Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä paikalla ex-uskovia?

Vierailija
27.02.2025 |

Toivon asiallista keskustelua. En tiedä kuinka yleistä tämä on tähän suuntaan verrattuna  uskoon tulemiseen , tai kuinka tabu tämä aihe on, mutta jos jollain on kokemuksia?

sinä joka olet luopunut uskosta , sinusta on tullut ateisti tai agnostikko, mikä sai sinut päättämään näin? Millaiseksi koet elämäsi ennen tätä päätöstä ja sen jälkeen?

Kommentit (172)

Vierailija
121/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut uskovat tulee tällaisiinkin ketjuihin evankelioimaan ohittaen täysin ketjuun osallistuneiden huonot kokemukset? Luuletteko oikeasti, että tuollainen lähestymistapa toimii?

Jep, todella outoa. 

Minun edesmennyt isäni oli samanlainen. Hän onnistui myrkyttämään välinsä veljeeni, koska ei ikinä edes yhtä ruokailua voinut olla hiljaa. Veli katkaisi välinsä häneen. 

Minä taas opin kääntämään keskustelun toiseen suuntaan. Itseänikin ärsytti, vaikka olen uskossa itsekin. Se ei vain ole fiksua paasata omaa agendaa. Oli agenda mikä tahansa. 

Vierailija
122/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5 vakavaa pitkäaikaista sairautta papereissa ja muuta itsemurhatragediaa omaisissa.

Sitä mieltä kuitenkin että Jumala on rakastava ,hyvä isä jonka Poika tuli kertomaan että hän on lääkäri. 

Joo,saat lohtua siitä ajatuksesta,että jossain,tuolla meidän ulottumattomissamme on joku kaikkitietävä ja rakastava isi, mutta ymmärräthän,että ateisteilla ja agnostikoilla aivan kuten uskostaan luopuneilla,on aikalailla paremmat ja myös konkreettiset,kokemuspohjaiset argumentit ja perusteet valinnoileen kuin sinulla-ei siis ole kyse mistään subjektiivisesta hlökohtaisesta uskosta ilman todisteita johonkin näkymättömään vain siksi,että "musta tuntuu siltä ja siksi tiedän olevani oikeassa". Ei pahalla,ymmärrän kyllä,mihin jumalaa tarvitset ja ehkä jonain päivänä olet niin ehyt,että sellainen käy tarpeettomaksi,eikä uskossa johonkin yliluonnolliseen sinänsä ole mitää

Miksi sinun perustelusi olisivat paremmat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä oli keskustelua uskosta ja mielenterveydestä. Minulla on aviomies, jolle selvästi ne uskonasiat ei tee ainakaan hyvää mielenterveysmielessä. En sanoisi, että uskonasiat on aiheuttaneet mielenterveysongelmat, varmasti niihin on ollut taipumusta muutenkin, mutta helluntalainen maailmankuva tarjoaa vainoharhaisuuteen tarjoavalle mielelle loputtomasti mahdollisuuksia nähdä uhkia ympärillä, koska siinä esim. henkivallat ovat totista totta ja toimivat Herran uskollisia vastaan tänäkin päivänä. Joten jos yritän ns. puhua järkeä hänelle kun huomaan vainoharhaista ajattelua, niin sen voi helposti kumota sillä, että en agnostikkona vaan tunnista henkivaltojen työtä uskovia vastaan.

Lisäksi seurakunnan ihmiset on toisinaan vahvistaneet näitä uskomuksia. Esim. kun miehelle on tullut olo, että joku on kironnut hänet ja meidän kodin, sieltä on vahvistettu että tällaisia asioita on, tultu puhdistamaan kotia tms. Samoin kun hän on puhunut että henkivallat hyökkää hänen kimppuunsa tiettyjen ihmisten kautta, tämäkin on vahvistettu, hänen puolestaan on rukoiltu, että Kristuksen veri antaisi suojaa. Mutta siis kukaan ei koskaan sano, että olisikohan mahdollista, että olet ylihengellistänyt ihan tavallista asiaa nyt.

Vierailija
124/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävästi useampi on ex-helluntailainen. Minullakin helluntailaistausta, eli lapsuus, nuoruus ja varhaisaikuisuus meni siellä. Lähdin myös Isoon Kirjaan, josta tulin takaisin Raamatun ja teologian tutkinto kourassa. Helluntailaisuus epäilytti ja siellä oli monta epäkohtaa, kuten henkikasteoppi ja kielilläpuhuminen. Vuosien varrella myös näki jos jonkinlaista vinoutumaa, kun saarnamiehiä oli moneen lähtöön. Sitten kiinnostuin luterilaisuudesta, kun heillä oli teologiaa tehty jo paljon kauemmin ja monet asiat oli paremmin perusteltuja. Erosin helluntailaisista ja liityin kirkkoon. Jatkoin myös teologian opintoja yliopistossa. Mutta sitten havahduin siihen tosiasiaan, että vaati melkoista älyllistä epärehellisyyttä uskoa Raamattuun ja ylipäätään kristinuskon jumalaan semmoisena kuin se meille esitetään. Vaikka olen apologetiikkaakin opiskellut, niin kyllä vaakakuppi on painavampi epäuskon puolella. Niinpä sitten aloin tutkimaan muita uskontoja ja henk

Nondualismi saattaa päteä filosofian ja tunteen tasolla, mutta tilanteessa jossa karhu syö sinua elävältä on kyllä ihan faktuaalisesti syöjä, ja syötävänä oleva.

Vierailija
125/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HeIvetissä on hyvä olla, ei kahvikaan pääse jäähtymään.

Helvetti ei ole mikään leikin asia, vaan karmea tuskan paikka. Ikuinen ero Jumalasta.

Katsotaanpa. Ateistilla on ero jumalasta/jumalista. Silti elävät ihan normaalisti, ei tuskia lainkaan. Jokin on siis pielessä väitteessäsi. Taitaa olla se, että jumalia ja helvettiä ei ole. Olet siis erehtynyt tai oikeastaan lapsuudesta alkanut iskostaminen on erehdyttänyt sinut. Ja se erehdyttämisen ketju jatkuu sukupolvesta toiseen. Surullista.

Olet väärässä ! Tulin uskoon neljä vuotta sitten, vasta 50  vuotiaana. Silloin Jumala antoi minulle uskon, sain vastaanottaa Pyhän Hengen ja uudestisyntyä. Jeesus tuli elämääni.

Vierailija
126/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en niin hulluksi tulekaan, että uskoisin Persua vaikka se väittäisi paskalle menevänsä.

Vierailija
127/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo oon, keski-iässä meni usko ja nyt vtuttaa kun olen koko elämäni odotellut, että Jumala johdattaisi jonnekin, ja nyt huomaan että mulla ei ole yhtään mitään ja mitään jumalaa ei edes todennäköisesti ole olemassa. Mä siis tosiaan uskoin että kunhan vaan rukoilen ja yritän elää Jumalan tahdon mukaisesti, niin Jumala johdattaisi mulle oikean miehen, tehtävän (olipa se hengellinen tai maallinen) jne. Ei johdatettu mitään, nyt olen 44-vuotias tyyppi ilman ihmissuhteita tai koulutusta, hantti-pätkähommia tehden. 

Pitäähän sitä puolisoa itsekin etsiä ja liittyä vaikka deittiryhmiin, ja hakeutua opiskelemaan alaa joka kiinnostaa jne. Eihän Jumala asioita valmiiksi tee.

Vierailija
128/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HeIvetissä on hyvä olla, ei kahvikaan pääse jäähtymään.

Helvetti ei ole mikään leikin asia, vaan karmea tuskan paikka. Ikuinen ero Jumalasta.

Katsotaanpa. Ateistilla on ero jumalasta/jumalista. Silti elävät ihan normaalisti, ei tuskia lainkaan. Jokin on siis pielessä väitteessäsi. Taitaa olla se, että jumalia ja helvettiä ei ole. Olet siis erehtynyt tai oikeastaan lapsuudesta alkanut iskostaminen on erehdyttänyt sinut. Ja se erehdyttämisen ketju jatkuu sukupolvesta toiseen. Surullista.

Olet väärässä ! Tulin uskoon neljä vuotta sitten, vasta 50  vuotiaana. Silloin Jumala antoi minulle uskon, sain vastaanottaa Pyhän Hengen ja uudestisyntyä. Jee

Anna kun arvaan? Olit kuitenkin saanut lapsena täyden kylvyn pyhäkouluja ja uskonnonopetusta ja lähipiirisi oli uskovaista väkeä. Niin se iskostaminen toimii. Lapsena se siemen kylvetään. Siksi seurakunnat niin innokkaasti haluavat tunkeutua päiväkoteihin ja kouluihin järjestämään toimintaa. Täysi-ikäiselle sen tuotteen myyminen on paljon vaikeampaa.

Vierailija
129/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo oon, keski-iässä meni usko ja nyt vtuttaa kun olen koko elämäni odotellut, että Jumala johdattaisi jonnekin, ja nyt huomaan että mulla ei ole yhtään mitään ja mitään jumalaa ei edes todennäköisesti ole olemassa. Mä siis tosiaan uskoin että kunhan vaan rukoilen ja yritän elää Jumalan tahdon mukaisesti, niin Jumala johdattaisi mulle oikean miehen, tehtävän (olipa se hengellinen tai maallinen) jne. Ei johdatettu mitään, nyt olen 44-vuotias tyyppi ilman ihmissuhteita tai koulutusta, hantti-pätkähommia tehden. 

Pitäähän sitä puolisoa itsekin etsiä ja liittyä vaikka deittiryhmiin, ja hakeutua opiskelemaan alaa joka kiinnostaa jne. Eihän Jumala asioita valmiiksi tee.

No eipä tee olematon tosiaankaan mitään.

Vierailija
130/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

odotatko johdatusta siihenkin millon syöt aamupuuron? Jotkut asiat vaan pitää itsekin valita. Esim. mistä tykkää. Ei me robotteja olla.

Vierailija
131/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset ei toimi. Viestin 128 kirjoittajalle : 

Olin täysin tapakristitty ennen kun sain ottaa uskoa vastaan 50 vuotiaana. En olllut ateisti, mutta en ollut uskovakaan. Evl kirkon jäseneksi liitetty epäraamatullisen vauvakasteen myötä.

Usko ei ollut juurikaan läsnä lapsuudessani. Kirkossa käytiin hautajaisissa ja häissä. 

Moni täysin ateistikin on saanut ottaa uskoa vastaan !

Vierailija
132/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

odotatko johdatusta siihenkin millon syöt aamupuuron? Jotkut asiat vaan pitää itsekin valita. Esim. mistä tykkää. Ei me robotteja olla.

Hei, sano nyt jotain vielä vapaasta tahdosta ja synnistä. Tässä ketjussa on kyse vertaistuesta heille, jotka yrittävät päästä ahdistavasta uskonnosta.

Vierailija
133/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntailaiset on mainittu niin monta kertaa, niin suosittelen katsomaan youtubesta tätä kanavaa: https://www.youtube.com/@helluntailastentarinatupa2569/videos

Siellä on aika monta videota, joissa on pohdittu ongelmia poislähtijän näkökulmasta. Näille yhteisöillehän yksilö ei merkitse yhtään mitään, vaan aina lähtijässä on itsessään se vika, ei yhteisössä.  

Videot on tehty mikkihiiriäänellä, mutta asiaa niissä on.

Vierailija
134/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" kristitty" joka luopuu uskostaan ei alunperinkään ole ollut uudestisyntyneessä, pelastavassa uakossa!

"No true scotsman" - argumentointivirhe. 

Vierailija
135/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin täysin tapakristitty ennen kun sain ottaa uskoa vastaan 50 vuotiaana. En olllut ateisti, mutta en ollut uskovakaan. Evl kirkon jäseneksi liitetty epäraamatullisen vauvakasteen myötä.

Usko ei ollut juurikaan läsnä lapsuudessani. Kirkossa käytiin hautajaisissa ja häissä. 

Eli olit saanut ottaa vastaan tyypillisen suomalaiseen kulttuuriin kuuluneen indoktrinaation. Sen, jossa jumala kerrotaan lapsille itsestäänselvyytenä kritiikittömästi olemassaolevana kaikissa yhteyksissä. Mitä luulet, olisitko ottanut uskon vastaan, jos olisit kasvanut hindulaisessa perheessä?

Vierailija
136/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yksi.

Vuosia tunsin Jumalan johdatuksen elämässäni, kunnes tajusin, että ne olivat yhdistelmä omia valintojani, muiden ihmisten toimia ja silkkaa sattumaa.

Ja tuon sattuman osuus elämän kulussa on järkyttävän suuri.

Uskoni haihtui asteittain, enää en kykene uskomaan minkäänlaiseen tuonpuoleiseen tai yliluonnolliseen.

Vierailija
137/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi.

Vuosia tunsin Jumalan johdatuksen elämässäni, kunnes tajusin, että ne olivat yhdistelmä omia valintojani, muiden ihmisten toimia ja silkkaa sattumaa.

Ja tuon sattuman osuus elämän kulussa on järkyttävän suuri.

Uskoni haihtui asteittain, enää en kykene uskomaan minkäänlaiseen tuonpuoleiseen tai yliluonnolliseen.

Jatkan.

Uskosta luopuminen ei ole päätös. Jostain yhteisöstä eroaminen on. Jos menetät uskosi, et enää usko, siinä ei ole päätöksillä osaa eikä arpaa.

Vierailija
138/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monelle on käynyt samoin.

Uskotellaan että kyllä se jumala johdattaa uskovan puolison. Aina ei näin käy.

Itse odotin 28vuotiaaksi. Yhtään uskovaa miestä ei johdettu tielleni.

Niinpä otin tavallisen , ei niin uskovan miehen, jonka kanssa sain 2lasta. 

Vierailija
139/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olit saanut ottaa vastaan tyypillisen suomalaiseen kulttuuriin kuuluneen indoktrinaation. Sen, jossa jumala kerrotaan lapsille itsestäänselvyytenä kritiikittömästi olemassaolevana kaikissa yhteyksissä. Mitä luulet, olisitko ottanut uskon vastaan, jos olisit kasvanut hindulaisessa perheessä?

Kyllä olisin! Moni muslimi , hindu y.m on saanut ottaa uskoa vastaan, Jumala on näyttänyt totuuden.

Maailmassa on tällä hetkellä suuri " herätysaalto" muslimien keskuudessa. Kääntyvät kristinuskoon. Kiitos Jeesus! 

Vierailija
140/172 |
28.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut yritettiin ohjata Jehovan todistajaksi. Olinkin jonkinlaisessa uskossa ja opiskelin heidän oppejaan, mutta en koskaan käynyt seurakunnassa. Toiset yrittivät taas helluntalaiseksi ja kolmannet pitivät evankelisluterilaista kirkkoa oikeana. Yritin rukoilla ja koskaan en kokenut saavani ruokouksiini mitään vastakaikua, oli täysin hiljaista.

Myöhemmin luettuani filosofiaa ja tutkittuani asioita itse, totesin uskonnollisten kirjojen olevan vanhoja vallan käytön välineitä. Ne on kirjoitettu aikanaan hyvin taitavasti suurten ihmismassojen hallintaa varten ja tarkoituksella kirjoitettu monitulkintaisiksi. Näin niistä muka aina löytyy totuus jokin auktoriteetti voi määritellä tietävänsä viimeisimmän ja oikean totuuden. Jumala on kuollut sen myötä kun hänet keksinyt henkilö kuoli.

En kiellä ylemmän voiman olemassa oloa, mutta ihmisten kirjoittamat uskonnolliset opukset kuten raamattu, koraani ja vastaavat ovat maailmanhistorian suurimpia valheita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi