Jimi, 21, ei ollut koskaan käynyt ulkomailla
https://www.is.fi/matkat/art-2000011029024.html
Onko se oikeasti joku juttu ettei joku ole tuohon ikään mennessä käynyt ulkomailla?
Kommentit (454)
Vierailija kirjoitti:
"K: Onko Savonlinnan karvakäsipizza parempaa kuin Rooman parhaan pizzerian pizza? "
Ihan yhtä hyvää kuin Rooman tai italialaiset surkeat pizzat, parempaa kuin sikäläinen "pizzaleipä", jota on joka kahvilassa.
Savonlinnan fiini ruoka on vertailukelpoista roomalaisen hyvän ravintolan kanssa, parempaakin. En kommentoi Rooman ravintoloiden kärkeä, koska en ole käynyt.
"K: Onko Savonlinnan olut ja kuppilan tunnelma parempaa kuin Lontoon vanhimmassa pubissa? "
Linnan läheisyydessä terassitunnelman atmosfääri on vertailukelpoinen, omanlaisensa ja lähellä uniikkia.
Lontoolaisen pubin valtti on cask ale, siis ihan arkisesti ja joka puolella. Puolestaan kaikki superlatiivipaikat ovat TripAdvisor-shittiä, pönötystä ilman henkeä. Aidosti mielenkiintoista on tietenkin juoda olut paikassa, jossa itselle merkittävä historiallinen henkilö on ollut kipottamassa.
Lähiökuppilan, suomalaisen, tunnelma riippuu paljon
Ei mulla ole mitään Savonlinnaa vastaan, mutta itse ainakin lähden ulkomaille hakemaan sellaisia näkemisiä ja kokemuksia mitä Suomesta ei saa ja kaipaan lomalta jotain hieman eksoottisempaa. Suomalaista ruokaa tulee Suomessa syötynä arkenakin ja se Suomen luonto ja kesäkin on jo moneen kertaan nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakettimatkalla, turha tulla selittämään, että on jotenkin "paremmalla" pakettimatkalla. Olet pakettimatkaaja, piste.
Reppumatkalla sama varustus, kun laskeutuu biitsille.
Ihmeellisiä määrittelyjä ja lukituksia sinulla? 'Pakettimatka' on nykyään useimmiten käytännössä samalla varatut lento ja hotelli, kaikki muu maksetaan erikseen tai hoidetaan itse, ei muuta. Porukka käy nykyään etelässä kun mökillään, oli matkapalvelut ostettu sitten aurinkomatkoilta tai mistä tahansa muualta. Seiväsmatkat ja oppaan opastukset kädestä pitäen ovat nykyään mennyttä maailmaa.
Ns. reppumatkailun ylistäminen jonakin parempana matkailuna on junttikulttuurin ytimessä ihan yhtä lailla kuin sikajuhlissa punaviinit pöydälle oksentanut Pertti oli 1970-luvulla Mallorcan reissulla.
Pakettimatka on useimmiten kallis vaihtoehto. Lennot ja hotellin erikseen varaamalla pääsee paljon halvemmalla. Tosin oma varaus edellyttää sitä, että osaa itse kulkea lentokentältä hotellille.
En käsitä tuota, ettei oteta aurinkorasvaa mukaan ja poltetaan iho!! Ei mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on pakettimatkalla, turha tulla selittämään, että on jotenkin "paremmalla" pakettimatkalla. Olet pakettimatkaaja, piste.
Reppumatkalla sama varustus, kun laskeutuu biitsille.
Ihmeellisiä määrittelyjä ja lukituksia sinulla? 'Pakettimatka' on nykyään useimmiten käytännössä samalla varatut lento ja hotelli, kaikki muu maksetaan erikseen tai hoidetaan itse, ei muuta. Porukka käy nykyään etelässä kun mökillään, oli matkapalvelut ostettu sitten aurinkomatkoilta tai mistä tahansa muualta. Seiväsmatkat ja oppaan opastukset kädestä pitäen ovat nykyään mennyttä maailmaa.
Ns. reppumatkailun ylistäminen jonakin parempana matkailuna on junttikulttuurin ytimessä ihan yhtä lailla kuin sikajuhlissa punaviinit pöydälle oksentanut Pertti oli 1970-luvulla Mallorcan reissulla.
Pakettimatka on
Ei pidä paikkaansa. Olen monta kertaa ostanut paljon halvemmalla pakettimatkan, kuin mitä reittilennot ja itse buukattu samantasoinen hotelli olisi tullut maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jimi paljastaa aurinkovoiteen jääneen matkasta tarkoituksella.
- Lähdimme tänne vähän sillä ajatuksella, että nyt rusketutaan."
Mitä ihmettä just luin?
Joo, ihosyöpää odotellessa, tulee matkamuisto vähän viiveellä.
Vielä on rantatuoleissa makoilijoita, jotka haluavat ruskettua !
Eiks porilaise käy eres Turus? Meil o se Suome tyyrein ylikulkusilta. Tulkka kattoma.
Vierailija kirjoitti:
Kanariaa kohteena morkataan ihan suotta. Tämä nykyinen turistivastaisuus on toki ikävä ilmiö matkailijan kannalta.
Mutta kohteena esim. Tenuriffan Puerto de la Cruz, on tosi kiva kun valitsee kohtuuhyvän hotellin.
Ja ihan voi mennä pakettimatkallakin, ja jättää huolet muille. Viikon reissulle ihan mukava vaihtoehto, jos haluaa aurinkoa, pikkukaupunkilomaa ja hyvää ruokaa.
Näin siis myös kokeneillekin matkailijoille!
Saatanpa mennä tuonne uudelleenkin, junttia tai ei.
Tosin tuo Afrikasta tulleiden "turistien" määrä alkaa jo pikkuisen häiritsemään katukuvassa ja kaupustelijoiden määrässä. Onhan noita ollut toki Kanarialla aina.
Edelliseen voisi vielä lisätä sen, että Kanarian saaret ovat ainoa lämmin ja siedettävän lentomatkan päässä oleva kohde tähän aikaan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Eiks porilaise käy eres Turus? Meil o se Suome tyyrein ylikulkusilta. Tulkka kattoma.
Kyl mää kävi jo.
-porilaine
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyl mää kävi jo.
-porilaine
Kiva, tuu uurestaaki, vaiks Ruisseihi. Mää tuu sinne teilpäi jatseihi ens kesä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot mutta ilmastosyistä ei lähes kukaan jätä matkustamatta. Kyllä se on raha se syy. Siinä käsi kädessä kulkee myös aika. Jos on kahden viikon loma ja haluaa vaikka manner-Espanjaan, niin maata pitkin kuluu matkoihin yhteensä 6-8 päivää. Perillä ehtii olla nippa nappa viikon. Kuulostaa ihan hoopolta.
On muuten voimakkaasti kasvava trendi, vaikka ei yleisessä tietoisuudessa vielä.
Samanlainen liike kuin 2nd hand -vaatteiden osto, uuden ostamisesta kieltäytyminen. En osaa verrata kokoja, mutta molemmat ilmiöt ovat olemassa ja kasvussa.
- mailimies
Man behöver inte göra många tågresor genom Europa, eller ens köra bil, förrän man är tillbaka på flyget. För sträckor som Vanda - Malaga eller Vanda - Las Palmas, är flyget helt överlägset, fast man skulle ha tid.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ot mutta ilmastosyistä ei lähes kukaan jätä matkustamatta. Kyllä se on raha se syy. Siinä käsi kädessä kulkee myös aika. Jos on kahden viikon loma ja haluaa vaikka manner-Espanjaan, niin maata pitkin kuluu matkoihin yhteensä 6-8 päivää. Perillä ehtii olla nippa nappa viikon. Kuulostaa ihan hoopolta.
On muuten voimakkaasti kasvava trendi, vaikka ei yleisessä tietoisuudessa vielä.
Samanlainen liike kuin 2nd hand -vaatteiden osto, uuden ostamisesta kieltäytyminen. En osaa verrata kokoja, mutta molemmat ilmiöt ovat olemassa ja kasvussa.
- mailimies
Äänekkäitä trendejä nämä ovat, mutta marginaalisia. Lennot on viimeistä paikkaa myöten täynnä. Yhden kerran olen Euroopan sisäisellä yölennolla kokenut sen, että yksi paikka meidän riviltä jäi tyhjäksi.
Kesälomalennot on varattava jo maaliskuussa, jos tietylle +-3 päivälle haluaa. Kuukautta aiemmin kysyntä vaan kiihtyy ja hinnat nousee.
Näytä mulle se lentoterminaali, mikä Euroopassa uinuu. En pidättele hengitystäni.
Häh musta ihan hyvän mielen juttu vaikka ruokakohta oli hassu :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- mailimies
Turismi kasvaa vuosi vuodelta ja on jo tietyissä paikoissa niin iso ongelma, että sitä pyritään rajoittamaan esim. turistiverolla, lentoverolla, airbnb kielloilla ja hotellirakentamisen rajoittamisella. Mikään ei puhu sen puolesta, että matkusta
Turistskatter, flygskatter, förbud av AirBnb och åtstramning av hotellbyggen är bara olika sätt att dra in mera pengar och det till rätt fickor.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt eri ulkomaissa. Mutta en ole oppinut oikeastaan mitään niiltä reissuilta. Jokin "special price just for You" on ollut tärkein oppi.
Jos haluaa kokemuksia, niin pitää poistua turistialueilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt eri ulkomaissa. Mutta en ole oppinut oikeastaan mitään niiltä reissuilta. Jokin "special price just for You" on ollut tärkein oppi.
Mun mielestä ei. Onhan jo maan vaihtaminen erilaista. Kuulee eri kieliä, vaikka sitten toisten turistien puhetta. Ilmasto on erilainen, tuoksut ja äänet on eri kuin kotona.
Olen itse siinä mielessä huono turisti, etten ole nähtävyyksistä kiinnostunut. Minä se vaan tykkään juoda kahvia ulkona lämpimässä. Välillä se pitää tehdä niin, että lentää Kanarialle ja menee rantabaariin. Palmut huojuu, meren aallot lyö rantaan, kahvi on hyvää ja mulla ihanan lämmin. Elämän parhautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kanariaa kohteena morkataan ihan suotta. Tämä nykyinen turistivastaisuus on toki ikävä ilmiö matkailijan kannalta.
Mutta kohteena esim. Tenuriffan Puerto de la Cruz, on tosi kiva kun valitsee kohtuuhyvän hotellin.
Ja ihan voi mennä pakettimatkallakin, ja jättää huolet muille. Viikon reissulle ihan mukava vaihtoehto, jos haluaa aurinkoa, pikkukaupunkilomaa ja hyvää ruokaa.
Näin siis myös kokeneillekin matkailijoille!
Saatanpa mennä tuonne uudelleenkin, junttia tai ei.
Tosin tuo Afrikasta tulleiden "turistien" määrä alkaa jo pikkuisen häiritsemään katukuvassa ja kaupustelijoiden määrässä. Onhan noita ollut toki Kanarialla aina.
Edelliseen voisi vielä lisätä sen, että Kanarian saaret ovat ainoa lämmin ja siedettävän lentomatkan päässä oleva kohde tähän aikaan vuodesta.
Nyt unohdit Portugalille kuuluvan Madeiran !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko tämä nykypäivän versio sadusta "Tynnyrissä kasvatettu poika"?
Yksinhuoltaja äidin lapsena voi sanoa, että meidän elämä oli aika tynnyrissä elämistä. Mitä äidin olisi sitten pitänyt tehdä? Elää ylivarojen ja pikavipeillä lennättää pitkin maailmaa?
Et ymmärtänyt kommenttia. Kyse ei pllut pelkistä matkoista vaan esim. siitä että ymmärtää miksi aurinkorasvaa käytetään.
Marika-äiti oli se joka yllättyi auringon voimakkuudesta.
Olen varman paha ihminen, mutta en minäkään juuri käytä Kanarialla aurinkorasvaa tähän aikaan vuodesta. Brasiliassa taas en mene hetkeksikään ulos ilman sitä, ja usein piileskelen vielä sateenvarjon alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpsis. Istanbul, Ateena, Pariisi, Berliini, Lontoo, joitain mainitakseni tarjoavat turistille paljon, historiaa, taidetta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Moni suurten ikäluokkien edustajista ja sitä vanhemmat ei ole käynyt Ruotsin risteilyä pitemmällä. Kyllä nykyään jutun aiheet ovat vähissä. Säästäneet vielä 2v jolloi. Jimi oli vielä nuorempi.
Olen 26v, enkä ole koskaan käynyt. Mun tädin poika on vielä vanhempi, eikä sekään ole käynyt.
Tädin poika. Olisit voinut kirjoittaa ihan vain, että serkku.
Olen käynyt aikuisena vain tallinnan risteilyllä. Vanha mustamäen tori on pisin ulkomaan-matka aikuisena. Oli kyllä silloin hyvää aikaa.