HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Kirjoitetaan sinulle työkyvyttömyyseläkke niin voit hoitaa omat ja sijaislapset, kun selkä kipeä.
Sinulle ei kirjoiteta, vaikka et pysty menemään edes uimahalliin ja, voi olla aivovamma, kun kolarin jälkeen ei mitään magneettikuvia ikinä otettu. Nukut vaan töissä 2 h kun väsyttää ja jatkat sitten. Nukut vaikka siinä pikaruokalan lattialla ja jatkat hampuraisen paistoa kahden tunnin päästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Jaahas. Nyt on pelko, hätä ja yksinäisyyskin "sairauksia". Oikein mikään tuossa listassa ei ole. Yritä selvitä ittes kanssa.
Meinasin kirjoittaa samaa, mullakin on nuo kaikki, kuten monella muullakin, ja silti painetaan töitä koko elämämme. Mitä helvettiä 😂
Tämä. Mullakin noita mainittuja myös ja diagnoosikin, silti 40 tuntia viikossa töissä.
Veikkaan että jotkut esittävät olevansa täysin kyvyttömiä, vaikka ei pitäisi täysin paikkaansa. Että ei edes 10 h viikossa kykene mihinkään semmoiseen, mikä ei ole koko ajan niin _kivaa_ ja rentoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku pystyy hoitamaan monta omaa lasta ja sijaislapsia, mutta ei pysty menemään töihin?
Miten tuollainen ihminen voi olla työkyvyttömyyseläkkeellä?
Ja minä olen työkkärin listoilla, vaikka en pysty menemään edes uimahalleiin.
Tämä Suomi on yksi pellelandia.
Ihmiset on valtiolla töissä ja tekevät mitä päätöksiä ikinä haluavat, kunhan oma palkka juoksee.
Mene töihin, niin voit päästä paremmin työkyvyttömyyseläkkeelle. Vai kuvitteletko että voit olla kyvytön työttömäksi?
Tämä voi kuulostaa provolta, mutta tuo on totta että työkykyä arvioidaan sen työnkuvan mukaan, eli myös se työ mitä tekee vaikuttaa asiaan.
Ei kai se haittaa, jos nukahtaa väkisin töissä 2 h ja jatkaa sitten.
Kun ei pysy hereillä, kun se väsymyskohtaus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.
Mitä väliä sillä on asuuko vuokralla vai omassa.
Oletko sä narsisti joka pitää itseä parempana, kun on omistusasunto? Vanha tantta sä olet, et muuta. Olet keski-ikäinen ja kaikille näkymätön.
Suomessa miljoona ihmistä asuu vuokralla.
Vain idiootti on tyytyväinen vuokralla asumiseen. Siinä maksaa toisen asuntoa ja kerryttää toiselle henkilölle varallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttö on sairastanut psykoosin. Miten psykoottinen pystyy työpaikalla oloon? Tavoite hällä on hiljalleen palata opiskeluihin kun lääkitys on kunnossa ja tilanne tarpeeksi vakaa.
Mutta kaikkeen muuhun oloon pystyy, ja voi harrastaa mitä haluaa? Miten se työ sana muuttaa asian?
Hän ei välttämättä voi harrastaa MITÄ haluaa ja NIIN PALJON kuin haluaa. Hän pystyy harrastamaan.
Kuka pystyy harrastamaan NIIN PALJON kuin haluaa? Ai niin onhan saatanan hyvä syy jää eläkkeelle KUN EI JAKSA HARRASTAA niin PALJON kuin HALUAA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu pariskunta joista toinen työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo nuoresta, monta omaa lasta + sijaislapsia. Toinen puoliso töissä.
En ymmärrä tätä yhteiskuntaa.
Ja toiset ei pääse millään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ensin sai työkyvyttömyyseläkkeen ja sijaislapset tulleet sen jälkeen.
En ymmärrä miten pystyy hoitamaan omia lapsia ja sijaislapsia, mutta ei voi käydä töissä.
Saa sijaislapsista tietysti lisärahaa.
Outoa, että saa edes mitään sijaislapsia, jos on työkyvytön... mut hei suomi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten joku pystyy hoitamaan monta omaa lasta ja sijaislapsia, mutta ei pysty menemään töihin?
Ihmiset on valtiolla töissä ja tekevät mitä päätöksiä ikinä haluavat, kunhan oma palkka juoksee.
Mene töihin, niin voit päästä paremmin työkyvyttömyyseläkkeelle. Vai kuvitteletko että voit olla kyvytön työttömäksi?
Tämä voi kuulostaa provolta, mutta tuo on totta että työkykyä arvioidaan sen työnkuvan mukaan, eli myös se työ mitä tekee vaikuttaa asiaan.
Juu, menen ajamaan taksia kun muuta ei saa. Ei se haittaa jos nukahtaa 2 tunniksi rattiin, kun ajaa taksia tai hoitaa lapsia päiväkodissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttu pariskunta joista toinen työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo nuoresta, monta omaa lasta + sijaislapsia. Toinen puoliso töissä.
En ymmärrä tätä yhteiskuntaa.
Ja toiset ei pääse millään työkyvyttömyyseläkkeelle.
Ensin sai työkyvyttömyyseläkkeen ja sijaislapset tulleet sen jälkeen.
En ymmärrä miten pystyy hoitamaan omia lapsia ja sijaislapsia, mutta ei voi käydä töissä.
Saa sijaislapsista tietysti lisärahaa.
Outoa, että saa edes mitään sijaislapsia, jos on työkyvytön... mut hei suomi!
Juu, kyllä on.
Tämä on Suomi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, menen ajamaan taksia kun muuta ei saa. Ei se haittaa jos nukahtaa 2 tunniksi ra
Aja muutama kolari, ja kerro syyksi rattiin nukahtaminen. Eiköhän se siitä.
Oi voi, päiväkodin hoitaja nukahti pariksi tunniksi ja lapset lähti portista ulos. Mutta ei se mitään. Eläkeläiset on kävelyllä, ne tuo varmaan lapset takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Oi voi, päiväkodin hoitaja nukahti pariksi tunniksi ja lapset lähti portista ulos. Mutta ei se mitään. Eläkeläiset on kävelyllä, ne tuo varmaan lapset takaisin.
Kaikki töihin vaan.. Kyllä töitä piisaa.
Ajamaan vaikka rekkaa, kun väsyttää.
Tulee karenssi, jos ei suostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on mutta onhan tuo raha pieni. Ei sillä ihmeellisiä asioita maailmassa tehdä. Olet ikuisesti vuokralla jne.
Mitä väliä sillä on asuuko vuokralla vai omassa.
Oletko sä narsisti joka pitää itseä parempana, kun on omistusasunto? Vanha tantta sä olet, et muuta. Olet keski-ikäinen ja kaikille näkymätön.
Suomessa miljoona ihmistä asuu vuokralla.
Vain idiootti on tyytyväinen vuokralla asumiseen. Siinä maksaa toisen asuntoa ja kerryttää toiselle henkilölle varallisuutta.
Mitä väliä. Ei sitä omaisuutta mukaan saa, kun elämä loppuu täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tyttö on sairastanut psykoosin. Miten psykoottinen pystyy työpaikalla oloon? Tavoite hällä on hiljalleen palata opiskeluihin kun lääkitys on kunnossa ja tilanne tarpeeksi vakaa.
Mutta kaikkeen muuhun oloon pystyy, ja voi harrastaa mitä haluaa? Miten se työ sana muuttaa asian?
Hän ei välttämättä voi harrastaa MITÄ haluaa ja NIIN PALJON kuin haluaa. Hän pystyy harrastamaan.
Kuka pystyy harrastamaan NIIN PALJON kuin haluaa? Ai niin onhan saatanan hyvä syy jää eläkkeelle KUN EI JAKSA HARRASTAA niin PALJON kuin HALUAA
Kyllä suurin osa pystyy harrastamaan niin paljon kuin haluaa, heillä vain ei ole siihen mahdollisuutta.
Voit mennä kysymään lääkäriltä, pääsisitkö eläkkeelle, kun et jaksa harrastaa. Et pääse, koska sen pitää mennä niin päin, että et jaksa tehdä töitä.
En tiedä. Olisin samassa tilanteessa kuin Mirjami (kamalat kotiolot, kiusaaminen, väkivaltaa ja raiskaus nuoruuden poikaystävän toimesta) mutta jonkinlaisen resilienssin avulla olen selvinnyt elämässä. On perhe, lapset ja työ opettajana. Koen, että opettajana olen juuri siksi hyvä, kun olen itse ollut ihan rikki.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt innolla öyhötetään ottamatta edes aiheesta selvää. Psykoosipotilas on laiska, lyhytkasvuinen on laiska ja niin edelleen.
Minä väittäisin että laiskin on se, joka ei jaksa edes lukea keskustelun aiheena olevaa juttua. Heitä on täällä monta.
Olen työkseni hoitanut näitä psykoosiin sairastuneita, kaikki halusivat äkkiä töihin takaisin, eivät eläkkeelle, toki eivät olleet mitään nuoria. Entinen työkaveri oli skitsofreenikko itse kertoi minulle ja ei ollut ottanut eläkettä, ei suostunut vaan halusi käydä töissä, toki yli 30 vuotias ei niin nuori enää. Tunnen kyllä nuoria jotka ovat lapsilisän loputtua jääneet eläkkeelle kun on niin "masentaa", juhlia kyllä jaksavat arkena ja sunnuntaina, häiriten sitten meitä naapureita
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen, miten helposti pääsee eläkkeelle, kun iso pyörä heittää. Itse olen fyysisesti sairas, välillä joudun olemaan sairaalassa, mutta kun pääkoppa pelaa, niin olen kelan mielestä työkykyinen. Mutta niinhän sitä sanotaan; hu llu na on hyvä olla. Tai kuten wiskari laulaa: nyt ei tarvitse enää säästää, kun on tarpeeksi sekaisin päästään.....
Minulla on työkykyisyyslausunto sairaalahoidon ajalta. Tää on tosi. Olin sairaalassa ja Kela katsoi työkykyiseksi. En saanut sairausrahoja penniäkään sairaalahoidon ajalta. En ollut toimeton siellä sairaalassa vaan suorin opintoja ja hoidin omia asioitani koko ajan. Olin kyllä poikkeuksellisen aktiivinen sairaalassa. Mulla tosiaan pää toimi melko hyvin niin mä jatkoin vaan omia hommiani, kun jouduin sairaalaan. En saanut sairausrahoja ja Kela esti kuntoutustuet. Kyllä mä sain kuntoutua ihan rauhassa jonkin aikaa, mutta vuositolkulla. Kela siirsi takaisin terveidenkirjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suurin osa pystyy harrastamaan niin paljon kuin haluaa, heillä vain ei ole siihen mahdollisuutta.
Voit mennä k
Höpötystä, jos kerrot harrastavasi, niin hyvästi työkyvyttömyyseläke.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä ihmettelen, miten helposti pääsee eläkkeelle, kun iso pyörä heittää. Itse olen fyysisesti sairas, välillä joudun olemaan sairaalassa, mutta kun pääkoppa pelaa, niin olen kelan mielestä työkykyinen. Mutta niinhän sitä sanotaan; hu llu na on hyvä olla. Tai kuten wiskari laulaa: nyt ei tarvitse enää säästää, kun on tarpeeksi sekaisin päästään.....
Minulla on työkykyisyyslausunto sairaalahoidon ajalta. Tää on tosi. Olin sairaalassa ja Kela katsoi työkykyiseksi. En saanut sairausrahoja penniäkään sairaalahoidon ajalta. En ollut toimeton siellä sairaalassa vaan suorin opintoja ja hoidin omia asioitani koko ajan. Olin kyllä poikkeuksellisen aktiivinen sairaalassa. Mulla tosiaan pää toimi melko hyvin niin mä jatkoin vaan omia hommiani, kun jouduin sairaalaan. En saanut sairausrahoja ja Kela esti kuntoutustuet. Kyllä mä sain kuntoutua ihan rauhassa jonkin aikaa, mutt
> siis en vuosikausia saanut kuntoutua vaan Kela esti kaikki ns. sairaustuet.