Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
61/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän nyt tekee joillekin jo valmiiksi huonosti voiville inhimillisen elämän aivan mahdottomaksi. Onko kukaan ajatellut mitä nää ihmiset sitten tekee? Nuo pitää monia elämänsyrjässä kiinni ja se +9e nostaa sitä omaa pärjäämistä sosiaalisuuden kanssa paremmaksi kuin se masentuneena kotona oleskelu. Mutta eihän ne oikeat töissä käyvät sitä tajua, joku 9 euroa ja ilmainen ruoka ei meinaa niille mitään.

Tässä taas leikataan jo valmiiksi huono-osaisilta sokeasti miettimättä mikä se loppulasku tulee olemaan.

Mihin heidät sit työnnetään? Samaan aikaan tulee tiukennuksia tukiin ja olis pakko tehdä jotain ettei tukia pienennetä. Nää ihmiset joutuu vaan hakemaan lisää toimeentulotukea, ruoka-apua ja muuta apua yhteiskunnan piikkiin. Psykiatrian ja päihdehuollon lasku tulee olemaan valtava.

Nää on ihan älyvapaita päätöksiä kuten työkkärin hakupakko ja suojaosan poisto.

Niinpä. 9 e päivä 5 krt viikossa on jo 180 e kuussa eli kolmasosa tuloista. 

Vierailija
62/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulaiseni on älyllisesti heikkolahjainen. Hänelle ei ole oikeita työpaikkoja missään, kukaan ei palkkaa. Ei kunta, ei yksityinen, ei kukaan. Kuitenkin kaikilla on mielipide siitä, että hänen pitää mennä töihin, mokoma loinen kun on. Hän on saanut sisältöä elämäänsä näistä kuntouttavista työtoiminnoista. Kokee tekevänsä edes jotain hyödyllistä. Pelkään, että hän syrjäytyy kokonaan. Ei häntä saa mihinkään normaaliin työpaikkaan laitettua, kun ns normaalitkin ihmiset kärsivät työpaikkapulasta. Mitä vaihtoehtoja hänellä ja kaltaisillaan on? Yhteiskunta ei todellakaan ole tasa-arvoinen.

Kyllä! Nämä ovat niitä kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Heillä ei ole mitään toivoa tässä yhteiskunnassa. Tiedän itsekin näitä kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Heitä käytetään häikäilemättömästi hyväksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sovin aikanaan 1pv viikossa 1h päivässä huuhaakuntoutuksesta, jolla sain ilmaisen ABC-lipun pk-seudulle. Kävin siis kerran viikossa siellä ali-ihmisten huuhaapajalla kääntymässä kauppareissun yhteydessä. Siellä ne läskit luuserit vetivät rivissä röökiä ja kahvia veronmaksajien piikkiin ja kiukuttelivat kuinka kurjaa ja vaivalloista kaikki on.

Työttömien panemista oikeisiin töihin työkokeiluun rajoittavat ammattiaito, työturvallisuus, eri luvat ja muut vaatimukset sekä vakuutus- ja vastuukysymykset. Jos lapsia ja vanhuksia pystyy kerran hoitamaan kuka tahansa rännääjä, mihin ihmeeseen tarvitsemme lasten- ja vanhustenhoitajia? Tai siivoojia? Kaupankin työntekijöistä suurimman osan voisi korvata kuntoutustyövoimalla.

Samaan aikaan sanotaan, että kaikki työ on arvokasta, ja heti seuraavassa lauseessa todetaan, ettei oikeastaan millään suorittavalla työllä ole mitään ammatillista arvoa.

Vierailija
64/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001951186.html

Vierailija
65/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähisukulaiseni on älyllisesti heikkolahjainen. Hänelle ei ole oikeita työpaikkoja missään, kukaan ei palkkaa. Ei kunta, ei yksityinen, ei kukaan. Kuitenkin kaikilla on mielipide siitä, että hänen pitää mennä töihin, mokoma loinen kun on. Hän on saanut sisältöä elämäänsä näistä kuntouttavista työtoiminnoista. Kokee tekevänsä edes jotain hyödyllistä. Pelkään, että hän syrjäytyy kokonaan. Ei häntä saa mihinkään normaaliin työpaikkaan laitettua, kun ns normaalitkin ihmiset kärsivät työpaikkapulasta. Mitä vaihtoehtoja hänellä ja kaltaisillaan on? Yhteiskunta ei todellakaan ole tasa-arvoinen.

Mä olen ihan fiksu mutta pahasti mt-ongelmainen ja aivan sama tilanne. On muutenkin itsetuhoiset ajatukset ja kuntouttava on ainoa asia mistä saan jotain sisältöä elämään liikunnan lisäksi. Ei mua kukaan palkkais edes. Ja kaiken lisäksi tuo on ainoa paikka missä kaikki muut on yhtä heikoilla eikä siellä tarvitse tuntea itseään ihan niin arvottomaksi hylkiöksi. Stressi on edes hieman pienempi kun tuo antaa jotain turvaa ja ennustettavuutta.

Mitä meille sit tapahtuu?

Vierailija
66/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palveluja tyrkytetään ehkä eri nimellä. Kannattaa olla tarkkana. Eli systeemi näyttää loppuvan, mutta onko vielä konnankoukkuja. Ellei tosiaan etiikka tule. On varmasti vielä paljon enemmän lopetettavaa.

Toimeentulotukeen tulee työvelvoite. 

https://yle.fi/a/74-20043998

Lopeta valehtelu ei tule katso perustuslain pykälät 18 & 19

Tanskassa ollaan toimeentulotukitöissä ja kohta myös meillä. 

Ei noita pykäliä noudatettu työkokeilussa ja kuntouttavassa työtoiminnassakaan. 

Kuntouttava nimenomaan on niitä toimeentulotukitöitä? Ei tässä ole mitään järkeä että otetaan paikat pois ja samaan aikaan käsketään ilmaistöihin 😳

Vierailija
67/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sovin aikanaan 1pv viikossa 1h päivässä huuhaakuntoutuksesta, jolla sain ilmaisen ABC-lipun pk-seudulle. Kävin siis kerran viikossa siellä ali-ihmisten huuhaapajalla kääntymässä kauppareissun yhteydessä. Siellä ne läskit luuserit vetivät rivissä röökiä ja kahvia veronmaksajien piikkiin ja kiukuttelivat kuinka kurjaa ja vaivalloista kaikki on.

Työttömien panemista oikeisiin töihin työkokeiluun rajoittavat ammattiaito, työturvallisuus, eri luvat ja muut vaatimukset sekä vakuutus- ja vastuukysymykset. Jos lapsia ja vanhuksia pystyy kerran hoitamaan kuka tahansa rännääjä, mihin ihmeeseen tarvitsemme lasten- ja vanhustenhoitajia? Tai siivoojia? Kaupankin työntekijöistä suurimman osan voisi korvata kuntoutustyövoimalla.

Samaan aikaan sanotaan, että kaikki työ on arvokasta, ja heti seuraavassa lauseessa todetaan, ettei oikeastaan millään suorittavalla työllä ole mitään ammatillista arvoa.

Työttömiä on ollut työkokeilussa työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa työpäivä hyllyttämässä tavaroita kaupoissa ja päiväkodeissa lapsia hoitamassa. 

Tuo on maailma mistä moni vakituisen työn omaava ei tiedä mitään. 

Vierailija
68/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nehän nyt tekee joillekin jo valmiiksi huonosti voiville inhimillisen elämän aivan mahdottomaksi. Onko kukaan ajatellut mitä nää ihmiset sitten tekee? Nuo pitää monia elämänsyrjässä kiinni ja se +9e nostaa sitä omaa pärjäämistä sosiaalisuuden kanssa paremmaksi kuin se masentuneena kotona oleskelu. Mutta eihän ne oikeat töissä käyvät sitä tajua, joku 9 euroa ja ilmainen ruoka ei meinaa niille mitään.

Tässä taas leikataan jo valmiiksi huono-osaisilta sokeasti miettimättä mikä se loppulasku tulee olemaan.

Mihin heidät sit työnnetään? Samaan aikaan tulee tiukennuksia tukiin ja olis pakko tehdä jotain ettei tukia pienennetä. Nää ihmiset joutuu vaan hakemaan lisää toimeentulotukea, ruoka-apua ja muuta apua yhteiskunnan piikkiin. Psykiatrian ja päihdehuollon lasku tulee olemaan valtava.

Nää on ihan älyvapaita päätöksiä kuten työkkärin hakupakko ja suojaosan poisto.

Kuntouttava voi olla sinne pakotetulle myös persenettoa. Jos asut kaukana ja joudut kulkemaan omalla autolla.

Tai sitten palloilet tyhmän näköisellä kylillä pari tuntia, kun dösät kulkee niin harvoin.

Vierailija
69/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Potkulaki tulee voimaan keväällä.

Alle 50 hengen työpaikoilla ei ole enää takaisinottovelvoitetta. 

Ja saa tehdä vuoden työsopimuksia ilman perustetta."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/1bc5a9d0-ce8d-4355-a05a-447ad9aaf…

"Hallitus antaa esitykset lakimuutoksista eduskunnalle kevätistuntokaudella 2025." 

Vierailija
70/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä kuntoutujia laiteta metsään marjoja poimimaan?

Ei tarvita kalliita toimintatiloja ja raitista ilmaakin saisivat samalla.

Kyllä mä olen siellä joka kesä mutta sitten huudat mulle kun kehtaan tehdä vähän lisärahaa.

Idiootti.

Vierailija
71/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…

Vierailija
72/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko tollaisia töitä mihinkään, se on vaan sellaista askartelua paskartelua. 

Samaa olen kuullut niissä olleilta. Monesti turhaa seisoskelia kuten työkokeiluissakin. Eräs tuttu oli ohjaajana nuorten vaikeasti työllistyvien työpajalla ja tykkäsi siitä. Lopettivat nekin täälläpäin. Eipähän tarvi vaivautua sinnekään vaikka monelle oli tärkeää.

Vierailija
73/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkkatukeen tuli uudistus. Työtön saa olla yrityksessä 5-10 kuukautta ja saa olla toiset 10 kuukautta perään, kun vaihtaa yritystä. Valtio maksaa 50 % tai 70 % palkasta riippuen työkyvystä."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/palkkatuen-uudistus-voimaan-heinak…

Vierailija
74/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se oli hyvä juttu. Kun ei vielä jaksa kunnolla olla töissä niin voi kuitenkin saada elämään sisältöä jatkuvan kotona olemisen sijaan. Oma tyttö on hevostallilla kuntouttavassa paristi viikossa ja tykkää siitä. Harmi jos se lopetetaan. 

Vierailija
75/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ihan fiksu mutta pahasti mt-ongelmainen ja aivan sama tilanne. On muutenkin itsetuhoiset ajatukset ja kuntouttava on ainoa asia mistä saan jotain sisältöä elämään liikunnan lisäksi. Ei mua kukaan palkkais edes. Ja kaiken lisäksi tuo on ainoa paik

Ehkä tulee joku päivätoiminta nimenomaan sairaille, jonne ei työnnetään työttömiä. 

Vierailija
76/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitto mä alan juomaan ja lopetan itseni jos tuokin viedään multa... 

Vierailija
77/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitä kuntoutujia laiteta metsään marjoja poimimaan?

Ei tarvita kalliita toimintatiloja ja raitista ilmaakin saisivat samalla.

Kävin metsässä. Ei näkynyt marjoja.

Vierailija
78/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille."

https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…

Hyvinvointialueelle saa yhä palkkatukea. Siellä on siivousta ja toimistotöitä.

Vierailija
79/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ällistynyt, että jotkut ovat ihan halunneet käydä siellä aikuisten päiväkodissa!😲

Vierailija
80/525 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet kuntouttavan työtoiminnan paikoista ei kuntouta ketään.

Sit jos vahinko käyja pääset hyvään paikkaan. Kerrot näistä työkokemuksista. Rekry innostuu, huutaa pään sisällä Jes. Kunnes möläytät, niin se oli kuntouttava.

Samantein sua katotaan holistiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän