaan taiteellinen toiminta, ei ne sitä itse keksi. Ihan samalla tavalla puutarha-alan työttömän tekemiset tarkistetaan vihannesviljelyn osalta.
Mikäs ongelma se nyt olisi. Sitten kun sulle alkaa tulla siitä tienestiä tilille, niin siinä vaiheessa kiinnostuu.
Vierailija kirjoitti:
Eikä kysy.
Vierailija kirjoitti:
On ongelma. " onkohan lie" ei ole suomea huom. "Lieneekö ongelma" olisi oikein.
Kuka sä olet tulevaa kirjailijaa neuvomaan?
Sen verran voin sanoa, että itse kirjoitan kirjailijanimellä, ja en ole hiiskunut asiasta sanaakaan työkkärille, koska kirjailija on virallinen ammatti, joten sinut katsotaan itsesi työllistäväksi ja tuki katkaistaan. Asia ei ole yleensä sen henkilön varassa, joka sinua kuulustelee, vaan asia lähtee systeemiin ja sille arpoontuu joku satunnainen käsittelijä, joka tekee asiassa päätöksen.
Työkkärin ainoa intressi on saada hakija pois heidän listoiltaan keinolla millä hyvänsä, joten mikä tahansa vpk-marttakerho-kahvinkeitto-kirjailija-harrastaja - status voi laukaista "työllistää itse itsensä" - diagnoosin.
Jos asia tulisi joskus ilmi, kannattaa vastata, että joo, oli kässäri pitkään lipastossa, julkaisin sen pois kuljeksimasta, eli en ole tuen aikana tehnyt sekuntiakaan asiaan liittyvää työtä, enkä myöskään aio kirjoittaa vastaisuudessa. Totuudella ei ikävä kyllä ole mitään merkitystä, eikä juurikaan myöskään sillä, onko selitys looginen tai uskottava.
Apua.
En voi kertoa työllistämisestäni huolissaan olevalle taholle, että kirjoitan, luen ja opiskelen, maalaan, laulan, laitan ruokaa, vahdin naapurin mukulaa, siivoan ja valmistelen puutarhaa kasvukautta varten. Leikkaan itse hiukseni ja pidän välillä kaunudenhoitopiviä.
Ei ihme, että työttömiä pidetään sohvalla makaavina loisina, koska eihän ne saa tehdä mitään! Paitsi hakea töitä ja odottaa puhelimen soimista.
Ei saa. Ei saa myöskään lukea eikä puhua.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran voin sanoa, että itse kirjoitan kirjailijanimellä, ja en ole hiiskunut asiasta sanaakaan työkkärille, koska kirjailija on virallinen ammatti, joten sinut katsotaan itsesi työllistäväksi ja tuki katkaistaan. Asia ei ole yleensä sen henkilön varassa, joka sinua kuulustelee, vaan asia lähtee systeemiin ja sille arpoontuu joku satunnainen käsittelijä, joka tekee asiassa päätöksen.
Työkkärin ainoa intressi on saada hakija pois heidän listoiltaan keinolla millä hyvänsä, joten mikä tahansa vpk-marttakerho-kahvinkeitto-kirjailija-harrastaja - status voi laukaista "työllistää itse itsensä" - diagnoosin.
Jos asia tulisi joskus ilmi, kannattaa vastata, että joo, oli kässäri pitkään lipastossa, julkaisin sen pois kuljeksimasta, eli en ole tuen aikana tehnyt sekuntiakaan asiaan liittyvää työtä, enkä myöskään aio kirjoittaa vastaisuudessa. Totuudella ei ikävä kyllä ole mitään merkitystä, eikä juurikaan myöskään sillä
Ei se nyt automaattisesti niin mene ja kyllä se virkailijakin vaikuttaa asioihin.
Uskoisin että nykypäivän yleinen ja yllättävän taitava valehtelu on aiheuttanut herkkyyttä myös virastoissa, ei ole herkkua ruveta perimään rahoja joten pyritään ennaltaehkäisevämpään toimintaan. Rehelliset tässä sitten kärsivät eniten.
Totta on kuitenkin myöskin se että jos tuki katkaistaan selvitystyön ajaksi eikä muuta tuloa ole niin toimeentulotukea voi anoa siksi ajaksi. Ja jos tietenkään ei ole rahaa tilillä jonka avuin pärjää selvitystyön ajan.
Ei saa. EI saa myöskään käydä kakalla ellei ole tehnyt anomusta kelalle kolmena kappaleena etukäteen. Virtsalla voi käydä. Toistaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla varaa julkaista omakustannetta? Kustantamoissa käsikirjoituksista hyväksytään noin 2% ja jos teksti on laatua "onkohan lie", niin todennäköisyys nähdä oma tuotoksensa painettuna on lähellä nollaa.
Tarjotuista käsikirjoituksista hyväksytään 0,2%.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs ongelma se nyt olisi. Sitten kun sulle alkaa tulla siitä tienestiä tilille, niin siinä vaiheessa kiinnostuu.
Senpä takia julkausupalkkio tai rojaltit kannattaa kierrättää luotettavan anonyymin tutun kautta, joka ei ole itselle sukua ja huonetta, ja jonka tietoja tai profiilia ei löydy omisra yhteystiedoista. Toinen hyvä vaihtoehto on perustaa firma Caymansaarille, mobi rahakaskin tekee näin. Palkkion käteismaksumahdollisuuskin kannattaa selvittää ja kaivaa rahulit maahan tai ommella patjan sisään, myös kengän onttoon piilokorkoon mahtuu nippu seteleitä samoin lattiapaneelin salalokeroon. Jos on yhdellä alueella kekseliäs ja luova, on usein luova vähän joka tavalla. Jos ei muuta, niin ainakin tämä kasvattaa TE tädin stressiä ja paranoiaa, vie yöunet ja lopulta mielisairaalaan.
Työhön rinnastettava toiminta on työtä siinä mielessä, että sinua ei tulkita työmarkkinoiden käytössä olevaksi.
Työhön tähtäävä toiminta katsotaan usein opiskeluksi, että ole työmarkkinoiden käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. EI saa myöskään käydä kakalla ellei ole tehnyt anomusta kelalle kolmena kappaleena etukäteen. Virtsalla voi käydä. Toistaiseksi.
Mutta vain kiintiömäärän x 3/pv. Ylimääräinen kuseskelu katsotaan työnteoksi, koska urea on lannoitetta, ja se edistää kasvua. Älä ihmettele, jos työkkäri lähestyy sinua lannoittaja ammattinimikkeellä. Olet maatalousyrittäjä, vaikka osoitteesi olisikin Kolmas Linja, Hki.
Vierailija kirjoitti:
Avasin ja hämmästyin: tuollaista sivua ei ole! Hakukone vie työmarkkinatorille, jos mol.fi -palveluun yritti..
Niin. Siis pääsi hoitamaan työttömyysasioitaan, kuten vanhaan hyvään aikaan. Hyvä osoite, jatkuvassa käytössä. Samoin toimii te-toimisto.fi-osoite.
Sinusta sivua ei ole, minusta on. Pedantistele siinä ihan vapaasti. Mulla homma toimii.
Kenelle sinä meinaat APn olevan tilivelvollinen kirjan kirjoittamisestaan työllistymisen jälkeen?