Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo tanskalaiskätilö

Vierailija
26.02.2025 |

En haluaisi synnyttää Suomessa, sanoo kotisynnytyksiä avustava tanskalaiskätilö

Tanskassa kotisynnytykset ovat osa julkista terveydenhuoltoa....

Ylen juttu

Minä en haluaisi synnyttää kotona mutta olen samaa mieltä siitä että Suomessa ihmistä ei sairaalassa kohdata.

-no, mitä itket

-kyllä se nyt on ulos saatava

-ota kädet pois

-sattuuhan se mutta nyt ei auta

Tätä oli kommentointi omassa synnytyksessäni. Jäi todella huonot muistot enkä ole menossa uudestaan. Eli toista lasta ei siis tule.

Kommentit (296)

Vierailija
21/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.

Asia on päinvastoin. Suomessa on maailman korkein epiduraalin käyttöaste synnytyksissä, 89 prosenttia. Tanskassa vain 40 prosenttia ottaa epiduraalin. Tässä ihan oikeaa tilastotietoa vuodelta 2024.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/epidural-rates-by-co…

Vierailija
22/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.

Hävetkää. Synnytyksen pitäisi olla maksullinen tapahtuma.

Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.

Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.

En aio synnyttää joten pidän huolen ehkäisystä. Huomaa millaiset mt-potilaat tätäkin omituista nettifoorumimyyttiä pitävät yllä, kun kommenttiasi lukee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan aio synnyttää Suomessa enkä myöskään kasvattaa sinne yhtään veronmaksajaa. Onneksi olen elänyt elämääni niin, että minulla on muitakin vaihtoehtoja. Ihan jo pelkästään Etelä-Euroopassa löytyy tasokkaampi sairaanhoito mitä Suomessa ei ole ollut pitkään aikaan. Tosin nykyinen asuinmaani sijaitsee Länsi-Euroopassa, mieheni kotimaassa. 

Vierailija
24/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa asiakaspalvelussa näkee samaa, suomalaisen asenteen.

-Minä en ole palvelijasi/olen vain töissä täälä-

Ajatellaan että jos auttaa toista, alentuu. Ja sitähän ei suomalainen siedä.

AI jaa. Olen kyllä aina saanut hyvää palvelua Suomessa.

Ja asiakkaan pitää myös osata käyttäytyä. Asiakaspalvelijaa ei voi kohdella miten huvittaa, ei hän mikään orja ole.

Ehkä nämä, jotka valittaa, etteivät koskaan saa hyvää palvelua, ovatkin itse niitä vaikeita asiakkaita...

Vierailija
25/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan puhuttiin vain totuuksia. Uloshan se on saatava, ei vauva voi jäädä kohtuun asumaan. Ja sattuu varmaan, mutta vaihtoehdot on taas kerran vähissä.

Niin. Tässä se asenne näkyy.

Totta. Sama empatiakyvyn ja sosiaalisten taitojen puute koskee koko hoitoalaa. Eivät myöskään kykene ottamaan palautetta vastaan.

Vierailija
26/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisessa asiakaspalvelussa näkee samaa, suomalaisen asenteen.

-Minä en ole palvelijasi/olen vain töissä täälä-

Ajatellaan että jos auttaa toista, alentuu. Ja sitähän ei suomalainen siedä.

AI jaa. Olen kyllä aina saanut hyvää palvelua Suomessa.

Ja asiakkaan pitää myös osata käyttäytyä. Asiakaspalvelijaa ei voi kohdella miten huvittaa, ei hän mikään orja ole.

Ehkä nämä, jotka valittaa, etteivät koskaan saa hyvää palvelua, ovatkin itse niitä vaikeita asiakkaita...

Synnäri on naisille vähän kuin armeija miehille. Siellä kohtaa kaikenlaisia kansanosia, joihin ei muuten törmäisi.

Itse keskiluokkaisena kunnon kansalaisena pidin 80 euron päivämaksua synnytyssairaalassa aivan sikaräkähalpana. Siihen olisi tarvittaessa kuulunut epiduraali, hätäsektio ja kaikki mahdolliset herkut, siis oikeasti tuhansien tai kymmenien tuhansien eurojen arvosta hoitoa. Summalla, jolla ei olisi edes hotelliin päässyt.

Huonekaverini mielestä taas synnytyssairaalassa olo oli kauhean kallista, ja siksi hän päätti varastaa minkä irti sai. Voiteet, siteet, kaikki lähti hänellä mukaan. Meitä on moneen junaan.

Vierailija
27/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös kätilöt ole pääsääntöisesti naisia? Mielenkiintoista jos nainen on toiselle naiselle tyly, varsinkin synnytyksen aikana. Vai onko synnyttäjien tulkinnat vääriä? Onko niin että nykynainen on niin pilalle hemmoteltu prinsessakuvitelmineen ja vanhempiensa sallineen nykynaiselle kaiken eikä ole ikinä aiemmin kohdannut vastoinkäymistä, pettymystä, kipua tms. Se selittäisi näiden synnyttäjänaisten "tuskaiset ja raastavat " kokemukset synnyttämisestä. 

Apinalaumoissa vanhemmat naaraat tappavat nuorempien poikasia. Sairaalahenkilökunta tekee toimenpiteitään rahasta eivätkä rakkaudesta synnyttäjään.

Parempiakin ammatteja olis, jos rahan takia haluaa työtä tehdä... Sote-alan palkat on surkeat.

Vierailija
28/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudesti olen synnyttänyt Suomessa ja joka kerta saanut hyvää hoitoa. En tyrmää toisten huonoja kokemuksia, mutta ei niitä voi yleistää, että se aina olisi sellaista ja joku maan tapa. Minua on kuunneltu ja toiveeni on otettu huomioon. Kipulääkkeitä olisi saanut enemmänkin kuin mitä olen halunnut. On ollut tilanteita, että en ole saanut pyytämääni lääkettä, koska synnytys on edennyt jo niin pitkälle, että se olisi myöhäistä. On ollut ihan selvää, että se ei ole johtunut mistään ilkeydestä tai lääkkeiden pihtaamisesta. Laspivuodeosastollakin on ollut hyvää hoitoa. Ketään ilkeitä tiuskijoita ei ole tullut vastaan. 

Vierailija
29/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullehan puhuttiin vain totuuksia. Uloshan se on saatava, ei vauva voi jäädä kohtuun asumaan. Ja sattuu varmaan, mutta vaihtoehdot on taas kerran vähissä.

Totta. Sama empatiakyvyn ja sosiaalisten taitojen puute koskee koko hoitoalaa. Eivät myöskään kykene ottamaan palautetta vastaan.

Potilas suuttuu, kun ammattilainen ei suostu tekemään työtään, kuten potilas sanoo. Ei käy mielessäkään, että se ammattilainen on siinä se asiantuntija.

Hän on ehkä tietää, mihin asiat päätyvät, jos tanssitaan potilaan pillin mukaan. 

Ehkä vois saman tien laittaa vaan kadulta porukkaa hoitamaan pikkurahalla synnytyksiä yms. Varmasti löytyis rahan puutteessa olevia vapaaehtoisia. 

Vierailija
30/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kätilöt vihaavat kaikenlaista kivunlievitystä. Siksi sairaalaan ei saa mennä ennen kuin kipulääkitystä on myöhäistä antaa, niin säästetään kuluissa. Jonkun eurooppalaisen tutkimuksen mukaan suomalainen nainen on ainoa, joka todennäköisesti synnyttää ilman mitään lääkitystä, koska meillä edelleen uskotaan, että kipu kuuluu synnytykseen ja sen poistaminen on vaarallista äiti-lapsi -suhteelle. Äidin tulee suomalaisen kätilön mielestä kokea tämä elämää suurempi asia ilman lääkitystä, vaikka sen vuoksi moni ei ikinä halua toista lasta. Toisin on Tanskassa, siellä äiti ei ole synnytyskone vaan osa koko tapahtumaan, Suomessa vain lapsi merkitsee mitään.

Johtuu yksinkertaisesti siitä, että monissa sairaaloissa ei virka-ajan ulkopuolella ole anestesialääkäriä ja päivystävät tykkäävät kyttyrää, jos heille yhdestä synnyttäjästä soitetaan. 

Vierailija
31/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jösses miten mammat kehtaavatkin valittaa. Suomi on maailman kärkimaita synnytyksen turvallisuudessa mitattuna. Mutta ei, pitäisi saada suitsutusta ja skumppaa sänkyyn kun sitä pallopäätä rutistetaan toosasta ulos. Minä olen kuningatar, minä haluan huomiota ja kehuja.

Sinä voit synnyttää omat lapsesi sairaalametodein. Silvotaan kiveksesi ja viis veisataan hoitotahdostasi. Sitä ennen miespuoliset hoitajat masturboivat sinua laitteillaan vuoden, ym.

Tuollaisen seksiväkivaltaprosessin kutsuminen "turvalliseksi synnytykseksi" on erittäin alhaista ja pahaa. Päälle tietysti lapsivuoteuden ja äitiyden loukkaamiset, eikkomiset, häirinnät, ym.

Viime aikoina on ruvennut tulemaan vastaan näitä vähän omalla tavallaan synnytys- ja äitiysväkivallasta kertovia juttuja. Tämä ei palvele yhtään ketään, että normaaleja hoitotoimenpiteitä ruvetaan tarkoitushakuisesti ja tahallaan väärinymmärtäen kutsumaan kaiken sortin seksuaaliseksi väkivallaksi, loukkaamiseksi ja häirinnäksi yms. Kenellekään normaalille ihmiselle ei tulisi mieleenkään, että raskaana olevan/synnyttävän naisen tutkiminen olisi jotain seksuaalista kajoamista.

Totta kai jos ei osata oikein kohdata asiakasta, eikä oteta huomioon että asiakkailla voi olla erilaisia traumoja tms, nämä herkkien alueiden toimenpiteet voivat jättää ikäviä kokemuksia, ja siitä pitääkin puhua. Mutta se, että fantasioidaan siitä jotain kieroutunutta väkivaltaa jota pirullinen henkilökunta pelkissä pahuuksissaan tekee, tekee vain haittaa oikealle keskustelulle! 

Vierailija
32/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noh, näinhän siinä käy, kun henkilökunta poltetaan loppuun kiristämällä loputtomasti työtahtia ja tehokkuusajattelua. Sitten vielä nykyään jokatoinen potilas on hankala ja tietää itse paremmin, miten tämän ammattilaisen työ pitäisi tehdä. Kun hän on Googlettanut.

Vierailija
33/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina on ruvennut tulemaan vastaan näitä vähän omalla tavallaan synnytys- ja

Ikävä totuus on se, että kaikki sotealalla työskentelevät eivät ole alalle soveltuvia, ovat väsyneitä ja loppuunpalaneita, mutta eivät työllisty muuallekaan ja osalla siitä porukasta se paha olo purkautuu potilaisiin. Mutta se miksi näitä tapahtuu on resurssien puute. Olen itse kolmekymppinen ja oma äiti on varoittanut, että meno tietyissä sairaaloissa oli hirveää jo ja silloin ja koska olen joutunut asioimaan naisten taudeilla, niin se kohtelu siellä on kyllä kylmää. 

Vierailija
34/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina on ruvennut tulemaan vastaan näitä vähän omalla tavallaan synnytys- ja

Ja aikamoisena maailmannapana itseään pitävät, kun kuvittelevat kaikkien saavan kiksejä hänen vartalostaan kaiken sen kiireen ja työn lomassa. 

Vierailija
35/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnytys on vähän sellainen tapahtuma, ettei sitä voi verrata kovin kevyesti mihinkään. 

Ja ei, skumppaa en toivonut, ihan olisi riittänyt ettei tiuskita ja kohdella minua kuin jonain, joka on siellä osastolla häiritsemässä. Ihan tosissani siinä kivuissa mietin, että pääsisinkö lähtemään vielä kotiin.

Laskun sain kotiin hoitopäivistä. Ei toki todellisia kustannuksia, kuten et saa sinäkään jos joudut jostain syystä sairaalaan. 

Vierailija
36/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime aikoina on ruvennut tulemaan v

Ehkä hän saakin itse kiksejä ja projisoi sen hoitohenkilökuntaan.

Mulla ei kävis nimittäin noissa tilanteissa seksi mielessäkään, ei ammattilaisen eikä potilaan roolissa. Siinä on ihan tarpeeksi muuta ajateltavaa ja kädet täynnä töitä. 

Vierailija
37/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos viittaat epiduraaliin niin se estää naista liikkumasta ja käyttämästä lihaksiaan, eli esim. hakemasta oikeita asentoja.

En tiedä olenko saanut huonon epiduraalin synnytyksessä, koska olen kävellyt ja liikkunut sen jälkeen.

Vierailija
38/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös alan työntekijöille. Vaikea varmasti tehdä työtään hyvin, jos koko ajan pitää miettiä, tulkitaanko r*iskaajaksi.

Sain ekan lapseni 2010, ja mielestäni silloin kätilöiden kanssa oli helppoa ja mutkatonta asioida. Viimeiseni sain 2017, ja homma oli mennyt aivan nurinkuriseksi. Ei otettu synnytyssaliin eikö suostuttu edes tekemään sisätutkimusta. Kätilöharjoittelija vain toisteli, että ohjeistuksena on välttää turhia tutkimuksia.

Kivittäkää vaan, mutta mielestäni pieni auktoriteetti kuuluu kätilön ammattiin. Ei tiuskiminen, vaan sellainen positiivinen asenne, että nyt kun tehdään näin, kaikki menee hyvin.

Vierailija
39/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää tosiaan tuo logiikka, että äidin tunteiden syntymiseen muka tarvittaisiin kipua ja tuskaa, kun taas isän tunteet syntyvät kuin itsestään... 

Pelkkää vähättelyä ja oikeastaan suoranaista naisvihaa.

Vierailija
40/296 |
26.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis se ei palvele, että seksuaalista väkivaltaa jargonoidaan ja standardisoidaan "toimenpiteiksi". Naisen sukuelin on sukuelin ihan läpi tämän elämän, se ei lakkaa olemasta seksuaalinen asia siksi aikaa, kun lääketeollisuus haluaa sörkkiä sitä. Kyseessä on seksuaalinen väkivalta ihan siitä huolimatta, kokeeko tekijä himoa, vihaa vai psykopaattista tunteettomuutta

Toimenpiteet hoidetaan kyllä ihan vakkarir aiskaajien elkein, suostumuksia kyselemättä ja mahdollisesti vain tiukasti painostamalla ilmoittaen, että laitan nyt tämän ja tuon sisääsi

Sen lisäksi että alapään sukuelimistön alueella tapahtuva toiminta on seksuaalista, on rintojenkin. Esimerkiksi itseäni painostettiin imettämään uhkaavassa ja hyökkäävässä ilmapiirissä sosiaaliviranomaisten alla, joka sekin on seksuaalista väkivaltaa. Se että te nimeätte naisen ruumiinosat ja r aiskauksen uudelleen hienolla sanalla ja kehitätte toimintapolub r aiskaamiseen, ei tee siitä mitään muuta kuin r aiskaamista. Se että lääkäri työntää siemenen lehmän emättimeen, on lehmän r aiskaamista ihan siitä huolimatta, mitä lääkäri siitä ajattelee. Ymmärrätkö?