80-luvun alun lapsi: muistosi 90-luvun lamasta
Mitä sinä 80-luvun alussa syntynyt muistat 90-luvun lamasta? Onko tämä vaikuttanut elämääsi tänä päivänä?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Poliisit kävi meillä kotona, isän työpaikalla oli jotain hämäräbisneksiä. Pelättiin, että poliisit vie meidät lapsetkin vankilaan. No ei sinne joutunut isäkään, mutta työpaikka lähti alta.
Isäni joutui tekemään töitä pimeästi firmassa, jonka omistaja oli välillä vankilassakin. Muutoin isäni olisi ollut työtön ja tuloton. Onneksi hän pääsi laman jälkeen rehelliseen firmaan töihin. Sinne hän ei tosin olisi päässyt, ellei hän olisi ollut tuon lama-ajan pimeästi töissä, vaan työttömänä.
Eläkettä isälle ei tietysti kertynyt noista pimeistä hommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo kommentoija 8, lisään vielä kuuntelin Neon 2 ja ihailin luokkakaverin kiiltäviä jokakelin kenkiä. Vai millä nimellä niitä kutsuttiin? En muista enää, mutta ne oli ihan "jokaisella". En harrastanut mitään, en käynyt kaupoissa. Kirpparilta ostettiin kaikki mitä pystyi. Jos sai jotain pientä Tiimarista niin se oli juhlaa. Ja irtokarkkeja ostettiin koulun jälkeen kioskilta 10 pennillä, siis yksi karkki :)
Tiimari oli pienen tytön taivas. Sieltä sai edullisesti pieniä koristeita seinällä olleeseen lokerikkoon. Silloin oli niitä. Ne tuoksukumit, magneettipenaalit ja koristeelliset kynät oli ihania. Taisin ilahtua aika vähästä.
Nykyisin Normal ajaa saman asian. Kaikkiin ysärin juttuihin löytyy vastine tästä ajasta.
Olen syntynyt 1980. Muistan myös sen, että aiemmin sai uudet kirjat koulussa joka vuosi ja sitten ei enää saatu, kirjat kerättiin pois lukuvuoden lopuksi ja annettiin seuraaville.
Molemmat vanhemmat olivat yrittäjiä ja tiukkaa oli, jouduin kyllä aivan liikaa kantamaan huolta perheen pärjäämisestä. Itselle ei uskaltanut pyytää mitään ja yläasteikäisenä omistin yhdet farkut, mitä aina viikonloppuna pestiin. Ilman isovanhempien apua ei olisi ollut mahdollisuutta harrastaa mitään.
Tänä päivänä tämä näkyy elämässäni niin, että aina on muutaman kuukauden nettotulot tilillä turvana. En kaipaa materiaa enkä ostele paljon mitään, en ole kasvanut kuluttamaan.
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo kommentoija 8, lisään vielä kuuntelin Neon 2 ja ihailin luokkakaverin kiiltäviä jokakelin kenkiä. Vai millä nimellä niitä kutsuttiin? En muista enää, mutta ne oli ihan "jokaisella". En harrastanut mitään, en käynyt kaupoissa. Kirpparilta ostettiin kaikki mitä pystyi. Jos sai jotain pientä Tiimarista niin se oli juhlaa. Ja irtokarkkeja ostettiin koulun jälkeen kioskilta 10 pennillä, siis yksi karkki :)
Tiimari oli pienen tytön taivas. Sieltä sai edullisesti pieniä koristeita seinällä olleeseen lokerikkoon. Silloin oli niitä. Ne tuoksukumit, magneettipenaalit ja koristeelliset kynät oli ihania. Taisin ilahtua aika vähästä.
Nykyisin Normal ajaa saman asian. Kaikkiin ysärin juttuihin löytyy vastine tästä ajasta.
Siltä minustakin tuntuu, että joka ysärin asialle on tässä ajassa vastineensa.
Ei näkynyt missään, mitenkään. Opiskelin pienessä alle sadan oppilaan alakoulussa, aina saatiin uudet kirjat ja syödäkin niin paljon kuin jaksettiin. Lama oli jotenkin tosi kaukainen asia, siitä kuuli telkkarista ja luki lehdestä, mutta en tuntenut ketään, jota se olisi koskettanut henkilökohtaisesti. Meillä oli uusimmat nuorisomuodin mukaiset vaatteet kaikilla, asuttiin omakotitaloissa, vanhemmilla hyvät autot. Sekä ratsastin että laskettelin vapaa-ajallani, käytiin ulkomailla lomilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiger ennemminkin, Normalissa on vaan jotain kosmetiikkaa.
Mutta ysärin alussa oli pieniä kemikalio-myymälöitä, ne oli ihania. Ja Aholaidasta ostettiin Anytime-meikkejä, ja jos ihan rahoissaan oltiin niin sitten Anttilasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tiimari oli kyllä ihan omaa luokkaansa. Vähän kuin tiger+++
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minä muistan sen kauhean suuren muovipussin, jossa oli maissihiutaleita. Varmaan oli ämpärillisen verran. Oli satavarmasti halvin vaihtoehto. Mistään sokerihuurretuista vastaavista nähtiin vain unta. Onneksi irtosokerin käyttöä ei valvottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siltä
Samoin perustallaajille mainostettu osakesijoittaminen. Ennen lamaa sijoitusmainoksia tuli telkkaristakin mainoskatkoilla. Noita mainoksia oli ympäri kaupunkia bussipysäkeilläkin. Aina on syytä pelätä pahinta, jos sijoittamaan oikein kannustetaan. Silloin joillain on tarve siirtää varoja turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minä muistan sen kauhean suuren muovipussin, jossa oli maissihiutaleita. Varmaan oli ämpärillisen verran. Oli satavarmasti halvin vaihtoehto. Mistään sokerihuurretuista vastaavista nähtiin vain unta. Onneksi irtosokerin käyttöä ei valvottu.
Pussissa oli valkoinen pohjaväri ja olisi ollut kukon kuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Veljen kanssa syötiin siirappia ja hunajaa "karkkeina" kun vanhemmat ei nähneet :DDD
Olen syntynyt 1980 etelä- suomessa. En huomannut lamaa mitenkään.
Tavallaan mistään ei ollut puutetta, koska ei osattu odottaa ja vaatia mitään erityìstä.
Kaikki oli hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Meillä oli kyllä ihan valmiiksi sokeroituja Tiikeri-muroja. Pakkaus sisälsi lelun.
Moni teki itse kotiviiniä, olutta, kiljua tai pontikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Veljen kanssa syötiin siirappia ja hunajaa "karkkeina" kun vanhemmat ei nähneet :DDD
Minäkin tein noin.
Menin vuonna 1992 ammattikouluun ja luokallani oli paljon aikuisopiskelijoita. Vanhin oli 53-vuotias.
Uutisissa muistettiin joka ilta sanoa, että "nythän on lama".
Omalla kohdallani lama-aika ei ollut paha, opiskelin ja vanhemmillani oli työtä ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaurapuuroa aamulla
Makaroonia päivällä
Kaurapuuroa illalla
-> osaan suödä halvasti
Minäkin tein noin.
Nutellaa syötiin suoraan purkista lusikalla. Oltiin kuitenkin hoikkia kuin viulunkielet.
Minä ihmettelin pikkunassikkana, kun pankki mainosti, että hae meiltä taskurahaa, että miten tämä voi toimia.
No pian tulikin pankkikriisi ja koko pankki meni konkurssiin.
Jotenkin siitä selvittiin penniä venyttäen. Olin aika pikkuvanha ja luin paljon lehtiä. Tiesin hyvin, missä mennään.