Muita jotka lapsettomia koska eivät löytäneet kumppania?
Otsikkoon kiteytyy varmasti se miksi tämä koira älähtää lukiessaan uutisia synnytystalkoista ja väestökriisistä. En syytä omasta lapsettomuudestani mitään tai ketään, vaan ajattelen että kohdallani elämä nyt vain meni näin ja mukana on ollut ihan vaan huonoa tuuria.
Olen ihan tavallinen, korkeakoulutettu ja keskituloinen suomalainen nainen ja varmasti monella mittarilla hyvin keskiverto. Olen ollut pitkissä parisuhteissa ihan tavallisten miesten kanssa, mutta useamman vuoden yhdessäolon jälkeen miehet eivät ole halunneetkaan mennä naimisiin ja perustaa perhettä vaan harrastella ja touhuilla omiaan. En vaan ole sitten löytänyt miestä jonka kanssa vakiintua ja nyt ikä alkaa väistämättä tulla vastaan sillä en hyppäisi lapsentekoon nopealla aikataululla uuden ihmisen kanssa.
Tiedän itsellisen äitiyden olevan vaihtoehto, mutta itselleni se on vain teoreettinen sellainen. Minulla ei ole tarpeeksi vakaata turvaverkkoa lähellä tai taloudellista tilaa jotta kokisin tuon hyväksi vaihtoehdoksi lapsen kannalta. Mutta nyt sitten tässä elämänvaiheessa alan pikkuhiljaa kohdata realiteetit ja että äitiys ei koskaan toteutunut. Ajatus tuon myöntämisestä ääneen on pelottava ja hyvin lopullinen joten kuulisin mielelläni anonyymina muiden kokemuksia ja mietteitä vastaavasta tilanteesta.
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla pariskunnillakaan ole tukiverkkoja tai hyvää taloudellista tilannetta.
No ei, mutta heillä on sitten toisensa läsnä arjessa kokoajan ja jakamassa hoito- ja kasvatusvastuuta sekä taloudellista vastuuta. Olisi aikamoinen riski hankkia lapsi ihan yksin, ja itselläni ei ole ihan lähellä ketään lähipiiriä. Täten jos joutuisin vaikka sairaalaan, niin pieni lapsi joutuisi johonkin viranomaisten hoiviin. Se lapsi ei ole kuitenkaan mikään lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta koska olen korkeakoulutettu mies, niin minua kehoitetaan vain pitämään pääni kiinni ja painumaan v..tuun kuvottavana incelina, joka ei ymmärrä miten tämä lapsettomuus ja kumppanin kaipuu on toisenlainen ongelma naisille, jos edes inahdan, että minä(kin) haluaisin tai olisin halunnut saada lapsia ja yhdessö kumppanin, kanssa tai edes kumppanin jonka kanssa elää ja olla yhdessä....
Onko muka asia ihan noinkaan? kuka tollasta sanoisi jos kerta töissä käyt ja elätät itsesi?
Vierailija kirjoitti:
Naiset ei saa lapsia koska kelpuuttavat jonkun komean pelimiehen joka haluaa vain seksiä naiselta ja nainen uskoo miehen selitykset että lapsia tehdään myöhemmin. Lapsi kannattaa tehdä 6 kk suhteen alusta ja jos mies ei suostu niin heivaa mies niin et tuhlaa vuosia miehen valehteluun ja lupauksiin lapsista.
Ai että lapsi ennen kuin edes tuntee toista? Toosi fiksua.
Olen lapseton, koska en löytänyt avio/isämatskua olevaa miestä, joka olisi kiinnostunut musta. Olen harmaavarpunen enkä juuri herätä miesten kiinnostusta.
En halunnut hankkia lasta vääränlaisen miehen kanssa enkä todellakaan yksin.
Lapsettomuus kaivertaa vähän mutta ei niin paljoa kuin rakkauden puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderissä ihan tavallinen nainen saa helposti 100 matchia viikossa. Varmasti löytyy mies jos sen verran vaivaa näkee, että profiilin tekee itselleen. Tai jos ei löydy niin sitten on kyllä todella nirso miesmaku kyseisellä naisella.
Olet ihan oikeassa, matcheja kyllä tulee. Mutta onkin sitten eri pallolaji tutustua mieheen jolla olisi palikat suunnilleen kohdillaan eli työ tai ainakin haku päällä, ei päihdeongelmaa, ei hankala luonne tai esim. sovinisti tai rasisti, fiksu, tasa-arvoinen, kiva tyyppi. Ulkonäön puolesta siisti ja itsestään huolta pitävä ilman mitään tarkempia kriteerejä. Minusta vastaan tulee aika paljon kivannäköisiä miehiä eli se ei ole se isoin ongelma vaikka tällä palstalla varmaan joku vetää kohta sen kortin.
En ole edes poliittisesti vasemmalla, mutta moni mies on yllättävä
Et ole poliittisesti vasemmalla mutta silti persumies ei kelpaa. Niin kuin ei kelpaa yli 90 prosentille naisista.
Koska naiset on fiksuja ja persut.. öööh.. noloja.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla pariskunnillakaan ole tukiverkkoja tai hyvää taloudellista tilannetta.
No niillä on sentään toisensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinderissä ihan tavallinen nainen saa helposti 100 matchia viikossa. Varmasti löytyy mies jos sen verran vaivaa näkee, että profiilin tekee itselleen. Tai jos ei löydy niin sitten on kyllä todella nirso miesmaku kyseisellä naisella.
Olet ihan oikeassa, matcheja kyllä tulee. Mutta onkin sitten eri pallolaji tutustua mieheen jolla olisi palikat suunnilleen kohdillaan eli työ tai ainakin haku päällä, ei päihdeongelmaa, ei hankala luonne tai esim. sovinisti tai rasisti, fiksu, tasa-arvoinen, kiva tyyppi. Ulkonäön puolesta siisti ja itsestään huolta pitävä ilman mitään tarkempia kriteerejä. Minusta vastaan tulee aika paljon kivannäköisiä miehiä eli se ei ole se isoin ongelma vaikka tällä palstalla varmaan joku vetää kohta sen kortin.
En ole edes polii
Koska naiset on fiksuja ja persut.. öööh.. noloja.
Persut eivät sentään kannata kalifaattia. Tai sitä että sähköä käytetään vain silloin kun tuulee. Sukupuoliakin on persujen mielestä vain kaksi eikä miljoonia.
Varmasti yleisin syy. Vääränlainen tukka, liian iso nenä tai joku muu vastaava syy ja kenellekään ei kelpaa. Pitää olla pintaliidokas, someen sopiva. Näinhän se menee tässä maailmassa. Eipä siitä voi ketään syyttää, koska se on vain näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan oikeassa, matcheja kyllä tulee. Mutta onkin sitten eri pallolaji tutustua mieheen jolla olisi palikat suunnilleen kohdillaan eli työ tai ainakin haku päällä, ei päihdeongelmaa, ei hankala luonne tai esim. sovinisti tai rasisti, fiksu, tasa-arvoinen, kiva tyyppi. Ulkonäön puolesta siisti ja itsestään huolta pitävä ilman mitään tarkempia kriteerejä. Minusta vastaan tulee aika paljon kivannäköisiä miehiä eli se ei ole se isoin ongelma vaikka tällä palstalla varmaan joku vetää kohta sen kor
Persut eivät sentään kannata kalifaattia. Tai sitä että sähköä käytetään vain silloin kun tuulee. Sukupuoliakin on persujen mielestä vain kaksi eikä miljoonia.
Olipa harvinaisen typerä viesti. Varmaan persun kirjoittama.
Olen mies ja jo oikeastaan liian vanha tulemaan isäksi 46 vuotiaana. Ajatus lapsettomaksi jäämisestä tuntuu erittäin pahalta. Ehkä aloitan joskus suhteen vastoin tahtoaan lapsettomaksi jäänen naisen kanssa. Myrkytämme sitten toisemme katkeruudella ja surulla lapsettomuudesta. Lapsettomuus ei ole ihmiselle luontainen tai terve olotila. Se on yhtä suuri suru kuin jos lapsesi olisi kuollut ja ei olisi enää mahdollista saada uutta jatkamaan geenejäsi.
Onneksi olin alle kolmekymppisenä naiivi ja tein lapsen ihan väärän ihmisen kanssa. Siitä toki seurasi ero ja paljon tuskaa, mutta ilman sitä minulla ei olisi nyt lapsia ollenkaan.
Nyt vasta yli nelikymppisenä olen vasta siinä tilanteessa, että olisi hyvä puoliso ja lapsi voisi tulla. Mutta näin vanhana enää tule raskaaksi. Ainoa asia, mitä kadun on, etten pakastanut munasoluja nuorena. Kehotan tekemään niin, jos olet vielä sen ikäinen, että se onnistuu. Saat mielenrauhaa ja lisää aikaa kumppanin löytämiseen ja voit sitten vanhempana tehdä myös sen biologisen lapsen yksin, jos ei puolisoa löydy.
Minun on myös ollut vaikea löytää kumppania, joka olisi halunnut naimisiin ja lapsia. Miehet vaan venyttää ja vanuttaa ja empii päätöksiä tai keskittyy juuri johonkin muihin asioihin. Tosi tuskallista.
Minä myös. Seurustelin 20-26 vuotiaana miehen kanssa, joka ei halunnut lapsia. Erosimme ja deittailin ajoittain tosi paljon jossain 27-40 välillä. Miehet eivät olleet kiinnostuneita minusta. Tai, alkuun olivat, mutta tapailun kestäessä jokaisella miehellä vaikutti tulevan se epäröinti, että olisiko löytynyt sittenkin joku vielä parempi. En tiedä mikä minussa oli vikana. Olen rento ja mukava, luonteeltani hyväntuulinen ja ulkonäöltäni hoikka & varmaan ihan nätti. Pitkät hiukset.
Minulla ei onneksi koskaan kuitenkaan ole ollut mitään kovaa vauvakuumetta. Tuolloinkin etsin miestä ihan kumppaniksi. Lapsi olisi saanut sitten tulla, jos olisi löytynyt hyvä suhde ja kumpikin olisi lasta toivonut, mutta se ei olisi ollut pakollista.
Löysin miehen 44-vuotiaana. Hänellä oli lapsia ennestään joten hän ei niitä enää halunnut. Minulle se oli ihan ok.
En ole hirveästi harmitellut lapsettomuuttani enkä ainakaan kadu mitään koska en koe että olisin voinut tehdä mitään toisin. Tapailin hyvin monen tyyppisiä miehiä, mutta heidän valintansa oli jokin muu. En kuitenkaan syytä heitäkään. Ketään ei voi pakottaa suhteeseen, ja toisaalta löysin kuitenkin aivan ihanan miehen, jota en olisi löytänyt jos olisin pariutunut aiemmin ja perustanut perheen.
Olen nyt sen ikäinen että alkaa olla ihan viimeiset hetket löytää mies jos haluan lapsia. Tavallaan haluaisin kovastikin, kun mietin omaa lapsuuttani mutta en halua hinnalla millä hyvänsä. Joten en etsimällä etsi tinderistä tai ole haku päällä. En todellakaan saisi nirsoilla tämän asian suhteen, mutta en pysty ottamaan ketä tahansa vain saadakseni lapsia.
olen kyllä tavannut lapsia haluavia miehiä mutta ne jutut kaatuivat ghostailuun ja outoon välinpitämättömyyteen miesten osalta. Joten sekin vähän huolestuttaa deittailussa.
Tavallaan olisi helpotus että alkaisi vaihdevuodet niin tietäisi että se juna meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomuus on luonnotonta ja merkki itsekkyydestä, laiskuudesta ja epäkypsyydestä.
Omasta mielestäsi olet oikeassa... Helppo kirjoitella hölmöjä, kun katsoo maailmaa mehupillin läpi.
Minkä ikäinen olet ap? Mulla on hyvin samanlainen tilanne.
Olen vela mies. En halua lapsia. Olen sinkku ja tyytyväinen elämääni. Ei tarve pariutua.
Olin 31, kun löysin vihdoin kumppanin, mutta kävi nopeasti ilmi, että hän ei halunnut lapsia. Siinä kohtaa mietin omaa nopeasti hupenevaa markkina-arvoani ja mahdollisuuksiani löytää uusi älykäs, kunnollinen, raitis ja savuton työssä käyvä mies, joka vielä haluaisi lapsia. Näin tämä elämä nyt meni. Syli on tyhjä, mutta ei auta valittaa, paljon olen saanut tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton, koska en löytänyt avio/isämatskua olevaa miestä, joka olisi kiinnostunut musta. Olen harmaavarpunen enkä juuri herätä miesten kiinnostusta.
En halunnut hankkia lasta vääränlaisen miehen kanssa enkä todellakaan yksin.
Lapsettomuus kaivertaa vähän mutta ei niin paljoa kuin rakkauden puute.
Sama täällä, en ole ollut yhdessäkään vakavassa parisuhteessa. Kaikki seurusteluyritykset ovat kaatuneet siihen että meillä ei ole ollut mitään yhteistä ja minut on jätetty toisen naisen takia. Kyllähän asia vielä 40 kaiveli mutta kun on ollut yksin tarpeeksi kauan en enää osaa murehtia sitä. Silti olen ajoittain ajatellut että olisin ehkä ollut hyvä äiti niinkuin oma äitinikin oli. Nykyään eniten harmittaa se että olen jäänyt totaalisesti yksin, kaikki läheiset ovat kuolleet ympäriltä. Vanheneminen suorastaan pelottaa sillä ei ole ketään omaisia.
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa niistä hakee pelkkää seksiä, tai kevyitä seurustelukuvioita joissa tapaillaan viikonloppuisin juhlimisen, seksin yms merkeissä. Aika vähän on semmoisia, jotka oikeasti haluaa löytää aviopuolison jonka kanssa tehdä lapsia.
Deittisovelluksiset ovat täynnä miehiä jotka oikeasti haluaa löytää aviopuolison ja tehdä lapsia, mutta monet naiset swaippaa heidät surutta vasuriin koska eivät pärjää ulkonäkökilpailussa. Ne miehet jotka valitsette treffeille on se miesten vähemmistö joita muutkin naiset haluavat. He voivat pitkittää nuoruuttaan kevyemmissä suhteissa mielinmäärin koska naisia riittää.
Sama kokemus itselläni, mutta vielä 35v vuotiaana miehiä tuntuu kiinnostavan kaikenlainen harrastelu, puuhastelu ja kiva tekeminen ja avioliitto ja lapset tuntui olevan sellainen kiva ajatus joskus hamassa tulevaisuudessa mutta oikeasti sitten miehen kivaa tekemistä rajoittava riippakivi. Tietysti tuo vapaus valita haluamansa elämäntapa sallittakoon jokaiselle, mutta ne oikeasti perhemieliset miehet ovat todella harvassa. Tai sitten jotkut miehet olivat valmiita kyllä hankkimaan lapsia, mutta sillä periaatteella että ne ovat naisen projekti ja nainen saa maksaa viulut. Luonnollisesti en tuollaista isää lapsilleni tietoisesti halua valita.
Minusta tuo on iso ja merkittävä syy siihen miksi moni lisääntymisikäinen nainen ei lisäänny. Keskustelu aiheen ympärillä antaa kuvan että naiset ovat kategorisesti päättäneet olla hankkimatta lapsia kun taas oikeasti ongelma on se että nykymaailmassa perheyksikkö tarvitsee kaksi osallistuvaa vanhempaa ja itseasiassa moni mies ei ole halukas perustamaan perhettä kuin teoriassa. Mutta kuten sanottua, heillä on vapaus valita ja eihän tuolle mitään voi. Ap