Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
541/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olen jatkuvasti uudessa työpaikassa opettelemassa ja nukun 4 h yö niin miten jaksaisin jotain ystäviä nähdä vapaa-ajalla tai siivota.

Nyt olet jo 6 tuntia kirjoittanut vauvapalstalle. Olisiko se osa ongelmaa, että elämäsi on täällä?

Säkö et sitten ole? 😂

En! Paljon mielenkiintoisempaa sisältöä löytyy muualta netistä. Eli vaikka olen ollut koko päivän kotona, tänne en ole kirjoittanut kuin 2 viestiä. Instagram, TikTok ja Pinterest vei voiton😉

Vierailija
542/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on toi värinän tunne sydämessä erityisesti kun menee nukkumaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosi on vakava sairaus. 

Vierailija
544/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jos on energiaa harrastaa monenlaisia asioita ja olla muutenkin aktiivinen, niin miten ihmeessä ei pysty työntekoon"

Työnteko on epäterveellistä, mutta harrastukset ja aktiivisuus ei välttämättä ole.

Miten niin epäterveellistä? Pitääkö nyt kaikkien lopettaa työnteko?

Vierailija
545/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan jokainen, joka nyt kokee, että masentaa tai väsyttää tms. töissä niin ihan vapaasti menee lääkärille ja kuvailee oireensa. Jos siis mielummin haluaa syödä lääkkeitä, elää 60 % tuloilla ja menettää uskottavuutensa työmarkkinoilla ja yleensä myös työnsä. Ja kyllä sitä tuossa vaiheessa ollaankin jo siinä kunnossa, että muu ei suju. 

Toinen vaihtoehto on se, että ei nyt oikeasti ihan niin paljon masenna ja ahdista, että se olisi sairaudeksi luokiteltavaa. 

Vierailija
546/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa kyllä työttömyys aikana edes harrastaa mitään. 

Vierailija
547/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oloyhteiskunta.

Vierailija
548/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jaksaisi lähteä johonkin uimahalliin. 

Vierailija
549/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Entä jos on ollut 5 eri työpaikkaa 6 vuoden aikana.

Miten eläke lasketaan?"

Työkyvyttömyyseläkkeessä on kaksi komponenttia: siihenastinen eläkekarttuma + tulevan ajan ansio. 

Eläkekarttuma lasketaan eläketapahtumaa edeltävän vuoden lopusta. Jos vaikka 2525 toukokuussa sairastut ja myöhemmin päädyt saman sairauden takia tk-eläkkeelle, niin karttuma huomioidaan vuoden 2024 lopun mukaisesti. Tulevan ajan ansiot lasketaan sitten vuoden 2025 alusta eteenpäin. Siihen katsotaan vuosien 2020-2024 keskimääräiset tulot. Jos ne on vaikka 2000€/kk ... 2500€/kk vuosina 2020 ... 2024, niin lasketaan sillä 2250€/kk keskiarvolla se eläkekarttuma vuoden 2025 alusta vanhuuseläkeikään asti. 

Jos on ollut hyväpalkkaisissa hommissa, niin eläke voi olla ihan ok. Jos on sairastunut ennen kuin on päässyt kunnolla töihin, niin se eläke jää pieneksi. Nuorena eläkkeelle joutuneet saavat eläkkeeseen ke

Mitä tälle tapahtuu, jos eläkkeeseen tulee tauko, esim osa-aikaeläke tai katsotaan työkykyiseksi ja sitten sairastuu kuitenkin taas uudelleen?

Vierailija
550/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SyyVierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Jos on energiaa harrastaa monenlaisia asioita ja olla muutenkin aktiivinen, niin miten ihmeessä ei pysty työntekoon"

Työnteko on epäterveellistä, mutta harrastukset ja aktiivisuus ei välttämättä ole.

Miten niin epäterveellistä? Pitääkö nyt kaikkien lopettaa työnteko?

Syytä olisi.

Vierailija
551/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan jaksaisi lähteä johonkin uimahalliin. 

En ole koskaan käyttänyt e-passiakaan, koska jos olrn töissä en jaksa vapaa-ajalla lähteä kotoa mihinkään. 

Vierailija
552/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosisairaus on ihan eri juttu kuin ohimenevä ahdistus tai masennus, koettakaa ymmärtää tämä. Miriam on oikeasti vakavasti sairas ihminen ja on ansainnut eläkkeensä. 

Vierailija
553/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Eli sinullakaan ei mitään oikeaa sairautta ole? Vain piehtarointia vasennuksen ja maailmantuskan syövereissä. Töissä käynti tekisi sinulle hyvää, saisit muuta sisältöä elämääsi. 

Vierailija
554/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä ketjuja, kun lukee niin huomaa kuinka väsyneitä ihmiset on elättämään näitä "miriameja", jotka vaan käsi ojossa vaatii lisää, mutta mitään eivät anna tilalle. Meillä on nyt oikeistohallitus, joka ottanut asiakseen leikata näiltä laiskimuksilta jotta menisivät töihin. Pääsääntöisesti ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä nykyhallitukseen. Varmasti ahdistaa ottaa vastuu omasta elämästä, mutta pitkällä tähtäimellä hyvä myös heille itselleen.

Vierailija
555/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja, kun lukee niin huomaa kuinka väsyneitä ihmiset on elättämään näitä "miriameja", jotka vaan käsi ojossa vaatii lisää, mutta mitään eivät anna tilalle. Meillä on nyt oikeistohallitus, joka ottanut asiakseen leikata näiltä laiskimuksilta jotta menisivät töihin. Pääsääntöisesti ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä nykyhallitukseen. Varmasti ahdistaa ottaa vastuu omasta elämästä, mutta pitkällä tähtäimellä hyvä myös heille itselleen.

Ei vuokralla yksin asuvilta mitään leikata. Vain niiltä joilla puoliso töissä tai asuu omistusasunnossa. 

Vierailija
556/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin laiska pska, ei ole edes elämään.

Vierailija
557/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin täytyy olla todella sairas. Turha näitä nuoria on syyttää ja vähätellä heidän sairauksiaan. Heistä jokainen vaihtaisi eläkkeensä työpaikkaan ja terveyteen, jos se olisi mahdollista. 

Minun on vaikea ymmärtää aikuista ihmistä, joka on sitä mieltä, että sairailla on liian helppoa. Jos olisin kaikkivaltias, niin sairastuttaisin kaikki ilkeämieliset, vakavasti ja määräaikaisesti, viideksi vuodeksi.

Vierailija
558/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy käymään keikoilla + kavereiden kanssa kahvilla, pelaamaan koripalloa, kirjoittamaan poplauluja ja tekemään käsitöitä, niin on kykenevä tekemään myös jotain vaikka vähän kevyempää työtä. Todennäköisesti työkykyisempi kuin moni työssäkäyvä. Ihan hulluksi mennyt, että nuorille ihmisille lätkäistään eläke, jotta pääsevät puuhastelemaan kaikkea kivaa sen sijaan, että vaadittaisiin tekemään jotain hyödyllistä rahansa eteen.

Kuten täällä on aiemmin mainittu. Mielenterveysongelmat eivät estä tekemästä noita asioita, mutta estävät työnteon. Sinä varmaan palkkaisit töihin ihmisen joka pystyy välillä tekemään töitä ja välillä ei. Et tiedä milloin ja kuinka työt silloinkin sujuvat. Kuinka paljon hän saa vahinkoa aikaiseksi kun mieli ei ole enää läsnä tässä maailmassa. Sinulla ei ole käsity

Jos on energiaa harrastaa monenlaisia asioita ja olla muutenkin aktiivinen, niin miten ihmeessä ei pysty työntekoon?

En pysty, se että johonkin pystyy, ei tarkoita että johonkin toiseenkin pystyy. Itse maalaan tauluja ja kirjoitan kirjaa. Mutta töihin en pysty lähtemään, jo ajatus työnteosta hirvittää. Pitää tehdä jonkun pellen pillin mukaan.

Vierailija
559/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkin laiska pska, ei ole edes elämään.

Niin, katsotaan nyt onko aivovammaa.

Sinäkin autokolarin jälkeen jäit laiskottelemaan kotiin. 

Mene siivoamaan vaikka. 

Vierailija
560/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Ei kukaan ota niitä sairauksia. Teidän pitää kuntouttaa itsenne työkykyisiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä