Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistus ja sitoutumiskammo suhteessa

Vierailija
24.02.2025 |

Olen parin kuukauden ajan seurustellut mieheni kanssa, joka on nyt 34v iässä ensimmäisessä parisuhteessaan. Aikaisemmin hänellä on ollut kevyempiä tapailuja jotka hän on kaikki lopettanut ennen suhteen syvenemistä. Meidän kohdallamme siirryimme miehen aloitteesta parisuhteeseen tapailtuamme rauhassa ensin useita kuukausia. Nyt mies kuitenkin kokee ajoittain paljonkin ahdistusta suhteestamme, mutta ei osaa nimetä sille syytä. Hän arvelee sen johtuvan suhteen syvenemisestä ja uudesta tilanteesta, kun on ollut koko elämänsä sinkku.

Aikaisemmin hän on ihmissuhteissaan käsitellyt ahdistustaan vetäytymällä, ottamalla etäisyyttä tai lopettamalla tapailun. Nyt hän yrittää toimia toisin, työstää ongelmaansa ja minä yritän tukea häntä siinä. Yritän antaa hänelle tilaa ja aikaa enkä painosta. Väkisinkin tilanne kuitenkin herättää myös minussa pelkoa ja epävarmuutta. 

Onko kenelläkään kokemusta vastaavista tilanteista?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot 9v nuorempi se jatkaa kanssasi. Jos oot samaa ikää, se etsii nuorempaa?

Vierailija
2/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo. Pitää antaa sille toiselle tilaa käsitellä asioita. Tod näk voi olla myös hylkäämisen pelkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oot 9v nuorempi se jatkaa kanssasi. Jos oot samaa ikää, se etsii nuorempaa?

Mitähän sä sönkötät siellä?

Vierailija
4/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä ettei ole kiinnostunut

Vierailija
5/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapailin aktiivisesti  8v sitoutumiskammoista.  Oli ollut aiemmin aviossa

Ei niistä ole tiiviiseen parisuhteeseen  Tämäkin  juoksi salaa toisten kanssa panemassa

Tälläkin tapauksella oli runsaasti tapailusuhteita ja sanoi että kun " sillä oli lapsenlapsia, sillä oli sellainen ammatti ( ylempi koulutus ), jne.  syitä millä lopetti suhteet,  " vaikka ne naiset oli  ihan kivoja, mutta  kun "

Tekosyitä tarkemmin ajatellen. Nyt sitten ei ole ketään, saa vanheta yksin

Vierailija
6/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ajattelin, mutta hän kuitenkin aktiivisesti itse ehdottaa tapaamisia, on hyvin hellä ja huomioiva ja hänen halunsa oli siirtyä tapailusta parisuhteeseen. On esitellyt minut perheelleen ja kavereilleenkin. Ap

Vierailija
7/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapailin aktiivisesti  8v sitoutumiskammoista.  Oli ollut aiemmin aviossa

Ei niistä ole tiiviiseen parisuhteeseen  Tämäkin  juoksi salaa toisten kanssa panemassa

Tälläkin tapauksella oli runsaasti tapailusuhteita ja sanoi että kun " sillä oli lapsenlapsia, sillä oli sellainen ammatti ( ylempi koulutus ), jne.  syitä millä lopetti suhteet,  " vaikka ne naiset oli  ihan kivoja, mutta  kun "

Tekosyitä tarkemmin ajatellen. Nyt sitten ei ole ketään, saa vanheta yksin

Tämä minun mieheni ei ole lainkaan pelurityyppiä. Hän on ihan aidosti rehellinen ja hyvä ihminen, mutta tuntuu olevan todella hukassa itsensä ja omien tunteidensa kanssa. Ap

Vierailija
8/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää myös ottaa omat tarpeet huomioon. Jos on rakastunut ihmiseen, jolle sitoutuminen on vaikeaa, kannattaa miettiä, mitä itse tarvitsee ja onko suhteessa riittävän hyvä olla. On hyvä muistaa, että itsekin on valintoja tekevä osapuoli. Joskus elämänunelmat ovat niin erilaisia, että se vie eri teille.

