En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö
En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö
Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....
Ylen juttu
Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.
-no, mitä itket
-kyllä se nyt on ulos saatava
-ota kädet pois
-sattuuhan se mutta nyt ei auta
Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.
Kommentit (296)
41: minä olen se, joka rukoili nuorta kätilöä tekemään sisätutkimuksen ja päästämään minut saliin ennen kuin vauva tipahtaa sairaalan käytävälle. Kätilö vain sanoi, että tehtiin viimeksi X tuntia sitten, ja hänellä ei ole lupaa tehdä sitä turhaan.
Niin että olinko se tällä kertaa minä, joka yritin viedä kätilöltä seksuaalisen itsemääräämisoikeuden, kun väkisin vaadin sormea toosaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisessa asiakaspalvelussa näkee samaa, suomalaisen asenteen.
-Minä en ole palvelijasi/olen vain töissä täälä-
Ajatellaan että jos auttaa toista, alentuu. Ja sitähän ei suomalainen siedä.
AI jaa. Olen kyllä aina saanut hyvää palvelua Suomessa.
Ja asiakkaan pitää myös osata käyttäytyä. Asiakaspalvelijaa ei voi kohdella miten huvittaa, ei hän mikään orja ole.
Ehkä nämä, jotka valittaa, etteivät koskaan saa hyvää palvelua, ovatkin itse niitä vaikeita asiakkaita...
No jos lähdetään siitä liikkelle että osa heistä ei ole siellä sairaalassa vapaaehtoisesti, niin ei ole mikään ihme ettei kohtele "asiakaspalvelijaa" joka r aiskaa häntä, kuin kukkaa kämmenellä. Ihmisoikeus synnyttää missä haluaa ei suomessa toteudu, sillä se johtaa negatiivisiin sosiaalisiin seurauksiin ja painostukseen.
Vapaaehtoinen sairaalasynnytys on ihan ok. Ja siihen sen tulee jäädä. Jokainen nainen päättää omista elimistään ja omasta vauvastaan, ja se siitä.
Ja argumentteihin, että mies tai lääkäri omistaa vauvan ja päättää tämän asioista, näin ei ole. Nainen ja vauva ovat luonnollinen symbioosi ja vauvalla on yhtä lailla oikeus luonnolliseen hoivaan sekä äitiyteen, kuin äidilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.
Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.
Viime aikoina on ruvennut tulemaan v
Tuo selittää kaiken tarpeellisen mielenterveydestäsi, että sossut ovat olleet läsnä synnärillä.
Eiköhän sinun jälkeläisesi ole huostattu jo aikaa sitten. Muista ehkäisy jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
41: minä olen se, joka rukoili nuorta kätilöä tekemään sisätutkimuksen ja päästämään minut saliin ennen kuin vauva tipahtaa sairaalan käytävälle. Kätilö vain sanoi, että tehtiin viimeksi X tuntia sitten, ja hänellä ei ole lupaa tehdä sitä turhaan.
Niin että olinko se tällä kertaa minä, joka yritin viedä kätilöltä seksuaalisen itsemääräämisoikeuden, kun väkisin vaadin sormea toosaan?
Sehän on kätilön seksuaalista häirintää vaatia häntä kajoamaan toosaasi!
Mun synnytyslääkäri oli venäläinen ja meno sen mukaista. Kätilöt oli hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Taisitte olla tuossa tilanteessa molemmat suostumuksenne alaisesti pimppaasi ronklaamassa. Onpa muuten ihan helvetin erikoista, että nyt tätä suostumusasiaa pitää vääntää rautalangasta naisillekin.
Lähipiirissäkin on liian monta huonoa kokemusta, että en uskalla raskautua. Menen tänä vuonna steriin. Haaveilin ennen lapsesta, mutta en enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja asiakkaan pitää myös osata käyttäytyä. Asiakaspalvelijaa ei voi kohdella miten huvittaa, ei hän mikään orja ole.
Ehkä nämä, jotka valittaa, etteivät koskaan saa hyvää palvelua, ovatkin itse niitä vaikeita asiakkaita...
No jos lähdetään siitä liikkelle että osa heistä ei ole siellä sairaalassa vapaaehtoisesti, niin ei ole mikään ihme ettei kohtele "asiakaspalvelijaa" joka r aiskaa häntä, kuin kukkaa kämmenellä. Ihmisoikeu
Millä taholla muka on valtuudet määrätä nainen sairaalaan synnyttämään? Kyllä nainen menee sinne sairaalaan ihan itse. Mies saattaa olla kuskina toki.
Nyky some aikana täytyy lääkärin ja kätilön varoa jokaista käden liikettä, kun synnytyksen aikana voi saada epäilyjä raiskauksesta tai seksuaalisesta häirinnästä, kertoo jo ajasta paljon ja jotain on pahasti pielessä.
Suomessa onneksi lisääntymimen on jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta. Jos ei halua ei tarvitse synnyttää kotona, sairaalassa, bussissa, ulkomailla tai yhtään missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.
Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.
Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.
Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.
Se kertoo kyllä jotakin, mutta ei mielenterveydestäni vaan siitä, miten rajua ja syvällä naiseen kohdistuva seksuaalinen väkivalta ja kontrolli suomessa on. Näissähän se ei ole siis yksittäinen kätilö tai lääkäri joka tekee väärin, vaan väkivalta on integroitu koko järjestelmään ja ihmisille maksetaan seksuaalisen väkivallan toteuttamisesta naisille. Kuten myös lapsikaappauksistakin, joista niistäkin on paljon juttua koko ajan kaikkialla ja myös eu-tuomioistuin on suomea useasti moittinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lähdetään siitä liikkelle että osa heistä ei ole siellä sairaalassa vapaaehtoisesti, niin ei ole mikään ihme ettei kohtele "asiakaspalvelijaa" joka r
Painostus on epäsuoraa pakottamista ja uhkailua. Lasut ovella ja selän takana asioiden järjestelyä. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on kätilön seksuaalista häirintää vaatia häntä kajoamaan toosaasi!
Mietin ihan samaa. Tuossa juuri sanottiin, että nainen on seksuaalinen olento koko elämänsä ja kaikissa tilanteissa, ja hän oli naispuolinen kätilö. Toivottavasti hän sai jotain kriisiapua.
Minä olen synnyttänyt kaksi lastani 2010-luvulla Jorvissa, ja sain hyvää hoitoa. Voisin synnyttää vaikka kolmannenkin kerran, mutta en jaksaisi enää kolmatta vauva- ja pikkulapsiaikaa.
Kätilöt olivat mukavia ja koin että minut huomioitiin hyvin, minua kuunneltiin ja tarjottiin eri tilanteissa eri vaihtoehtoja. Tosin mielelläni luotin kätilöön siinä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.
En tiedä tuosta kätilöiden vihasta, johtuuko tästä, mutta kehon tuottama oma kivunlievitys on totta. Kipu on "kestettävää" kun keho tuottaa omaa kivunlievitystään synnytyksen kulkiessa luonnollista tahtia, kun taas keinotekoisen kivunlievityksen vaikutuksen loppuessa kivusta tulee sietämätön, koska keho ei ole itse tuottanut sitä lainkaan. Kivunlievitys myös saattaa hidastaa avautumista ym. vaiheiden luonnollista kulkua, mikä taas tuo lisää uusia ongelmia (synnytys ei etene).
Ylipäätään kaikki missä puututaan kehon luonnolliseen kulkuun on haitaksi, se häiritsee kehon ihmeellistä voimaa hoittaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on naisvihamielinen maa :(
Ihmisvihamielinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos lähdetään siitä liikkelle että osa heistä ei ole siellä sairaalassa vapaaehtoisesti, niin ei ole mikään ihme ettei kohtele "asiakaspalvelijaa" joka r aiskaa häntä, kuin kukkaa kämmenellä. Ihmisoikeu
Ja kuka on argumentoinut, että vauva kuuluu miehelle tai mieslääkärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisitte olla tuossa tilanteessa molemmat suostumuksenne alaisesti pimppaasi ronklaamassa. Onpa muuten ihan helvetin erikoista, että nyt tätä suostumusasiaa pitää vääntää rautalangasta naisillekin.
No ei oltu ronkkimassa molemminpuolisella suostumuksella. Hän nimenomaan kieltäytyi ronkkimasta pimppaani. Tosin en ennen tätä hetkeä ole ajatellut asiaa seksuaalisen itsemääräämisoikeuden näkökulmasta. Meneekö se niin kuin normielämässä, että kumman tahansa missä tahansa vaiheessa sanomaa eitä täytyy kunnioittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan synnyttäisi kotona tässä maailmassa, jossa on huippuluokan synnytysklinikoita kaikella mahdollisella laitteistolla.
Laiteko sen vauvan synnyttää? Äly hoi älä jätä. No onneksi olet vapaa viemään oman kohtusi sen skalp..laitteiston luokse.
Mun lapsista 2/4 olisi kuollut kotisynnytyksessä ja minäkin näistä toisessa, onneksi on sairaala ja laitteet jotka valvoo silloinkin kun kätilö ei ole paikalla
Vierailija kirjoitti:
Nyky some aikana täytyy lääkärin ja kätilön varoa jokaista käden liikettä, kun synnytyksen aikana voi saada epäilyjä raiskauksesta tai seksuaalisesta häirinnästä, kertoo jo ajasta paljon ja jotain on pahasti pielessä.
Suomessa onneksi lisääntymimen on jokaisen oma ja vapaaehtoinen valinta. Jos ei halua ei tarvitse synnyttää kotona, sairaalassa, bussissa, ulkomailla tai yhtään missään.
Noita toimenpiteitä aletaan suorittamaan ihan standardina eikä suurimmalla osalla synnyttäjistä ole tietoa, että niistä kaikista saa ja voi kieltäytyä. Ja että niistä PITÄISI saada kieltäytyä ilman esim. Lasu-uhkaa, mikä ei myöskään toteudu. Lasuilla on nykyään myös lainsäädännössä kohta mikä oikeuttaa lapsikaappauksen käytännössä mutulla, joka uhkaa ja pakottaa naista suostumaan kaikkeen "suositeltuun" oman tahtonsa ja hyvinvointinsa vastaisesti, sekä pakottaa luopumaan myös lapsen itsemääräämisoikeudesta.
Siviilissäkin jos menet vaan standardisoidusti tunkemaan sormiasi tai laitteita toisten sukuelimiin, kyseessä on r aiskaus. Jos uhkaat tai painostat, kyseessä on r aiskaus. Ja uhkailu, pelottelu ja painostus ovat nimenomaan ne keinot, millä naisia noihin palveluihin ohjataan.
Perustuslaissa ja ihmisoikeuksissa on oikeus koskemattomuuteen. Tämä on täysin yksiselitteinen asia ja se koskee äitiä sekä vauvaa.
"Ikävä totuus on se, että kaikki sotealalla työskentelevät eivät ole alalle soveltuvia, ovat väsyneitä ja loppuunpalaneita, mutta eivät työllisty muuallekaan ja osalla siitä porukasta se paha olo purkautuu potilaisiin. Mutta se miksi näitä tapahtuu on resurssien puute. Olen itse kolmekymppinen ja oma äiti on varoittanut, että meno tietyissä sairaaloissa oli hirveää jo ja silloin ja koska olen joutunut asioimaan naisten taudeilla, niin se kohtelu siellä on kyllä kylmää. "
Oon ollu sote-alalla töissä ja itellä se uupuminen aiheutti ennen kaikkea "konemaista" työstä suoriutumista. En ollut ilkeä kenellekkään, mutta en jaksanut jokaiselle hymyilläkään. Kohtaamisia saattoi olla kymmeniä, jopa satoja, niin lopulta ei vaan jaksa enää vetää sitä naamaria päähänsä. Tekee vaan sen työnsä niin hyvin, kuin pystyy.
Toisaalta sekin oli hermoja kiristävää, kun itse tiesi potilaslistan olevan loputtoman pitkä ja pitäisi jo jatkaa seuraavan luo, ettei aiheudu pahaa ruuhkautumista. Sitten potilaalla on erityisvaatimuksia ja hän haluaa neuvoa minua työssäni ja määrätä tavat, joilla sitä teen tai sitten muuten vaan lörpötellä.