HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä
Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.
Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.
Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.
Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?
Kommentit (1027)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen jatkuvasti uudessa työpaikassa opettelemassa ja nukun 4 h yö niin miten jaksaisin jotain ystäviä nähdä vapaa-ajalla tai siivota.
Nyt olet jo 6 tuntia kirjoittanut vauvapalstalle. Olisiko se osa ongelmaa, että elämäsi on täällä?
Niin, kun on traumatisoitunut niin elämä on täällä.
Olen terveysoireilla koittanut käydä töissä ja ei ole jatkettu sijaisuuksia.
Ja täällä aina haukutaan.
Ja erityistä traumaa aiheuttaa hallituksen leikkaukset.
Lääkäri soitti ja minun pitää varata käyntiaika, mutta en ole vielä jaksanut. Yritän ensi viikolla.
Minun on pitänyt monena syksynä mennä lääkäriin
Olek ollut toimistotöissä joissa on saanut tehdä myös etänä eli ei ole tarvinnut jaksaa kulkea töihin, avata vain kone.
Tää onkin mielenkiintoista miksi 300 euron suojaosa on poistettu. Mitä olen seurannut mihin on haettu kokoaikaista työntekijää niin poliisilaitokselle sihteeriä ja Vihreään liittoon sihteeriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy käymään keikoilla + kavereiden kanssa kahvilla, pelaamaan koripalloa, kirjoittamaan poplauluja ja tekemään käsitöitä, niin on kykenevä tekemään myös jotain vaikka vähän kevyempää työtä. Todennäköisesti työkykyisempi kuin moni työssäkäyvä. Ihan hulluksi mennyt, että nuorille ihmisille lätkäistään eläke, jotta pääsevät puuhastelemaan kaikkea kivaa sen sijaan, että vaadittaisiin tekemään jotain hyödyllistä rahansa eteen.
Kuten täällä on aiemmin mainittu. Mielenterveysongelmat eivät estä tekemästä noita asioita, mutta estävät työnteon. Sinä varmaan palkkaisit töihin ihmisen joka pystyy välillä tekemään töitä ja välillä ei. Et tiedä milloin ja kuinka työt silloinkin sujuvat. Kuinka paljon hän saa vahinkoa aikaiseksi kun mieli ei ole enää läsnä tässä maailmassa. Sinulla ei ole käsity
Mä pystyn käymään töissä mutta ei ole voimia noihin mukaviin harrastuksiin paitsi joskus lomalla. Jännä.
Kannattaa varoa. Itselläkin meni noin pari vuosikymmentä. Sitten ne lomatkin supistuivat ja ne harvat harrastukset. Ja sitten ei pystynyt enää töihinkään. Sinänsä ei yhtään jännä vaan erittäin loogista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olen jatkuvasti uudessa työpaikassa opettelemassa ja nukun 4 h yö niin miten jaksaisin jotain ystäviä nähdä vapaa-ajalla tai siivota.
Nyt olet jo 6 tuntia kirjoittanut vauvapalstalle. Olisiko se osa ongelmaa, että elämäsi on täällä?
Niin, kun on traumatisoitunut niin elämä on täällä.
Olen terveysoireilla koittanut käydä töissä ja ei ole jatkettu sijaisuuksia.
Ja täällä aina haukutaan.
Ja erityistä traumaa aiheuttaa hallituksen leikkaukset.
Vika on siis aina muissa, mutta ei sinussa.. Jokainen täällä on oman onnensa seppä. Olet tuossa tilanteessa täysin omien valintojesi vuoksi
Et sinä tiedä minun terveysjuttuja.
Sen verran voi kertoa, että epäillään myös aivovammaa, koska koko magnettikuvaa ei edes ollut minun lapsuudessa.
Aivovamma aiheuttaa väsymystä ja aloitekyvyttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aha. Nyt mt-potilas näköjään jo tartuttaa mt-oireet muihin. Ei hyvää päivää.
No siinä mielessä kyllä, että hoitamattoman, harhaisen psykoottisen ihmisen käytös käy lähipiirinsä voimille ja sairastuttaa. Eikä yhteiskunta auta hoitamalla sitä sairasta. Tutkimusten mukaan puolet mt-omaisista on vaarassa itse masentua tai uupua. Kokemusta on.
Miksi jankutat jostain psykooseista, kun psykoosit on äärimmäisen harvinaisia? Suurin osa mielenterveysongelmista on ihan itseaiheutettuja. Masennus paranee liikunnalla ja ulkoilulla. Ei kotona itsesäälissä makaamalla.
Sinä sotket alakulon ja masennuksen keskenään. Normaalia alakulo ja "masennus" paranevat ohjeillasi. Oikean tautiluokituksen masennus ei. Mielenterveysongelmia on erilaisi
Miksi väität vastaan tutkimustuloksiin, psykiatrian lääkärit ovat huomanneet että nimenomaan masennus paranee liikkumalla esim kävelylenkit auttaa
On meitä jotka ei ole eläkkeellä vaan täysin työkunnossa ja töitä haluavia mutta silti ei mihinkään kelpaa. Ei kelpaa postinjakajaksi, e kelpaa maalariksi vaikka niitä työpaikkoja on 150 kpl helposti kun katsoo työpaikkailmoituksia ja hakee niin ei kelpaa.
Jännä, että osa on päässyt työkyvyttömyyseläkkeellä kolarin jälkeen, kun aivovamma.
Minun lapsuudessa ei koko magneettikuvaa ollut.
Kouluun vaan.
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan keväällä.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen ei saa edes lapsiperhe, jos omistaa kesämökin.
Työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa 3 lapsen vanhemmalle.
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta.
Mene sinäkin potkulaki jankkaaja jo hoitoon tuo ei ole tervettä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyy käymään keikoilla + kavereiden kanssa kahvilla, pelaamaan koripalloa, kirjoittamaan poplauluja ja tekemään käsitöitä, niin on kykenevä tekemään myös jotain vaikka vähän kevyempää työtä. Todennäköisesti työkykyisempi kuin moni työssäkäyvä. Ihan hulluksi mennyt, että nuorille ihmisille lätkäistään eläke, jotta pääsevät puuhastelemaan kaikkea kivaa sen sijaan, että vaadittaisiin tekemään jotain hyödyllistä rahansa eteen.
Kuten täällä on aiemmin mainittu. Mielenterveysongelmat eivät estä tekemästä noita asioita, mutta estävät työnteon. Sinä varmaan palkkaisit töihin ihmisen joka pystyy välillä tekemään töitä ja välillä ei. Et tiedä milloin ja kuinka työt silloinkin sujuvat. Kuinka paljon hän saa vahinkoa aikaiseksi kun mieli ei ole enää läsnä tässä maailmassa. Sinulla ei ole käsitystäkään mistä keskustellaan, mutta silti sinun p
Jos on energiaa harrastaa monenlaisia asioita ja olla muutenkin aktiivinen, niin miten ihmeessä ei pysty työntekoon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä töitä tekee, viisas on eläkkeellä.
Työssäkäyvällä keskimäärin vähän toinen elintaso kuin nuorena eläkkeelle joutuvalla.
Totta. Käytännössä koko ikänsä eläkkeellä ollut tuttu matkustelee ympäri maailmaa. Minulla työssäkäyvänä ei ole siihen varaa.
No niin. Nyt selvisi miksi niitä tapatyöttömiä, joita on kuulemma pilvin pimein, ei silti juuri kukaan tunne. Ovat kaikki kelan kustantamilla ryyppylomilla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo naurettavaa kun sitten on kodittomia miehiä joille ei anneta mitään. Tuonkin naisen voisi pistää keräilemään roskia tai kaivamaan kuoppia. Ajattelee liikaa.
Ihan samaten kodittomatkin hakee työttömyysetuutta työkkäristä tai toimeentulotukea. Itse päättävät mihin rahansa käyttävät. Asuntoa ei tietenkään välttämättä saa ilman luottotietoja varsinkaan, jos sitä ei itse aktiivisesti etsi. Jos on ennestään vuokravelkoja, niin ei taida edes päästä kunnan asuntoihin. Sen kuitenkin sanon, että ei Suomessa varmaankaan kukaan olisi asunnoton, jos olisivat valmiita hakemaan asuntoja myös pikkukaupungeista ja ottamaan sen onnibussin uudelle paikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."
Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.
Koostuuko Vuorelan tuttavapiiri samanlaisista parikymppisistä nuorista eläkeläisistä kun on päivisin aikaa tapailulke ja yhteiselle ohjelmalle.
Inhoan näitä juttuja missä kerrotaan päällisin puolin huonossa jamassa olevista, pelkästään tukien varassa elävistä, joilla menee paljon paremmin kuin monella oikeasti nesteessä olevalla. Pienipalkkaiset, pienellä eläkkeellä sinnittelevät jne. esimerkiksi. Työttömät jotka haluavat töihin mutta eivät pääse, silti oletetaan heidän tulevan toimeen jollain peruspäivärahalla. Se taas nykyisen tasoisena olisi ollut riittävästi joskus 50-luvulla. Uutisointi on myös valitettavaa oikeasti sairaiden tai työkyvyttömien kannalta. Siis sellaisten jotka ri ei saa 1400e kuussa ja joiden terveys ei kestä kivaa puuhastelua tai kahviloissa istumista. Rahatilanteesta puhumattakaan.
On epäilty, että osalla työttömistä voi olla myös aivovammaa.
Ei niitä ole kaikilta edes tutkittu.
Ei mitään magneettikuvia sun muita edes ole aina ollut.
Korkeintaan vähän laiska ihminen vaan.
Ei ole tutkittu kolaripotilaita eikä lapsia jotka tippuneet päälleen leikkipuiston telineestä. Ennen lapset ulkoili ilman vanhempia jo alle kouluikäisinä.
On molemmat kädetkin ollut murtuneena, kun ei vahdittu.
Ehkä tuon artikkelin kirjoitustyyli antaa hieman väärän kuvan tilanteesta.
Esim. minä en jaksaisi hyväkuntoisenakaan pelata koripalloa, koska en ole koskaan pitänyt siitä pelistä. Kouluvuosien kokemuksrsta j8htuen koen sen pelin luonteen liian aggressiiviseksi. Ihmiselle, joka pitää siitä, se on varmaan paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota multa nämä mun sairaudet. Saat kuule ilmaiseksi. Kunhan viet kaikki ja pysyvästi. Antaisin melkein mitä vain ollakseni terve ja työkykyinen.
Täältä pesee; kipua, tuskaa, ahdistusta, masennusta, pelkoa, paniikkia, surua, hätää, pahoinvointia, yksinäisyyttä,unettomuutta, painajaisia, kauhua, vi tu tus ta ja niin edelleen. 24/7/52
Mietin ihan tosissani että onko paljon kaltaisani, joilla on monta diagnoosia sekä henkistä että fyysisistä sairauksista, ja jotka painaa haasteistaan huolimatya vastuullisia stressavia töitä? Vaativa työ tekee mut entistä sairaammaksi, mutta lohduttaahan se että verorahoillani elätetään minua 'terveempiä' ihmisiä 🙄
on paljon.
Minäkin haluaisin harrastaa keramiikkaa, huilunsoittoa ja pilatesta, käydä oopperassa ja konserteissa, tavata ystäviä.
En haluaisi enää käydä töissä, koska työssäkäynti väsyttää ja masentaa. Tahdon eläkkeelle.
täytyy olla todella edullinen vuokra, jos pärjää kivasti 1400 eur kuukaudessa. Itselläni tuo summa menee jo asumiskustannuksiin ja en todellakaan asu millään luksusalueella luksustalossa. Jos on erittäin halvan vuokra-asunnon jostain löytänyt, niin tuolla summalla pärjää. PK-seudulla asuntojen vuokrat ovat kuitenkin aika törkeitä.
Minulla murtui molemmat kädet lapsena, kun ei vahdittu.
Ja fysioterapeutti sanoi, että saa tehdä fyysistä työtä.
Kädet ei ole kuulemma normaalit.
Toimistotyötä ei saa ja nyt lääkäri haluaa tutkia onko aivovammaa, kun ei kolaripotilaiden päästä otettu aikanaan mitään magneettikuvia, kun ei ollut koko magneettikuva laitetta.
"Jos on energiaa harrastaa monenlaisia asioita ja olla muutenkin aktiivinen, niin miten ihmeessä ei pysty työntekoon"
Työnteko on epäterveellistä, mutta harrastukset ja aktiivisuus ei välttämättä ole.
Hänellä on jotain muuta rahaa tai sitten elää todella niukasti muuten.