Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuntouttava työtoiminta lopetetaan

Vierailija
22.02.2025 |

Sosiaalihuollosta tehtävänä säästökeinona, tosin aikataulu vielä epäselvä. 

Hyvä vai huono juttu?

Itse olen ollut työttömänä, ei se terveen ihmisen paikka ole mutta vissiin joillekin tärkeä. 

Kommentit (525)

Vierailija
481/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuntouttavan hyödyllisyys työllistymisessä tai opiskelupaikan saamisessa on tulosta tavasta kirjata työttömän oman toiminnan tulos työllistämispalvelun tulokseksi. Yleensä se työllistyminen tai opiskelupaikan saaminen on tapahtunut  kuntouttavasta työtoiminnasta huolimatta, ei sen ansiosta. 2 % hyöty on ylimitoitettu tulos kuntouttavan tuloksesta, vaikka osa on kuntouttavaan osallistumisen perusteella saanut palkkatukipaikan.

Minua ärsytti aikoinaan tavattomasti, että omalla sinnikkyydellä saamani työpaikka kirjattiin työllistämispalvelun tulokseksi.

Tämä on niin totta! 

Paljon tehdään sitä, että ensin pitää mennä kuntouttavaan, josta työkokeiluun ja sitten ehkä voi saada palkkatukityöpaikan. Se on "polku työelämään". Näin tehdään siis ihan työkykyisillekin. Koulutetuille ja vuosikymmeniä työskenneille myös. Naurettavaa!

Toinen on nuoret, jotka eivät ole onnistuneet saamaan ensimmäistä työpaikkaa (vaikea saada, koska ei ole työkokemusta) tai ovat jääneet ilman opiskelupaikkaa. Sitten, kun ahkera omatoiminen työnhaku viimein palkitaan, ottavat viranomaiset siitä kunnian.

Onhan näitä vastaavia tapauksia, vaikka kuinka paljon.

Kaveri sai olla palkkatuetussa työssä vuoden, kahdessa eri paikassa kuusi kuukautta. Parempina aikoina olisi varmaan palkkatöissä jo, mutta ei nyt työttömyyden kasvaessa. Sen verran ahkeraksi kaveriksi tiedän.

Vierailija
482/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuntouttavan hyödyllisyys työllistymisessä tai opiskelupaikan saamisessa on tulosta tavasta kirjata työttömän oman toiminnan tulos työllistämispalvelun tulokseksi. Yleensä se työllistyminen tai opiskelupaikan saaminen on tapahtunut  kuntouttavasta työtoiminnasta huolimatta, ei sen ansiosta. 2 % hyöty on ylimitoitettu tulos kuntouttavan tuloksesta, vaikka osa on kuntouttavaan osallistumisen perusteella saanut palkkatukipaikan.

Minua ärsytti aikoinaan tavattomasti, että omalla sinnikkyydellä saamani työpaikka kirjattiin työllistämispalvelun tulokseksi.

Tämä on niin totta! 

Paljon tehdään sitä, että ensin pitää mennä kuntouttavaan, josta työkokeiluun ja sitten ehkä voi saada palkkatukityöpaikan. Se on "polku työelämään". Näin tehdään siis ihan työkykyisillekin. Koulutetuille ja vuosikymmeniä työskenneille myös. Naurettavaa!

To

Ja mikähän ongelma on kuntouttava -> työkokeilu -> palkkatuki? Luuletko että vuosia työtön ihminen otetaan töihin noin vaan, ehei. Kuntouttavaan ei edes hyväksytä jos on vähän aikaa ollut työttömänä eli kyllä siinä täytyy mennä eri reittejä työelämään jos työttömyys pitkittyy. Tämähän ei sinänsä ole työttömän ongelma itsessään, mutta työnantajat katsoo että et ole kykenevä jos olet ollut vuosia työtön. Joten se täytyy sitten "todistella" noilla muilla jutuilla.

Itse menin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatuen kautta sijaisuuksiin ja sitä kautta vakituiseen työhön. Eli juuri oikein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuntouttavassa työtoiminnassa ja tykkään. Olen oppinut maalaamaan tauluja, tunnistamaan sienet. paljon kalatietoutta. 

Sanoisin että ne kaikkein laiskimmat puuttuu sieltä. 

Saan ruuan, matkalipun niin eipä ole valittamista.

En muuten ole edes köyhäkään.

Varmasti supistetaan mutta ei lopeteta täysin.

Siis onko se niin kuin päiväkoti? Tehdään kaikkia kivoja juttuja, eikä mitään orjatyötä? Toihan kuulostaa hauskalta.

Naurahdin vähän tuolle päiväkodille, sillä itse rakentelen legoilla kuntouttavassa työtoiminnassa ja moni askartelee.

Tämä! Ja sitten puoli 12 kuuluu isällinen huuto ohjaajalta "käsi pesulle ja syömään!" Ja kaikki menee pesee kädet ja menee jonoon. Ja aina on jälkiruokaakin :D 

Vierailija
484/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova paikka autisteille. 

Vierailija
485/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! 

Paljon tehdään sitä, että ensin pitää mennä kuntouttavaan, josta työkokeiluun ja sitten ehkä voi saada palkkatukityöpaikan. Se on "polku työelämään". Näin tehdään siis ihan työkykyisillekin. Koulutetuille ja vuosikymme

kiva että pääsit siivoojaksi. 

Vierailija
486/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän itsemurhat jatka tasaista nousua.

Vierailija
487/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ongelma on se, että päättäjät ja päätösten toteuttajat ovat miljardeilla euroilla tehneet "työtä", jonka lopputuloksena työtön ei kelpaa palkkatöhön - ilman yhteiskunnan suorittamaa "jätteidenkäsittelymaksua".

Työttömät ovat joutuneet sairaiden ihmisten perverssioiden toteuttamisen kohteiksi vain sen vuoksi etteivät ole keksineet pysyä elossa ilman rahaa.

Mitä hyötyä työnantajalle olisi ihmisestä, joka hyötyy työvoimapalveluista? Kyllä palkattavalla työntekijällä pitää sen verran omaa aktiivisuutta olla, että osaa sen työpaikan etsiä ilman "päähänpotkimista".

Vierailija
488/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse menin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatuen kautta sijaisuuksiin ja sitä kautta vakituiseen työhön. Eli juuri oikein. "

Eli olet työllistynyt tähän työtömyydestä loisivaan työllisyyskoneistoon?

Vierailija
489/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein. Tämä kuvio ei ole hyödyttänyt kuin yhdistyksiä 

Vierailija
490/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten jo aiemmin kerroin jos osaa kysyä mahdollisesta putkesta kuntouttava, työkokeilu ja palkkatukityö, saa kuntouttavasta hyötyäkin. Tässäkin asiassa kannattaa olla itse aktiivinen, eikä vaan alistua toimenpiteille. Minulla se meni seuraavasti minimi kuukaudet kuntouttavaa, maksimi päivillä ja tunneilla, perään kahden kuukauden työkokeilu, ja lopuksi puolen vuoden palkkatukityö Työtodistuksessa työkokeilu ja palkkatukityö laskettiin yhteen, eikä siinä ollut mitään mainintaa kuntouttavasta tai työkokeilusta saati palkkatuesta.

Ei tarvinnut kysyä vaan kuntouttavaa mainostettiin että on kuin työtä että miten olisi. Sanoin kiitos ei, jään ennemmin toimeentulotuelle. Asian käsittely jäi siihen ja siirto takaisin työkkäriin. Työkkäri/kunnan työllisyyssihteeri (en muista enää kumpi) mainosti että tähän paikkaan voisi päästä mutta siellä aloitetaan työkokeilulla. Sanoin kiitos ei, koeaika on sitä varten että katsotaan onko oikea henkilö hommaan. Kysyin onkos teillä muuta ja löytyi kunnan palkkatukityö ilman mitään ihme himmeleitä ennen sitä. Kusetusta tuollaiset ilmaistyöt monessa muodossa ennen palkkaTUKItyötä. Jotenkin vielä ymmärtäisin max. kuukauden työkokeilun jos sen jälkeen saisi paikan avoimilta työmarkkinoilta olkoon palkkatuella tai ilman ja esim. rekrykoulutukset on ihan ok.

Vierailija
491/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri sai olla palkkatuetussa työssä vuoden, kahdessa eri paikassa kuusi kuukautta. Parempina aikoina olisi varmaan palkkatöissä jo, mutta ei nyt työttömyyden kasvaessa. Sen verran ahkeraksi kaveriksi tiedän.

Paljonko vaadittiin työttömyyttä olevan takana? Nämä on niin monesta riippuvaisia eikä vähiten virkailijasta. Itselläni (olin yli 30v) vaadittiin sakkolistalla oloa eli noin kolme ja puoli vuotta ja tutulta joka oli alle 30v pääsi muutaman kuukauden sisään kunnalle töihin kun oli irtisanoutunut edellisestä paikasta yksityisellä. Molemmat mentiin työllisyyssihteerin kautta ja molemmat oltiin ilman ammatillista koulutusta. Tuttu vaihtoi melkein heti työpätkän perään paikkakuntaa että hyvin tuli nekin työllisyysrahat tässä kunnassa käytettyä.

Vierailija
492/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko vaadittiin työttömyyttä olevan takana? Nämä on niin monesta riippuvaisia eikä vähiten virkailijasta. Itselläni (olin yli 30v) vaadittiin sakkolistalla oloa eli noin kolme ja puoli vuotta ja tutulta joka oli alle 30v pääsi muutaman kuukauden sisään kunnalle töihin kun oli irtisanoutunut edellisestä paikasta yksityisellä. Molemmat mentiin työllisyyssihteerin kautta ja molemmat oltiin ilman ammatillista koulutusta. Tuttu vaihtoi melkein heti työpätkän perään paikkakuntaa että hyvin tuli nekin työllisyysrahat tässä kunnassa käytettyä.

Näinhän tuo taitaa olla. Työvoimavirkailijoiden mukaan palkkatukirahat on joidenkin kohdalla aina loppu, mutta samalla ajanjaksolla työministeriön virkamies väittää ettei kaikkia työllistämisrahoja ole saatu vuoden aikana edes käytettyä.

Ongelmien jälkikäsittely ei auta mitään, koska työvoimavirkailijoilla on kovin valikoiva muisti. Palvelua annettaessa työvoimaviranomaisella on yliluonnollinen tietous, mutta työttömän kysyessä jotain tietoa, niin asiaa pitää kysyä joltakin toiselta "saman alan asiantuntijalta".

Vierailija
493/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtöntä ei voitu palkata Vantaalla, taustalla jättimuutos: Tuntuu, että olemme pettäneet lupauksemme - Ilta-Sanomat

Yritys ei ole voinut palkata työtöntä työnhakijaa suunnitelmien mukaan, sillä palkkatukea ei voi saada takautuvasti. Työntekijälle olisi ollut suuri tarve.

Luonnollisesti harmittaa paljon sekä omasta että työnhakijan puolesta. Tuntuu, että olemme pettäneet lupauksemme työnhakijalle, kun lupasimme töitä. Vaikka syy ei olekaan meissä, yrityksen edustaja kertoo.

Vierailija
494/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimistolla virkailija sanoi on erikseen palkkatuki ja työpaja, ne ei ole sama kuten joku tuossa väitti. Palkkatuki paikkoja voi itse hakea jos löytää ja voi ehdottaa työtä hakiessa. Kun taas täällä työpaja on lähinnä päihteiden käyttäjien kerho, eikä sieltä saa työtä tai työkokemusta. 

Vierailija
495/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpajan järjestäjät on sossuja joilla ei ole mitään kokemusta tavallisista ihmisistä, eikä muusta työstä, vain siitä omastaan. Se on suojatyö heille. 

Vierailija
496/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpajan järjestäjät on sossuja joilla ei ole mitään kokemusta tavallisista ihmisistä, eikä muusta työstä, vain siitä omastaan. Se on suojatyö heille. 

Jossakin oli lehtijuttu, jossa sosiaalityöntekijällä oli kova huoli siitä, että osa ihmisistä kykenee elämään pitkään jopa alennetulla toimeentulotuella ja kieltäytyvät tapaamasta sosiaalityöntekijää. Tämä kertoo paljon, jos lähtee miettimään, miksi?

Jostain syystä ne ihmiset, joilla on päihde-, taloushallinta- tai ajankäyttöongelmia kokevat sosiaalityöntekijän avun hyödylliseksi. Luultavasti sosiaalityöntekijän tapaamisen hyödöllisyys liittyy usein lisärahaan tai mieleiseen yhteiskunnan rahalla järjestettävään aktiviteettiin tai konkreettiseen apuun (kuulemma järjestävät kaatopaikkakodeissa asuville raivaus/siivousapua). Onkin syytä kysyä, onko sosiaalityöntekijän apu ratkaisu ihmisen ongelmiin vai syy ongelmiin? 

Vierailija
497/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työttömien joukossa on paljon työkyvyttömiä, joiden taustalta löytyy kehitysvamma."

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/kommentit/voiko-aikuiselle-asettaa-…

Vierailija
498/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus noista kuntouttavaa, työkokeilua ja palkkatukityötä tarjoavista työvalmennussäätiöistä. Vaikka kokemukseni oli hyvä, ja sain oppia paljon uutta, ja tehdä kaikenlaista järkevää, niin jäi mieleen miten moni siellä käyvä on jo laitostunut ja palaa sinne yhä uudestaan.

Ne voivat tarjota herätyksen ja ajatuksen, että töissä voi olla kivaakin. Itse tein periaatepäätöksen yhden työkokeilu-palkkatukityö jakson jälkeen, että toista kertaa en mene. Muuten olen jumissa kierteessä jossa välillä käyn siellä "työllistymistä edistävissä" jutuissa, välillä olen työttömänä, ja palaan sinne taas uudestaan.

En siis väitä, että ne ovat huonoja palveluita työttömille, mutta niiden jälkeen - ja ennen kaikkea niiden aikana - pitää itse ymmärtää hakea koko ajan sitä oikeaa, palkkatyötä. Olla itse aktiivinen.

Vierailija
499/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta! 

Paljon tehdään sitä, että ensin pitää mennä kuntouttavaan, josta työkokeiluun ja sitten ehkä voi saada palkkatukityöpaikan. Se on "polku työelämään". Näin tehdään siis

Ei minusta siivoojaa tullut, missä niin kirjoitin? 

Vierailija
500/525 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Itse menin kuntouttavan, työkokeilun ja palkkatuen kautta sijaisuuksiin ja sitä kautta vakituiseen työhön. Eli juuri oikein. "

Eli olet työllistynyt tähän työtömyydestä loisivaan työllisyyskoneistoon?

En. Teen työtä firmassa joka ei liity millään tavalla työttömien tukipalveluihin. Onko se noin vaikeaa uskoa että joillekin noista palveluista on ollut hyötyäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän