IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat
Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Sitähän voi sanoa kassalla ennen ostospäätöstä, että voisin ostaa kahvin ja jotain muuta, jos pääsen istumaan pöydän ääreen. Jos henkilökunta ei tämän perusteella mene patistelemaan noita monen tunnin istuskelijoita pois, niin aina voi mennä muualle. Jos kaikki tekisivät näin, niin tilaa alkaisi löytyä.
Siinä ei ole mitään pahaa, jos joku viettää aikaa puolityhjässä paikassa ja tuskin se kahvilan pitäjääkään haittaa, mutta ruuhkaisempana aikana jokaisella pitäisi olla sen verran pelisilmää, ettei tee tuollaista. Itse yrittäjänä patistaisin tuollaiset ulos, jos se häiritsee maksavia asiakkaita.
Tässä tuli se ratkaiseva asia: pelisilmä. Normaali, muut huomioon ottava ihminen on tilannetajuinen. Jos on jo pitkään istunut sen yhden ostoksensa jälkeen pöydässä läppärissä kanssa ja ympärillä alkaa pyöriä uusien ostostensa kanssa porukkaa etsimässä paikkaa, fiksu tajuaa siirtyä siltä päivältä jatkamaan läppäröintiänsä muualle. Ihan ilman seinään liimattua lappua, jossa kerrotaan, miten huomaavainen ihminen käyttäytyy.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Kaikesta pitää säätää laki tai sääntö, koska joidenkin oma aivotoiminta ei kykene lukemaan tiettyjä sosiaalisia normeja ja sääntöjä. Kuten sitä, että jos sä ostat kahvilasta yhden mukillisen kahvia, niin se ei tarkoita että voit istua siellä puoli päivää notkuumassa- etenkään jos näet että ovesta on tulossa uusiakin asiakkaita, jotka etsivät istumapaikkaa.
Tässä ei ole kyse minkään lain säätämisestä, vaan siitä, miten yritykset myyvät omien tilojensa käyttöä. Tässä ei siis olla säätämässä siitä, mitä joku toinen saa tehdä tämän omaisuudella.
En ehkä myöskään ihan ymmärrä tuota, että asiasta ei tulisi sääntää sääntöjä, mutta että toisaalta tästäkin asiasta olisi olemassa sosiaalinen sääntö, jota tulee noudattaa. Tosiaankin kahvilan tilojen käyttöä pitää varmaankin jotenkin säännellä, ja kahvilayrittäjät saavat niin tehdä. Kahviloiden yksityisten tilojen käytön sääntely ei varsinaisesti kuitenkaan ole asiakkaiden asia, vaikka hekin saavat tietty palautetta ja parannusehdotuksia antaa.
Kahvila voi suoraan ilmoittaa, että kahvilassa pöytä voidaan varata ruuhka-aikoina vain esim. puoleksi tunniksi kerrallaan.
Eivät sitten ole kirjastoista kuulleet?
Täällä on kirjastossa hiljainen sali opiskelua varten. Miksei voi mennä kirjastoon opiskelemaan? Mikä mättää? Miten kahvilan melussa voi mitään opiskella? Menisin ihan tahallani viereen kaverin kans pälpättämään jonninjoutavuuksia kovalla äänellä. Täällä pohjoisessa ei kuitenkaan ole tuota ongelmaa. Ehkäpä täällä on fiksumpia opiskelijoita.
Opiskelijalle se parin euron kahvikuppi voi olla iso raha, mutta kahvilan pitäjälle se ei ole mitään.
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä klooneja nuo nuoret naiset ovat. Kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki. Pakko päästä esittelemään itseään ja tekoripsiään ja macin läppäriään sinne trendikahvilaan hei, ei voi olla kotona, ei siis vaan voi olla kotona!!
Samaan aikaan taivastellaan nuoria, jotka eivät poistu kotoa mihinkään kun niin ahdistaa. Ainakin nämä nuoret naiset ovat yhteiskuntakelpoisia.
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu! Olin menossa tuttuun paikkaan lounaalle, mutta kaikki pöydät olivat varattuja opiskelijoille tms, jotka työskentelivät muki vierellään. Liki kaikissa pöydissä oli myös asettauduttu siihen tapaan, että niihin oli ulkopuolisen mahdotonta tuppautua. Eli yhdessä tuolissa istuttiin, toisessa oli laukku, kolmannessa takki. Niinpä minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin kääntyä kannoillani ja hakeutua muualle lounastamaan.
Minä opin jo lapsena koulubussissa kysymään repulla tuolin valtaajalta, onko paikka vapaa.
Olimme menossa työporukalla lähikahvilaan lounaalle. Ainoan kuuden hengen pöydän oli vallannut henkilö läppärinsä ja kahvinsa kanssa. Päätimme lähteä muualle. Taisi kahvilayrittäjä olla iloinen, kun kuuden lounaan sijaan hän sai laskutettua yhden suodatinkahvin.
Ihan tyhjä kahvilakaan ei houkuttele. Jospa ruokailijoille omat pöydät?
Opiskelijanuoret tekevät tietysti paikasta trendikkään näköisen? Sinne voisivat hakeutua ystävää tai kumppania vailla olevat nuoret hakeutumaan seuraan ja tutustumaan?
Vierailija kirjoitti:
Olimme menossa työporukalla lähikahvilaan lounaalle. Ainoan kuuden hengen pöydän oli vallannut henkilö läppärinsä ja kahvinsa kanssa. Päätimme lähteä muualle. Taisi kahvilayrittäjä olla iloinen, kun kuuden lounaan sijaan hän sai laskutettua yhden suodatinkahvin.
Olisitte pyytäneet sitä kaveria vaihtamaan pöytää. Ettekö osaa avata suuta?
Eräs suomisomdttaka valitti kin yritti Pariisissa istua kahvilassa kahvin ja croissantin avulla puolipäivää läppärin kanssa.Hyvin nopeasti näytetgiin ulkoovea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisitte pyytäneet sitä kaveria vaihtamaan pöytää. Ettekö osaa avata suuta?
Kun olisitte vaan asettuneet siihen samaan pöytään ja tuoneet yhden ylimääräisen tuolin vielä päätyyn. Kyllä se läppäröijä olisi siitä aika nopeesti kamansa keräillyt ja lähtenyt.
Se on jokin muotivillitys, että mennään tietokoneen kanssa kahvilaan tekemään töitä. Jostain syystä se työnteko onnistuu vain trendikkäissä paikoissa, ei tavallisissa kuppiloissa.
Hyvin naisvihamielinen kommenttisi on. Syyllistät viattomia ihmisiä jotka viettävät aikaa kahvilassa, kahviloissa käynti on kaikille ihan sosiaalinen tapahtuma jossa hoidetaan ystävyyssuhteita ja vaikkapa työjuttuja. Se antaa yhteisöllisyyden kokemuksen myös yksinäisille, joilla ei muuten olisi ystävää mukaan kahvilakäynnille. Käytät sanoja pissis ja pimu, jotka ovat halvenavia ilmaisuja nuorille naisille. Pari tuntia kahvikupin ääressä enintään olisi toki suositeltavaa olla kahvilassa. Monissa kahviloissa on ihan ohje seinällä, jossa toivotaan pöytäpaikan varaamista enintään kahdeksi tunniksi. Kohteliaat sanankäänteet näissä aina asiakkaille, siten pidetään sivistyneistä käytöstavoista kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin naisvihamielinen kommenttisi on. Syyllistät viattomia ihmisiä jotka viettävät aikaa kahvilassa, kahviloissa käynti on kaikille ihan sosiaalinen tapahtuma jossa hoidetaan ystävyyssuhteita ja vaikkapa työjuttuja. Se antaa yhteisöllisyyden kokemuksen myös yksinäisille, joilla ei muuten olisi ystävää mukaan kahvilakäynnille. Käytät sanoja pissis ja pimu, jotka ovat halvenavia ilmaisuja nuorille naisille. Pari tuntia kahvikupin ääressä enintään olisi toki suositeltavaa olla kahvilassa. Monissa kahviloissa on ihan ohje seinällä, jossa toivotaan pöytäpaikan varaamista enintään kahdeksi tunniksi. Kohteliaat sanankäänteet näissä aina asiakkaille, siten pidetään sivistyneistä käytöstavoista kiinni.
Sinä et nyt ymmärtänyt mistä on kyse. Nuo kahvikupin hinnalla päivänsä kahvilassa viettävät ihmiset opiskelevat, eivät tapaa ystäviään. Ja vaikka tapaisivat, on törppöä tehdä se kahvilayrittäjän kustannuksella.
Tämä on jo vanhempi ilmiö. Jo ennen näitä läppäri työntekijöitä oli meidän pienen paikkakunnan ainoa kunnon kahvila-konditoria-ravintola jostain syystä paikka, jossa haastateltiin työnhakijoita, pidettiin työmaapalavereja ja sen sellaista.
Jotenkin en tykännyt. Eikä tästä ole kauaakaan, kun käytiin syömässä eräässä kahvila-ravintolassa, niin eikös viereiseen pöytään lehahtanut kolmen kimeä-äänisen nuoren naisen seurue tekemään todellakin jotain työhönsä liittyvää suunnittelutyötä, siinä oli kaikilla läppärit avoinna ja papereita seuhdottiin ja valtavan kovalla äänellä purskahdeltiinvähän väliä röhönauruihin, kun oli niin tunnelmaa kohottavaa toimintaa. Heillä tuntui olevan hauskaa. Tätäkö se on nykyajan työnteko?
Minä olen kuvitellut, että työhön tarvitaan rauhalliset tilat. Ei, nykyään halutaan taustamelua, jotta ajatus kulkisi. Ja itsekin on metelöitävä, viis muista asiakkaista.
Ennen oli seurueille olemassa kabinetti tiloja ja nekin edellytti ruokailua.
Olisko niin, että ne kirjastojenkin tarjoamat tilat on liian rauhallisia tähän tarkoitukseen?
Miten ihmeessä kotona ei voi keskittyä?
Naisille pitäisi järjestää tapakoulutusta. Ovat nykyään niin minä-minä-minä itsekeskeisiä kakaroita!
Keski-ikäiset sedät ne siellä teamssiä pitävät.
Kertoo kyllä palstan henkisestä ilmapiiristä, että näitä peukutetaan. Toisaalta auttaa ymmärtämään, että suurelle osalle palstalaisia kuntouttava työtoiminta on se normi työtoiminta. Maalima on pelottava ja kaikki ärsyttää.