Haluan pitää noin vuoden breikin työelämästä!
Olen 57 vuotias ja haluan noin vuoden vetää lonkkaa. En ole koskaan ollut työtön, miten toimia että tämä onnistuu ja saan maksimaaliset tuet ( ansiosidonnaisen työttömyyspäivä rahan), enkä pakkotyöllisty? Vieläkö pitää kerran kuukaudessa hakea 4 työpaikkaa? Kuka sitä kyttää? Onko se aivan sama mitä töitä haen? Voinko hakea tosiaan vaikka kunnanjohtajaksi ja se riittää? Kaikki vinkit kehiin. Vapaa pätkä tulee nyt 40 vuoden työputken jälkeen tarpeeseen! Sitten voin taas raataa ehkä eläkeikään asti
Kommentit (88)
Onko ketään työtöntä työnhakijaa kommentoimassa tuohon työnhakuvelvotteeseen? Niinkun sanottu nämä kaikki uhkakuvat on tiedossa, mutta päätös on tehty ja siinä pysyn. Ja niin onnellinen että sain pääni tähän asentoon, et tää on ok ja mä ansaitsen tän :)
Osittainen vanhuuseläke (OVE) antaa sinulle mahdollisuuden nostaa osan kertyneestä työeläkkeestäsi ennen täydelle vanhuuseläkkeelle siirtymistä. Osittaista vanhuuseläkettä maksetaan vain työeläkkeenä (eli ei kansaneläkkeenä). Osittaisen vanhuuseläkkeen ottaminen pienentää eläkettäsi pysyvästi, jos otat sen ennen alinta vanhuuseläkeikää.
Voit saada osittaista vanhuuseläkettä, kun olet syntynyt 1963 tai aiemmin ja täyttänyt 61 vuotta. Alaikäraja nousee vuonna 1964 syntyneillä 62 vuoteen ja sitä nuoremmilla asteittain ylöspäin. Tarkista oma ikärajasi Työeläke.fi:n etusivun Tarkista eläkeikäsi -laskurista.
No olen siis syntynyt vuonna 1968, joten ei ole vielä osittaisen vanhuuseläkkeen aika ja sitä en jää odottelemaan.
Työnhakuvelvoitteesta kommentteja?
Ajattelin että olisin saanut kokemusperäistä tietoa kysymykseeni, mutta sain pääosin uhkakuvien maalailua, jota en ole pyytänyt.. Kukaan ei siis tiedä, mitään hakuvelvotteesta?
Työnhakuvelvoitteesta. Yhdessä omavalmentajan kanssa sovitaan, että pitää hakea 1-4 paikkaan kuukaudessa. Haetut paikat voi olla avoimia työpaikkoja, avoimia hakemuksia tai mulla ainakin käy se jos kaupan kassalla kysyy tutulta yrittäjältä töitä. Töiden pitää olla sellaisia että niihin periaatteessa voisi päästä. Eli autonasentajaksi ei kannata hakea, mutta kaikenlaiset parkkipaten, myyjän, kausityöntekijän, siivoojan yms paikat käy. Kannattaa tehdä ihan kelpo hakemukset. Jos olet vähääkään vanhempi, koulutetumpi ja tehnyt ihan mitä tahansa muuta, ei huippubrändäyksestäkään huolimatta ole vaaraa, että tarjoaisivat töitä vaikka ihan tosissaan hakisit...
Niin minäkin! Eiköhän lähdetä kaikki vuodeksi lepolomalle. Lappu luukulle ja viimeinen sammuttaa valot.
Miten voin olla varma, etten joudu Parkkipateksi jos sitä haen?
Ymmärrän tämänkin. Mutta kyllä 1600€/ kk on merkittävä lisä niihin säästöihin ja jos se vaatii vaan muutaman ParkkiPate-duunihakemuksen niin kyllä se kannattaa tehdä. Liitonmaksuja on tullut riittämiin maksettua.
Kysymykseni siis ehkä lähinnä koskee sitä, että kuinka työllistävää tää työttömänä oleminen on työnhakuvelvotteen vuoksi. Ja mitkä riskit työllistymiseen on?
Vierailija kirjoitti:
Onko ketään työtöntä työnhakijaa kommentoimassa tuohon työnhakuvelvotteeseen? Niinkun sanottu nämä kaikki uhkakuvat on tiedossa, mutta päätös on tehty ja siinä pysyn. Ja niin onnellinen että sain pääni tähän asentoon, et tää on ok ja mä ansaitsen tän :)
Pitää hakea 4 työpaikkaa jos työttömäksi jättäydyt. Lisäksi saat jokusen kuukauden karenssin.
Vuorotteluvapaa ei kestänyt vuotta vaan puoli vuotta enää nykyisin. Kesäloman kanssa 7 kuukautta sai olla pois jos aloitti ennenkuin päättyi.
Olin suuryrityksen palveluksessa projektisuunnittelijana ja yrityksen mentyä konkurssiin päätin jatkaa samoja töitä alueellisille toimijoille yksityisenä yrittäjänä omalla osakeyhtiölläni. Se oli rohkeaa, mutta kannatti! Palkkatasoni nousi yli 100% ja sen päälle oman yrityksen edut. Tosiaan rohkea harppaus, mutta en kadu päivääkään.
Karenssi taitaa olla 6 viikkoa.
Oletko lukenut lehtiä viimeaikoina? Ne on täynnä juttuja siitä, miten motivoituneet ihmiset ei työllisty oman alan töihin, eivätkä edes koulutusta vaatimattomiin varastotyöntekijän, parkkipaten, kaupankassan töihin. Mikä sinussa on niin erinomaista et sut kiskottas sinne parkkipatelle 300 muun sijaan? Taatusti siellä pn joku motivoitunut joka sinne soittelee hakemukaen perään ja on suosittelijoita ja sukulainen yrittäjän kaveri.
45 päivää jos irtisanoutuu. 7 päivää jos työsuhde päättyy työnantajan toimesta. 1-4 työpaikkaa kuussa pitää hake. Työllistymusmahdollisuus melko mitätön. Hyvää lomaa sinä rohkea!
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaakorvaus oli todella pieni, muistaakseni jotain 800€ nettona. Ansiosidonnaista laskeskelin saavani n. 1600€/kk verojen jälkeen. Säästöjäkin on ja asumistukea en tarvitse. Lähinnä mietin että mitä paikkoja mun pitää hakea. Voiko se olla vaikka autonasentaja, vaikka siihen ei ole koulutusta. Tavoite on siis välttää työllistymistä.
Muista, että ansiosidonnainen porrastuu parin kuukauden päästä 80% tasolle ja 8kk päästä 75%.
Et ikimaailmassa löydä enää ikinä uutta työpaikkaa.
En voi ymmärtää tätä. Miten sisällöltään köyhää elämää ihmiset elävät, jos työ on ainoa asia elämässä? Miten kukaan voi tylsistyä kuukaudessa, olla keksimättä tekemistä? "Tottua toimettomuuteen"?!?!? Mulla on jatkuvasti se ongelma, että työ haittaa vapaa-aikaa.