Ahdistus ja sitoutumiskammo suhteessa
Olen parin kuukauden ajan seurustellut mieheni kanssa, joka on nyt 34v iässä ensimmäisessä parisuhteessaan. Aikaisemmin hänellä on ollut kevyempiä tapailuja jotka hän on kaikki lopettanut ennen suhteen syvenemistä. Meidän kohdallamme siirryimme miehen aloitteesta parisuhteeseen tapailtuamme rauhassa ensin useita kuukausia. Nyt mies kuitenkin kokee ajoittain paljonkin ahdistusta suhteestamme, mutta ei osaa nimetä sille syytä. Hän arvelee sen johtuvan suhteen syvenemisestä ja uudesta tilanteesta, kun on ollut koko elämänsä sinkku.
Aikaisemmin hän on ihmissuhteissaan käsitellyt ahdistustaan vetäytymällä, ottamalla etäisyyttä tai lopettamalla tapailun. Nyt hän yrittää toimia toisin, työstää ongelmaansa ja minä yritän tukea häntä siinä. Yritän antaa hänelle tilaa ja aikaa enkä painosta. Väkisinkin tilanne kuitenkin herättää myös minussa pelkoa ja epävarmuutta.
Onko kenelläkään kokemusta vastaavista tilanteista?
Kommentit (59)
Tavallaan joo. Pitää antaa sille toiselle tilaa käsitellä asioita. Tod näk voi olla myös hylkäämisen pelkoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot 9v nuorempi se jatkaa kanssasi. Jos oot samaa ikää, se etsii nuorempaa?
Mitähän sä sönkötät siellä?
Kuulostaa siltä ettei ole kiinnostunut
Tapailin aktiivisesti 8v sitoutumiskammoista. Oli ollut aiemmin aviossa
Ei niistä ole tiiviiseen parisuhteeseen Tämäkin juoksi salaa toisten kanssa panemassa
Tälläkin tapauksella oli runsaasti tapailusuhteita ja sanoi että kun " sillä oli lapsenlapsia, sillä oli sellainen ammatti ( ylempi koulutus ), jne. syitä millä lopetti suhteet, " vaikka ne naiset oli ihan kivoja, mutta kun "
Tekosyitä tarkemmin ajatellen. Nyt sitten ei ole ketään, saa vanheta yksin
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ajattelin, mutta hän kuitenkin aktiivisesti itse ehdottaa tapaamisia, on hyvin hellä ja huomioiva ja hänen halunsa oli siirtyä tapailusta parisuhteeseen. On esitellyt minut perheelleen ja kavereilleenkin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Tapailin aktiivisesti 8v sitoutumiskammoista. Oli ollut aiemmin aviossa
Ei niistä ole tiiviiseen parisuhteeseen Tämäkin juoksi salaa toisten kanssa panemassa
Tälläkin tapauksella oli runsaasti tapailusuhteita ja sanoi että kun " sillä oli lapsenlapsia, sillä oli sellainen ammatti ( ylempi koulutus ), jne. syitä millä lopetti suhteet, " vaikka ne naiset oli ihan kivoja, mutta kun "
Tekosyitä tarkemmin ajatellen. Nyt sitten ei ole ketään, saa vanheta yksin
Tämä minun mieheni ei ole lainkaan pelurityyppiä. Hän on ihan aidosti rehellinen ja hyvä ihminen, mutta tuntuu olevan todella hukassa itsensä ja omien tunteidensa kanssa. Ap
On tärkeää myös ottaa omat tarpeet huomioon. Jos on rakastunut ihmiseen, jolle sitoutuminen on vaikeaa, kannattaa miettiä, mitä itse tarvitsee ja onko suhteessa riittävän hyvä olla. On hyvä muistaa, että itsekin on valintoja tekevä osapuoli. Joskus elämänunelmat ovat niin erilaisia, että se vie eri teille.
Olet itsekin solminut suhteen ihmiseen, joka on ns rajoittunut ja sinulla on jotain tavoiteltavaa, hänen luottamuksensa. Näin ollen sinunkaan ei tarvitse oikeasti kohdata aitoa läheisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Olet itsekin solminut suhteen ihmiseen, joka on ns rajoittunut ja sinulla on jotain tavoiteltavaa, hänen luottamuksensa. Näin ollen sinunkaan ei tarvitse oikeasti kohdata aitoa läheisyyttä.
Niin...ap oleko ihastunut saavuttamattomaan tyyppiin?
Narsismiin taipuvaiset tyypit ovat tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Narsismiin taipuvaiset tyypit ovat tuollaisia.
Tässä miehessä ei kuitenkaan narsistisuutta ole. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipinä pysyy yllä, kun et milloinkaan tule saamaan mitään takaisin? Jos suhde muuttuisikin läheiseksi, sinua alkaisi ahdistaa? Silloin iskisi paniikki ja juoksisit karkuun? Olettaisin aloittajankin olevan ihminen joka ei ollut parisuhteessa, kun alkoi seurustelemaan tämän tyypin kanssa? Ehkä se, että vetää puoleensa haitallisia suhteita, on vain vahvistusta sille, että olet itsekin sitoutumiskammoinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti olen, tosin luulin hänen olevan ihan saavutettavissa, kun hän itse on halunnut suhdetta viedä eteenpäin. Ap
Itselläni on suhteet päättyneet siihen, jos toinen on alkanut vaikeilla, ahdistua ja epäröidä suhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipinä pysyy yllä, kun et milloinkaan tule saamaan mitään takaisin? Jos suhde muuttuisikin läheiseksi, sinua alkaisi ahdistaa? Silloin iskisi paniikki ja juoksisit karkuun? Olettaisin aloittajankin olevan ihminen joka ei ollut parisuhteessa, kun alkoi seurustelemaan tämän tyypin kanssa? Ehkä se, että vetää puoleensa haitallisia suhteita, on vain vahvistusta sille, että olet itsekin sitoutumiskammoinen?
Kyllä minä olen ollut parisuhteissa eikä niissä ole ollut mitään sitoutumiskammoisuutta eikä läheisyydestä ahdistumista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ajattelin, mutta hän kuitenkin aktiivisesti itse ehdottaa tapaamisia, on hyvin hellä ja huomioiva ja hänen halunsa oli siirtyä tapailusta parisuhteeseen. On esitellyt minut perheelleen ja kavereilleenkin. Ap
No mikä sitten on ongelma jos olette parisuhteessa avoimesti eikä missään salasuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ilmeisesti olen, tosin luulin hänen olevan ihan saavutettavissa, kun hän itse on halunnut suhdetta viedä eteenpäin. Ap
Olet jo keksinyt syitä, miksi suhde ei tule onnistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen ollut parisuhteissa eikä niissä ole ollut mitään sitoutumiskammoisu
Kukaan heistä ei ole halunnut pitää sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä sitten on ongelma jos olette parisuhteessa avoimesti eikä missään salasuhteessa?
Se että hän on kaikesta tästä huolimatta ajoittain hyvin ahdistunut suhteesta, kyseenalaistaa pystyykö siihen, tunteeko tarpeeksi tai miltä parisuhteessa pitäisi edes tuntua. On paljon hyviäkin aikoja, mutta hän ei tunnu löytävän rauhaa itsensä kanssa. Tämä on toistuva kaava hänen suhdeyritelmissään. On vaikeaa tuntea itsekään oloa turvalliseksi tässä. Olen ollut valmis antamaan hänelle aikaa ja tilaa, mikäli kyseessä on nyt vain uuteen tilanteeseen ja muutoksiin liittyvästä jännittyneisyydestä. En vain tiedä voiko tämä ajan myötä mennä ohi. Ap
Jos oot 9v nuorempi se jatkaa kanssasi. Jos oot samaa ikää, se etsii nuorempaa?