Minkälainen ihminen yrittää pilata toisen dieetin tarjoamalla ja tuputtamalla ruokaa?
Milloin pullakahveja, milloin pizzaa, milloin noutoruoka... Vaikka toinen sanoo että kokee sen ahdistavana. Jatkaa silti ja sanoo että ei sinun tarvitse hoikistua (vaikka laihduttajalla bmi on 30). Ja naurahtaa vaan kun sanoo että en jatkossa osallistu tämmöisiin ettet ihmettele.
Voiko tällainen olla muuta kuin kiusantekoa? Tai ihan vain välinpitämättömyyttä? Epäkunnioitusta toisen tavoitetta kohtaan?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä syön kylässä, kun tarjotaan, kohteliaisuudesta. Kotona sittten kiristän hiukan syömistäni.
Pysyy tasapaino. Ei sen vaikeampaa😁
Aivojen käyttö on suotavaa
Jos et mene kylään vaan sinua houkutellaan syömään jonnekin ja loukkaannutaan kun et lähde, dieettiin vedoten... Ei kai absolutistillekaan sanota että lähde yhdelle, mä tarjoan.
Ap
Viinan sitten vedit ruokakeskusteluun mukaan . Ihan ERI asia
Monilla ihmisillä on ruokariippuvuus tai syömishäiriötausta. Riippuvuus kuin riippuvuus, taistelua se on ruokaa ja herkkujakin vastaan. Tuollaista kärjistettyä esimerkkiä käyttämällä ehkä tyhmempikin tajuaa.
Ap
Joo siinähän sitä laihtuu kun yhdessä kyläpaikassa syö viinereitä ja mutakakkua,toisessa pikkupitsoja,kolmannessa keksejä.. sitten ei muuta kuin maha täynnä kotiin katsomaan Netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan itsekin ylipainoinen, joka ei onnistu laihduttamaan ja haluaa, että sinäkin epäonnistut.
Hän ei kyllä ole ylipainoinen. Sen ymmärtäisi jos lihava haluaisi toisen epäonnistuvan kun itsellä ei riitä itsekuri, mutta tätä en ymmärrä.
Ap
Haluaa että pysyt lihavana. Jos olette naisia, niin varmaan siksi että voi kuvitella olevansa paremman näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä syön kylässä, kun tarjotaan, kohteliaisuudesta. Kotona sittten kiristän hiukan syömistäni.
Joo, tuolla tavallahan sitä tehokkaasti laihtuu kun syö kohteliaisuudesta :D
Luepa kommentti LOPPUUN !🙄
Luin kyllä. Se aivojen käyttö sinun puolestasi myös olisi suotavaa.
Outoa on, jos tuputtaja ei usko kieltojasi. Itse lopettaisin kyläilyt.
Joskus näkee kommentteja tyypeistä, jotka jostain syystä kokevat ystävänsä laihtumisen uhaksi omalle "erinomaisuudelleen". Persoonallusuushäiriöisiä vitipäitä, jotka buustaavat omaa itsetuntoaan muiden ongelmilla.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoaminen eri kuin tyrkytys.
Tuo "ota nyt" -höpötys laihduttajalle on ihan sama, kuin juuri raitistuneelle alkoholistille katettaisiin pöytä täysi nestemäistä ja pyydettäisiin ottamaan nyt tämän kerran.
Vierailija kirjoitti:
Outoa on, jos tuputtaja ei usko kieltojasi. Itse lopettaisin kyläilyt.
Ei ole kyse kyläilystäkään. En voi edes leffateatteriin hänen kanssaan mennä ilman, että hän ehdottaa ja tuputtaa jotain, vaikka sanon että olen dieetillä ja söin kotona ennen lähtöä, en ota nyt mitään.
Joskus joissain tilanteissa hän on ehdottanut taas syömään menemistä tai kahvilaan menemistä, ja olen kieltäytynyt paitsi dieettiin vedoten, myös rahatilanteeseen vedoten, niin mitäs hän silloin sanookaan? Hän sanoo "minä tarjoan". Eli kaikin keinoin hän haluaa minun sortuvan.
Ap
Voi olla myös pyrkimys saada ap ajattelemaan terveesti syömisestä. Dieetit on aina hieman elämästä irrallaan, kun taas oikein syöminen on kannattavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et mene kylään vaan sinua houkutellaan syömään jonnekin ja loukkaannutaan kun et lähde, dieettiin vedoten... Ei kai absolutistillekaan sanota että lähde yhdelle, mä tarjoan.
Ap
Voihan sitä syödä jotain terveellisempää ravintolassa. Minä söin aina salaatin pizzeriassa, kun käytiin ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Tilanteesi on minulle tuttu. Tulee elävästi mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi.
Mummon lapsuudenkodin lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia
Tässäpä hyvä käytännön neuvo. Ihana mummo 🥰👵🏻
Vierailija kirjoitti:
Voi olla myös pyrkimys saada ap ajattelemaan terveesti syömisestä. Dieetit on aina hieman elämästä irrallaan, kun taas oikein syöminen on kannattavaa
Ei ravintolapizza ja pullanmussutus ole laihduttajalle. Kerran kuukaudessa ajattelin pitää vapaasyöntipäivän, mutta se on asia erikseen. Eikä vapaasyöntipäivääkään ole pakko pitää, pelkkä cheat meal riittää.
Ap
Mä uskon, että monet on aidosti kateellisia niille, keillä on itsekuria erilaisiin terveyttä edistäviin rajoituksiin. Esimerkiksi alkoholin suhteen, jos joku ei juo, toiset on aina tuputtamassa (ellei ko. henkilö ole raskaana). Vaikka toisella olisi kovakin tahto päästä terveellisempiin elämäntapoihin, ja esim. saada paremmat veriarvot (jotka ovat voineet olla huonot) tiukan nollalinjan päätteeksi, niin silti toisilta tulee tätä ota nyt, ota nyt -tuputtamista. Ihme touhua, ja vaikea tosiaan ymmärtää tuputtajien motiivia olla toisen terveyden edistämistä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voihan sitä syödä jotain terveellisempää ravintolassa. Minä söin aina salaatin pizzeriassa, kun käytiin ulkona syömässä.
Jos on tietty ruokavaliosuunnitelma, josta ei halua poiketa. Ja kerran kun olimme eräässä tilaisuudessa jossa vieressä oli myyjäiset/vastaavat, niin eikös hän ehdottanut että jos hän ostaa minulle sämpylöitä. Joku ruoantuputuspakkomielle hänellä on.
Ap
Ruuan suhteen pahimpia on ne. ketkä suorastaan loukkaantuu, jos et ota tarjoamiaan herkkuja. En ole lihava, mutten laihakaan, enkä hirveästi välitä makeasta. Jos söisin jotain herkkuja, olisin varmasti lihava, koska pelkällä perusruualla olen normipainoinen.
Esim. äitini laittaa aina iltapäiväkahvin kanssa jotain paakkelssia, ja minä yleensä jätän ne syömättä, koska ovat ihan turhia kaloreita, ja jos lounaasta on vain vähän aikaa, ei ole edes nälkä. Äiti on aina vähän nyreissään, että no eikö se kelvannut. On vähän outoa, että kohteliaisuussyistä olisi pakko vetää joku ylimääräinen 500 kalorin herkku.
Minun on pakko tehdä niin, että otan etäisyyttä tähän ihmiseen. Koen hänen käytöksensä ahdistavana. Jos kysyy syytä niin kerron sen.
Ap
Kannattaa kaveerata vain sellaisten kanssa, jotka ovat samalla aallonpituudella. Tai sellaisten, jotka ihan vaan ymmärtävät puhetta.