No nyt lopetan villasukkien kutomisen,
Ihan läheisimmillä on riittävästi ja lahjoittanutkin olen. Mut kirpparilla kun koitin myydä niin edes lankarahoja ei saa, turhaa touhua.
Kommentit (139)
Minä kyllä ostan villasukkia useammatkin, jos lankojen hinnalla myyt.
Vierailija kirjoitti:
Etkö oikeasti arvosta toisen työtä yhtään?
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.
Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu ratkaisu. En itsekään neulo villasukkia, koska niille ei ole tarvetta kenellekään.
Mulla on joka päivä lokakuusta huhtikuuhun villasukat jalassa. Tekisipä joku uusia, kun en itse osaa.
Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusvillasukat on helppo neuloa. Vain kantapää on hieman vaikeampi kohta. Kokeile aloittaa. Netistä löytyy ohjeita ja videoita esim. Youtubesta.
Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.
Ihmiset eivät tosiaankaan maksa käsityöstä mielellään paljoakaan. Esim. villasukkien neulomiseen kuluu helposti vaikkapa 10 -15 tuntia. Tuo aikamäärä vain ihan heitto, voi mennä paljon kauemminkin.
Jos ajateltaisiin tuntipalkaksi aivan minimi, jotain 10 euroa, niin sukille tulisi hintaa esim. 100-150 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan. Eikö tuossa ollut ongelmana, ettei saa myymällä edes lankojen hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut. Miehille ei ollut aikoinaan tekstiilitöitä koulussa, niin perustaidot ovat täysin nollissa ja olisin jo eläkeukko siinä vaiheessa kun oppisin tekemään hyvää jälkeä. Onneksi joku aina välillä laittaa joulupakettiin sukat.
Okei, et ilmeisesti ole neulonut ollenkaan. Sitten olisi hyvä, jos saisit jonkun opastamaan alkuun. Itseneulotuissa sukissa yms. saa näkyä hieman rosoisuutta. Olen neulonut aika paljon sukkia ja muuta ja yhä näkyy paikoin hieman epätasaisuutta.
Olen ihmetellen katsellut millä tahdilla jotkut tehtailevat sukkia. Osa tietysti antaa keräyksiin mutta osalla kaapit täynnä sukkia ja lisää tehdään. Sekin tietynlaista ylikulutusta. Sama lankojen ostossa. Kaapit täynnä lankaa ja silti vaan pitää lisää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan. Eikö tuossa ollut ongelmana, ettei saa myymällä edes lankojen hintaa.
Siis "arvostat" muttet maksaisi siitä mitään. Monelle työttömälle/pienituloiselle sukista saatu 5-10e(+langat) on iso raha. Varsinkin kirpparilla myydessä, kun myyjä joutuu vielä maksamaan pöytävuokraakin, niin jotain voittoa täytyisi saada.
Eikö kannattaisi neuloa enemminkin myssyjä kuin villasukkia?
Kysynnän ja tarjonnan juttuja. Nyt kuluneena talvena oli käyttöä pitkävartisille villasukille.
Hieno päätös! Tiedän, että kutomisen lopettaminen ei ole helppoa. Ei varsinkaan, jos on kutonut villasukkia!
Toivottavasti onnistut lopettamisessasi. Minä ja koko palsta on hengessä mukana. Tsemppiä oikein paljon.
Muista, että vaikka tekisi mieli kutoa vain yksi pieni lapanen, niin siitä se taas lähtee ja pian kudot kuviollisia villapuseroita!
Osta langat alesta tai kirppikseltä niin pystyt myymään pienellä tekopalkalla. Just myin 8 paria sukkia, euron kerä langoista. Tuntipalkkaa ei kannata laskea työlle. Pääasia että jotain palkkaa saa työstään. Myyntihinta sitten kuitenkin sen verran suuri että ostajalla jäätävä työ myydä eteenpäin, jos jälleenmyyntiin ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymmenet tuhannet ihmiset neuloo sukkia joka päivä mutta jos ilmaiseksi haluat niin joudut pitkään odottamaan. Tekijät kuitenkin työtänsä arvostaa, toivottavasti.
Mulla on aina villasukat - usein myös kesällä.
Käytän sisätossujen asemesta. Villasukka ei hiosta ja purista, kuten tossut.
En ole vielä opetellut niitä kutomaan, kun aina joku lahjoittaa - paras lahja!
Ei kai niitä kenenkään ole pakko kutoa.
Itse kudon sukkia, lapasia, kynsikkäitä, pipoja, kaulureita, neuletakkeja ja -puseroita ym. Joskus kyllästyn ja pidän taukoa. Silloin saatan virkata erilaisia juttuja. Mutta mihinkään näihin ei ole kukaan minua pakottanut. Koskaan en ole myynyt tuotteitani. Niiden tekeminen on harrastus. Ei pakko. Ihmettelenkin, miksi ap:n piti oikein aloitus tehdä lopettamisestaan. Ei kai se mikään maansuru ole, jos yksi mamma heittää kutimet syrjään.
Sukkien neulominen on mukavaa puuhaa televisiota katsellessa. Neulon sukkia ja pipoja ja kaikki olen lahjoittanut/antanut ilmaiseksi sairaalamme syöpäkeskukselle. Siellä on aina tarvetta pipoille, kun sytostaatit ovat vieneet hiukset. Toki ymmärrän tätäkin aloittajaa, olisihan se hyvä saada tekemiselleen jonkinlaista korvausta. Tosin olen huomannut, etteivät ihmiset halua maksaa käsitöistä, vaikka se aikaa tekijältä viekin. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja heti. Ei niitä sukkiakaan kustannuksitta neulota, langat maksavat vaikka ei työlle saisikaan laskea hintaa.
Neulottujen villasukkien liikatuotanto vähentää myös haluttavuutta, ettei koeta pitämisen arvoiseksi, saappaaseen kun on tarjolla helpommin pestäviä kuin perinteinen villasukka.