Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IS: Opiskelijoiden tapa ärsyttää monia kahviloissa näin nuoret naiset puolustautuvat

Vierailija
25.02.2025 |

Olen itse monesti käynyt kahvilassa, jossa se on aivan täynnä näitä opiskelijoita, jotka ostavat kahvin, vievät kaiken tilan ja istuskelevat kännyköillä ja tietokoneiden kanssa. Ei ollut viime käynnillä ollenkaan kivaa, kun olin suosikki kahvilassa syömässä lounasta, ja opiskelijat olivat vieneet kaikki ikkuna ja rauhalliset paikat, ja jäljellä oli vain yksi pöytä jäljellä ulko oven ja wc oven välissä. Samaan aikaan ne opiskelijat olivat ostaneet juuri sen yhden kahvin tai teen, ja vieneet kaiken tilan. Moni oli jopa kaksi tuntia, kun näin heidät mennessäni kahvilan ohi ulkopuolelta. Kahviloiden on ihan turha valittaa, että ei ole maksavia asiakkaita, kun kaikki opiskelijat vievät tilat. Itse ainakin lopetin käyntini omassa vakkari paikassani. 

Kommentit (723)

Vierailija
101/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttää työ- tai opiskelupaikkana toisen omistamaa tilaa, ravintolaa tai baaria, niin silloin pitää maksaa siitä vuokraa. Siihen ei riitä yksi tee tai kahvi, kun siellä baarissa istutaan toista tuntia.

Opiskelijoilla on vielä paljon oppimista miten oikeassa elämässä pitää elää ja toimia. Ilmaisia oleskelu- ja työtiloja ei ole olemassa.

Asiahan on ihan sama, jos kymmenkunta miestä tai naista kokoontuu johonkin baariin juttelemaan pariksi tunniksi ja jokainen ostaa vain sen yhden kahvin tai teen. Siinä menee muilta tulevilta asiakkailta mahdollisuus käydä kahvilla tai teellä, kun pöydät on varattu. Eikä siinä sitä baariakaan kannata pitää, jos päivän myynti on muutamia kymmeniä euroja.

Vierailija
102/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junassa ruuhka-aikaan ravintolan pöydät läppärin ja kahvin kanssa valtaavat eivät ole nuoria vaan keski-ikäisiä työssäkäyviä, sekä naisia että miehiä. Ilmeisesti heidän työnsä on tärkeämpää kuin ravintolan asiakkaiden ruokailu. Ruoka pitää viedä omalle paikalle koska ravintola on täynnä läppärillä töitä tekeviä joiden takki ja laukku tarvitsee myös oman paikan pöydästä. 

Minä menen kyllä tuossa tilanteessa pöytään ja pyydän siirtämään takin tai laukun, jos tilaa ei ole muuten. Pyydän vaikka henkilökunnan paikalle tarvittaessa. Ärsyttää tuollaiset itsekkäät typerykset.

Minä en uskalla vaan valitan netissä 6kk kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teidän kahvilassa ole vippiasiakkaita? Meillä vipit eli kalliita pullia ostavat saavat ajaa ei-vipit pois pöydästä. Tuntuu hyvältä kun voi sanoa nuorelle opiskelijalle "mene pois köyhimys, minä tulen tähän nyt". Päivän piristys hetki.

Kun ei ole mitään muuta millä voi päteä niin pädetään jo pullan ostamisella... 😂

Jotkut pätevät kalliilla autoillaan, toisille riittää pullan ostaminen. Miten pääsee kahvilan VIP-asiakkaaksi? Ostamalla pullakahvit päivittäin?

Vierailija
104/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turkulainen sanoo tuovansa yhden kahvikupin verran rahaa ja istuu tuntikausia. Montakohan kuppia ehtisi muut juoda ja tuoda lisää rahaa, jos yksi ei valloittaisi paikkaa moneksi tunniksi yhden kupin hinnalla?

Ja tämä turkulainen vieläpä kertoo opiskelevansa taloustiedettä

Vierailija
105/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän yllättäen nuoria naisia. Harmi kun ei rahat riittäneet MacBookiin kuten amerikkalaisissa leffoissa. 

Vierailija
106/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kahvilaan on usein pakkokin tulla, sillä opinahjosta ei löydy tilaa itsenäiseen opiskeluun.

Kotona on taas paljon muuta työtä. On parempi lähteä koneen kanssa muualle."

Helvetti mitä kitinää...

Spermaiset lakanat viikonlopulta odottavat vielä pesua ja pizzalaatikkovuori kaatuu päälle... yhyy yhyy... pitää lähteä kahvilaan... yhyy. Terveisin opiskelija Untamo-Ulriikka Uusavuton.

Vierailija
107/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palsta on tosi huvittava. Vuoroin on ketjuja, joissa ihmetellään kuka kahviloissa käy, kun kahvi maksaa niin ja niin paljon. Sitten taas ketjuja, joissa ihmetellään, miksi ne on niin täynnä. 

Asiaa auttaisi jos ymmärtää kahvilan liiketoimintalogiikan ja kustannusrakenteen. Se latte ei maksa 8 euroa siksi, että tämä olis raaka-aineiden hinta vaan siksi, että se on käytännössä tilavuokra. Jos kahvilassa ei saisi istua, niin ihmiset eivät meinisi sinne. 

Aivan samasta syystä tuoppi maksaa pubissa helposti kympin. Siellä kukaan ei kuitenkaan kuvittele, että  se vedetään naaamaan vartissa ja jatketaan matkaa. 

Miksi pubissa ei ole opiskelijoita läppäreineen?

Se ei näytä someselfieissä yhtä hyvältä ja seksikkäältä.

Vierailija
108/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se yhden kahvin ostaminen tulee halvemmaksi kuin etätyötilat jotka maksavat 220-350 euroa kuukaudessa. Aika monta kahvia saa siihen hintaan normikahvilassa ostaa. 

https://villageworks.com/coworking/

Vierailija
109/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän voi sanoa kassalla ennen ostospäätöstä, että voisin ostaa kahvin ja jotain muuta, jos pääsen istumaan pöydän ääreen. Jos henkilökunta ei tämän perusteella mene patistelemaan noita monen tunnin istuskelijoita pois, niin aina voi mennä muualle. Jos kaikki tekisivät näin, niin tilaa alkaisi löytyä.

Siinä ei ole mitään pahaa, jos joku viettää aikaa puolityhjässä paikassa ja tuskin se kahvilan pitäjääkään haittaa, mutta ruuhkaisempana aikana jokaisella pitäisi olla sen verran pelisilmää, ettei tee tuollaista. Itse yrittäjänä patistaisin tuollaiset ulos, jos se häiritsee maksavia asiakkaita.

Mä taas teen ostopäätöksen jo ennen kuin menen kassalle. Jos kahvila näyttää täydeltä, niin en mene sinne. 

Vierailija
110/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Aloituksen ja uutisen lähtöasetelma on hieman outo. Kai kahvilat saavat itse päättää tilojensa käytöstä, ja jos tilaa saa käyttää määrittelemättömän ajan ostoksen tehtyään, ei asiakkaan varmaankaan tarvitse mitenkään erityisesti "puolustaa" päätöstään.

Esimerkiksi jos huvipuisto myy rannekkeita, joilla saa päivän ajan käyttää laitteita määrittelemättömän usein, ei rannekkeen ostajan varmaankaan mitenkään erityisesti tarvitse perustella sitä, miksi hän käyttää mitäkin laitetta ja minkä verran. Toisaalta huvipuistonkaan ei ole pakko myydä tällaisia rannekkeita, vaan he voivat myös myydä laitteiden käyttöä jollain toisella periaatteella, jos haluavat.

Eli tässä ei varsinaisesti edes ole mitään ongelmaa. Jos joku kahvila ei myy tilojensa käyttöä kannattavasti, niin sitten tilojen käytön hinnoittelua tulee ehkä muuttaa. Näiden päätösten tekeminen ei ole asiakkaiden vastuulla tai heidän asiansa.

