Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Mirjami, 23 on työkyvyttömyyseläkkeellä

Vierailija
23.02.2025 |

Hän on 23-vuotias. Yliopisto-opinnot ovat tauolla, eikä hän käy töissä.

Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja.

Eri tukia hän saa 1400 euroa kuussa. Se riittää silloin tällöin myös keikoilla käymiseen.

Päässä pyörii kysymyksiä: Pitävätkö muut minua laiskana? Olenko minä rahareikä? Ansaitsenko yhteiskunnan tuen, vaikka moni painaa pitkää työpäivää pienellä palkalla?

Kommentit (1027)

Vierailija
521/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla murtui molemmat kädet lapsena, kun ei vahdittu. 

Ja fysioterapeutti sanoi, että saa tehdä fyysistä työtä. 

Kädet ei ole kuulemma normaalit. 

Toimistotyötä ei saa ja nyt lääkäri haluaa tutkia onko aivovammaa, kun ei kolaripotilaiden päästä otettu aikanaan mitään magneettikuvia, kun ei ollut koko magneettikuva laitetta. 

Siis en saa tehdä fyysistä työtä. 

Vierailija
522/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin harrastaa keramiikkaa, huilunsoittoa ja pilatesta, käydä oopperassa ja konserteissa, tavata ystäviä.

En haluaisi enää käydä töissä, koska työssäkäynti väsyttää ja masentaa. Tahdon eläkkeelle.

Sanot vaan, että masentaa niin ja haet eläkepaperit käteen. Näin nuo miriamitkin tekevät 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin palkkatukityössä kaupungin yksiköissä niin siivoja siirrettiin toimistosihteereiksi, kun ei pystynyt tekemään fyysistä työtä. 

Minulla sama juttu, fyysinen työ kielletty. Miksi ei järjestetä toimistotyöpaikkaa. 

Vierailija
524/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

Tämä.Jotenkin itsekin miellän oikeasti sairaaksi ihmisen joka hädinntuskin pääsee ylös sängystä.Toki näille jos kenelle pitäisi olla niitä osa-aikaisia töitä

Vierailija
525/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rajua puhetta tässä ketjussa ja pahalta tuntuu lukea näin sairaana ihmisenä. Ei sairastaminen ole mitään lomailua vaan tuskainen tie. Olen itse sairastanut kolme psykoosia jotka olivat kuin helvetti maan päällä. Syön kahta eri neuroleptiä joissa haittavaikutuksena on esim. väsymys ja aloitekyvyttömyys. Ihmisten kanssa oleminen ei onnistu kunnolla. Lähes kaikki voimat menevät perusasioiden hoitamiseen. Vaihtaisin osia heti normaalin työssäkäyvän ihmisen kanssa jos vain voisin. Nämä sairaudet aiheuttavat paljon kärsimystä ja ovat ihan oikeita sairauksia. Aivot ei vaan toimi kunnolla. Jos jotenkin pääsisin työelämään niin minusta todennäköisesti olisi siellä vaan haittaa. Ja kuka edes palkkaisi minua kun CV:ssä on pitkät aukot. Terveitäkin hakijoita riittää. Haluaisin kuitenkin vielä joskus työelämään ja yritän kuntouttaa itseäni että se olisi mahdollista. 

Vierailija
526/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin haluaisin harrastaa keramiikkaa, huilunsoittoa ja pilatesta, käydä oopperassa ja konserteissa, tavata ystäviä.

En haluaisi enää käydä töissä, koska työssäkäynti väsyttää ja masentaa. Tahdon eläkkeelle.

No lopeta sitten työnteko ja jää eläkkeelle.

Vierailija
527/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On epäilty, että osalla työttömistä voi olla myös aivovammaa. 

Ei niitä ole kaikilta edes tutkittu. 

Ei mitään magneettikuvia sun muita edes ole aina ollut. 

Korkeintaan vähän laiska ihminen vaan. 

Ei ole tutkittu kolaripotilaita eikä lapsia jotka tippuneet päälleen leikkipuiston telineestä. Ennen lapset ulkoili ilman vanhempia jo alle kouluikäisinä. 

On molemmat kädetkin ollut murtuneena, kun ei vahdittu. 

Hyvin pieni osa työttömistä ovat nämä vähälahjaiset tai aivovammaiset. Löytyy lähinnä niistä tyypeistä jotka eivät koskaan ole työelämään kunnolla päässeet vuosikymmeniin. Tosin nykyään ihan älykäs vastavalmistunut maisterikin voi jäädä pitkäaikaistyöttämäksi, koska töitä ei enää tahdo olla kaikille, vaikka hakisi muitakin asiantuntijatehtäviä. Työnantajia ei hirveästi kiinnosta palkanmaksu duunarialoilla. Korkeakoulutetunkin voi olla vaikeaa löytää työtä varsinkin vastavalmistuneena, koska työnantajat priorisoivat henkilöt joilla on jo kokemusta.

Vierailija
528/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Arki täyttyy mukavilla asioilla. Vuorela tapaa kavereitaan, kutoo, pelaa koripalloa ja kirjoittaa poplauluja."

Eikö sitä kutsuta laiskuudeksi, jos haluaa tehdä vain mukavia asioita. Oikeasti vakavasti sairaat ei yleensä pysty tekemään edes niitä mukavia asioita.

Koostuuko Vuorelan tuttavapiiri samanlaisista parikymppisistä nuorista eläkeläisistä kun on päivisin aikaa tapailulke ja yhteiselle ohjelmalle.

Inhoan näitä juttuja missä kerrotaan päällisin puolin huonossa jamassa olevista, pelkästään tukien varassa elävistä, joilla menee paljon paremmin kuin monella oikeasti nesteessä olevalla. Pienipalkkaiset, pienellä eläkkeellä sinnittelevät jne. esimerkiksi. Työttömät jotka haluavat töihin mutta eivät pääse, silti oletetaan heidän tulevan toimeen jollain peruspäivärahalla. Se taas nykyisen tasoisena olisi ollut riittävästi joskus 50-luvulla. Uutisoin

Mulla ei ainakaan tuttavapiiri koostu sihteereistä, valtion virkamiehistä eikä poliiseista enkä ymmärrä miksi niihin ammatteihin erityisesti sihteeriksi minua olaan väkisin pakolla koko ajan tunkemassa. Eihän minulla ole edes alan koulutustakaan edes (johdon sihteeri) enkä edes sovellu koko hommaan persoonaltani, en edes osaa mitään, kokemusta ei ole enkä edes tykkää koko ammatista ollenkaan. Lisäksi koko alalla on muutenkin runsaasti ylitarjontaa joten hakijoista ei ole todellakaan pulaa.

En myöskään ymmärrä miksi kenenkään pitäisi olla ammatiltaan sama kuin tuttavansa tai vanhempansa vain sen takia, että ovat tuttavia/vanhempia. Eihän se kerro yhtään sopivuudesta/pätevyydestä/motivaatiosta/osaamisesta yhtään mitään.

Vierailija
529/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkepäätös saatu

Miriamilla on oikeus tienata 1000 eläkkeen päälle minimaalisilla veroilla

Tämä on hyvä asia, että jos vointi/kunto sallii, niin voi tehdä vähän töitäkin, josta ei rangaista.

Teoriassa siis tulot ovat 2400e/kk tekemällä jotain työn tapausta muutama tunti kuukaudessa. Verotus kevyttä eli käteen jää nettona lähes sama kuin brutto. Joku tässä ei nyt ihan täsmää. 

Samaan aikaan jos yrittää työttömänä tehdä vähän töitä tuet putoaa välittömästi. Ja jos erehtyy vaikka kevytyrittäjänä jotain tekemistä löytämään niin tuet katkaistaan välittömästi ja kyselemättä. En muista tiedä mutta minä näen tässä aikamoisen epäkohdan. Työtöntä rangaistaan heti jos erehtyy osoittamaan aloitteellisuutta.

Vierailija
530/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täytyy olla todella edullinen vuokra, jos pärjää kivasti 1400 eur kuukaudessa. Itselläni tuo summa menee jo asumiskustannuksiin ja en todellakaan asu millään luksusalueella luksustalossa. Jos on erittäin halvan vuokra-asunnon jostain löytänyt, niin tuolla summalla pärjää. PK-seudulla asuntojen vuokrat ovat kuitenkin aika törkeitä.

Miriamilla onkin Kela-Gold eli kaiken saa, mitä kehtaa pyytää ja kyllähän tuo näemmä kehtaa 

Vierailija
531/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika rajua puhetta tässä ketjussa ja pahalta tuntuu lukea näin sairaana ihmisenä. Ei sairastaminen ole mitään lomailua vaan tuskainen tie. Olen itse sairastanut kolme psykoosia jotka olivat kuin helvetti maan päällä. Syön kahta eri neuroleptiä joissa haittavaikutuksena on esim. väsymys ja aloitekyvyttömyys. Ihmisten kanssa oleminen ei onnistu kunnolla. Lähes kaikki voimat menevät perusasioiden hoitamiseen. Vaihtaisin osia heti normaalin työssäkäyvän ihmisen kanssa jos vain voisin. Nämä sairaudet aiheuttavat paljon kärsimystä ja ovat ihan oikeita sairauksia. Aivot ei vaan toimi kunnolla. Jos jotenkin pääsisin työelämään niin minusta todennäköisesti olisi siellä vaan haittaa. Ja kuka edes palkkaisi minua kun CV:ssä on pitkät aukot. Terveitäkin hakijoita riittää. Haluaisin kuitenkin vielä joskus työelämään ja yritän kuntouttaa itseäni että se olisi mahdollista. 

Moni on tollasella olotilalla työkkärin listoilla. 

Itse en jaksaisi varata edes sitä lääkäriä. Sinne pitää mennäkin vielä jollakin konstilla. 

Vierailija
532/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä jos on ollut 5 eri työpaikkaa 6 vuoden aikana.

Miten eläke lasketaan?"

Työkyvyttömyyseläkkeessä on kaksi komponenttia: siihenastinen eläkekarttuma + tulevan ajan ansio. 

Eläkekarttuma lasketaan eläketapahtumaa edeltävän vuoden lopusta. Jos vaikka 2525 toukokuussa sairastut ja myöhemmin päädyt saman sairauden takia tk-eläkkeelle, niin karttuma huomioidaan vuoden 2024 lopun mukaisesti. Tulevan ajan ansiot lasketaan sitten vuoden 2025 alusta eteenpäin. Siihen katsotaan vuosien 2020-2024 keskimääräiset tulot. Jos ne on vaikka 2000€/kk ... 2500€/kk vuosina 2020 ... 2024, niin lasketaan sillä 2250€/kk keskiarvolla se eläkekarttuma vuoden 2025 alusta vanhuuseläkeikään asti. 

Jos on ollut hyväpalkkaisissa hommissa, niin eläke voi olla ihan ok. Jos on sairastunut ennen kuin on päässyt kunnolla töihin, niin se eläke jää pieneksi. Nuorena eläkkeelle joutuneet saavat eläkkeeseen kertakorotuksen oliko viiden vuoden jälkeen, joka hieman hyvittää sitä, ettei ehtinyt olemaan töissä ja pääsemään paremmille palkoille, ennen kuin terveys meni.

Vierailija
533/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Nyt mt-potilas näköjään jo tartuttaa mt-oireet muihin. Ei hyvää päivää.

No siinä mielessä kyllä, että hoitamattoman, harhaisen psykoottisen ihmisen käytös käy lähipiirinsä voimille ja sairastuttaa. Eikä yhteiskunta auta hoitamalla sitä sairasta. Tutkimusten mukaan puolet mt-omaisista on vaarassa itse masentua tai uupua. Kokemusta on.

Miksi jankutat jostain psykooseista, kun psykoosit on äärimmäisen harvinaisia?  Suurin osa mielenterveysongelmista on ihan itseaiheutettuja. Masennus paranee liikunnalla ja ulkoilulla. Ei kotona itsesäälissä makaamalla.

Sinä sotket alakulon ja masennuksen keskenään. Normaalia alakulo ja "masennus" paranevat ohjeillasi. Oikean tautiluokit

Miksi väität vastaan tutkimustuloksiin, psykiatrian lääkärit ovat huomanneet että nimenomaan masennus paranee liikkumalla esim kävelylenkit auttaa

Aika jännä, että eivät sitten hoidata potilaita kävelylenkeillä. Tuon tason parannuskeinoja on myös terveellinen säännöllinen ravinto, sosiaaliset yhteydet, mielenkiinnonkohteen löytäminen ja toteuttaminen, laulaminen, neulominen, askartelu, kaikki luova jne. 

Noita käytetään lääkkeiden, terapian ja mahdollisten aivo/magneettihoitojen rinnalla. 

Vierailija
534/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan, että masentaa niin ja haet eläkepaperit käteen. Näin nuo miriamitkin tekevät 

Tällä Miriamilla on kaksisuuntainen mielialahäiriö ja taustalla pakkohoito psykoosin takia. Ihan eri juttu kuin se että vaan sanoisi että masentaa.

Vierailija
535/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä nyt tuskin on enempää kuin samat 2-3 janaria jankkaamassa samaa levyä joka päivä klo 7-23. 

Vierailija
536/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pitäisi tutkia fyysiset sairaudet ennenkuin syytetään laiskaksi. 

Vierailija
537/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pitäisi tutkia fyysiset sairaudet ennenkuin syytetään laiskaksi. 

Nykyään ei saa edes lääkäriaikoja. 

Vierailija
538/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on tollasella olotilalla työkkärin listoilla. 

Itse en jaksaisi varata edes sitä lääkäriä. Sinne pitää mennäkin vielä jollakin konstilla

No sinä varmaan kuolet tuohon sairauteesi. Osalla on itsesuojeluvaistoa tai läheisiä sen verran, että ovat hakeutuneet lääkäriin. Minullakin siihen meni vuosi, mutta menin kuitenkin. Ja nyt olen toipunut jo paljon.

Vierailija
539/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työkkäri laittaa johonkin niin en jaksa kesken päivän lähteä lääkäriin eli se lääkäri jää taas. 

Vierailija
540/1027 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika rajua puhetta tässä ketjussa ja pahalta tuntuu lukea näin sairaana ihmisenä. Ei sairastaminen ole mitään lomailua vaan tuskainen tie. Olen itse sairastanut kolme psykoosia jotka olivat kuin helvetti maan päällä. Syön kahta eri neuroleptiä joissa haittavaikutuksena on esim. väsymys ja aloitekyvyttömyys. Ihmisten kanssa oleminen ei onnistu kunnolla. Lähes kaikki voimat menevät perusasioiden hoitamiseen. Vaihtaisin osia heti normaalin työssäkäyvän ihmisen kanssa jos vain voisin. Nämä sairaudet aiheuttavat paljon kärsimystä ja ovat ihan oikeita sairauksia. Aivot ei vaan toimi kunnolla. Jos jotenkin pääsisin työelämään niin minusta todennäköisesti olisi siellä vaan haittaa. Ja kuka edes palkkaisi minua kun CV:ssä on pitkät aukot. Terveitäkin hakijoita riittää. Haluaisin kuitenkin vielä joskus työelämään ja yritän kuntouttaa itseäni että

Saattaa olla.. Minulla on myös sydänoireita. 

Sydän hakkaa miljoonaa, kun lepää ja välillä lyö todella hitaasti. Lisäksi on joku ihme värinän tunne koko ajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän