*HUHTIkuiset to-su*
linkki ma-ke pinoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9759748&p=&mpage=1&tmode=…
Aloitanpa uuden pinon kun on jo yli puolenyön.
Vihdoin hiljaista ja hetki omaa aikaa. Tässä jos vielä joutuisi töissä olemaan niin mitä sitä kerkeisi tekemään kun nytkin jää puolet toimittamatta.
Marie: Voin yhtyä tohon valittamiseesi. Mulla alkoi tänään -tai siis eilen- päivä tosi hyvin kun heti aamulla tuli sanottua miehelle kaikki mikä on viimeaikoina ärsyttänyt. Mies on tehnyt tosi paljon töitä, pitkiä päiviä ja välillä myös öitä siihen päälle ja treeneissäkin pitäis vielä käydä. Lopun aikaa minkä kotona on, joko nukkuu tai istuu koneella/katsoo telkkaria. Ymmärrän että väsyttää kun tulee työpäivän jälkeen kotiin, mutta muakin väsyttää! Kolmevuotiaan hoitaminen on jo itsessään aika työlästä hommaa saati sitten tällä mahalla varustettuna. Ja noi uhmaiän tuomat raivokohtaukset ei todellakaan auta asiaa- siis poikani raivokohtaukset... (äidin raivokohtaukset on sitten ihan oma lukunsa).
Kaitpa tuo mies tajusi mitä yritin sille aamulla sanoa. Olen ollut niin pahalla tuulella viimeaikoina, joten ajattelin että selitän sitten ainakin miksi mua ärsyttää kaikki koko ajan. Edellispäivä oli jotenkin se viimeinen piste iin päälle kun me touhuttiin pojan kanssa koko päivä kaikkea mahdollista eli käytiin avoimessa päiväkerhossa leikkimässä, muskarissa ja illalla vielä Ikeassa. Mä kun ajattelin, että saa sitten mies kirjoittaa graduaan koko päivän ihan rauhassa. Alkaa meinaan olla hommalla jo vähän hoppu -ja isyysloma ei todellakaan ole kirjoittamista varten! Sen olen jo ilmoittanut hyvissä ajoin, siitä ei tule mitään jos vauva varaa mut itselleen ja esikoinen jää yksin, kyllä mieskin näyttää sen onneksi tajuavan. Mutta ei siis kirjoittanut graduaan, ei. Katsoi leffoja sängyssä koko päivän. Hienoa. Pistää ihan pikkasen ärsyttämään!
Miksukka: On normaalia tuntea " ettei usko koko hommaan" . Mulla oli kanssa noita fiiliksiä esikoista odottaessani. Se oli tosi outo ja ihmeellinen hetki kun tajusin siinä synnytyssalin vuoteella vauvan hamutessa rintaani, että miten luonnolliselta ja toisaalta hassulta se tuntui? Imetin. Ja se pieni ihminen oli ihan oikeasti se sama joka oli siellä mun masussa oleskellut kaikki ne kuukaudet. Se hetki -kun tajusin että olen ÄITI- sitä en unohda koskaan. Kun meidät " hätisteltiin" pois sairaalasta parin päivän päästä, niin tuntui uskomattomalta että sain viedä sen pienen käärön kotiin, eikä kukaan tulisi vahtimaan. Enhän mä tiennyt yhtään miten sellaisen kanssa ollaan ja mitä jos mä rikkoisin sen! Miten ne voi antaa mun vaan lähteä sen kanssa? Kotona olikin sitten ihan erilaista kuin koskaan ennen. Se oli ensimmäistä kertaa oikea koti, turvallinen, lämmin pesä, jossa me, oikea perhe asuttiin. Mies oli vielä ostanut mansikoita saamamme pienen kuohuviinipullon kyytipojaksi ja siinä me sitten istuttiin vieretysten sohvalla ja ihmeteltiin kuinka täydellistä kaikki oli. Vauva nukkui sängyssään ja meistä oli tullut äiti ja isä ihan hetkessä.
Nyt on tosiaan aika erilainen olo, kun tietää jo niin paljon vauva-arjesta ja synnyttämisestä, mutta ihan positiivisella mielellä olen siis suurimmaksi osaksi ollut. Kunpa toi mieskin vielä koittais vähän ryhdistäytyä... Taitaa olla joku miesten juttu, että tajuavat asiat vasta sitten kun jotain oikeesti on jo tapahtunut. Ei se meinaan tajunnut tosta esikoisen odotusajastakaan mitään. Sitten vasta kun vauva nostettiin sen syliin niin totuus iski tajuntaan. Siinä se nyt sitten on. Ja nyt nuo ovat tosi läheisiä. Hyvä isä hänestä on tullut.
Kissoista voin sanoa, että meillä kissa ei todellakaan ollut vauvasta kiinnostunut ja pakeni välittömästi paikalta kun kuului ensimmäinen inahdus vauvan suunnalta. Se kun lupasi useimmiten suoraa huutoa, ennen kuin emäntä sai kauhean olennon hiljentymään maitoinensa. Kissa nukkui meillä sängyn jalkopäässä ja mun tai isännän mahan päällä, mutta vauvan lähelle ei tullut. Viihtyi ekana kesänä kummallisen paljon ulkona... Meidän kissasta ja pojasta tuli kyllä sittemmin ystävät. Heillä oli joku ihme yhteys toisiinsa. Kun poika oppi konttaamaan heille tuli tavaksi puskea toisiaan kun sattuivat samalle neliölle ja kerran kun poika heräsi yöllä itkemään painajaistaan, enkä saanut häntä millään rauhoittumaan niin kissa tuli jalkoihini, nosti etutassut pojan polville, katsoi häntä silmiin ja maukaisi pitkään ja hartaasti, poika meni ihan hiljaiseksi samantien ja suostui menemään takaisin nukkumaan. Ei siis äidistä ollut mihinkään, kissa osasi lohduttaa.
Muutaman kerran kissa kävi haistelemassa pojan sänkyä ja rattaita, mutta ajoin sen heti vihaisena pois sieltä ja siihen jäi se. Tietysti aina olin tietoinen siitä, että kun kissa voi olla aika arvaamaton niin täytyy tarkkailla tilanteita kaiken varalta. Näitähän on kuultu, että kissa olisi mennyt vauvan kasvoille nukkumaan jne., mutta enpä tiedä niiden todenperäisyydestä. Enemmänkin olin huolissaan pojan nukkumisesta vaunuissaan ulkona, kun oravat hyppelevät meillä takapihalla. Niitä ja osittain myös kissoja varten käytin alkuun sellaista vahvempaa kissaverkkoa rattaiden suojana, mutta sekin jäi sitten ja hyttysverkko ajaa kyllä sitäkin asiaa ihan riittävänä. Itkuhälytin meillä oli rattaissa aina, joten sieltä kuulee myös mahdolliset häiriötekijät. Itkuhälyttimenhän voi laittaa myös kotona pinnasänkyyn niin tietää käydä hätistelemässä kissat pois mikäli sinne eksyvät.
Meillä kissa kuoli vuodenvaihteessa ja kovasti kaipaamme sitä. Koira meiltä vielä löytyy. (se ei ole kuratassuineen koskaan saanut sängyssä oleilla) Tärkeitä olivat/ovat molemmat, joten ei olisi tullut mieleenikään antaa niitä pois tms. vauvan tullessa taloon. Kummallakaan ei tosin ollut mitään käytöshäiriöitä tai muuta joka olisi ehkä laittanut miettimään asiaa enemmän. Olen itsekin kasvanut koiran kanssa ja näen sen positiivisena asiana. Vanhempien vastuulla on kuitenkin aina tarkkailla, ettei eläin vahingoita lasta (tai päinvastoin), eläimestä kun saattaa löytyä uusia piirteitä pienen lapsen tullessa taloon.
Syntymätiedot ja isyyden tunnustus: Meillä ainakin meni tiedot suoraan neuvolaan syntymästä ja isyyden tunnustamisesta tuli paperit kotiin. Se se onkin hauska tapahtuma... Uskomatonta, että sellainen vielä nykypäivänä järjestetään. 1960-luvulla jos eläisin niin ymmärtäisin, mutta nyt se tuntuu hassulta. Miten muka aviomies sitten aina automaattisesti on vaimonsa lapsen isä, mutta avopuolison pitää asiasta oikeen todistaa jollekin virkamiehelle kasvotusten? Paperi vaan eteen ja nimi alle, sillä se hoituisi.
G synnytyskäynnistämiskikkoja: meillä ei sellaisia ainakaan tarkoituksella kokeiltu. Esikoinen syntyi puolitoista tuntia ennen laskettua päivää ja koko raskauden ekat supistukseni tunsin noin kaksi vuorokautta ennen syntymää. Synnytyksen kestoksi kirjattiin n.10 tuntia, ponnistus muistaakseni n. vartin. Olisi varmaan ollut nopeampaa jos olisin pystynyt paremmin rentoutumaan, mutta kipu vei voiton ja pyysin epiduraalin joka oli siis aivan viimeinen oljenkorteni. Olin ajatellut luomusynnytystä ja synnytystä vedessä, mutta emme päässeet Haikaranpesän ammesaliin, joten se jäi siihen. -Ja suihkusta nyt ei ollut mitään apua. Jos nyt saadaan ammesali niin kokeilen ainakin sitä vettä, mutta jos on samanlaiset kivut kuin ekasta niin pyydän kyllä epiduraalin. Meillä oli mieskätilö viimeviikon synnytystapasuunnittelussa ja hän sanoi aika osuvasti, että jos miehet synnyttäisivät niin kivunlievityksestä ei varmaan edes keskusteltaisi vaan se olisi automaattisesti osa synnytystä. Minulle synnytyksen hoitaminen mahdollisimman vähillä lääkkeillä oli tavoite. En muutenkaan ota lääkkeitä kuin äärimmäisestä pakosta, mutta en usko että olisin pysynyt tajuissani ilman puudutusta. Luulin että minulla on tosi korkea kipukynnys, mutta sellaista kipua en ole edes koskaan voinut kuvitella olemassa olevan. Eikä siinä paniikissa, lihakset jännitettyinä kramppiin, vauva olisi ulos varmaan päässytkään. Täytyy vaan toivoa että toinen on helpompi.
Ei vaan, nyt nukkumaan.
Mukavaa loppuviikkoa kaikille!
crisantemo rv 34 tasan
Kommentit (29)
Huomenta vaan kaikille hyvin nukutun yön jäljiltä! Vessassa piti käydä kerran, niinkuin muinakin öinä ja puutunut käsikään ei vihoitellut kuin vasta aamulla.
Olipa ihana juttu äitiydestä! Itselläni suurin pelko on ollut, että en tunne mitään vauvaa kohtaan. Nyt tässä masuvaiheessa saan usein sellaisia pakahduttavia onnentunteita, mutta mitäs sitten kun on vauva oikeasti sylissä? Pelottaa tai oikeammin jännittää...
Eilen oli perhevalmennuksen toinen kerta. Aiheena kivunlievitys. Taas kerran videolla kaikki meni hyvin... Nyt on sitten monta videosynnytystä viisaampi!
Tuntuu, että moni on jo kyllästynyt raskaana olemiseen. Itse olen kuitenkin melko tyytyväinen olotilaani. Maha hidastaa arkea, mutta eipä tässä mihinkään kiire olekaan.
Synnytyskäynnistys-gallup:
*Kälyni yritti käynnistää synnytyksen rappusissa ravaten (tuli siis meille kylään, kun asuttiin kerrostalossa), en muista mitä kävi, kymmenen vuotta aikaa.
*Seksin pitäisi ihan tieteellisestikin auttaa. Spermassa on jotakin sellaista, joka käynnistää synnytyksen. Supistusten takia lääkärini suositteli kondomin käyttöä, ettei synnytys vaan rupea käynnistymään ennen aikojaan...
Tiikki 34+2
Torstaita kaikille huhtikuisille!
Eilisiä neuvolakuulumisia:
Hb 107, laskenut edellisestä (117), lisää rautaa massuun!
paino + 1,2 kg / vko, kaikkiaan tullut n. 19 kg :(
turvotus +
RR 114 / 68
sf-mitta 30
Seuraavaksi viimeinen lääkäri kahden viikon päästä.
Olo on muuten suht ok lukuunottamatta jalka- ja selkäsärkyjä. Johtuneeko tuosta reippaasta painonnoususta vai mistä, että mulla on jalkapohjat ihan älyttömän kipeet. Hyvä kun edes kävelemään pääsee. Nilkat on myös jonkun verran turvoksissa, mutta pääasiallisesti kipu on juuri tuolla jalkapohjissa. Onko muilla vastaavaa?
Pitäisiköhän tänään aloittaa vauvanvaatteiden pesu? Olen hommannut kaikenlaisia tavaroita esim. liivinsuojuksia, tutit, tuttopullon,vaippoja jne mutta mitään en ole saanut laitettua valmiiksi. Jotenkin on sellainen olo, että onhan tässä vielä aikaa. Välillä on kuitenkin alkanut tulla paniikka, kun toisilla on jo sängytkin pedattuna.
Esikoinen huikkii kanssaan pelailemaan, täytyy poistua.
Voikaahan paksusti!
amulet 33+6
Jaa mistä? No ei ainakaan synnärille lähdöstä ole taas eilisen illan jälkeen tietoakaan...
Olin eilen poitsun kanssa yli 2 tuntia lumileikeissä ja sisälle lähtiessä rupesi ristiselkää polttamaan & alapäätä vihlomaan oikein kunnolla. Menin nukkumaan 8 jälkeen ja heräsin puolilta öin siihen, että olin aivan hiestä märkä ja selkä oli ihan tulikuuma...kävelin ympäri huushollia ja join kylmää, jotta sain viilennettyä itseäni...luin kirjaa aina klo 2 asti, jolloin esikoinen kantoi petivaatteensa & unikaverinsa kainalooni ja siihen me sitten yhdessä nukahdettiin, omaan " nallepesään" ...
Nyt ei ole eilisestä polttelusta jäljellä muuta kuin armoton tuskan hiki, siis muhun on varmaan iskenyt jonkinlainen mummotauti tai jotakin...ällöttää!
Täytynee lähteä ripustamaan pyykkejä kuivumaan, silittämään viikon pyykkivuori, imuriakin täytyisi näyttää täällä...kissankarvoja joka paikassa...pitäisiköhän sitä vielä leipoa jotain namia...suunnitelmia on, toinen asia on sitten, toteutuvatko ne...
Keväistä loppuviikkoa!
Beatitude & Eemeli rv 37+2 (mahdoinko taas eilen olla aikaani edellä...)
Olin eilen varsinaisesti ekaa päivää omalla äitiyslomalla. Mullahan oli ensin talviloma, joka oltiin koko perhe kotona. Tuon loman aikana esikoinen sairastui vesirokkoon ja sen vuoksi oli kotona vielä osan tästäkin viikosta. Eilen meni sitten tarhaan ja minä sain tehtyä vähän siivous- ja järjestelyhommia kotona. Siivosin tytön vaatekaapin, vähän keittiön kaappeja, pesin pyykkiä ja järjestelin kodinhoitohuonetta. Tänään ajattelin käydä vähän ostoksilla ja pestä vauvanvaatteita.
Kissoista en osaa sanoa oikein mitään, mutta meillä on pian 8-vuotias koira, joka oli siis meillä jo, kun esikoinen syntyi. Siihen asti koira oli ollut meillä melkoinen vauva.. Nukkui vieressä ja sitä hellittiin ja lellittiin ihan kamalasti. Kun vauva tuli taloon, ainoa ongelma oli, että koira olisi halunnut " hoitaa" ja vahtia vauvaa koko ajan! Tämä meidän koira ei ole ikinä ärähtänyt kenellekään ihmiselle, saatikka purrut. Silti pidettiin koko ajan mielessä, että kuitenkin koira on koira, eikä siitä koskaan tiedä, vaikka jotain tekisi. Onneksi niin ei ole kuitenkaan sattunut. Aluksi olin kamalan tarkka, ettei koira mene liian lähelle vauvaa tai tule sänkyyn. Sitten kerran kävi niin, että oli syöttänyt tyttöä yöllä sängyssä ja oltiin molemmat nukahdettu siihen. Koirapa oli katsonut tilaisuutensa tulleen ja tullut ihan kiinni meihin molempiin! Sen jälkeen vähän jo naurattikin tuo mun oma tarkkuus. Meillä on kyllä tosi hyväluontoinen tuo koira eikä mitään ikävää sen kanssa ole ikinä sattunut. Pikemminkin on välillä saanut koiran puolia pitää. Siis silloin, kun tyttö oli pienempi eikä ymmärtänyt vielä, miten eläimiä kohdellaan. Veti karvoista ja läimäytti joskus leluilla. Nyt ovat parhaat kaverukset ja tyttö joskus komentaa kavereitaankin, jos eivät osaa koiraa kohdella hyvin. Tyttö on nyt 4-vuotias.
Oma olo on ollut aika hyvä. Vähän samanlainen olo kuin Tiikki kuvaili. Hidastaahan tää maha jo menoa, mutta muuten ihan ok. Alkuviikosta tuli ekan kerran vähän kipeempiä suppareita, mutta menivät levolla ohi. nyt myös selässä alkanut tuntua sellaista kipua, mitä ei ole koko raskauden aikana muuten tuntunut.
Kyselin muuten yhdessä viestissä noista asuinpaikkakunnista.. Viesti vaan taisi jäädä niin ketjun loppuun, ettei moni ehkä edes lukenut, kun uusi ketju jo alkoi. Onko meillä siis jossain ylhäällä, mistä päin kukakin on..? Olisiko joku kiinnostunut tapaamisesta? Siis tapaamisiahan voisi olla useampia eri puolilla Suomea, niin mahdollisimman moni halukas pääsisi treffeille. Onko kiinnostuneita? Itse olisin Tampereen lähistöllä, joten jos täällä päin muita kiinnostuneita, niin ilmoitelkaa.
Joku puhui jotain vauvan pään kääntelystä, joka tuntuu kuulemma jännältä.. Miltä se tuntuu?? Minä kun olen vielä vähän epävarma, miten päin vauva on.. Olen luullut, että se punkee peppuaan tuohon ylös, mutta rupesin miettimään, ei kai se ole pää...
Kivaa ja muhkeaa loppuviikkoa kaikille!
Myy 36+2
Käytiin eilen anoppilassa kylässä ja saatiin masu täyteen vohvelia ym. herkkuja. Ihme kyllä paino on tippunut tällä viikolla 1.2kg, hmmm? Pitää olla onnellinen, sillä olo on tosi muhkea. En haluaisi enää turvota enempää. Valokuviakin katselen hirnuen, en näytä yhtään itseltäni! No, aikansa kutakin. Nyt vaaka näyttäisi kuitenkin tulleen vain 11 kg lähtötilanteesta, mutta olen niin lyhyt (158cm) että sen kyllä huomaa.
Joku kyseli vauvan pään ruuvaamisesta. No, minusta tuo vauva ruuvailee päätänsä tuonne alas ja se tuntuu kuin palloa käännettäis rakon vieressä/ hävyn takana. Se ei varsinaisesti käy kipeää mutta tuntuu ilkeältä, kuin jokin ottaisi sinne luihin kiinni. Tunne tulee aika yhtäkkisesti ja yleensä sillon naamasta näkee että jotain tapahtuu ;) Tarkemmin en osaa kuvailla.
Saatiin anopilta eilen ihania vaaleanpunaisia pikkuvaatteita, jotka nyt pyörii pesukoneessa. Saas nähdä onko tuo vauva tosiaan tyttö vai pitääkö synnytyksen jälkeen tehdä hätä-inventaario sinisille vaatteille :D Eihän se ultra mikään varma ole, vaikka meillä lääkäri kyllä vaikutti varsin varmalta asiasta. Katso kahdesti ja oli varma sukupuolesta.
HYVÄÄ NAISTENPÄIVÄÄ MEILLE! Koetetaan jaksaa vielä jokunen viikko.
- Niinu ja vaavi 36+4
Heipsan vaan kaikki huhtiset. Joo-o, meillä iski koneeseen toissailtana joku virus, kivaa, olenkin ollut netti-pimennossa ja sitten kun pääsin eilen nettiin niin en päässy ku lukemaan viestejä...aina kun koitin kirjoittaa lensin pihalle järjestelmästä. Sitte raivosin miehelle että kui ei saa konetta kuntoon! Pikkasen on varmaan hormoneilla osuutta asiaan kun tuntu et aivan maailman loppu....
Lueskelin teitin viestejä ja on se hyvä et muillakin palaa väliin hermo...vaikka mäkin olen tottunut meillä miehen työjuttuihin niin kyllä välillä pinna palaa pitkistä päivistä ja sitte vielä kotona puhelintöistä ja koneella istumisesta, puhumattakaan reissuista. Mutta kuten sanottu, tätä tää on. Edelleen Nylalle tsemppiä kun mies niin pitkiä reissuja ja kaukana....
Eilen oli neuvola-lääkärillä ja yllätys oli melkoinen, mulla enää kaulaa vaan sentti jäljellä, kohdunsuu pehmeä ja ulkosuu auki, sisäsuu kuitenki vielä kiinni. Mulla vasta rv35, jotenkin alkoi vähän huolettaa ettei kai vauva vielä hetkeen kuitenkaan synny. Esikoisen kanssa olin kiinni ja kiinteänä vielä rv 36 ja poika syntyi 38+ jotain.
Lääkäri ei antanut mitään ohjeita levosta tms, vaikka sanoin et jatkuvasti supistelee, kivuttomasti, ovathan ne saaneet aikaan vaikka ja kuinka. Sanoi vaan että ajoissahan tuo näyttäs syntyvän ja sitten lisäsi ettei sitä kukaan kuitenkaan tiedä et mikä lopulta sen syntymän käynnistää....niinpä. Onko kellään uudelleensynnyttäjällä kokemuksia tms asiaan...Muutoin arvot mulla ok, verenpaine, hemppa jne.
Seuraava neuvola vasta kahen viikon päästä.
Ihanasti oli kirjoitettu äitiydestä....just niin se menee, ekan kanssa voi tuntua aluksi epäuskoa, mutta kaikki menee niin luonnollisesti sitte kuitenkin. Ite rakastuin pikkuiseen samantien:).Muistan kuinka sanoin pienelle kun hänet nostettiin rinnalle et älä itke pieni, äiti tässä....
Noista kissa-jutuista mulla ei kokemusta mutta esikon aikaan meillä oli koira, varmaan parasta ottaa se asenne että lemmikki on kuitenkin eläin ja voi olla arvaamaton jotenka seurata ja valvoa varsinkin aluksi tilannetta.
Nyt lähettävä haukkaamaan jotain, yö meni taas närästäessä pipariks ja väskää armotta:/.
Jaksellaan ja voikaa hyvin.
Inkkarityttö 34+3
[b]amulet[/b] tuossa kuvaili jalkapohjakipua. Itse olen huomannut samanlaisia tuntemuksia. Varsinkin yöllä vessassa käydessä ja aamulla noustessa jalkapohjat on tosi arat. Hieronta tuntuu auttavan hiukan, mutta on niin hankalaa itse hieroa... Illalla miehellä on sitten puuhaa. Toisaalta olen rullaillut jalan alla koiran purulelua tai palloa (tosin koira haluaisi juuri sillä hetkellä leikkiä kyseisellä lelulla). Tuo pika-avun kolotukseen. Olen kuullut, että monilla jalkaholvi madaltuu raskauden aikana, ja voi käydä niinkin, että kengän koko muuttuu numerolla. Eli ensi kesänä ei sitten ole yhtään sopivia kenkiä? Mahtaakohan pitää paikkaansa? Kertokaahan kokeneemmat!
Tiikki (taas)
Tänään oli siis neuvola. Ja koska " oikean" neuvolatätinkin pitää joskus levähtää oli hänellä siis sijainen. Oikein mukava nainen, mutta jostain syystä ei saanut sydän ääniä kuulumaan. Kävinpä siis näytillä lääkärin luonakin. Vauva on jotenkin kummallisella mutkalla, ettei hänkään meinannut sydäntä löytää.
Onko teille puhuttu jotain istukasta? Lääkäri sanoi, että minun istukka on jo aika kalkkeutunut ja nyt mietityttää, että mitä tehdä. Varasin jo ajan akupunktioon käynnistyskäsittelyyn (en tiedä vaikuttaako), mutta ajattelin yrittää. Jos istukka ei enää toimi kunnolla niin vauvalle parempi lienee tulla ulos?
No joo neuvola tietoja
Pissa puhdas.
Painoa -117g edelliskertaan. Painoa tullut yhteensä 9,6kg
hb ei mitattu
RF 36
Mietityttää hirmuisesti tuo istukka. Olen periaatteessa sitä mieltä, että vauvan pitää tulla ulos sitte kun sen aika on ja tästä syystä en oikein ole valmis menemään tuohon akupunktioon vaikka voihan se olla että ei vaikuta mitään ja rahaa palaa hukkaan. Mutta toisaalta pelottaa, että vauva voi huonosti.. Ääh tieto lisää taas tuskaa. vai onko sitä tietoa tällä kertaa liian vähän. Neuvolasta yritin jo kysellä, että mitä se oikein tarkoittaa, mutta ei osannut sanoa muuta kuin, että istukka voi kalkkeutua loppua kohti eikä toimi silloin enää kunnolla.
Mietiskellen syntyjä syviä
Leivänkannikka ja Olivia 36 tasan
ainakin täällä halutaan siihen uskoa! Meillä jyllää tosissaan nyt se influenssa, minä sairastuin perjantaina ja tyttö maanantaina. Tytöllä onkin ollut sitten 2vrk:tta kuume 40 asteessa. Ei kivaa. Käytiin eilen molemmat lääkärissä, mutta ei ollut mitään tulehduksia, vain tätä tautiin liittyvää oiretta. Nyt niistellään ehkä viiden sekunnin välein ja yritän tuputtaa juomista milloin minkäkin leikin varjolla. Ikävää katsoa kun toinen pieni on niin sairas!
Minulla oli niin suuret suunnitelmat tälle äitiysloman ensimmäiselle viikolle, mutta nyt olen joutunut perumaan kaikki menot :( Tylsää. Joku kirjoittikin lapsen uhmasta (en valitettavasti muista kuka), meillä neiti 3 vee myös vahvatahtoinen ja nyt tietysti kipeänä tarvitsee äitiä ihan koko ajan. Olen viimeksi nukkunut jotenkuten torstain-perjantain vastaisena yönä. Alkaa hiukan jo painamaan¿miten sitä taas jaksaa valvoa vauvan kanssa? Oi joi¿
Melkoista valitusta tuli nyt, pahoittelut. Mieliala ei nyt ole kovin korkealla.
Sitten masunkuulumisia. Joku kysyi painoarvioista, meillä mennyt näin:
Rv 23 + 6 painoarvio 770 g
Rv 30 + 2 painoarvio 1800 g (yläkäyrällä)
Rv 34 + 2 painoarvio 2300 g (keskikäyrällä)
Ensi viikolla eli rv 36 taas sitten uusi ultra. Pari viikkoa sitten kohdunkaula oli 2,5 cm ja ulkosuu sormelle auki. Esikoisesta päivää ennen käynnistystä rv 40 kohdunkaula oli 1,5 cm ja sormen kärjelle raotti. Silloin sanottiin, että tilanne on epäkypsä. Eli saa mun puolesta kypsyä rauhassa vaikka odotankin jo vauvan siirtymistä nahkan paremmalle puolelle.
Leivänkannikka: ikävästi lääkäri sanonut istukasta sen enempää selittämättä. Tottakai tuollainen jää mietityttämään. Muistan jotain esikoista odottaessani, että oli puhetta myös istukan toiminnasta ja yleensä se ongelma on ylimenevillä viikoilla. Silloin yleensä ultrataan useammin tai käynnistellään suoraan, jos epäillään istukan toimivuutta. Tutkiko lääkäri noita istukan virtauksia? Eli että pääseekö sinne tarpeeksi ravinteita, verta ja happea? Jos mietityttää vielä, niin soita lääkärille perään ja pyydä lisää tietoa.
Muutenkin minua ärsyttää, että raskaana oleville naisille heitetään ¿tiedonmurusia¿ mutta sitten jätetään leijumaan asioita ilmaan. Pitäisi selittää perusteellisesti niin, että ymmärtää onko hätä vai ei. Tähän pätee myös kyllä sukulaisten huolimattomat tarinat myös niistä kumminkaiman serkun raskauksista/synnytyksistä, jotka ovat päättyneet ikävästi. Ei sellaisia kerrota hormoonimyrskyssä kamppaileville naisille, jotka odottavat!!
Plääh¿tulipas nyt valitusta valituksen perään. Mutta yrittäkää kestää:)
Ehkä aurinko paistaa meille myös viikonloppuna!
Terkuin, Lenni & Tiitiäinen rv 35 +3
pienessä terveyskeskuksessa ei ole mahdollista seurata noita virtauksia kun laittee on niin huonot. Sanoi vain, että tämä päivä pitää seurata liikkeitä.
Eikä meillä kyllä saa edes lääkäriä kiinni se kun on kiertävä ja otti minut toiseksi viimeisenä asiakkaana ja ylimääräisenä.
No vauva liikkuu masussa. Tosin jostain syystä jo yöllä ja heti kun heräsin mietin, että liikkuu vähemmän. Pistin sen eilisen piikkiin kun rilluttelin koko päivän kaupungilla ja kävin vielä sielä akupunktiossakin.
Nostin tuon meidän esittelylistan tonne ekalle sivulle, niin näkee taas, että kuka on kuka. Ja uudet voi laittaa sinne pinon perään omat tietonsa.
Toivottavasti tämä on se Murmutin uusin päivitysversio. Luulisin...
crisantemo
heti aluksi toivotan kaikille naisille oikeen mukavaa naistenpäivää!!
eli kävin neuvolassa ja lääkärissä.
neuvolan ja lääkärin tiedot: rv 32+6 ja painoa tullut tähän asti jo 19kg.
turvotus: +
rr: 120/74 hyvä.
pissa: hyvät.
hb: 102 laskenut.
kohdunpohjan korkeus:28-30 vauva liikku paljon niin kunnon mittaa ei saatu.
lapsiveden määrä: n.
sikiön tarjonta: rt.
sydämen syke: 140.
liikkeet: ++
kohdunsuu: pehmeä, auki 1cm.
kerroin selkä kivusta ja huomenna pitää soittaa fysioterapiaan ja kysyä tukiliiviä selkään ja katotaan auttaako se yhtään mun selkä särkyyn ja sillä pitäs saada nukuttuu kunnolla.
supistukset voi myös johtua kovasta selkä kivusta.
nyt joudun vaan kärsimään synnytykseen asti.
näin täällä tänään.
tuli taas nukuttuu vaan 2tuntii yöllä...
tytöt on tosi villejä ollut tänään ja kuopus täyttää jo 3v 13.3 ja me pidetään pienet pirskeet lauantaina lapsia tulee noin 10kpl.
veytä ja mupu 32+6
Eilisen äitipolikäynnin kuulumisia: vauvalla kaikki ok, painoarvio ultrassa 2800g eli lääkärin mukaan vähän keskikäyrän yläpuolella. Kohdunsuu oli sormelle auki ja täysin pehmennyt, kohdunkaulaa jäljellä 3 cm.
Sellasia suunniteltiin, et mikäli ei seuraavan kolmen viikon aikana synnytys käynnisty itellään, käynnistys tehdään 29.3. Tämän diabeteksen takia siis.
Ensin oli vähän hämmentynyt olo, kun hoitsu siinä varaili synnytyssalin valmiiks... Nyt ei malttais millään ootella sinne asti. Ja jos tosiaan menee sinne kolmen viikon päähän tämä synnytys, niin onpahan tässä aikaa henkisesti valmentautua koitokseen.
Käynnistyspäivää ei kerrota kuin anopille, joka tulee lapsenvahdiksi siksi aikaa ja parille kaverille oon kertonut. Tulkoon sitten muille yllärinä. Edellinen synnytys käynnisteltiin rv 38 tasan ja kesti kokonaisuudessaan 2h 15min. Aika vauhdikasta oli ja täysin luomuna mentiin, mut oli silti ihan positiivinen kokemus. Kävi niin vauhdikkaasti, et en ehtinyt itse yhtään väsähtää synnytyksessä ja olo oli ihan loistava jo seuraavana päivänä.
Eli nyt sit vaan odotellaan...
Onneliina ja mönkiäinen rv 35
Kyllä on surkee ilma...aamulla satoi vettä ja jäi miehen ja tytön ulkoilut vähän lyhyeksi ja nyt tässä mietin, että pitäiskö sitä ottaa itteään niskasta kiinni ja pukea meidät pihalle. En kyllä jaksaisi...supistaakin taas koko ajan.
SENNY-76 Meilläkin mies tekee aina 4iltaa peräkkäin ja ne todellakin tuntuu maailmanlopulta. Välillä illat on niin pitkiä ja meidän neitiä pitäis koko ajan viihdyttää eikä aina jaksais. Onneks miehellä on huomenna vapaa niin saan ottaa vähän rennommin. Mua muuten jostain syystä aina supisteleekin enemmän kun mies illassa, mistäköhän johtuu? Onkohan hermo niin paljon kireemmällä.
Luulin jo eilen, että alkais tää kammottava hermojen kireys loppua, mutta tänä aamuna heräsin kun myrskyn merkki ja on taas ottanu kaikki asiat päähän. Miehenkin kanssa sain riidan aikaiseksi ja sitä ei edes sovittu ennen kuin lähti töihin ja nyt vähän harmittaa. Muutenkin mieli on aika herkkä ja pillitän pienistäkin asioista. No jospa tämä tästä edes hiukan helpottaisi. Kävin aamulla vapaavalinnassa ja ostin tytölle sellaisen muumimagneettikirjan ja se on viihtynyt sen kanssa koko iltapäivän niin pääsinpä rauhassa koneelle.
Tämä pino on todellinen henkireikä mulle...ihanaa lukea muidenkin arjen hankaluuksista ynnä muusta. Tällä hetkellä ei tuu enää lähdettyä autollakaan mihinkään, kun maha ottaa rattiin kiinni niin tulee vähemmän nähtyä kavereita ja välillä ottaa pattiin, kun monta päivää kökkii kotona ilman seuraa. Tai no onhan tuo mies kotona kun ei töissä ole, mutta eihän se ole sama asia kun kaverit.
Mutta kaippa tässä täytyis alkaa tekemään jotain, ulkoilun taidan unohtaa, mutta olishan tässä näitä kotihommia...
Hyvää loppuviikkoa huhtimasuille!
Helinä+poitsu 34+4
Mullakin oli neuvola taasen ja kaikki oli hyvin.Hemoglobiinikin 129,niin ei sitä enää seurata.Rautaa oon syöny alusta asti.Ens viikolla mulla lääkärineuvola,ja siellä sitten selviää enempi kohdunsuusta yms.
Muuten mulla kyllä ihan kauhee olo,oon flunssassa,ja tuntuu,etten millään jaksais mitään.Ja levätä en oo saanu,kun tuo pirtee 4-vuotias ollu seurana=)Huomenna menee onneksi hoitoon,niin aion vaan nukkua.
Miehelle on tullu kiukuteltua,kun tuntuu ettei sekään ymmärrä,että oon kipeä ja en jaksa...itku silmässä koko ajan.Onneksi lupasi tänä iltana viedä lapset harrastukseen ,ja saan silloin tunnin nukkua rauhassa.
Mä oon ollukkin koko raskausajan terveenä,niin täytyy sitten loppumetreillä sairastua=(
Huiskutin 35+2
Sain aamulla ennen neuvolaan lähtöä surullisia uutisia kun mun isä soitti ja kertoi että mun mummo oli kuollut edeltävänä yönä. Kamalan surullistahan se on vaikka ei ihan hirveen läheisiä oltu ja oli muutenkin niin huonossa kunnossa ja vanha ja kipuili ja oli tavallaan helpotus sille itselleenkin. Nukkui kuitenkin vaan yön aikana pois ja aamulla sairaalasta soitettiin.. Silti, ja varmaan näissä hormoonihöyryissä vielä, tuntu tosi pahalle varsinkin kun en päässy sitä itse enää sairaalassa näkemään kun siellä pyöri se norovirus eikä suositeltu raskaanaolevalle käyntejä. Mun isä itseasiassa ihan kielsi mua menemästä joka kerta kun otin puheeksi. Nyt vaan jälkikäteen tietysti harmittaa. Ja se tottakai että näin lähelle päästiin että olis vielä yhden lapsenlapsenlapsen nähnyt.. :(
Neuvolaan kumminkin sit lähdin ja sieltä nämä terveiset:
verenpaine 118/78
painoa +1170/vko (voi rähmä..)
pissa puhdas
hb 109 (lisää rautaa ja äkkiä)
sf-mitta 31 (vähän alakäyrää mutta vieläkin niin vinossa makoilee että vaikea arvioida todellista tilannetta)
syke 150
turvotus +
Kaikenkaikkiaan painoa tullut nyt lisää 14 kg. Osa on turvotusta ihan selvästi mutta toki silti hirvittää. Oonkin yrittäny syödä paljon ananasta ja kuulemma mansikatkin auttaa poistamaan nestettä. Täytyypä käydä kaupasta tänään hakemassa pakastemansikoita, niitä on ihana rouskutella ihan sillai jäisinäkin =)
Sain kutsun sinne synnytystapa-arvioon jo ens viikolle, mukana tuli myös tietoa ulkokäännöksestä kun vauva on kerta niin poikittain mutta en kyllä meinaa suostua edes yrittämään. Jos tämäkin tapaus on päättänyt asettua masuun väärinpäin niin siihen on varmasti joku syy ja ei tunnu ollenkaan hyvältä ajatukselta lähteä sitä muuttelemaan. Mut saa ilomielin kärrätä leikkaussaliin niinkun esikoisenkin kanssa, jos niikseen tulee. Mutta se kumminkin edessä ensi viikon tiistaina.
Siitä istukan kalkkeutumisesta sen verran, en muista kuka kyseli (niin laho on pää) että mähän olin esikoisen odotuksen aikaan näillä viikoilla jo melkeen sisällä naistenklinikalla ja siellä ultrattiin parikin kertaa sen reilun kahden viikon jaksolla. Melko loppuvaiheessa (rv 37+) epäiltiin istukan toimivuutta koska näytti siltä ettei vauva enää kasva kohdussa. Niitä virtauksia sit mittailtiin ja vaikka niissä ei kai mitään mätää ollutkaan päädyttiin sektioon rv 37+5 painoarvion ja lapsiveden vähyyden vuoksi. No painoarvio meni vähän metsään (oli 2300g) todellisuudessa poika painoi 2750g, eikä mun istukassa ainakaan papereiden mukaan ollut kauheesti mitään kalkkeumia. Mutta siis kokoa seurattiin että kasvaako siitä huolimatta ja samoin niitä virtauksia mitataan niin nähdään saako vauva tarpeeksi ravinteita ja happea ym niinkuin joku muukin jo tiesi kertoa.
*haukotus* esikoinen sai viime yönä jonkun ihmeellisen äitihepulin eikä isin lohduttelut paljon auttanu ja mä sit heräsin yhdeltä ja tunnin verran poika istutti mua sängyssään. Sit sainkin nukkua 4 tunnin jakson ennen seuraavaa herätystä mutta kumma kyllä silti vaan väsyttää ;)
Onneks on noin keväinen ilma, se edes vähän piristää.
Mistä tuli muuten mieleeni että onko kellään muulla ihan superkuuma koko ajan? Mä availen kaikkia ikkunoita ja hikoilen ja mies tulee kotiin ja valittaa että on kylmä... Joku hormoonijuttu ilmeisesti tämäkin ;)
No jokohan tässä olis tälle päivälle tarpeeks, pitää patistaa isi pojan kylvetykseen kun vaan saan sen ton x-boxin kimpusta hetkeks... hmph
marie 35+4
Mies lähti esikon kanssa uimaan, joten hetki omaa aikaa.
marie kyseli lämpötilan säädöistä. Mä oon yleensä aika viluinen, villasukat jalassa yms. mutta nykyään aina lyhythihaisella ja ilman sukkia. Öisin mulla tavallisesti ollut pitkähihainen yöpaita ja peitto korvissa, mutta nyttemmin tuntuu kaikki olevan liikaa... joten samassa veneessä ollaan.
Istukan kalkkeutumisesta, esikko syntyi vesien menon seurauksena 37+0 ja silloin sanottiin istukan olleen kalkkeutunut. Etukäteen ei ollut mitään havaittavissa, ainoastaan sf-mitta kasvoi hitaasti ja siitä kävin tarkistuksessa polilla. Polin lääkärin kommentti oli, että aina ne neuvolalääkärit vouhottaa liikoja. Ehkä luonto kuitenkin hoiti asiansa, kun laittoi vedet menemään ajoissa. Poika oli syntyessään 3060 g ja 46 cm, kuitenkin ihan suht mukavan kokoinen.
Kissasta ja koirista, esikon syntyessä meillä oli 4 isoa koiraa ja 1 kissa. Koirat ottivat tulokkaan vastaan rennosti eikä suurempia ongelmia ole ollut, ainoastaan piti seurata ettei pojan otteet käy liian koviksi. Kissa oikeastaan pelkäsi vauvaa ja vietti paljon aikaa omissa oloissaan. Ennen syntymää oli nukkunut mun vieressä ja meni tosi kauan ennen kuin taas uskaltautui öisin sänkyyn (nukutaan perhepedissä ainakin suurimman osan yötä). Ulkona käytin aluksi melko tukevaa kissaverkkoa lähinnä oravienkin pelossa.
Nykyään meillä on 3 noista aiemmista koirista ja 8 kk teini sakemanni ja edelleen myös kissa. Toivon, että nuo vanhemmat koirat opettavat tuon teininkin tavoille eli miten vauvan kanssa ollaan. Onhan tuo kyllä jo 4-vuotiaan kanssa harjoitellutkin.
Jalkapohjista, kiva kuulla, että en ole yksin omituisten vaivojen kanssa. Tuntuu vain, että tässä raskaudessa kaikki on niin erilaista kuin esikon aikana.
Täytyy kerjäillä mieheltä sitä hierontaa. :)
Niin hyvää naistenpäivän iltaa kaikille mammoille!
amulet 33+6
Meillä nettiyhteys pätkii edelleen,mutta koitetaanpas saada jotain raapustettua.
Jaahas ja jos vastailis kysymyksiin kun vielä muistaa :)
Marie81: voimia sinulle surun keskellä.
käynnistelystä: ei kai siihen oikeesti mitään kikkaa oo,sauna,siivous ja seksi jotenkin edes auttaa.Risiiniöljyä on joskus kuullu otettavan että saa suolen kunnolla tyhjäksi (kai),akupisteiden painelu,portaissa ravaaminen.
Kelaa joku kans tuskaili ja täällä kanssa en ole saanut päätöstä äippärahasta vaikka paperit on kelalla ollu 20.12 pitää kuulemma vaan odotella.Nyt sitten jännäänkin että tuleeko tässä kuussa mistää rahaa :\
Elämistä: meillä esikoisen aikaan oli kissa ja hyvin tulivat poitsun kanssa toimeen,jos meni helliminen liian rajuksi niin kissa kyllä vetäytyi omiin oloihin.Ja ainut missä sen kanssa sai olla tarkkana oli ettei menny vaunuihin nukkumaan.Mielellään olisi ulkona mennyt poitsun kanssa lämpimiin vaunuihin köllimään joten niihin ostin silloin suojan.
Nyt on meillä koiravanhus ja se on kyllä lasten paras kaveri ja sitä rutistellaan ja paijataan kovasti.Sitten kun koira kyllästyy niin väistyy sängyn alle lepäilee ja lapset tietää että sen pitää antaa silloin olla rauhassa.
Sänkyyn ei meillä eläimet ole päässeet koskaan.
Hermot: on täälläkin kireällä,pinna ei piisaa mihinkään.Sitten myöskin minä poden huonoa omaatuntoa kun ei saa itteään hillittyä.
Istukasta: meillä keskimmäisen syntymän (syntyi rv39+5) jälkeen lääkäri sanoi että olipas istukka tosi kalkkeutunut ja oli sitä mieltä että raskaus oli pitemmällä ja vauva pitkään ollut jo " valmis" syntymään ja ei ois kovin pitkään istukka enää kunnolla toiminutkaan.
Mutta minä en silloin käynyt kuin rakenne ultrassa niin en tiedä milloin istukka alkoi kalkkeutua. eikä se vaikuttanut vauvaankaan mitenkään.
Kuumia aaltoja on täälläkin havaittu.Välillä posket lehahtaa ihan punaisiksi. Yöllä ei myöskään voi pitää lainkaan peittoa kun tuntuu että sulaa.
( o ) alkaa olla muhkea. Voinnissa ei muuta muutosta kuin että vauhti sen kuin hidastuu ja lelujen noukkiminen lattialta alkaa olla jo raskasta. Kengät onneksi saan vielä puhistua itse jalkaan.
Ensiviikolla alkaa sitten arki pyöriä kun koulut taas alkaa.
Nyt lähden aamukahville
edram ja himppu 35+6
Tänä aamuna heräsin pinna ihan kireällä... En tiedä mikä ottaa päähän, varmaan kaikki!
Eilen kellahdin nurin, kun olin koiran kanssa lenkillä. Kauhea paniikki koko illan päällä, että onkohan kaikki hyvin. Liikkeitä tuntui, eikä muutenkaan mitään syytä huoleen, mutta silti ajatukset pyöri vaan samaa rataa. Yritin soittaa kaverillenikin, joka on kätilö, mutta ei ollut kotona. Tänä aamuna on sitten kroppa ollut aika hellänä. Kiva tää kevät kun aurinko paistaa ja lumet sulaa (ja muuttuu jääksi).
Toinen ketutuksen aihe: naapuri toi eilen vanhoja (paino sanalla VANHOJA) vauvanvaatteita. Ihan kiva niitä on saada, mutta jotenkin 15 vuotta laatikossa maanneet kivikovat kulahtaneet froteepotkuhousut eivät kolahtaneet! Oli mukana toki ihan asiallistakin pukinetta, mutta silti. Jotenkin tuntuu, että ihmiset eivät tunnesyistä halua heittää roskiin ko. vaatteita, ja raahaavat niitä sitten pahaa aavistamattomille odottajille... Aina sanotaan, että heitä sitten vaan tarpeettomat roskiin, ei tarvitse palauttaa... No minä sitten painiskelen näiden riepukasojen keskellä ja mietin mitä tehdä. Ihan kuin tässä ei olisi muutenkin siivottavaa, laitettavaa, pestävää... Omaa vauvaani en kyllä välttämättä halua näihin vaatteisiin pukea. PISTE! (Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan)
Sain sitten vihdoin ja viimein sairaalaan mukaan otettavat tavarat ostettua. Imetysliivejäkin kahdet kappaleet. Pitäisi vielä pakata laukku valmiiksi, mutta tuntuu, ettei tässä mikään kiire ole. Tosiaalta, olisi kai hyvä, että kaikki olisi valmiina, jos taas kaatuilen...
Anteeksi kauhea valitus!
Tiikki 34+3
Crisantemo oli kirjoitellut pitkät luritukset. Olit kirjoittanut niin kauniisti vauvan syntymästä ja äidiksi syntymisestä, et meni ihan kylmät väreet. Ihanasti kirjoitettu. Myös kissastasi kertoessa meinasi tulla itku...
[b]Marie[/b] tuskaili miehensä kanssa... Joo, tuttua, niin tuttua. Meillä mies rutisee myös kalliista vaunuista, vaikka maksoin joka pennin itse. Samaan aikaan ukko ostelee SIKAkalliita ralliauton osia ja menipä tuossa ostamaan meille yhden uuden autonkin... Hermot palaa useammin kuin kerran päivässä. Ja toi Crisantemon kirjoittama juttu eilisestä; kun mies makaa sängyssä tekemättä mitään, kun varta vasten järjestää ukolle aikaa tehdä omia tärkeitä juttujaan, NIIN TUTTUA!!! Meillä ukon pitäisi tehdä inssityötään, mut ketunmarjat... Istuu koneella jotain hiton autojuttuja ihmettelemässä ja mä saan hoitaa kaiken. Ja tosiaan tuon uhmaikäisen 2,5v tahtotytön kanssa elämä on välillä kaikkea muuta kuin helppoa. Ja varsinkin kun mun pitäisi olla vuodelevossa... =/
Meillä majailee myös [b]Kissa[/b] ja mamman " esikoinen" . On villikissan pentu, mut en missään vaiheessa esikon tullessa osannut ajatella mitään ovien sulkemisia tai kissaverkkoja tms. Kissa meni kerran pinnasänkyyn ennen tytön syntymää ja sai suihkun niskaansa siitä hyvästä. Sen jälkeen ei mennyt lähellekään. Vauvaa ihmetteli ja enimmäkseen pysyi poissa tieltä. Nukkuu edelleen meidän sängyssä, on aina nukkunut, mut pysyy jalkopäässä. Nykyisin tulevat ihmeen hyvin toimeen tytön kanssa, vaikka neidin kissan kohtelu ei aina täytä eläinsuojeluvaatimuksia ja kissa ei ole mikään ihmisystävä... On 7 elinvuotensa aikana ollut vissiin 20 kertaa sylissä yli 3min. =) Hyvin on silti mennyt.
Mitäs vielä...
Oma napa. Eilen supisteli pari tuntia ihan tosissaan ja 7min välein. Toisaalta hyvä, menen huomenna taas Tyksiin ja siellä pitäisi sopia käynnistyspäivä, joten jospa nuo supparit olisivat vähän avanneet paikkoja valmiiksi. Ei sit tarvitsisi käynnistyksessä ihan nollatilasta lähteä... =/ Pari viikkoa vielä pitäisi jaksaa odotella ja kärsiä, sit saa nyytin syliin. On sitä odotettukin. =) Mä olen niin valmis tähän raskaana oloon...
Nyt pitää mennä, prinsessa huutelee. =)
~Murmutti ja Jätkis, tasan 35