Aivan. Kaikesta pitää säätää laki tai sääntö, koska joidenkin oma aivotoiminta ei kykene lukemaan tiettyjä sosiaalisia normeja ja sääntöjä. Kuten sitä, että jos sä ostat kahvilasta yhden mukillisen kahvia, niin se ei tarkoita että voit istua siellä puoli päivää notkuumassa- etenkään jos näet että ovesta on tulossa uusiakin asiakkaita, jotka etsivät istumapaikkaa. 

Vierailija
111/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin ysärillä ja silloin ne, jotka eivät pystyneet kotona keskittymään, menivät kirjastoihin. Itsellä ei olisi käynyt mielen vieressäkään tuhlata vähiä rahoja kahvilan kahviin.

Vierailija
112/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu! Olin menossa tuttuun paikkaan lounaalle, mutta kaikki pöydät olivat varattuja opiskelijoille tms, jotka työskentelivät muki vierellään. Liki kaikissa pöydissä oli myös asettauduttu siihen tapaan, että niihin oli ulkopuolisen mahdotonta tuppautua. Eli yhdessä tuolissa istuttiin, toisessa oli laukku, kolmannessa takki. Niinpä minulle ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin kääntyä kannoillani ja hakeutua muualle lounastamaan. 

Tuohon on helppo keino. Tarjotin vaan siihen pöydän reunalle ja kippaa sitten vesilasin vahingossa läppärin ja paperien päälle; "oho sori oli noita rojuja niin paljon pöydällä, mitenkä se noin".

Vierailija
113/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kahvilaan on usein pakkokin tulla, sillä opinahjosta ei löydy tilaa itsenäiseen opiskeluun.

Kotona on taas paljon muuta työtä. On parempi lähteä koneen kanssa muualle."

Helvetti mitä kitinää...

Spermaiset lakanat viikonlopulta odottavat vielä pesua ja pizzalaatikkovuori kaatuu päälle... yhyy yhyy... pitää lähteä kahvilaan... yhyy. Terveisin opiskelija Untamo-Ulriikka Uusavuton.

Tämä muakin nauratti. Mitähän muuta työtä siellä sinkkuyksiössä niin hirvittävästi on?

Vierailija
114/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin turun amk tarjoaa hyvät tilat opiskeluun kampuksilla. Lisäksi turussa on monia kirjastoja, joissa voi myös opiskella rauhassa. Uskoisin että yliopistolla on myös, ja ihan jopa siellä tampereella? 

t. Turkulainen opiskelija

Vierailija
115/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asunnoton ja kahvila on ainut lämmin paikka minulle.

Vierailija
116/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

men röihi

Vierailija
117/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takavuosina, kun ei ollut läppäreitä, käytiin samanlaista keskustelua, kun jotkut tahtoivat istuskella kahviloissa tuntikausia yhdellä kahvikupillisella muuten vain. Kahvilanpitäjät eivät tästä luonnollisesti silloinkaan pitäneet. Istujat vetosivat siihen, että Keski-Euroopan pääkaupunkien kahviloissa saa kyllä istua vaikka koko päivän, eikä kukaan muka tykkää huonoa.

Että aina on porukkaa, joka ei ymmärrä liiketoiminnan perusteita. Se on kyllä yllättävää ja huolestuttavaakin, jos opiskelijat eivät ymmärrä.

Vierailija
118/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en taas sitä ymmärrä että miten joku voi tehdä töitä tai opiskella jossain mökäisessä kahvilassa. Ihmisiä ei saa työpaikoille kun avokonttorit häiritsee mutta joku ostarin kahvilako on hyvä paikka?! Joskus näkee ihmisiä lukemassa kahviloissa. Hyvä on keskittymiskyky toisilla.

Tai nykyaikanahan ihmiset menevät porukalla kahviloihin näpyttämään kännyköitään että ehkä siellä onkin hiljaista.

Vierailija
119/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväksi havaittu konsti saada tilaa on sanoa suoraan, että siirräppä plikka sitä persettä, että ihmisetkin mahtuu istumaan.

Aina on tilaa vapautunut, joskus ihan koko pöytä.

Vierailija
120/723 |
25.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan ole käynyt suihkussakaan pitkään aikaan? Lämpimiä paikkoja löytyy vaikka mistä, joten ei tarvitse kahvilaan sen takia mennä.