Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan pitää noin vuoden breikin työelämästä!

Vierailija
28.02.2025 |

Olen 57 vuotias ja haluan noin vuoden vetää lonkkaa. En ole koskaan ollut työtön, miten toimia että tämä onnistuu ja saan maksimaaliset tuet ( ansiosidonnaisen työttömyyspäivä rahan), enkä pakkotyöllisty? Vieläkö pitää kerran kuukaudessa hakea 4 työpaikkaa? Kuka sitä kyttää? Onko se aivan sama mitä töitä haen? Voinko hakea tosiaan vaikka kunnanjohtajaksi ja se riittää? Kaikki vinkit kehiin. Vapaa pätkä tulee nyt 40 vuoden työputken jälkeen tarpeeseen! Sitten voin taas raataa ehkä eläkeikään asti

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplla on vahva boomer-mentaliteetti. Hän on huolissaan aivan väärästä uhasta, siitä, että joutuisi (lol) töihin vasten tahtoaan jos joutuu hakemaan töitä. Takana taitaa todellakin olla pitkä ura, kun on noin pihalla nykypäivän realiteeteista.

Ap, jos et ole erikoislääkäri niin sulla ei ole minkäänlaista vaaraa työllistyä vahingossa. Sulle on jo sanottu monessa viestissä että lähestymistapasi ja kysymyksesi pitää olla päinvastainen: onko sulla varaa siihen, että työttömyydestä tulee ikuinen olotila kunnes joskus pääset eläkkeelle?

Koska kyselet tukien maksusta, oletan, ettei sulla olisi varaa 10 vuoden työttömyyteen ja sen mukaisesti laskettuun eläkkeeseen... Mieti siis hyvin hyvin vakavasti tämä puoli läpi. Epämieluisasta työstä pääsee helposti omalla päätöksellä pois (ainahan voit irtisanoutua uudestaan), mutta työttömämyydestä töihin pyristely on täysin muiden vallassa. 

Vierailija
62/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuosi heti kerralla? Usein eläkkeelle joutuvat kyllästyy toimettomuuteen kuukaudessa ja kaipaa takaisin töihin, masentuu ja kuolee tuollaisen työputken jälkeen.

Itse ottaisin vaikka kuukauden virkavapaata joka vuosi eläkeikään asti, niin ehtii tottua toimettomuuteen eikä tule vieroitusoireita.

Aina huvittavan surullista kuinka pihalla julkisen työntekijät on oikeista töistä. Ei niistä saa mitään "virkavapaata", se on ihan puhtaasti julkisen puolen juttu. Palkatonta vapaata voi yrittää kysyä, mutta se on täysin työnantajan armoilla. 

Virkavapaa on ihan samanlailla palkatonta ja senkin myöntäminen on täysin työnantajan armoilla. Työpaikallani (julkisella) on linjaus, että niitä ei myönnetä kuin siirryttäessä työskentelemään määräaikaisesti toiseen julkisen al

Pointti oli, ettei useimmille virkavapaa ole mikään vaihtoehto, kun sellaista käsitettä ei ole edes olemassa kuin julkisella. Ainakin toistaiseksi suurin osa ihmisestä EI ole julkisella töissä, eli se koskee vain vähemmistöä. Silti sitä säännöllisesti ehdotetaan olettaen, että se koskee kaikkia (ts julkkisjuntit ei edes tiedä, että se koskee vain heitä). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaalaki on vielä voimassa. Vaikka Aikuisopintotukea ei enää voi saada, niin opintovapaa on edelleen lakisääteinen. Jos saat opiskelupaikan, tai alat suorittaa opintokokonaisuutta esim. avoimessa yliopistossa, sinulle on lain mukaan annettava vapaata töistä, jotta voit opiskella. Vaikka mitään suorituksia ei vaadita, niin valitsisin kyllä jotkut mielenkiintoiset opinnot, joista olisi myös hyötyä, ja jotka tulisi tehtyäkin. Opintovapaan jälkeen on myös pakko ottaa takaisin töihin. Jos säästöt antavat myöten, niin tällä tavalla saisit vuoden breikin etkä menettäisi työpaikkaasi. Usein myös ammattiliitoilta voi anoa apurahaa opiskeluun. 

Peukku myös opintovapaalle, jos et ole muuten täysin uupunut. Itse hyödynsin sitä tilanteessa jossa työkuorma oli liian kova, ja opintovapaan aikana ehdin palautua töistä ja samalla hakea uuden työpaikan. Eli jos vaan jaksat opiskella jotain mielenkiintoista ja kaipaat taukoa työstä, opintovapaa on yksi vaihtoehto. Ja kuten edellinen kommentoija mainitsikin, työnantajan on pakko suostua siihen. Silti sinun kannattaa miettiä miten pystyt rahoittamaan sen (opintoraha, opintolaina, asumistuki, apuraha, laina, omaisuuden realisointi).

Vierailija
64/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran hullu olen, etten kyllä ollenkaan murehdi sitä, että löydänkö töitä vapailuni jälkeen. Aina olen löytänyt ja ala on sellainen, että vielä 60mppinenkin on aivan potenttiaalinen tekijä. Milestäni olen työnantajalle myös arvokkaampi tekijä kun voin hyvin. Ei ole työnantaja etu, että ihmiset kulutetaan loppuun ja saikuttavat viimeiset työvuotensa kun eivät enää jaksaisi. Motivaatikin saattaa nousta kun on pässyt maistamaan vapautta ja tietää sen vajaa 10 vuoden päästä olevan taas edessä kun eläkepäivät koittaa. Tämä antaa myös nuoremmille mahdollisuuden työllistyä, kun kaikki väsyneet vanhemmat eivät vaan pidä kynsin ja hampain kiinni paikoistaan. Olen kuullut liikaa SITKUN juttuja ja sit kun jäädään vihdoin pois töistä eläkkeelle niin sairastutaan vakavasti tai vielä pahempaa.

Vierailija
65/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran hullu olen, etten kyllä ollenkaan murehdi sitä, että löydänkö töitä vapailuni jälkeen. Aina olen löytänyt ja ala on sellainen, että vielä 60mppinenkin on aivan potenttiaalinen tekijä. Milestäni olen työnantajalle myös arvokkaampi tekijä kun voin hyvin. Ei ole työnantaja etu, että ihmiset kulutetaan loppuun ja saikuttavat viimeiset työvuotensa kun eivät enää jaksaisi. Motivaatikin saattaa nousta kun on pässyt maistamaan vapautta ja tietää sen vajaa 10 vuoden päästä olevan taas edessä kun eläkepäivät koittaa. Tämä antaa myös nuoremmille mahdollisuuden työllistyä, kun kaikki väsyneet vanhemmat eivät vaan pidä kynsin ja hampain kiinni paikoistaan. Olen kuullut liikaa SITKUN juttuja ja sit kun jäädään vihdoin pois töistä eläkkeelle niin sairastutaan vakavasti tai vielä pahempaa.

Olet aika naiivi ikääsi nähden. Toki voit työntää pääsi pensaaseen ja lallatella tuota sanahöttöä sormet korvissa, mutta jätit vastaamatta kysymykseen: onko sulla varaa jos työttömyys pitkittyy? 

Vierailija
66/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkaa kuulostaa vakitrollilta. Mut aiheet kyllä vaihtuu ja tulee ihan hyviä keskusteluja

Vierailija
67/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintovapaalaki on vielä voimassa. Vaikka Aikuisopintotukea ei enää voi saada, niin opintovapaa on edelleen lakisääteinen. Jos saat opiskelupaikan, tai alat suorittaa opintokokonaisuutta esim. avoimessa yliopistossa, sinulle on lain mukaan annettava vapaata töistä, jotta voit opiskella. Vaikka mitään suorituksia ei vaadita, niin valitsisin kyllä jotkut mielenkiintoiset opinnot, joista olisi myös hyötyä, ja jotka tulisi tehtyäkin. Opintovapaan jälkeen on myös pakko ottaa takaisin töihin. Jos säästöt antavat myöten, niin tällä tavalla saisit vuoden breikin etkä menettäisi työpaikkaasi. Usein myös ammattiliitoilta voi anoa apurahaa opiskeluun. 

Peukku myös opintovapaalle, jos et ole muuten täysin uupunut. Itse hyödynsin sitä tilanteessa jossa työkuorma oli liian kova, ja opintovapaan aikana ehdin palautua töistä ja samalla hakea uuden työpaikan. Eli jos

Opintovapaahan poistettiin.

Vierailija
68/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Milestäni olen työnantajalle myös arvokkaampi tekijä kun voin hyvin." 

-- Työnantaja ei välitä sun mielipiteestä, vaan päinvastoin miettii että kestätkö uuttakaan työtä. 

"Ei ole työnantaja etu, että ihmiset kulutetaan loppuun ja saikuttavat viimeiset työvuotensa kun eivät enää jaksaisi. Motivaatikin saattaa nousta kun on pässyt maistamaan vapautta ja tietää sen vajaa 10 vuoden päästä olevan taas edessä kun eläkepäivät koittaa."

-- Ja tiedätkö miltä sun, 57-vuotiaan hakijan vuoden paussi näyttää työnantajan silmissä? Juurikin siltä ettet enää jaksa, ja tarvitsit vuoden paussin (joka on toki täysin tottakin). Se tekee sinusta vaarallisen vaihtoehdon, jos/kun valittavissa on myös nuorempia hakijoita, tai iköisiäsi jotka eivät ole tarvinneet vuoden lepotaukoa. Tauko antaa sinusta väsyneen ja sairastelevan uhkakuvan. 

"Tämä antaa myös nuoremmille mahdollisuuden työllistyä, kun kaikki väsyneet vanhemmat eivät vaan pidä kynsin ja hampain kiinni paikoistaan." 

-- ei työnantaja mieti tällaisia, että voi kun on hyvä tyyppi kun luovutti paikkansa jollekulle nuoremmalle. Ja jos ajattelee, niin toki sitten myös itse palkkaa sen nuoremman ja antaa hänelle mahdollisuuden työllistyä... 

Vierailija
69/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa ehdottaisit työnantajallasi, että haluat ottaa vuoden palkatonta vapaa. Elä se aika säästöillä.

Vierailija
70/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naivi tai boomeri, ihan sama. Trolli tää ei ainakaan mun suunnasta ole. En tiedä muista. En ole ollut samalla työnantajalla 40 vuotta vaan vaihdellut fiiliksen mukaan. Aina on töitä ollut ja tullut. Jotain se harmittaa näköjään..Mä oon vaan varmaan niin kiva, fiksu ja monipuolinen tyyppi etten ole päätynyt työttömäksi vielä, vaikka välillä olisin sitä ihan toivonutkin. Epätoivon haistaa kaukaa ja sitä en ole tuntenut koskaan, en nytkään. Ja kyllä täällä taloudellisesti pärjätään, ei tartte siitä huolestua.

Vierailija
71/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia työttömyystuista pitääkin leikata isolla kädellä. Ihmiset suunnittelevat omia lomia valtion kustannuksella, kustantakaa lomanne itse!

Vierailija
72/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boomer ajattelua kyllä edustaa minun mielestäni todellakin ne ihmiset, jotka ei koskaan uskalla hypätä tuntemattomaan ei ap.

Vierailija
73/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voin olla varma, etten joudu Parkkipateksi jos sitä haen?

ParkkiPatelle ei kannata hakea, jos tarkoitus on vältellä töitä. Sinne otetaan ihmisiä töihin todella matalalla kynnyksellä ja kaikki saavat heti kättelyssä toistaiseksi voimassaolevan työsopimuksen. Se työ on sellaista, että vasta kokeilemalla näkee, tykkääkö/sietääkö ja toisaalta myös, oppiiko riittävän hyväksi. Siksi sinne otetaan ihmisiä matalalla kynnyksellä ja heitä myös pistetään pihalle, jos näyttää siltä, että eivät millään opi.

Jos haluat varmistua mahdollisuudesta palata nykyiseen työpaikkaan, niin opintovapaa on edelleen vaihtoehto. Siihen ei enää kylläkään saa sitä aikuiskoulutustukea, mutta varmaankin opintotukea voisi saada.

Jos sinulla ei ole varaa omakustanteiseen opintovapaaseen, niin sitten joudut ottamaan riskin siitä, että olet eläkkeelle asti työtön. Pärjäätkö tarvittaessa pelkällä työmarkkinatuella?

Jaksamiseen voi hakea apua työterveyshuollon kautta. Yksi vaihtoehto voisi olla lyhennetty työaika, mutta osa-aikaista saikkua ei taida saada kuin korkeintaan 60% työkyvyllä. Jos siirryt 80% työaikaan, niin palkka on 80% mutta käteenjäävä osuus tippuu vain noin 10%. 

Kannattaa huomata, että irtisanoutumisestakin tulee se 3kk karenssi vai mitäköhän se nykyisin mahtaa olla. 

Vierailija
74/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vuosi heti kerralla? Usein eläkkeelle joutuvat kyllästyy toimettomuuteen kuukaudessa ja kaipaa takaisin töihin, masentuu ja kuolee tuollaisen työputken jälkeen.

Itse ottaisin vaikka kuukauden virkavapaata joka vuosi eläkeikään asti, niin ehtii tottua toimettomuuteen eikä tule vieroitusoireita.

Aina huvittavan surullista kuinka pihalla julkisen työntekijät on oikeista töistä. Ei niistä saa mitään "virkavapaata", se on ihan puhtaasti julkisen puolen juttu. Palkatonta vapaata voi yrittää kysyä, mutta se on täysin työnantajan armoilla. 

Opintovapaaseen työnantajan pitää suostua, ellei ole jotain todella painavaa syytä sen kieltämiseen.

Vierailija
75/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään varmaa todellakaan ole, mutta joskus pitää vaan uskaltaa ottaa riskejä. Mutta tosiaan voisiko joku kertoa mitä se vaatii se 4 työpaikan hakeminen? Voinko hakea mitä vaan?

Voit hakea ihan mitä vaan töitä. Ei tarvi olla miltään työkkärin tai muunkaan sivustoilta. Voit vaikka kysyä Alkon myyjäksi, niin minä tein kerran. Käymässä paikalla, soittamalla... Itse tein niin että tuttu pyysi sekalaisiin raksahommiin kesäksi ja tein määräaikaisen työsopimuksen ja irtisanouduin vakipaikastani. Työt venyikin niin että tuli lähes kahden vuoden työputki. Sitten lähes vuosi vapaata ja taas vuosi töissä, sitten aina vaan vähemmän ja vähemmän. Ei hullumpaa, pehmeä lasku eläkkeelle. Voit koittaa pyytää vaikka kahta työnhakua kuussa ikäsi ja työtilanteen takia. Itsellä enää yksi haku kuussa. Joka vuosi olen töissä ollut kesäaikana.

Vierailija
76/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naivi tai boomeri, ihan sama. Trolli tää ei ainakaan mun suunnasta ole. En tiedä muista. En ole ollut samalla työnantajalla 40 vuotta vaan vaihdellut fiiliksen mukaan. Aina on töitä ollut ja tullut. Jotain se harmittaa näköjään..Mä oon vaan varmaan niin kiva, fiksu ja monipuolinen tyyppi etten ole päätynyt työttömäksi vielä, vaikka välillä olisin sitä ihan toivonutkin. Epätoivon haistaa kaukaa ja sitä en ole tuntenut koskaan, en nytkään. Ja kyllä täällä taloudellisesti pärjätään, ei tartte siitä huolestua.

Sinulla ei ole kokemusta siitä, että hakisit söitä pitkän työttömyyden jälkeen. Jo muutaman kuukauden työttömyys on työnantajalle iso hälytysmerkki. "Jotain siinä on vikaa, kun on jo näin pitkään ollut työtön." Työnhaku työttömänä on ihan eri asia kuin työpaikan hakeminen silloin, kun on töissä. Täällä on pitkä ketjukin siitä, otsikko taisi olla suuntaan "Työttömyyttä ei usko, ennen kuin sen kokee". Sinä et ole ollut työtön, etkä sinä pysty uskomaan miten toivotonta se työnhaku on, kun on työtön. Vaikka olisi ammattitaitoa ja pitkä, menestyksekäs ura takana. Työnantajan silmissä olet 3kk työttömyyden jälkeen aivan roskaa. Saati jos ikä alkaa väärällä numerolla.

Tee laskelmat siitä, miten taloutesi kestää, jos joudut eläkeikään asti työttömäksi. Ajattele tämä katastrofiskenaariona. Kun sinulla on luvut Excelissä, niin sitten voit tämän tiedon valossa harkita uudelleen, oletko valmis ottamaan sen riskin. 

Vierailija
77/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllähän jotkut kehuu että tekevälle töitä löytyy. Joo rohkeasti vaan jos vielä uskot työllistyväsi. Tein samoin yli kymmenen vuotta sitten mutta hyppäämällä ensin määräaikaiselle työsopimukselle.

Vierailija
78/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sieltä pääsääntöisesti pasahtaa se 4 paikkaa/kk. Mulle ainakin sanottiin, että pitää olla saikkutodistus, jos haluaa vähemmän. Paikkojen pitää olla sellaisia, että on teoreettiset mahdollisuudet päästä. Työllisyystilanne on kuitenkin sellainen, että ikäsi huomioiden todennäköisyys työllistyä on pieni (riippuen tietysti taustastasi, alasta ja työllisyysalueesta). Suorittaviin töihin on yleensä vähemmän hakijoita. 

Joo, sain pudotettua oman hakuvelvoitteen yhteen paikkaan. Vaan kun ei ole kuin harvoin sopivaa paikkaa. Usein ihan mahdottomat vaatimukset, nuori, alalle aikova, hyvä fyysinen kunto, joku koulutus tai tutkinto...kun aloitin ei edes ollut koulutuksia. Eli keksin jonkun paikan jostain ja haen. Jos en viitsi keksiä niin kysyn tutuilta entisiltä työpaikoilta. Myös mikä tahansa kevyehkö työ kävisi ja osa- aikainen eikä palkkakaan ole tärkeä. Ei vaan ole mitään vaikka joku kehuu että töitä on kaikille. Eli voi hakea lähes mitä vaan työtä. Viimeksi hain jollekin oliko paperi- vai sellutehdas Oulussa. Olis kiva nähdä sekin kaupunki.

Vierailija
79/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään työtöntä työnhakijaa kommentoimassa tuohon työnhakuvelvotteeseen? Niinkun sanottu nämä kaikki uhkakuvat on tiedossa, mutta päätös on tehty ja siinä pysyn. Ja niin onnellinen että sain pääni tähän asentoon, et tää on ok ja mä ansaitsen tän :)

Kukaan siis ei kiellä hakemasta vaikka kunnanjohtajaksi. Mutta ei niitä työllistymissuunnitelmaan voi kirjata hauiksi. Eikä niitä varmasti kukaan hyväksyisi, jos ei sinulla sitä osaamista ole. Yleensä työllistymissuunnitelmaan on kirjattu että haet X määrää oman alasi työpaikka kuukaudessa. 

Mulle on työkkärin neiti kyllä sanonut että mitä vaan työtä voin tietysti hakea mitä pystyisin tekemään. Ja olen hakenutkin. Ei se kelpaa selitykseksi että olen vanha, ei ole tutkintoa, ei hyvää kuntoa...en täyttäisi juuri minkään paikan ehtoja. Jotain pitää hakea. Oman ammatin paikkoja on avoinna tosi harvoin joten haen mitä sattuu. Ja menen jos pääsen.

Vierailija
80/88 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet niin pätevä ja asiastasi varma, et mars sanomaan itsesi irti. Mitä väliä sillä on pitääkö hakea neljää paikkaa kuukaudessa. Ihme jankuttamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän