Tunnetteko ketään vanhusta, jolla olisi varaa asua yksin omakotitalossa pienen eläkkeen kanssa? Tätä ennen oli puoliso ja jakoivat kulut puo
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Eihän omakotitalossa ole muita kuluja kuin sähkölasku, jätemaksu ja kiinteistövero. Halvin asumismuoto, jos ei remonttia tee.
Vesi, jätevesi,vakuutukset, pakolliset remonttikulut, polttoaineet ruohonleikkuriin...
En ymmärrä miksi eläkeläisellä ei olisi varaa asua omakotitalossa. Varsinkaan kun ne on yleensä siinä vaiheessa jo velattomia ja kaikki tarpeellinen on jo hankittu aikaa sitten.
Paljon tiukempaa on pienituloisilla velallisilla ja lapsiperheillä, jos esim. toinen on työtön, opiskelee tai on lasten kanssa kotona. Saati jos tulee ero tai jää leskeksi ja jäljelle jäävä on se pienituloisempi. Velkaa vielä jäljellä.
Sitä paitsi eikö pienituloiset eläkeläiset saa vielä asumistukeakin, vaikka on omistusasunto? Lapsiperheet ja muut nuoremmat eivät saa. Osalla eläkekin on ihan hyvä, enemmän kuin monen nuoremman palkka. Aika ristiriitaista.
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa, eikä minun tavaroista edes puolet mahtuisi mihinkään kerrotalokämppään. Takuulla en muuta tästä pieneen kerrostaloasuntoon ennen kuin on ihan pakottava syy olemassa. Tykkään kun on tilaa ympärillä ja kesällä voi grillata pihalla.
Myin taloni ja otin rahat käyttöön eläkepäiviksi. Onneksi en ole tavaroiden perään ja pärjään vähemmälläkin. Tässä pienkerrostalossa on aidattu piha ja pihan takana on metsäpuisto leikkeilypolkuineen. Ihan paras päätös myydä talo, kun sen vielä sai myytyä. Nyt on myös mennyt viisi vuotta eikä pitäisi tulla mitään yllätysvalituksia talon kunnosta.
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Eläkeläinen ei joudu maksamaan alvia siivouksesta.
Joten itse he siivouksesta maksavat siinä vaiheessa, kun ei enää itse pysty siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun omakotitalossa, eikä minun tavaroista edes puolet mahtuisi mihinkään kerrotalokämppään. Takuulla en muuta tästä pieneen kerrostaloasuntoon ennen kuin on ihan pakottava syy olemassa. Tykkään kun on tilaa ympärillä ja kesällä voi grillata pihalla.
Myin taloni ja otin rahat käyttöön eläkepäiviksi. Onneksi en ole tavaroiden perään ja pärjään vähemmälläkin. Tässä pienkerrostalossa on aidattu piha ja pihan takana on metsäpuisto leikkeilypolkuineen. Ihan paras päätös myydä talo, kun sen vielä sai myytyä. Nyt on myös mennyt viisi vuotta eikä pitäisi tulla mitään yllätysvalituksia talon kunnosta.
Niin ja meillä on grilli tuossa aidatulla pihalla.
Kaksioon kodin siivous maksaa vähemmän kuin omakotitaloon.
Lisäksi täytyy maksaa pihatöistä, jos omaiset ei auta.
Mummuni asui synnyintalossaan kuolemaansa asti. Talo oli yli satavuotias siinä kohtaa, puilla lämmitettävä, lisäksi oli sähköpatteri pahoja pakkasöitä varten. Sähköä ei juuri muuhun kulunut kuin jääkaappiin ja televisioon. Hellakin oli vanhanaikainen puuhella. Eläkettä mummu ei saanut kuin aivan minimin, koska oli ollut kotiäiti ja hoidellut lasten lisäksi muutamaa lehmää. Pappa oli ollut kodin ulkopuolella töissä mutta kuollut jo parikymmentä vuotta aiemmin.
Jossain vaiheessa voi olla, että ei jaksa kolata lumia tai leikata ruohikkoa tai siivota isoa taloa. Sitten pitää vain ostaa palvelut, jos omaiset ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän omakotitalossa ole muita kuluja kuin sähkölasku, jätemaksu ja kiinteistövero. Halvin asumismuoto, jos ei remonttia tee.
Mikälie hölske-, loiske- tai roiskevesimaksu voi myös olla. Tiemaksu?
No ne on ykköskymppejä vuodessa.
Ei todellakaan ole. Meillä ei ole edes kulmatontti, niin kuin aiemmalla kirjoittajalla ja silti joudutaan maksamaan kahdesta tiestä tiemaksua. Oma kotitiemme yhtyy siihen toiseen. Siihen, jonka kunta yksipuolisella päätöksellä julisti yksityistieksi ja vieritti hoitovastuun ja maksajan osan asukkaille. Pelkästään sen tien 1. vuoden maksu oli 600e. Nyt vähän vähemmän, mutta useita satasia silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole kuule pieni eläke ja vanhusten asuntolainat on jo maksettu, niin se asuminen voi olla hyvinkin edukasta riippuen paikkakunnasta.
Omakotitalossa lämmitysmuoto ratkaisee paljon. Sähkölämmitys, öljy, maalämpö...
Ja remonttitarve... katto, ikkunat, putkisto....
Nykyään moni eläkeläinen on myös siinä määrin hyvässä kunnossa, että osa remonteista onnistuu ihan omin kätösin. Ikkunoita, kattoja ja putkia ei nyt tarvitse joka vuosi todellakaan vaihtaa. Ihan samalla tavalla niitä remontteja voi tulla taloyhtiössä ja niissä on paljon vähemmän mahdollisuuksia vaikuttaa niihin remontin kuluihin. Päivastoin kulut voi olla hyvinkin korkeat, jos on riittävästi asukkaita, joilta ei onnistu esim. parin aitalaudan vaihto, maalaus tai kukkapenkin kitkeminen.
No, en kyllä putkiremonttia itse tekisi paitsi, jos ammatti on putkimies.
Omat asumiskulut omakotitalossa on olleet pienemmät, kuin aikanaan rivarin yhtiövastike. Remonteistakin selvitty halvemmalla, kun itse tekee ja talo on uudempi.
Ihmettelen kovasti kun omakotitaloasumista pidetään aina jotenkin kalliina asumismuotona? En myöskään ymmärrä mitä jatkuvaa työtä se monen mielestä vaatii? Ruohon leikkaaminen, perus siivoaminen ja lumityöt silloin tällöin onnistuu kyllä apuvälineillä eläkeläiseltäkin, ellei ole jo ihan elämänsä loppumetreillä. Siivoamistakin on vähemmän, kun ei ole muita sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesi, jätevesi,vakuutukset, pakolliset remonttikulut, polttoaineet ruohonleikkuriin...
Nuo kaikki pitää maksaa jokaisessa asumismuodossa. Rivarissa ja kerrostalossa sen nimitys on hoitovastike.
Valitettavasti. Sitten omaiset vinkuvat somessa kun kaupunki ei avusta pihatöiden kanssa.
Ystävättäreni joka on eläkkeellä on laskenut että enemmän hälle maksais vuokralla asuminen.
Lumityöt ja puutarha alkaa olemaan rasite.
Lapset asuvat kauempana.
Tietty apuja voi aina ostaa.
Vierailija kirjoitti:
No, en kyllä putkiremonttia itse tekisi paitsi, jos ammatti on putkimies.
Kuka täällä on kehottanut tekemään putkiremontit itse ilman ammattiosaamista?
Oma mummoni siivosi 95-vuotiaaksi saakka itse, eli niin kauan kuin omakotitalossaan asui. Oli kunnia-asia. Sairaalassa joutui lopulta olemaan vain muutaman viikon, onneksi, koska rakasti sitä omakotitaloaan, puutarhaansa ja vapautta. Kaikki hoiti itse viimeiseen saakka, vaikka apuakin tarjottiin. Ei kaikki menetä liikuntakykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikälie hölske-, loiske- tai roiskevesimaksu voi myös olla. Tiemaksu?
Tiemaksuja on vain jossain maaseudulla. Mun kaikki sukulaiset ovat leskeksi jäätyään asuneet yksin omakotitaloissaan. Eläkkeet ollet n 1300 -1600 e. Halvempaa se asuminen on kuin kallista vastiketta maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen joutuu ostamaan kodin siivouksen yksityiseltä siivousyritykseltä. Eläkeläinen ei joudu maksamaan alvia siivouksesta.
Joten itse he siivouksesta maksavat siinä vaiheessa, kun ei enää itse pysty siivoamaan.
Miksi kuvittelet, että eläkeläinen ei osaa itsekin siivota?