Aikuinen lapsi joka vkl kotona
Olemme uusperhe ja alaikäiset lapset edellisistä liitoistamme asuvat kanssamme joka toinen viikko. Meillä on molemmilla myös aikuiset lapset, jotka asuvat omillaan. Yhteisiä lapsia ei ole. Rakastan syvästi myös mieheni lapsia, mutta nyt on alkanut ärsyttämään se, että mieheni aikuinen tytär tulee luoksemme joka ikinen vkl pe-su ajaksi täysihoitoon. Oma aikuinen lapseni ei tule, vaan näemme häntä muuten.
Onko yleistäkin, että aikuinen lapsi tulee joka ikiseksi viikonlopuksi vanhempansa luo? Tytör asuu toisessa kaupungissa omasta halustaan eli ymmärrän, että hän tulee välillä myös kotikaupunkiinsa. Minä haluaisin kuitenkin välillä viettää viikonloppuisin ihan aikuisten aikaa mieheni kanssa kahdestaan. Miehenkin haluaisi samaa, mutta ei aio sanoa lapselleen mitään. Toki ymmärrän sen, mutta mietin kuinka kauan tämä systeemi jatkuu? Tyttären äiti ei ota häntä luokseen kuin pari kertaa vuodessa.
Tyttäreltä on aina rahat loppu, vaikka syö meillä aina pe-su välillä. Vanhemmat maksavat hänelle asumisen ja elämisen, vaikka saakin opintotukea, asumistukea jne. Siltikään rahat eivät riitä. Asia ei sinällään minulle kuulu, mutta tuokin ärsyttää vaikkei saisi. Oma lapseni pärjää oikein hyvin opiskelustaan huolimatta. Neuvoja?
Kommentit (232)
Onko tytär 19v vai 24v? Aika eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit uusperheeseen mennessäsi tietää, että miehen lapset tulevat mukana. Ihminen ei lakkaa olemasta vanhempansa lapsi, kun hän kasvaa aikuiseksi.
No normaalit aikuiset ihmiset eivät kyllä mene joka viikonloppuna täysihoitoon vanhempien luokse. Kyllä se oudolta kuulostaa. Ehkä tällä aikuisella lapsella on jotain ongelmia elämänhallinnan suhteen.
Säästää ainakin ruokakuluissa noin.
No varmasti, mutta kuka aikuinen normaali ihminen kehtaa toimia noin?
Kyseesähän on opiskelija. Aikuisuus alkaa 18-vuotiaana ja monen opiskelut siitä eteenpäin 5-6 vuotta.
Ehdota puolisollesi että annatte sinun lapselle vastaavan summan rahana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit uusperheeseen mennessäsi tietää, että miehen lapset tulevat mukana. Ihminen ei lakkaa olemasta vanhempansa lapsi, kun hän kasvaa aikuiseksi.
No normaalit aikuiset ihmiset eivät kyllä mene joka viikonloppuna täysihoitoon vanhempien luokse. Kyllä se oudolta kuulostaa. Ehkä tällä aikuisella lapsella on jotain ongelmia elämänhallinnan suhteen.
Onko 17-19v viel kovin aikuinen?
Eikö teillä ole joka toinen viikko lapsivapaata?
Omassa lapsuudenkodissa oli ovet aina auki. Ensimmäisinä opiskeluvuosina olin myös kesätöissä lapsuudenkotipaikkakunnalla.
Sinäkö tuon täysihoitäysihoidon tarjoat vai puolisosi? En nyt tarkoita rahaa vaan palvelua. Jos puolisosi kustantaa ja tekee tarvittavat työt, että vierailu onnistuu, et mielestäni voi paljonkaan.
Tosin silloinkin voit silloin tällöin järjestää teille menoa viikonlopuksi, mistä edellisenä vkl:na ilmoitat tyttärelle, että olette pois kotoa. Sukulointia? Kylpyläviikonloppu? Avioliittoleiri? Yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa kun aikuiset lapset käyvät, mutta kyllä huolestuisin, jos joku alkaisi joka viikonloppu olemaan täysihoidossa. Heräisi kyllä huoli, että onko jotain ongelmia. Meillä aikuiset lapset kutsuvat myös meitä kylään esim syömään.
Ja sinä niukilla tuilla elävältä opiskelijalta odotat viiden ruokalajin päivällisiä?
Lapseni ovat kaikki töissä. Tienaavat enemmän kuin minä. Miksi luulet, että he ovat köyhiä opiskelijoita? Itse he kutsuvat. Meillä on aina ollut vastavuoroisuutta. Emmekä me, tai he, kumpikaan tarjoa mitään luksusillallisia vaan simppeliä kotiruokaa vuorotellen toistemme kotona. Tärkeintä on se yhteinen aika ja se että ei aina yksi ja sama kokkaa vaan kaikki pääsevät vuorotellen valmiiseen pöytään.
Pitäisikö hillitä sitä rahan antamista, jos maksetaan eläminen täysin ja vielä pidetään tytölle täyshoitolaa!? Tyttö voi hakea töitä, kun viikonloput on vapaat.
On kyllä ahdistavaa, jos ette koskaan saa viettää viikonloppua kahdestaan kodissanne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on ihanaa kun aikuiset lapset käyvät, mutta kyllä huolestuisin, jos joku alkaisi joka viikonloppu olemaan täysihoidossa. Heräisi kyllä huoli, että onko jotain ongelmia. Meillä aikuiset lapset kutsuvat myös meitä kylään esim syömään.
Ja sinä niukilla tuilla elävältä opiskelijalta odotat viiden ruokalajin päivällisiä?
Joo, jotenkin ymmärtäisi, jos aikuinen lapsi olisi työssäkäyvä, eikä köyhä opiskelija. Ja jos tavallinen ruoka kelpaisi, eikä VIIDEN ruokalajin päivällinen. Mutta tosi pöyristyttävää, että ihan itse keksit näin ikävän kuvion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseesähän on opiskelija. Aikuisuus alkaa 18-vuotiaana ja monen opiskelut siitä eteenpäin 5-6 vuotta.
Opiskelija voi olla minkä ikäinen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat kaikki töissä. Tienaavat enemmän kuin minä. Miksi luulet, että he ovat köyhiä opiskelijoita? Itse he kutsuvat. Meillä on aina ollut vastavuoroisuutta. Emmekä me, tai he, kumpikaan tarjoa mitään luksusillallisia vaan simppeliä kotiruokaa vuorotellen toistemme kotona. Tärkeintä on se yhteinen aika ja se että ei aina yksi ja sama kokkaa vaan kaikki pääsevät vuorotellen valmiiseen pöytään.
Aloituksessa on kyse opiskelijasta.
Täytyy olla melkoinen äitipuoli jos kutsuu puolison lasta loiseksi. Varmaan hänen lapsiaan pitää puolison jaksaa.
Minua ei haittaisi vaikka kävisivät useamminkin, mutta ei vaan ole varaa tarjota ruokia koko poppoolle ja eivät tunnu sitä ymmärtävän, enkä kehtaa siitä sanoakaan.🥺Hyvä kun pystyy omat menot maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ahdistavaa, jos ette koskaan saa viettää viikonloppua kahdestaan kodissanne!
Miksi niin monelle lapset on noin iso haitta?
Ne alaikäisensä voi kumpikin antaa toiselle vanhemmalle tai huostaan. Täysi -ikäisiltä kieltää käymisen. Saa olla kaksin.
Meille on lapset ja lapsenlapset aina tervetulleita. Jotain on varaa tarjotakin. Emme ole sossuperheitä kuten apn uusperhe kai on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapseni ovat kaikki töissä. Tienaavat enemmän kuin minä. Miksi luulet, että he ovat köyhiä opiskelijoita? Itse he kutsuvat. Meillä on aina ollut vastavuoroisuutta. Emmekä me, tai he, kumpikaan tarjoa mitään luksusillallisia vaan simppeliä kotiruokaa vuorotellen toistemme kotona. Tärkeintä on se yhteinen aika ja se että ei aina yksi ja sama kokkaa vaan kaikki pääsevät vuorotellen valmiisee
Minä, tai ap ei kumpikaan olla kutsuttu ketään loiseksi.
Ei tuo ole normaalia. Mitä tyttö tekee teillä viikonloppuidin? Onko hänellä omaa sosiaalista elämää ollenkaan, onko hakenut töitä, aikooko kesätöihin vai onko niin, että te elätätte kesänkin?
Tossu mies nyt voisi suoda teille edes jonkun viikonloppureissun.Sanot suoraan!Jos ei niin lähde itse kavereiden kanssa tai yksin.
Miksi ei mene välillä toisen vanhempansa luo vkl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi niin monelle lapset on noin iso haitta?
Ne alaikäisensä voi kumpikin antaa toiselle vanhemmalle tai huostaan. Täysi -ikäisiltä kieltää käymisen. Saa olla kaksin.
Meille on lapset ja lapsenlapset aina tervetulleita. Jotain on varaa tarjotakin. Emme ole sossuperheitä kuten apn uusperhe kai on.
No minun mielestäni normaali aikuinen pariskunta viettää joskus myös viikonloppuja ihan kahdestaankin. Tottakai lapset ovat tervetulleita viikonloppuisin, mutta että aikuinen lapsi on joka viikonloppu koko viikonlopun? Kuulostaa oudolta.
Kutsu kylään kavereitasi, joita tuo loinen inhoaa. Tai keksi järjestää joka sunnuntaiaamu retriitti tai joku hippitapahtuma. Tai laita se kotitöihin, tätini laittoi vävynsä siivoamaan pihavaraston kun "muutenkin nurkissa luuhasi", eipä luuhannut kauaa! Talo elää tavallaan ja vieraat lähtee ajallaan, tätä sanontaa on hyvä alkaa käyttää.