Vierailija
9/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet itsekin solminut suhteen ihmiseen, joka on ns rajoittunut ja sinulla on jotain tavoiteltavaa, hänen luottamuksensa. Näin ollen sinunkaan ei tarvitse oikeasti kohdata aitoa läheisyyttä. 

Vierailija
10/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet itsekin solminut suhteen ihmiseen, joka on ns rajoittunut ja sinulla on jotain tavoiteltavaa, hänen luottamuksensa. Näin ollen sinunkaan ei tarvitse oikeasti kohdata aitoa läheisyyttä. 

Niin...ap oleko ihastunut saavuttamattomaan tyyppiin?

Vierailija
11/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismiin taipuvaiset tyypit ovat tuollaisia. 

Vierailija
12/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsismiin taipuvaiset tyypit ovat tuollaisia. 

Tässä miehessä ei kuitenkaan narsistisuutta ole. Ap

Vierailija
13/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipinä pysyy yllä, kun et milloinkaan tule saamaan mitään takaisin? Jos suhde muuttuisikin läheiseksi, sinua alkaisi ahdistaa? Silloin iskisi paniikki ja juoksisit karkuun? Olettaisin aloittajankin olevan ihminen joka ei ollut parisuhteessa, kun alkoi seurustelemaan tämän tyypin kanssa? Ehkä se, että vetää puoleensa haitallisia suhteita, on vain vahvistusta sille, että olet itsekin sitoutumiskammoinen?

Vierailija
14/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti olen, tosin luulin hänen olevan ihan saavutettavissa, kun hän itse on halunnut suhdetta viedä eteenpäin. Ap

Vierailija
15/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on suhteet päättyneet siihen, jos toinen on alkanut vaikeilla, ahdistua ja epäröidä suhdetta.

Vierailija
16/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kipinä pysyy yllä, kun et milloinkaan tule saamaan mitään takaisin? Jos suhde muuttuisikin läheiseksi, sinua alkaisi ahdistaa? Silloin iskisi paniikki ja juoksisit karkuun? Olettaisin aloittajankin olevan ihminen joka ei ollut parisuhteessa, kun alkoi seurustelemaan tämän tyypin kanssa? Ehkä se, että vetää puoleensa haitallisia suhteita, on vain vahvistusta sille, että olet itsekin sitoutumiskammoinen?

Kyllä minä olen ollut parisuhteissa eikä niissä ole ollut mitään sitoutumiskammoisuutta eikä läheisyydestä ahdistumista. Ap

Vierailija
17/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin ajattelin, mutta hän kuitenkin aktiivisesti itse ehdottaa tapaamisia, on hyvin hellä ja huomioiva ja hänen halunsa oli siirtyä tapailusta parisuhteeseen. On esitellyt minut perheelleen ja kavereilleenkin. Ap

No mikä sitten on ongelma jos olette parisuhteessa avoimesti eikä missään salasuhteessa?

Vierailija
18/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmeisesti olen, tosin luulin hänen olevan ihan saavutettavissa, kun hän itse on halunnut suhdetta viedä eteenpäin. Ap

Olet jo keksinyt syitä, miksi suhde ei tule onnistumaan. 

Vierailija
19/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen ollut parisuhteissa eikä niissä ole ollut mitään sitoutumiskammoisu

Kukaan heistä ei ole halunnut pitää sinua?

Vierailija
20/59 |
24.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä sitten on ongelma jos olette parisuhteessa avoimesti eikä missään salasuhteessa?

Se että hän on kaikesta tästä huolimatta ajoittain hyvin ahdistunut suhteesta, kyseenalaistaa pystyykö siihen, tunteeko tarpeeksi tai miltä parisuhteessa pitäisi edes tuntua. On paljon hyviäkin aikoja, mutta hän ei tunnu löytävän rauhaa itsensä kanssa. Tämä on toistuva kaava hänen suhdeyritelmissään. On vaikeaa tuntea itsekään oloa turvalliseksi tässä. Olen ollut valmis antamaan hänelle aikaa ja tilaa, mikäli kyseessä on nyt vain uuteen tilanteeseen ja muutoksiin liittyvästä jännittyneisyydestä. En vain tiedä voiko tämä ajan myötä mennä ohi. Ap