80-luvun alun lapsi: muistosi 90-luvun lamasta
Mitä sinä 80-luvun alussa syntynyt muistat 90-luvun lamasta? Onko tämä vaikuttanut elämääsi tänä päivänä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://areena.yle.fi/1-50957002
1981 syntynyt Kuoppala (Pyhimys) muistaa muka 80-luvun mainokset ja Joonas Nordman muistaa Esko Ahon -94 uuden vuoden puheen. Aika valveutunut on Nordman ollut kahdeksan vuotiaana jos tuon muistaa.
80-luvulla syntyneet yrittävät epätoivoiset omia itselleen aikaa mistä he eivät voi muistaa yhtään mitään.
Minä muistan Tsernobylin onnettomuuden, Gorbatsovin uutislähetyksissä suutelemassa muita päämiehiä, Palmen murhan, Kammu-sedän uhrien katoamisilmoitukset lööpeissä jne paljon paljon muuta. Muistan paljon asioita myös ajalta ennen kouluikää, televisiosarjoja ja asioita uutislähetyksistä pääasiassa.
Vm-80
Ei kaikki lapset ole mitään höperöitä jotka ei tajua mistään mitään vaan fiksumpia kuin moni aikuinen uskookaan. Lukemaankin opin jo 5-vuotiaana ja pikkusisko 4-vuotiaana.
Se oli Jammu setä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minä muistan sen kauhean suuren muovipussin, jossa oli maissihiutaleita. Varmaan oli ämpärillisen verran. Oli satavarmasti halvin vaihtoehto. Mistään sokerihuurretuista vastaavista nähtiin vain unta. Onneksi irtosokerin käyttöä ei valvottu.
Veljen kanssa syötiin siirappia ja hunajaa "karkkeina" kun vanhemmat ei nähneet :DDD
Minäkin tein noin.
Nutellaa syötiin suoraan purkista lusikalla. Oltiin kuitenkin hoikkia kuin viulunkielet.
Nutellasta ei kyllä oltu meillä kuultukaan :DDD
Vierailija kirjoitti:
Ei näkynyt missään, mitenkään. Opiskelin pienessä alle sadan oppilaan alakoulussa, aina saatiin uudet kirjat ja syödäkin niin paljon kuin jaksettiin. Lama oli jotenkin tosi kaukainen asia, siitä kuuli telkkarista ja luki lehdestä, mutta en tuntenut ketään, jota se olisi koskettanut henkilökohtaisesti. Meillä oli uusimmat nuorisomuodin mukaiset vaatteet kaikilla, asuttiin omakotitaloissa, vanhemmilla hyvät autot. Sekä ratsastin että laskettelin vapaa-ajallani, käytiin ulkomailla lomilla jne.
Miten tuo on ollut mahdollista? Minä muistan kyllä ajan täysin erilaisena. Hyvin harvan elämä on ollut tuollaista. Yhden tytön elämä oli, mutta hänen isänsä firma meni myöhemmin pörssiin ja tuo tyttö tunsi meidät kaikki muut ja meillä kaikilla muilla oli vaatimattomat olot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minä muistan sen kauhean suuren muovipussin, jossa oli maissihiutaleita. Varmaan oli ämpärillisen verran. Oli satavarmasti halvin vaihtoehto. Mistään sokerihuurretuista vastaavista nähtiin vain unta. Onneksi irtosokerin käyttöä ei valvottu.
Veljen kanssa syötiin siirappia ja hunajaa "karkkeina" kun vanhemmat ei nähneet :DDD
Minäkin tein noin.
Nutellaa syötiin suoraan purkista lusikalla. Oltiin kuitenkin hoikkia kuin viulunkielet.
Nutellasta ei kyllä oltu meillä kuultukaa
Ei sitä saanut Suomesta.
No silloin hinnat putosi puoleen, alkuvuodesta 1992 kapakassa tuoppi maksoi 35 markkaa ennen lamaa ja pari vuotta myöhemmin 1994 samassa baarissa sen sai 15 markalla.
Muuten se ei muhun suuremmin vaikuttanut. Moneen muuhun kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni teki itse kotiviiniä, olutta, kiljua tai pontikkaa.
Hämeessä aikuiset joi sahtia silloinkin ja muistan Anna Hanskin biisin Kotiviini, mutta eipä nuo koskenut itseä kun oli lapsi silloin ja iloitsi jos sai limsaa ja lauantaipussin saunan jälkeen. Saunapäivä oli tietysti lauantai. Elämässä oli silloin kivoja rutiineja. Kuten sauna ja ohjelmat tiettyinä päivinä televisiosta.
Mun isoäiti tekikin sahtia.
Pääsin siitä lamasta yllättävän helposti, monille muille se oli kova paikka. Oli hyvä tuuri ja hyvässä työssä silloin. En oikeastaan edes huomannut että on jokin lama.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei saatu enää uusia oppikirjoja. Tehtäväkirjat saatiin kyllä omat, mutta ne varsinaiset "teoriakirjat" piti antaa seuraaville ja se oli kurjaa muka. Pyyhekumeja puolitettiin.
Oikeastaan muuta en muista.
N1980
Olen 1986 syntynyt ja saatiin niitä vanhoja kirjoja, mm. karttakirja. Piti pyyhkiä yli sana "Neuvostoliitto" ja kirjoittaa tilalle "Venäjän federaatio". Harmitti kun Neuvostoliitto kuulosti niin hienolta.
Muistan laman aikoihin myös sen toivottoman ilmapiirin kun esim. täti jäi pankista työttömäksi ja meilläkin oli kotona köyhää. Isä menetti työnsä. Kaikkea säännösteltiin koulussakin. Opettajat puhuivat myös meille lapsille miten nyt säästetään.
Teeveessä näin ysärillä myös kuvaa Venäjältä miten perhe asui jossain asunnossa jossa ei ollut muuta kuin peittoja sängyillä ja seinillä. Joku mies oli onnellinen kun joulu oli pelastettu - hänellä oli pullo vodkaa. Monilla oli palkat viikkojen takaa rästissä. Taisi liittyä nämä uutiset kommunismin kaatumiseen...?
Myöhemmin ysäriltä muistan uutiset Helsingin ilotytöistä. Uutinen oli vakavan sävyinen: ihmettelin miten kun eikö se ole kiva juttu olla iloinen tyttö?
Muistan paljonkin hyvin pienestä ja tämä sille tiedoksi joka luulee etteivät lapset muista mitään.
Kyllä minä muistan aika hyvin lapsuuden tapahtumia. Olin tarkkaavainen lapsi. Tietysti jo 8v voi muistaa vaikka mitä.
Synnyin 89 niin en voi vastata tähän ketjuun koska lamasta en kauheasti muista. Muistan kyllä ysärityylin ja jotain tv ohjelmia, äidin vanhan auton ja musiikkia mikä soi radiossa
Ruotsin rasvamatkat. Eli bussilla haettiin Ruotsin puolelta mukamas halvempia elintarvikkeita. Siinäpä ne matkat monilla olikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hämeessä aikuiset joi sahtia silloinkin ja muistan Anna Hanskin biisin Kotiviini, mutta eipä nuo koskenut itseä kun oli lapsi silloin ja iloitsi jos sai limsaa ja lauantaipussin saunan jälkeen. Saunapäivä oli tietysti lauantai. Elämässä oli silloin kivoja rutiineja. Kuten sauna ja ohjelmat tiettyinä päivinä televisiosta.
Koulun jälkeen Marienhof. Taisi noihin aikoihin olla jo Jyrkikin ja Beverly Hills 90210.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin rasvamatkat. Eli bussilla haettiin Ruotsin puolelta mukamas halvempia elintarvikkeita. Siinäpä ne matkat monilla olikin.
Voita hakivat, mutta tosiasiassa se oli margariinia.
Vierailija kirjoitti:
Ei näkynyt missään, mitenkään. Opiskelin pienessä alle sadan oppilaan alakoulussa, aina saatiin uudet kirjat ja syödäkin niin paljon kuin jaksettiin. Lama oli jotenkin tosi kaukainen asia, siitä kuuli telkkarista ja luki lehdestä, mutta en tuntenut ketään, jota se olisi koskettanut henkilökohtaisesti. Meillä oli uusimmat nuorisomuodin mukaiset vaatteet kaikilla, asuttiin omakotitaloissa, vanhemmilla hyvät autot. Sekä ratsastin että laskettelin vapaa-ajallani, käytiin ulkomailla lomilla jne.
Eihän lama tuntunut missään jos sai pitää työpaikkansa. Moni osti halvalla uuden talon ja auton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on ollut mahdollista? Minä muistan kyllä ajan täysin erilaisena. Hyvin harvan elämä on ollut tuollaista. Yhden tytön elämä oli, mutta hänen isänsä firma meni myöhemmin pörssiin ja tuo tyttö tunsi meidät kaikki muut ja meillä kaikilla muilla oli vaatimattomat olot.
Ei lama koskettanut kaikkia, osa eli ihan normaalisti. Minun kuplassani ei tosiaan näkynyt kuin uutisissa, mikään muu ei muuttunut mitenkään. Enkä siis tarkoita pelkästään omaa perhettäni vaan koko silloista lähipiiriäni, kaikkien kavereiden perheitä jne. Toki tiesin joitakin huono-osaisiakin lapsia, mutta en tuntenut heitä sen kummemmin, enkä tiedä, johtuiko huono-osaisuus lamasta vai muuten vain pienempituloisesta perheestä. Eivät olleet samassa koulussa.
Vaikka tätä mun vastausta aina kiivaasti alapeukutetaan näissä lamakeskusteluissa, niin juuri tämän takia tulen sen aina näihin kertomaan. Lama ei koskenut ihan kaikki suomalaisia. Esimerkiksi multa puuttuu ihan kokonaan tämä sukupolvikokemus, olin tosi onnellinen lapsi ja vähän liiankin hemmoteltu, sain Lelukirjastakin jouluisin lähes kaikki lelut mitä halusin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulussa ei saatu enää uusia oppikirjoja. Tehtäväkirjat saatiin kyllä omat, mutta ne varsinaiset "teoriakirjat" piti antaa seuraaville ja se oli kurjaa muka. Pyyhekumeja puolitettiin.
Oikeastaan muuta en muista.
N1980
Olen 1986 syntynyt ja saatiin niitä vanhoja kirjoja, mm. karttakirja. Piti pyyhkiä yli sana "Neuvostoliitto" ja kirjoittaa tilalle "Venäjän federaatio". Harmitti kun Neuvostoliitto kuulosti niin hienolta.
Muistan laman aikoihin myös sen toivottoman ilmapiirin kun esim. täti jäi pankista työttömäksi ja meilläkin oli kotona köyhää. Isä menetti työnsä. Kaikkea säännösteltiin koulussakin. Opettajat puhuivat myös meille lapsille miten nyt säästetään.
Teeveessä näin ysärillä myös kuvaa Venäjältä miten perhe asui jossain asunnossa jossa ei ollut muuta kuin peittoja sängyillä ja seinillä. Joku mies oli onnellinen ku
Mulla oli hieno karttapallo, jonka sisällä oli valo. Harmitti hirveästi, kun Euroopan kartta ei ollut enää oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minäkin tein noin.
Vierailija kirjoitti:
Nutellasta ei kyllä oltu meillä kuultukaa
Ei sitä saanut Suomesta.
Sai, mutta sen nimi oli Nicky
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1980 etelä- suomessa. En huomannut lamaa mitenkään.
Tavallaan mistään ei ollut puutetta, koska ei osattu odottaa ja vaatia mitään erityìstä.
Kaikki oli hyvin.
Kun muidenkaan perheissä ei ollut oikein varaa mihinkään muuhun kuin vaatimattomaan elämään, ei osannut olla kateellinen kenellekään. Köyhyys ei aiheuttanut sellaista häpeää kuin se aiheuttaa ihmisille tänä päivänä. Silloin vaan osattiin tyytyä vähään, hyvinkin vähään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän lama tuntunut missään jos sai pitää työpaikkansa. Moni osti halvalla uuden talon ja auton.
Tuntui, jos oli lainaa. Sattui kovaan asuntovelkaiseen keskiluokkaan. Vuokralla asuva ei ehkä huomannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulun jälkeen Marienhof. Taisi noihin aikoihin olla jo Jyrkikin ja Beverly Hills 90210.
Melrose Place tuli keskiviikkoisin. Se oli esiteinin eskapismia. Sai hetken keskittyä johonkin ihan muuhun. Muistan vieläkin Kimberlyn hurjan haavan päässä onnettomuuden jälkeen, kun tuli kostamaan Michaelille. Olin ehkä vähän liian nuori katsomaan tuota, mutta olihan se ihan saippuaa. :)