Osakesalkku vain 10 % miinuksella
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Oioi. Jenkkirahastot ja suorat usa-osakkeet tippuneet. Dollarin heikkeneminen on tuonut hirveästi lisätappiota. Ennen tariffeja olin 4t plussalla, nyt enää 700e. Meni käytännössä 4kk tuotto viemäriin.
Ja luulet ettei se tule enää ikinä takaisin? Nythsn juuri hyvä aika ostaa lisää, tulevat voitot tehdään nyt.
Reilusti voitolla. Sijoitusten tuotoilla on jo maksettu tämä asunto velattomaksi, kolmisen autoa ja silti salkku vihertää ja kasvaa.
Ei kai donaldin pitäis euroopan kursseihin niin paljoa vaikuttaa laskevasti, kun moni donaldiin kypsynyt on kertonut tekevänsä bisnestä euroopan kanssa.
Miinuksella ollut niin kauan kuin muistan. Viimeksi ehkä joku 5v sitten ollut plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Miinuksella ollut niin kauan kuin muistan. Viimeksi ehkä joku 5v sitten ollut plussalla.
Täytyy katsoa peiliin jos on onnistunut noin huonoja valintoja tekemän.
Etf:t (usa, maailma) pääsääntöisesti miinuksella, näitä ostettu tammikuussa yht. 28t. Ruotsi ja Eurooppa etf:t plussalla, mutta näissä kiinni vain 7t. Tammikuussa ostetut suorat jenkkiosakkeet, 40t, miinuksella, kun dollari heikentynyt hetkessä 5%. Kaikki ylimääräiset rahat, 75t, ovat kiinni osakkeissa ja rahastoissa, joten ei ole edes oston paikka. Usa ja dollari nousuun niin tilanne taas hyvä.
Ja usa-futuurit taas pahassa laskussa. Tariffipuheet tuhoaa kaiken.
Sijoitin viime huhtikuussa 150k eur könttäsummana ja loput 70k tipoittain sen jälkeen, mukaan lukien joitain suoria USA:n osakeostoja. Vielä salkku muutaman prosentin plussalla, mutta kieltämättä alkaa ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitin viime huhtikuussa 150k eur könttäsummana ja loput 70k tipoittain sen jälkeen, mukaan lukien joitain suoria USA:n osakeostoja. Vielä salkku muutaman prosentin plussalla, mutta kieltämättä alkaa ahdistaa.
Pääasiassa siis maailma-etf:ää tuo könttäsumma, missä tietysti kova USA-painotus jo itsessään ja nuo yhdysvaltalaiset osakkeet (arvo noin 30k) lisäksi niin ei hyvin kohta mene.
Futuurit sukeltaa noin 1,5 % miinuksella, S&P500 menee tänään alle 5700:n.
Joo, S&P meni jo alle 5700. 😞
Huonompi homma tosiaan kun maailma-indekseissä Usa-paino on n. 70%.
Kylläpä harmittaa kun en myynyt pois S&P indeksiä viikko sitten. Ei auta kuin toivoa, että syksyllä ollaan taas pinnalla.
Tesla, Apple ja Google pahimmat valujat seitsikosta.
Teslalle tosin aivan oikein.
Mun Yksittäiset osakepoiminnat jenkkeihin pärjää ihan ok, mutta suosituimmat usa indeksirahastot tuottavat mulle ihan kauheana miinusta. Huh huh.
n. 2 viikkoa sitten mun ulkomaan sijoitukset oli +4000€, nyt +1500€ ja joka päivä laskee. S&P rahastosijoitus painunut -1800€ ja loppua ei näy.
Piti kymppitonnia seisottaa kesään, oli 12.5 pros plussalla, lähti valumaan alaspäin niin nostin viime viikolla tilille odottamaan alkukesän keittiö remonttia. Silloin enää 9,5% plussaa. Eipähän kuihdu kokonaan
Kovasti täytyy toivoa, etta tariffiuhka poistuu. Voi olla, etteivät AI-firmat nouse juurikaan alkuvuoden huippuja korkeammalle koko vuonna, mutta mukavampihan noita USA-rahastoja olisi katsella, jos eivät olisi 10-15% tappiolla.
Vierailija kirjoitti:
n. 2 viikkoa sitten mun ulkomaan sijoitukset oli +4000€, nyt +1500€ ja joka päivä laskee. S&P rahastosijoitus painunut -1800€ ja loppua ei näy.
Tänään kun vilkaisin ulkomaiden sijoituksia niin tuo +4000€ on muuttunut -500€, eli -4500€ muutamassa viikossa. Potti oli parhaimmillaan 77000€, nyt 72500€. Onneksi kotimaan sijoitukset ovat tuottaneet alkuvuodesta 17%.
Kullan hinta on alkanut laskea vähän alaspäin, on isompi muutos tulossa? On tähän saakka sahannut edestakaisin, mutta alkoi epäilyttää, että nyt sitä aletaan laskea kunnolla alas. Onko kenelläkään tietoa tästä? Suomen pörssihän alkoi nousta, kun USAn pörssi alkoi laskea.
Donald vei kaikki voitot. Nyt oottelen 4 vuotta nousukautta. Suomessa 0 euroa sijoituksia ja America miinuksella.