Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
561/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä Miriam vaatinut yhtään mitään? Vai onko hän vain sairautensa vuoksi systeemissä ja tulee sitten sitä myötä saaneeksi ne tuet, jotka hänen laillaan sairaalle kuuluvat?

Jos oma lapsenne sairastuisi vakavasti, toivoisitteko, että hän ei saisi tukia vaan pakotettaisiin töihin sairaana tai puolikuntoisena?

Mikä on vaihtohehto ilman toimeentuloa? Hän eläisi rautatieasemalla tai kavereiden nurkissa tai jossain narkkikämpässä? Sieltä sitten psykoosissa kuskattaisiin osastolle. 

Jokainen päästään terve ihminen valitsee mennä töihin ja elää hyvää elämää. Kun sitä ei tee, on selvä osoitus siitä, että jokin on pielessä. 

Vierailija
562/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja, kun lukee niin huomaa kuinka väsyneitä ihmiset on elättämään näitä "miriameja", jotka vaan käsi ojossa vaatii lisää, mutta mitään eivät anna tilalle. Meillä on nyt oikeistohallitus, joka ottanut asiakseen leikata näiltä laiskimuksilta jotta menisivät töihin. Pääsääntöisesti ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä nykyhallitukseen. Varmasti ahdistaa ottaa vastuu omasta elämästä, mutta pitkällä tähtäimellä hyvä myös heille itselleen.

Ei vuokralla yksin asuvilta mitään leikata. Vain niiltä joilla puoliso töissä tai asuu omistusasunnossa. 

Kyllä leikattiin. Moni yksinasuva joutui muuttamaan halvempaan asuntoon. Tunnen näitä muutamia itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä ketjuja, kun lukee niin huomaa kuinka väsyneitä ihmiset on elättämään näitä "miriameja", jotka vaan käsi ojossa vaatii lisää, mutta mitään eivät anna tilalle. Meillä on nyt oikeistohallitus, joka ottanut asiakseen leikata näiltä laiskimuksilta jotta menisivät töihin. Pääsääntöisesti ihmiset ovat erittäin tyytyväisiä nykyhallitukseen. Varmasti ahdistaa ottaa vastuu omasta elämästä, mutta pitkällä tähtäimellä hyvä myös heille itselleen.

Tästä ketjusta huomaa lähinnä muutamien pakkomiellevammaisten jankkaajien paskavamman vakavuuden.

Vierailija
564/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ollut pöyristynyt, että osa on autokolarin jälkeen jäänyt kotiin, kuulemma väsymystä aiheuttava aivovamma ja osa on lykätty kouluun, kun ei nyt silloin sattunut magneettikuvia olemaan olemassa eikä ole myöhemminkään tutkittu. 

Vierailija
565/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vuokralla yksin asuvilta mitään leikata. Vain niiltä joilla puoliso töissä tai asuu omistusasunnossa. 

Kyllä leikattiin. Moni yksinasuva joutui muuttamaan halvempaan asuntoon. Tunnen näitä muutamia itsekin.

Mutta ansiosidonnaisen leikkauksen tilalle ei saa mitään, jos puoliso saa pientä palkkaa. 

Vierailija
566/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin täytyy olla todella sairas. Turha näitä nuoria on syyttää ja vähätellä heidän sairauksiaan. Heistä jokainen vaihtaisi eläkkeensä työpaikkaan ja terveyteen, jos se olisi mahdollista. 

Minun on vaikea ymmärtää aikuista ihmistä, joka on sitä mieltä, että sairailla on liian helppoa. Jos olisin kaikkivaltias, niin sairastuttaisin kaikki ilkeämieliset, vakavasti ja määräaikaisesti, viideksi vuodeksi.

Tuo riippuu lääkäreistä. Minulla oli kirjoitettu kuukausia sairauslomaa enkä tavannut koko lääkäriä. Sain tietää Kelan palvelusta, että mulle on myönnetty kuukausien sairausloma ja ihmettelin todella, kun en ollut tavannut koko lääkäriä ja toisen lääkärin kanssa sovittiin, että en jää sairauslomalle. Mun lääkärintodistuksesta näkyi, että en ole sairauslomalla. No minähän pidin sitten kuukauden sairauslomaa, en kaikkia myönnettyjä kuukausia kehdannut pitää. Kaveri ihmetteli, oletko sinä mukamas sairaana. Kommentoin, että pidetään nyt lomaa, kun on myönnetty. Enkä todellakaan tiedä miten tuo on mahdollista saada kuukausia sairauslomaa tapaamatta lääkäriä. Menikö jonkun toisen sairausloma mun tiedoille vai mitä ihmettä. 

Vierailija
567/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen. 

Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen.  24/7/52 

Ei kukaan ota niitä sairauksia. Teidän pitää kuntouttaa itsenne työkykyisiksi. 

Hän varmaan yritti alleviivata sitä, että ensimmäisen viestin kirjoittaja tuskin haluaisi itsekään kantaa hänen sairauksiaan. 

Yksi suuri epäkohta on valtava tarve terapialle ja sen resurssien vähyys. Pitäisi tehdä oikeasti paljon ja isoja muutoksia. 

Puuttua asioihin jo lapsena/ nuorena, järjestää vaikka ryhmäterapiaa niille, joiden sairauteen se sopii jne. Ja puuttuminen vanhemmuuteen, koska sieltä monen työkyvyttömyyden juuret lähtevät. 

Silti aina joku sairastuu skitsofreniaan, psykoosiin ja masennukseenkin. Ei niitä täysin pysty estämään. 

Vierailija
568/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä Miriam vaatinut yhtään mitään? Vai onko hän vain sairautensa vuoksi systeemissä ja tulee sitten sitä myötä saaneeksi ne tuet, jotka hänen laillaan sairaalle kuuluvat?

Jos oma lapsenne sairastuisi vakavasti, toivoisitteko, että hän ei saisi tukia vaan pakotettaisiin töihin sairaana tai puolikuntoisena?

Mikä on vaihtohehto ilman toimeentuloa? Hän eläisi rautatieasemalla tai kavereiden nurkissa tai jossain narkkikämpässä? Sieltä sitten psykoosissa kuskattaisiin osastolle. 

Jokainen päästään terve ihminen valitsee mennä töihin ja elää hyvää elämää. Kun sitä ei tee, on selvä osoitus siitä, että jokin on pielessä. 

Mitä työpaikkaa ja ammattia hänelle ehdotat? Sulla on valmiina hänelle työpaikka? 

Vierailija
569/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ollut pöyristynyt, että osa on autokolarin jälkeen jäänyt kotiin, kuulemma väsymystä aiheuttava aivovamma ja osa on lykätty kouluun, kun ei nyt silloin sattunut magneettikuvia olemaan olemassa eikä ole myöhemminkään tutkittu. 

Suomi on niin eriarvoistava paikka, että ei tosikaan. 

Osa on isolla eläkkeellä kotona ja toinen samoilla sairauksilla työkkärin listoilla. 

Vierailija
570/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle, niin täytyy olla todella sairas. Turha näitä nuoria on syyttää ja vähätellä heidän sairauksiaan. Heistä jokainen vaihtaisi eläkkeensä työpaikkaan ja terveyteen, jos se olisi mahdollista. 

Minun on vaikea ymmärtää aikuista ihmistä, joka on sitä mieltä, että sairailla on liian helppoa. Jos olisin kaikkivaltias, niin sairastuttaisin kaikki ilkeämieliset, vakavasti ja määräaikaisesti, viideksi vuodeksi.

Tuo riippuu lääkäreistä. Minulla oli kirjoitettu kuukausia sairauslomaa enkä tavannut koko lääkäriä. Sain tietää Kelan palvelusta, että mulle on myönnetty kuukausien sairausloma ja ihmettelin todella, kun en ollut tavannut koko lääkäriä ja toisen lääkärin kanssa sovittiin, että en jää sairauslomalle. Mun lääkärintodistuksesta näkyi, että en ole sairauslomalla. No minähän pidin sitten kuukauden

Ja kuvittelet, että tuollaisia tapauksia on ihan lukuisiakin vuosittain tai edes vuosikymmenittäin?

Vierailija
571/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä työpaikkaa ja ammattia hänelle ehdotat? Sulla on valmiina hänelle työpaikka? 

Siis nimenomaan en mitään. Luitko edes kirjoitusta vai oliko se jotenkin huonosti muotoiltu?

Vierailija
572/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen pääsi myös helposti työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Yksi sukulainen pääsi selästä työkyvyttömyyseläkkeellä 53-vuotiaana, mutta pystyi rakentamaan talon yksin sen jälkeen ja oli 40 vuotta eläkkeellä.

Ja toisilla saattaa olla aivovamma ja ovat työkkärin listoilla ja haukuttuna, kun eivät saa vakituista työpaikkaa. 

Vierailija
573/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo riippuu lääkäreistä. Minulla oli kirjoitettu kuukausia sairauslomaa enkä tavannut koko lääkäriä. Sain tietää Kelan palvelusta, että mulle on myönnetty kuukausien sairausloma ja ihmettelin todella, kun en ollut tavannut koko lääkäriä ja toisen lääkärin kanssa sovittiin, että en jää sairauslomalle. Mun lääkärintodistuksesta näkyi, että en ole sairauslomalla. No minähän pidin sitten kuukauden

Näinhän se menee. Sairauslomalle pääsee liian helposti ja kun sitä käyttää keppihevosena, niin pääsee eläkkeelle 

Vierailija
574/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on terveempiä kuin moni työkkärin listoilla oleva. 20 vuotta sitten pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Itse tiedän yhden miehen joka on 50-vuotias ja ollut jo 20 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä selästä ja harrastaa metsästystä.

En ymmärrä. 

Vierailija
575/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nimenomaan en mitään. Luitko edes ki

Siis, miksi hänen pitäisi olla työttömänä? Mitä sä siinä henkilökohtaisesti voitat?

Vierailija
576/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosisairaus on ihan eri juttu kuin ohimenevä ahdistus tai masennus, koettakaa ymmärtää tämä. Miriam on oikeasti vakavasti sairas ihminen ja on ansainnut eläkkeensä. 

Ansainnut? Pikemminkin siirretty työkyvyttömänä eläkkeelle. Täten muu yhteiskunta ei joudu käyttämään häneen niin paljon resursseja, kuin esimerkiksi työttömään tai toistaiseksi työkyvyttömään joutuisi käyttämään.

Vierailija
577/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan ei kelpaa työtön ja matalapalkkainen mies vaan rima on ylhäällä🙄

Vierailija
578/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että osa työkyvyttömyyseläkkeellä olevista on terveempiä kuin moni työkkärin listoilla oleva. 20 vuotta sitten pääsi helpommin työkyvyttömyyseläkkeelle. 

Itse tiedän yhden miehen joka on 50-vuotias ja ollut jo 20 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä selästä ja harrastaa metsästystä.

En ymmärrä. 

En mä ainakaan lähtis työpaikkaan, jossa säilytetään aseita, on metsästystä harrastavia, myönnetään metsästuslupia tai työ liittyy vahvasti aseisiin.

Vierailija
579/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykoosisairaus on ihan eri juttu kuin ohimenevä ahdistus tai masennus, koettakaa ymmärtää tämä. Miriam on oikeasti vakavasti sairas ihminen ja on ansainnut eläkkeensä. 

Ansainnut? Pikemminkin siirretty työkyvyttömänä eläkkeelle. Täten muu yhteiskunta ei joudu käyttämään häneen niin paljon resursseja, kuin esimerkiksi työttömään tai toistaiseksi työkyvyttömään joutuisi käyttämään.

Mitä resursseja. Soitetaan työhaastatteluun ja mennään sijaiseksi 6 kuukautta. Ja sitten odotetaan ansiosidonnaista 6-8 viikkoa. 

Vierailija
580/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on pelkästään normaali, neutraali asia. Ei olla rahhaa, siispä pitää muuttaa halvempaan,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme