Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko Pekka-pojan tarina huijaus?

Vierailija
26.02.2025 |

Julkaisu Pekka-pojan kuolemasta leviää somessa kaupunginjohtaja: Ei ole tietoa, että olisi tapahtunut

Vantaan kaupunki on selvittänyt sosiaali

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011060506.html

Kommentit (703)

Vierailija
221/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaari löydetty!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7a32c0c7-a2aa-43f3-ab24-e48062682ec6

" Sinä voit sanoa kyllä, että olen ihan yhtä järkyttynyt tästä asiasta, kuin kaikki muutkin. Olen ollut sataprosenttisesti siinä uskossa, että tämä asia on kuten olen sanonut. Minulla ei ole mitään... En hyötyisi mitään tällaisesta. Varsinkaan kun, en saa tästä mitään, hän sanoi".

Vierailija
222/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska osui tuulettimeen

Pelikaani lensi turbiiniin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Pekan äiti on Heidi itse koska keksi tämän koko tarinan alunperinkin. Nyt kyllä on keksitty keino pelastaa oma nahkansa ja uhriutua.

Vierailija
224/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti pyytää anteeksi viestissä, jonka Apuna ry:n puheenjohtaja Heidi Jaari on välittänyt Helsingin Sanomille.

Äiti lupaa palauttaa Apuna-yhdistykselle huijaamansa rahat ja kantaa rikosoikeudellisen vastuun. Lisäksi hän toteaa olevansa pahoillaan Heidin (Jaari) vuoksi.

Miksi rahat palautetaan Apunan tilille, kun ne ovat tulleet suoraan yksityisiltä lahjoittajilta huijariäidille. Tämä haisee ja kauas vieläkin

Vierailija
225/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On huijaus.

Vierailija
226/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaari löydetty!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7a32c0c7-a2aa-43f3-ab24-e48062682ec6

" Sinä voit sanoa kyllä, että olen ihan yhtä järkyttynyt tästä asiasta, kuin kaikki muutkin. Olen ollut sataprosenttisesti siinä uskossa, että tämä asia on kuten olen sanonut. Minulla ei ole mitään... En hyötyisi mitään tällaisesta. Varsinkaan kun, en saa tästä mitään, hän sanoi".

Mikäli Jaari ei hyödy yhdistyksen toiminnasta lainkaan, miksi yhdistys ei julkista tilinpäätöstään? Miten yhdistykseen liitytään?

Vierailija
227/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äiti pyytää anteeksi viestissä, jonka Apuna ry:n puheenjohtaja Heidi Jaari on välittänyt Helsingin Sanomille.

Äiti lupaa palauttaa Apuna-yhdistykselle huijaamansa rahat ja kantaa rikosoikeudellisen vastuun. Lisäksi hän toteaa olevansa pahoillaan Heidin (Jaari) vuoksi.

Miksi rahat palautetaan Apunan tilille, kun ne ovat tulleet suoraan yksityisiltä lahjoittajilta huijariäidille. Tämä haisee ja kauas vieläkin

Eihän avustusrahoja nyt hukkaan pidä päästään. Kyllä Apuna ry:n tarmokkaat ja pyyteettömät auttajat keksivät niille hyvää käyttöä.

Vierailija
228/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Pekan äiti on Heidi itse koska keksi tämän koko tarinan alunperinkin. Nyt kyllä on keksitty keino pelastaa oma nahkansa ja uhriutua.

Jep, todella ihmneellistä että äiti nyt näin nopeasti ottaa yhteyttä. Voisi verrata tuota "Pekan äidin kirjoittamaa" tekstiä Heidi Jaarin kirjoittamiin teksteihin, voi löytyä palon samoja maneereita.

Vierailija
229/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää. Noloa.

Vierailija
230/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörätuoliin ei kerätty rahaa, mutta oli siis sillä tavalla, että oli sen silmälaseihin keräyksen jälkeen tapahtunut lisää kiusaamista, jonka takia poika hypännyt ikkunasta, hoidettu sairaalassa ja joutunut pyörätuoliin. Ja sen jälkeen sitten mennyt takaisin kouluun ja sitten kiusattu lisää ja sitten päivänsä päättänyt. Ja perhe pyytänyt rahaa ensimmäisen kerran, kun heidän isä pättänyt päivänsä. Eli hohhoijaa nyt kun mietin, niin häpeän miten olin niin naiivi ja tyhmä. 

Ryhmässä oli hetki sitten toinen perhe, eri kuin tämän Pekan perhe, joka pyysi rahaa pojan 15 v synttäreitä varten. Poikaa kiusattiin ja nöyryytettiin, takin päälle kustiin ja sotkettiin ulosteeseen. Eli huomaan nyt, että huijarit näkee mikä ihmisiin vetoaa: julmuus, kiusaaminen, nöyryytys, se saa ihmiset tuntemaan empatiaa uhria kohtaan ja vihaa kiusaajia kohtaan, järki hämärtyy ja mennään tunne edellä ja annetaan rahaa. Sielläkin ketjussa julkkik

Ei tästä kai mitään tilastojakaan ole eli en voi sanoa varmaksi, mutta enpä olettaisi että tämä tarpeiden tekeminen toisten vaatteille on mitenkään ihan kovin yleinen nuorten tapa. Jos sen kerran jossain julkaisussa näkee niin ei voisi kun päivitellä kiusaajien inhimillisyyden puutetta, mutta jos se mainitaan jo toisen kerran ihan asiaan liittymättömässä jutussa alkaa jo hälytyskellot soida. Ilmeisesti edellisen kerran sai aikaan halutun reaktion niin päättivät mainita sen uudelleen, mutta ihan liian kovaa laukkaa kyllä jollain nyt mielikuvitus. 

Vierailija
231/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttä kusetusta edelleen, uskoisin. Todella keinotekoisen oloinen tuo anteeksipyyntöviesti. Yleensä kiinnijääneet huijarit ovat todella vähäsanaisia eivätkä ole pahoillaan mistään, kun ei ole omatuntoa.

Vierailija
232/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Pekkaa ei ole olemassa, miten on Pekan äiti? 

Vierailija
233/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä hyvin keinotekoinen tuo viesti. Se on lähetetty henkilökohtaiseen sähköpostiviestiin, mutta muotoilu on suoraan medialle ja siinä korostetaan yhdistyksen syyttömyyttä. Miksi ihmeessä huijauksen tehnyt lähettäisi Heidin sähköpostiin tuollaisen viestin? 

Vierailija
234/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä hyvin keinotekoinen tuo viesti. Se on lähetetty henkilökohtaiseen sähköpostiviestiin, mutta muotoilu on suoraan medialle ja siinä korostetaan yhdistyksen syyttömyyttä. Miksi ihmeessä huijauksen tehnyt lähettäisi Heidin sähköpostiin tuollaisen viestin? 

Ja millä todennäköisyydellä sekä yhdistys huijaa (tukijoiden logot) että yhdistystä huijataan. Eiköhän se ole sama huijari ja hän on se, jonka ympärillä tämä kaikki pyörii.

Vierailija
235/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän Heidi selittää rahan kerämisen ilman asiaan kuuluvia lupia? Juuri Satu Rämökin kertoi Iltalehdessä lahjoittaneensa yhdistykselle 20000 e. Ja entäpä sitten nettisivut ja siellä mainitut yhteistyötahot? Petoshan tuokin on, käyttää luvatta yritysten logoja.

Vierailija
236/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko siis joku keksinyt tämän tarinan kusettaakseen apuna ry:tä vai apuna ry keksinyt tämän tarinan itse?

Ry:tä vedätetty.

Vierailija
237/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vanhassa MTV:n jutussa Apuna ry:n Merja Rantasalmi kertoo miten tarkasti avustettavat valitaan

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/espoolainen-merja-tietaa-minkalaist…

"Me kysymme aina kopioita toimeentulotukipäätöksistä ja muita todisteita vähävaraisuudesta sekä muutenkin keskustelemme perheiden kanssa paljon.

Varsinkin alkuun kohtasimme paljon huijausyrityksiä, ja tulee niitä välillä edelleen. Koen kuitenkin, että olen sellainen konkari näissä asioissa, että pystyn lukemaan rivien välistä aika paljonkin, Rantasalmi sanoo".

Miten on siis mahdollista, että avustettavaksi päätyi olematon teinipoika?

Vierailija
238/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo järjestön Pekka-postauksessaan tekemät vaatimukset on aika erikoiset. Kamerat pois lasten puhelimista (ok, mutta miten tämä toteutettaisiin kaikille?), puhelimet pois kouluista (on lapsilla muutakin elämää kun koulu, joten ei tuo poista ongelmaa) ja kaikkein erikoisin: Snapchat pois Suomen verkosta.

Omaa elämääni ei hetkauta, vaikka kyseinen sovellus katoaisi, mutta olisi mielenkiintoista tietää miten nämä ajattelevat tällaisen Pohjois-Koreamaisen somealustan kiellon muka onnistuvan Suomessa. Ja se kaikkein olennaisin asia, eli mitä hyötyä he kuvittelisivat tällä saavutettavan, koska tilalla käytettäisiin sitten jotain muuta sovellusta.

En tiedä millaisen tietoteknisen osaamisen omaavia ihmisiä tuolla taustalla on, mutta eikö se nyt ole kaikille selvää, että kuvien ja vidoiden jakaminen on aika helppoa, eikä se ole mistään yhdestä snapchatistä kiini.

Joo ja vaadittiin myös vahvaa tunnistautumista videopeleihin. :) Sehän olisikin helppo toteuttaa, varsinkin kun suurin osa verkossa olevista peleistä ei ole kotimaisia. Tähän mitkään kansainväliset tahot lähtisi, tai edes teknisistä syistä voisi lähteä mukaan, eli ei Suomea nyt voida oikeen kansainvälisestä verkosta eristääkään.

Tällaisia "some laittomaksi" ja "netti pitää laittaa kiinni" tyyppisiä viisauksia tuli vielä joskus toista vuosikymmentä sitten vähän vanhempien ihmisten suusta ihan vaan siksi, etteivät oikeasti ymmärtäneet mikä on internet ja miten se toimii. Nyt kuitenkin jopa seitsemänkymppiset sukulaiseni postailee kaikista ahkerimmin facebookiin ja jakelee videoita lapsenlapsista whatsapissa, eli tämä ei voi olla edes mikään sukupolvikysymys. Nyt kiinnostaisi tietää kuka näiden ideoiden takana oikein on.

Vierailija
239/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut ryhmässä pitkään, vuosia. Lahjoittanut rahaa kerran, joskus koronan aikaan. Sen jälkeen seurannut sivusta, avustettavien hakemuksista tuli aina jotenkin sellainen olo, että ovatko tosia.

Tätä Pekan tapausta seurasin ensimmäisellä kerralla myös sivusta, silloin pyydettiin rahaa silmälaseihin ym. Vaikutti aika asialliselta pyynnöltä. Sitten oli se pyörätuolikeissi, jonka jälkeen tuli tämä itsemurhakeissi.

Jostain syystä siinä kohtaa hälytyskellot ei soineet yhtään! Vaikka olen töidenkin kautta tekemisissä ja varsin tietoinen mm rakkaushuijauksista ja vastaavista. Olen nähnyt kuitenkin useita kertoja siellä ryhmässä, että esim Merja järjestänyt ruoka-avustuksia, ovat pitäneet asiallisia joululahjakeräyksiä ym. Tullut sellainen olo, että tuo eläkeläinen todella haluaa auttaa ja kaikkensa tekee. Heidi Jaarin osalta en tiedä, jäänyt kaukaiseksi hahmoksi, eikä mua sinänsä kiinnosta poliittiset yhteydet.

No sitten vaan rikosilmoitusta tekemään. Kyseessä on ihan ilman muuta petos. Aivan sama asia kuin ne rakkaushuijaukset ja nigerialaiskirjeet.

Vierailija
240/703 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Yksityisviesti ei olisi tuollainen tyhjentävä vuodatus ja ehkä myös kysyisi, mihin voi rahat palauttaa eikä itse toteaisi palauttavansa omatoimisesti yhdistykselle. Muutenkin sävy olisi keskustelevampi.