35-vuotias mitä iän tuomia merkkejä olet havainnut itsessäsi
Kaikki aina sanovat, ettei 35-vuotias ole vanha. No, tavallaan. Mutta kyllä lähipiirissä on hiusraja karannut niin naisilla kuin miehillä, osa naisista kertonut, että heillä on jo nyt esivaihdevuosioireita. Kaikki urheilullisia ja terveelliset elämäntavat omaavia. Muutama kertonut, että 32-vuotta kun tuli täyteen, niin rypyt lisääntyivät, tuli kaksoisleukaa jne, vaikkei ole ylipainoa.
Kommentit (83)
Itse mietin yksi päivä näitä nuoria ihmisiä, jotka vaihtavat sukupuolensa nuorena. Onko tehty tutkimusta mitä sitten 35-45-vuotiaana tapahtuu, kun hormonitoiminta muuttuu jokaisella. Saavatko sitten tuplahormonit?
Tosiaan. Enpä ole tullut ajatelleeksi, itsellä heittää nyt 40-vuotiaana mielialat laidasta laitaan, entä sitten transnaisilla tai miehillä? Onko heillä enemmän riskiä tällaiseen?
Kärsin kiusallisesta peräaukon rutinasta.
Mietin miten esim heidän kehonsa käsittelee aineenvaihduntaa, koska 30-vuotiaana aineenvaihdunta hidastuu ja lihasmassa vähenee jne. Jos he saavat tuplahormonit jo nuorena ja entä sitten myöhemmin vaihdevuosi-iässä?
Suurin negatiivinen vaikutus on ollut kasvojen melasmalla eli hyperpigmentaatiolla.
Ensimmäisen maksaläiskän sain jo 32v iässä. Sen onneksi sain poistettua jäädytyshoidolla.
Eli kyllä se nuoruuden ahkera auringonotto vain kostautuu kolmekymppisenä.
T. M38
En ole ihan vielä 35-vuotias, mutta pian 34-vuotias mies. En ole huomannut suuria muutoksia vaikka kymmenen vuoden takaiseen. Ehkä iho ei ole ihan niin lapsenomaisen pehmeä kuin nuorempana. Otsassa on pari hentoa viivaa. Tosin ei muuten ryppyjä ollenkaan esimerkiksi silmien ympärillä. Ehkä juuri otsan ihossa näkee eniten tietyn lapsenomaisen sileyden hiipumisen. Hiuksia on vielä hyvin. Sama väri ja tekstuuri kuin vaikka teini-ikäisenä, kuten myös hiusraja, joka on tosin aina ollut aika korkea luonnostaan.
Urheilen aktiivisesti ja olen luonnostaan hoikka, joten kropaltani olen erittäin hyvässä kunnossa, ei liikakiloja. Joskus tuntuu, että olisin väsyneempi kuin ennen, mutta tämä lienee enemmän henkistä kuin aidosti fyysistä. Enemmän stressiä ja tekemistä nyt vähän vanhempana. Libido on sama kuin teininä, mikä on melkeinpä huono asia. Minulle sanotaan jatkuvasti, että näytän noin ikäistäni kymmenen vuotta nuoremmalta, ja kaikkiaan allekirjoitan tämän itsekin. Näytän reippaasti alle kolmekymppiseltä edelleen. Mutta ehkä sitten rupsahdan joku päivä "yön yli". Olen joka tapauksessa hyvin tyytyväinen säilymiseeni.
Fyysinen kestävyys on laskenut vaikka liikkuu saman verran ja samalla tavalla kuin ennenkin. Ennen jaksoi tuosta vaan pyörällä polkaista vaikka 30km lenkkejä, nykyään pitää pitää taukoja välissä.
Täällä myös yksi, joka nyt 35-vuotiaana näyttää 10 vuotta nuoremmalta. Henkkarit kysytään joka paikassa. Joissain tilanteissa jopa hieman hämmentäviä juttuja: 28-vuotiaana opiskelin AMK:ssa ja mua luultiin 18-vuotiaaksi. Mua jotenkin hävetti kaikkien puolesta, kun multa kysyttiin lähdenkö Helsinkiin vielä jatko-opintoihin tai interreilaamaan tai jotain ja sitten sanoin, että esikoinen aloitti juuri koulun ja kaikki olivat suut auki ja kysyivät että miten näytän niin nuorelta ja että he olivat kaikki varmoja minun olevan 18 😂
Joku yksittäinen karva voi pukata korvasta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä myös yksi, joka nyt 35-vuotiaana näyttää 10 vuotta nuoremmalta. Henkkarit kysytään joka paikassa. Joissain tilanteissa jopa hieman hämmentäviä juttuja: 28-vuotiaana opiskelin AMK:ssa ja mua luultiin 18-vuotiaaksi. Mua jotenkin hävetti kaikkien puolesta, kun multa kysyttiin lähdenkö Helsinkiin vielä jatko-opintoihin tai interreilaamaan tai jotain ja sitten sanoin, että esikoinen aloitti juuri koulun ja kaikki olivat suut auki ja kysyivät että miten näytän niin nuorelta ja että he olivat kaikki varmoja minun olevan 18 😂
Niin tietysti. Tulihan se sieltä.
Ei ollut kyllä tuossa iässä vielä iän tuomia merkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tietysti. Tulihan se sieltä.
Ja tulihan tämäkin, vakiovastaus palstalla kun joku kertoo näyttävänsä nuoremmalta. Sehän on tällä palstalla mahdotonta.
Pari maksaläiskää on kasvoissa ja naururyppyjäkin, mutta muuten olen elämäni kunnossa. Inhosin urheilua 30-vuotiaaksi asti, kunnes löysin itselleni sopivan lajin. Fyysisesti olen siis paremmassa kunnossa kuin esim. 20-vuotiaana ja näkyyhän se vähän ulkonäössäkin.
Ärsyynnyn helpommin asioista, joista en aiemmin ärsyyntynyt ja toisaalta en enää ärsyynny niistä asioista, mistä nuorempana ärsyynnyin.
Tällä hetkellä ärsyttää kaikki turha roina kotona. Olen myynyt vaatteita ja tavaraa pois viimeiset 6 kk ja edelleen on vaatekaapissa jotain mistä tekee kipeää luopua.
Kodin sotku saa mut välillä täysin räjähtämään sisäisesti. Ennen saatoin jättää tiskit seuraavalle aamulle, nykyään enää harvoin, koska ärsyttää astua uuteen päivään katselemalla tiskejä.
Oman elämäni arvostelijat ei enää saa tunteita kuohumaan, enemmän kiinnostaa omat asiat ja miltä näytän läheisteni silmissä.
30-vuotiaaksi olin tosi uraihminen, nyt ymmärrän, ettei sillä uralla ole aina niin merkitystä, enemmän sillä kuinka paljon rahaa tekee, koska kaikki kallistuu eikä tulevaisuudesta tiedä.. kaikki eivät ole tästä samaa mieltä. Siirryin treidaajaksi 4 vuotta sitten, koska tarvitsin enemmän rahaa ja omalla urallani en olisi saanut tällaisia summia ikinä. Aiemmin oma urani ja alani oli minulle tosi tärkeä.
Hiukset ohentuneet, esim jos laitan hiukset ponihännälle niin sivuilla näkyy valkoinen kallo 😭
Nasolabiaalijuonteet ja "sibeliusrypyt" naamassa. Tummaa karvoitusta ilmestynyt sääriin ja ylähuuleen. Yöunien pilaaminen alkoholilla tai valvomisella vaatii useiden päivien toipumisen.
Ei oikein mitään vieläkään saati sitten tuossa iässä :D Iho on nyt ehkä vähän kuivempi eikä ui enää rasvassa.
N43
Vierailija kirjoitti:
Mietin miten esim heidän kehonsa käsittelee aineenvaihduntaa, koska 30-vuotiaana aineenvaihdunta hidastuu ja lihasmassa vähenee jne. Jos he saavat tuplahormonit jo nuorena ja entä sitten myöhemmin vaihdevuosi-iässä?
ANTEEKSI MITÄ? Kolemkymppisenä... joopa joo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ANTEEKSI MITÄ? Kolemkymppisenä... joopa joo.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/syytatko-lihomisesta-ikaa-nain-aine…
On tiedossa, että lihasmassa alkaa vähenemään 30-vuotiaana ja hormonitoiminta muuttuu 35-vuotiaana, joten näiden kombo kyllä hidastuttaa myös aineenvaihduntaa. Monessa paikassa on sanottu, että 30-vuotiaan tulisi pitää yllä lihaskuntoa.
Nasolabiaalijuonteet on vähän syventynyt.