Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
581/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan psykoosi aiheuttaa vaurioita aivoihin. Joten psykoosisairaus ei ole mitenkään heppoinen sairaus.

Vierailija
582/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on terveempiä kuin moni työkkärin listoilla oleva. 20 vuotta sitten pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Itse tiedän yhden miehen joka on 50-vuotias ja ollut jo 20 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä selästä ja harrastaa metsästystä.

En ymmärrä. 

Pystyy loikkimaan ojien yli kipeällä selällä ja hoitamaan monta lasta. 

Mutta töihin ei pysty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kuvittelet, että tuollaisia tapauksia on ihan lukuisiakin vuosittain tai edes vuosikymmenittäin?"

Itse olen terveiden kirjoissa, mutta omilla sairastumisilla olisin voinut jäädä elinikäiselle sairauslomalle ja työkyvyttömyyseläkkeelle myöhemmin. Mitä tein väärin? Hoidin 

itseni kuntoon. Sairauksista voi kuntoutua. No minä, joudun taistelemaan etuuksista. Jos en olisi hoitanut itseäni kuntoon, saisi tukia avokätisesti eikä niistä tarvitsisi taistella. 

Sairaana ja kuntoutuvana olin paremmassa asemassa kuin kuntoutuneena köyhänä, jota simputetaan jatkuvasti. Kyllä mulla on ihan omaa kokemusta siitä, että 

sairauksista voi toipua ja ihmiset voi kuntoutua, mutta se tietysti vaatii monenlaista aktiivisuutta. Kukaan ei tule ottamaan niitä sairauksia pois vaan ihmisen pitää olla 

itse aktiivinen ja edistää omaa kuntoutumistaan sairastumisen jälkeen. Lääkkeillä se ei tapahdu, mutta liikunta, terveelliset elämäntavat ja monenlainen aktiivisuus auttaa 

paljon. Pitää vaan toimia kuntonsa mukaan ja levätä aina tarvittaessa. On myös monenlaisia tukitoimia ja palveluita kuntoutujille, jos sellaisiin kokee tarvetta. Kenenkään 

sairaan tai kuntoutuvan ei tarvitse möllöttää kotona päätteen äärellä. Järjestöiltä löytyy sosiaalista harrastustoimintaa ja ns. vertaistukea sekä ammattilaisten apua 

tarvittaessa ja ihan ilmaiseksi. 

Vierailija
584/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosisairaus on ihan eri juttu kuin ohimenevä ahdistus tai masennus, koettakaa ymmärtää tämä. Miriam on oikeasti vakavasti sairas ihminen ja on ansainnut eläkkeensä. 

Ansainnut? Pikemminkin siirretty työkyvyttömänä eläkkeelle. Täten muu yhteiskunta ei joudu käyttämään häneen niin paljon resursseja, kuin esimerkiksi työttömään tai toistaiseksi työkyvyttömään joutuisi käyttämään.

Niin, mutta miten se on sulta henkkoht pois, että hän kävisi työssä? Eli toisin sanoen mitä sä siitä hyödyt, että hän on työtön? Sinähän itse voisit tälläkin hetkellä itse olla töissä etkä kirjoittelemassa jonnin joutavia tälle palstalle. Yhteiskunta hyötyisi enemmän kun sinä itse olisit töissä.

Vierailija
585/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selästä työkyvyttömyyseläkkeellä ja pystyy hyppimään ojien yli. 

En ymmärrä. 

Vierailija
586/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuori voi olla niin rikki, ettei kykene tavoitteelliseen, pitkäjänteiseen toimintaan. Siksi yritetään saada hoitoon ja harrastusten pariin, joka on ensi askel kohti opiskelua ja työtä. Jokainen pelastettu nuori säästää valtavasti yhteiskunnan varoja, kun päätyy veronmaksajaksi.

Tämä. Minä pelastuin syrjäytymiseltä kun (kallis) psykiatrinen erikoissairaanhoito ja koulukuraattori puskivat minut koulusta läpi. Sain töitä ja tienaan nyt saman verran kuin keskiverto palkansaaja. Asuntoni näyttää kaatopaikalta ja olin viime vuonna 1kk sairaslomalla mt-syistä, mutta muuten olen ei ole ongelmia.

Pystyisitköhän sinä tarjoamaan jollekin mielenterveyskuntoutujalle kotisiivoustyötä joustavalla aikataululla? Joku voisi jaksaa sen parin tunnin edestä siivota, jos saisi tehdä vähän rauhallisempaan tahtiin silloin kun on parempi päivä ja kokee jaksavansa.

Vierailija
587/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen tavannut ihmisiä, jotka ovat jääneet pitkille siis puolen vuoden ja vuoden sairauslomille, kun esimies on sanonut, että nyt ryhdyt tekemään töitä ja teet jatkossa työt näin.

Eli kyllä vaan todellakin liian helposti saa sairauslomaa, kun vaan kehtaa mennä lääkäriin vinkumaan oloaan.

Vierailija
588/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on terveempiä kuin moni työkkärin listoilla oleva. 20 vuotta sitten pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Itse tiedän yhden miehen joka on 50-vuotias ja ollut jo 20 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä selästä ja harrastaa metsästystä.

En ymmärrä. 

Mutta töihin ei pysty.

Töissä voi joutua nostamaan jotain. 

Vierailija
589/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. 

Mutta töihin ei pysty.

Nostelee kotonakin lapsia, kun vaimo töissä. 

Vierailija
590/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja kuvittelet, että tuollaisia tapauksia on ihan lukuisiakin vuosittain tai edes vuosikymmenittäin?"

Itse olen terveiden kirjoissa, mutta omilla sairastumisilla olisin voinut jäädä elinikäiselle sairauslomalle ja työkyvyttömyyseläkkeelle myöhemmin. Mitä tein väärin? Hoidin 

itseni kuntoon. Sairauksista voi kuntoutua. No minä, joudun taistelemaan etuuksista. Jos en olisi hoitanut itseäni kuntoon, saisi tukia avokätisesti eikä niistä tarvitsisi taistella. 

Sairaana ja kuntoutuvana olin paremmassa asemassa kuin kuntoutuneena köyhänä, jota simputetaan jatkuvasti. Kyllä mulla on ihan omaa kokemusta siitä, että 

sairauksista voi toipua ja ihmiset voi kuntoutua, mutta se tietysti vaatii monenlaista aktiivisuutta. Kukaan ei tule ottamaan niitä sairauksia pois vaan ihmisen pitää olla 

Yhteiskunta hyötyisi enemmän jos olisit tällä hetkellä ihan palkallisessa työssä etkä kirjoittelemassa ilmaiseksi nettiin jonnin joutavia. Vai saatko näistä kirjoituksista palkkaa? Miten on, maksatko itse veroja vai tuleeko pimeästi käteen?

Vierailija
591/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin olen tavannut ihmisiä, jotka ovat jääneet pitkille siis puolen vuoden ja vuoden sairauslomille, kun esimies on sanonut, että nyt ryhdyt tekemään töitä ja teet jatkossa työt näin.

Eli kyllä vaan todellakin liian helposti saa sairauslomaa, kun vaan kehtaa mennä lääkäriin vinkumaan oloaan.

Minä olen kuullut, että usea kansanedustaja on saanut sairausloman jonkun töppäyksen takia. Eli häpeän vuoksi, kun ei kehtaa mennä töihin.

Vierailija
592/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä. 

Mutta töihin ei pysty.

Nostelee kotonakin lapsia, kun vaimo töissä. 

Mutta sitä ei kukaan ulkopuolinen näe🤣

Vierailija
593/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kuullut, että usea kansanedustaja on saanut sairausloman jonkun töppäyksen takia. Eli häpeän vuoksi, kun ei kehtaa mennä töihin.

Kansanedustaja ei tarvitse mitään sairauslomatodistusta lääkärinltä vaan hän ilmoittaa itse olevansa sairauslomalla ja saa kaikki edut. Kyse on luottamustoimesta eikä työsuhteesta.

Vierailija
594/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen ihmisiä paljonkin, jotka on jääneet sairauslomille, kun työkkäri alkaa velvoittamaan ja vaatimaan niitä työllistäviä toimenpiteitä kuten kursseja tms. Tietyissä piireissä, mutta enpä sano enempää. Kyllä niillä yleensä on olemassa jokin diagnoosi, jolla saa helposti sairausloman. 

Vierailija
595/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu ollut jo nuoresta työkyvyttömyyseläkkeellä ja heillä monta omaa lasta ollut ja sijaislapsia. 

Vierailija
596/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu pariskunta joista toinen työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo nuoresta, monta omaa lasta + sijaislapsia. Toinen puoliso töissä.

En ymmärrä tätä yhteiskuntaa.

Ja toiset ei pääse millään työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Vierailija
597/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnteko on orjuutta. Miksi tuhlata yksi ja ainoa elämä siihen?

Hyvä idea, aloitetaan sulkemalla Kela.

🤣

Vierailija
598/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harhaanjohtava uutinen. Opiskelut ovat tauolla. Kuntoutustuki on määräaikainen työkyvyttömyyseläke josta voi palata vielä töihin tai opiskelemaan. 

Voi, mutta valitettavasti nuorena vakavasti mt-sairastuneet harvoin kuntoutuvat ns. normaali elämään. Voi tulla parempia jaksoja, mutta lopulta eläke muuttuu pysyväksi ja henkilö itse päätyy johonkin tuettuun asuntoon, jos hänellä käy onni. Ilman onnea päätyy avohoitoon kaduille. 

Ja koska tämä on tiedossa, niin kannattaisiko jo harkita uusien toimintamallien käyttöönottoa? Sellainen olisi moderni lobotomia, jonka vaikutus on pysyvä. Tekniikan kehittäminen nykymahdollisuuksin ei liene liian haastavaa. Mahdollisimman kajoamatonta ja tarkkarajaista. Nuoret on fyysisesti terveitä ja voisivat toimia suorittavassa työssä vuosikymmeniä. Yhteinen etu tuskin kärsisi, koska toteutetaan jo mallia, jossa iso osa koulutetaan korkeammin. Ja operaation aiheuttamat muutokset ei vaikuta lisääntymisterveyteen, eikä periydy. Olisi humaaniakin, koska henkisissä tuskissaan vellovat pääsisi tuskistaan, ja voisi jatkaa elämäänsä ilman sitä painolastia. Kemiallinen "lobotomia", jota nykyään harjoitetaan lääkkeillä, pilaa fyysistäkin elimistöä, eikä ole kuin laastari, ja joka ei johda pysyvään parempaan terveyteen.

Vierailija
599/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sairauksista voi toipua ja ihmiset voi kuntoutua, mutta se tietysti vaatii monenlaista aktiivisuutta. Kukaan ei tule ottamaan niitä sa

Yhteiskunta hyötyisi enemmän jos olisit tällä hetkellä ihan palkallisessa työssä etkä kirjoittelemassa ilmaiseksi nettiin jonnin joutavia. Vai saatko näistä kirjoituksista palkkaa? Miten on, maksatko itse veroja vai tuleeko pimeästi käteen?

Tuskinpa, ei osasta ole kuin pelkkää haittaa, vaikka olisivat missä vain.

Vierailija
600/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu ollut jo nuoresta työkyvyttömyyseläkkeellä ja heillä monta omaa lasta ollut ja sijaislapsia. 

Oma vanhempi jäi työkyvyttömyyseläkkeelle tai jollekin ennen aikaiselle vastaavalle eläkkeelle kuten varhaiseläke tms. sen jälkeen, kun sitä jatkuvasti haettiin työpaikalta ambulanssilla ja sitä tapahtui usein, kun meni tajuttomaksi kesken työtehtävien. Syyksi paljastui myöhemmin sydänvika. Joo, kyllä meidän perheessä oli paljon lapsia ja toinen vanhempi oli ihan invalidi välillä ja nukkui vaan. Kävi töissä ja teki yleensä ylitöitä, sairauslomilla sitten oli niin huonossa kunnossa, että nukkui jatkuvasti. Kyllä oli pakko jäädä eläkkeelle ennenaikaisesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi